Sv: Vad ska NI träna idag?
Torsdag
"Fyfan vilket bra träningspass jag och Iver åstadkom här nyss.
Satte Iver bakom en stor bil på parkeringen medans jag ställde upp rutan med belöning i. Han visste såklart att det var något på gång men han såg iallafall inte att bollen placerades där. Skickade honom och han fick eld i baken och sprang ut till sin belöning!
Efter det skickade jag honom tävlingsmässigt och han gav verkligen gärnet ut och ställde sig, och stod även kvar någorlunda stilla medans jag gick ut. Det här upprepade vi fyra gånger till med exakt samma resultat. Jag hoppas våran tränare ser att vi övat på hemläxan på söndag.
Lättade upp med ett ställande som också var helt klanderfritt, fortsatte med ett snyggt läggande och en effektiv frittföljsträcka med många vänstersvängar för positionens skull.
Skickade till rutan igen – klockrent. Jag hörde hur poletten ramlade ner och la sig tillrätta. Iiih jag blev så glad!"
Ikväll
"Jag shejpade in lite onödiga beteenden hos båda hundarna. Till exempel att nudda med nosen på en baktass, stoppa ner huvudet i en kökslåda och plocka upp en visp (haha,jag vet), och även att rymmas med alla fyra tassar ståendes ovanpå en bok. Sen gick vi vidare till den seriösa träningen.
Position - I vänstersväng, klickade under gång när han flyttade med bakdelen. Gav resultat snabbt!
Fjärr - På fem meter, inte ett enda framflytt. Gick tillbaka och belönade varje skifte, dirigerade 7-8ggr.
Apportering - Fortfarande lite osäkert vart han griper. Vi har inte knäckt koden där än även om jag tror det var och varannan gång. Klickade gripanden från marken på oliak avstånd och ingångar med apporten.
Ställanden och läggande - Hade en leksak bakom ryggen och kommenderade under fri gång, har valt att plocka isär det här momenten för att få mer ordkontroll."