Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Om du har en smula på känn vad det är ni vill pyssla med så kan vi säkert ge dig massor med boktips till att börja med. :)

Vi har provat viltspår nyligen, och det ska vi verkligen ta tag i så fort jägarna har härjat färdigt i skogen.
Kanske kan spår/sök bli vår grej?

Annars tror jag att agility vore något, han är ju en dvärgpinscher med mycker fart och studs.
Och om rallylydnad är så roligt som det låter är det helt klart aktuellt.

Jag kan inte så mycket om spår, det kanske är dumt att börja med båda, men personspår kan man ju köra utan att störa jakten. Det krävs ju bara små skogsdungar i början typ och behöver inte ligga så länge. Det finns en bok, Nosarbete, som är lättläst och lätt att följa. Har hört flera som säger att den är bra. Har den själv men kan inte riktigt avgöra om innehållet är bra, för jag kan inte själv, men det är rätt bra skriven ;)

Skyltarna för rallylydnad finns ute på nätet. Om du inte redan sett dom så kan man ju börja lite där.

Hmm, är det för att du inte vet vad du ska träna för något eller för att du inte vet hur du tränar som är problemet? Jag tyckte de va svårt att lägga upp träningen i början och det blev så himla hattigt och dattigt av allting.

Lite flummigt inlägg kanske och det finns väldigt många i denna tråden som har väldigt mycket bättre koll än mig. Jag är bara här och smygläser men vågar inte vara med :D

Det som är svårt är nog att jag aldrig har varit på en brukshundsklubb, jag kan ingenting om hundföreningsgemenskap eller hundträning efter någon slags läroplan :o

Tävlingen gick väl inte riktigt som planerat... När vi kom ut från plan så kändes det bra, Loke hade missförstått mig lite vid ett par tillfällen men det gick att dirigera om honom och det kändes som om samarbetet fungerade riktigt bra. Men när jag fick se domarsiffrorna kunde jag ändå inte låta bli att bli lite besviken. Vi fick ännu sämre betyg på typ allt än vad vi fick förra gången.

Det var en väldigt svår bana, av 9 startande klarade sig ingen hund utan någon nolla, ingen hund klarade rutan på första försöket och jag var en av två (?) som öht fick in hunden i rutan. En hund fick ett 2:a pris, övriga var under det. En bröt. Jag hamnade på 4:e plats.

Det som var bra var inkallningen och hopp apport. Jag var också nöjd med att jag fick in honom i rutan, men domaren var tyvärr inte överens med mig och vi fick 0. I vittringen rörde han till det lite för sig, men lyckades faktiskt reda ut det igen och vi fick en 8:a. Annars brukar det vara helt kört om det inte blir rätt från början.

Det som jag var mindre nöjd med var dummerutan och den dirigerade apporteringen. Han satte sig istället för att ligga i dummerutan, och det gick tydligen långsamt också = betyg 5. I apporteringen ville han ta mittenapporten så det blev två extra kommandon = betyg 5.

Nåja, bättre lycka nästa gång.

Föressten; jag fick kommentaren / - + / / - morr + på fria följet. Någon som kan gissa vad det betyder?

Äh, det är inte så komplicerat!

Har inte de flesta BKs en sån friträningsdag då det inte är några kurser och alla medlemmar har rätt att träna och fikastugan är igång? Det är bara att åka dit och spatsera omkring. Har ni aldrig varit där kan vovven tycka det är skitspännande med alla lösa hundar som springer omkring och har skitkul och då är det inte så mycket man kan träna på ändå. ;)

På nåt sätt så lyckas man alltid börja prata med nån och sen flyter det liksom på.

Det är ungefär som att träna hästen ;) Sätt upp småmål och planera. Börja med rallylydnaden för den verkar ju vara närmst till hands och där kan du få massor av hjälp nu ju. Jag har aldrig mött en hundmänniska som inte mer än gärna ger tips och råd. Även oönskade råd brukar dyka upp lite här och var :p

Jag tyckte också det var skitsvårt i början men nu efter 3 månader så är jag faktiskt igång. Jag visste inte hur man börjar, vad är rimliga mål, hur når man målet, ska de se ut såhär. osv osv osv men det kommer allt eftersom :)

Jag tränar moment här hemma på vardagsrumsmattan och sen tränar jag efter allmänlydnadspasset när jag är på BK för vi har en del kvar innan vi kan träna något vettigt där. Men då slipper jag åka dit helt planlöst liksom.

*kl*

Idag har jag och min Douglas haft kurs i allmänlydnad två, näst sista tillfället. Idag hade vi olika stationer där vi fick prova på Freestyle, Rallylynad, Flyball och agility (det är vi dock kört en del förut). Super kul! I freestylen körde vi slalom mellan ben, snurra åt båda hållen och gå fot på båda sidor. På rallylydnaden provade vi på en liten enkel bana (dock ville inte Douglas gärna varken sitta eller ligga i det blöta, kalla gräset när han skulle det). I flyball fick vi först se hur det skulle gå till och en tjej visa med sin bordercollie som var grymt duktig! Sen fick vi börja lite smått med att gömma godis under bollen för att hundarna ska putta fram den. Douglas verka fatta galoppen :). Blir nog att införskaffa en boll här hemma och putta på lite :D. Och rallylydnad kan jag tänka mig att börja lite med framöver, verkar rätt skoj och faktisk inte så komplicerat som jag trodde (iaf på enkel nivå ;))

Synd bara att det var regning och kallt hela tiden, hemska höstväder!

Se till att få in en fot på brukshundklubben! Börja med en allmänlydnadskurs kanske? Jag var aldrig på hundklubben tidigare, men sen började jag en nybörjarkurs i agility som min kompis drog med mig på och nu går jag en kurs varje hösttermin med Douglas och en kurs varje vårtermin med Elvis. Skulle gärna hinna med två kurser varje termin, men kurserna är ju oftast kvällar och jag jobbar nästan bara kväll så det blir krångligt om jag måste ta ledigt två dagar i veckan för kurser. Är jättekul att få kontakt med mer hundfolk och jag tycker att hundägarlivet har blivit mycket roligare sen jag börjat hänga lite på hundklubben :)

Oj, missade vad du hade skrivit på tidigare sidor :idea:. Såg nu att de flesta kurser var påbörjade. Jaja, bara satsa på att gå något nästa termin:)

Svårt att få allt att stämma på tävling, men härligt att han redde ut vittringen som ni jobbat med! :)

Ingen aning om vad de kan mena med alla tecknen?!...

*kl

Idag har vi tränat på o ge fan i stallkatterna :devil: Sa åt henne en gång sen ignorerade hon dem. Hon har slutat jaga hästarna också :)

På eftermiddagen har jag tränat henne o gå lös men hon ska hålla sig runt mig, istället för "fot" använder jag mig av "gå fint" när hon bara ska hålla sig runt mig. Sen gick vi till lekparken o tränade på o hoppa upp o ner på saker och gå balansgång på bänkar mm.
Fick henne o lyssna riktigt bra på slutet :) Hon är ju riktigt kul o jobba med!
Vill gå lydnadskurs till våren nu har jag tyvärr ingen ekonomi för det :(

Hmm... Släpar gör han INTE, möjligen att han plogade något på någon sträcka. Men positionen i "längsled" är helt jämn. Jag tänkte att / kanske kunde betyda snett sättande?

*kl*

Idag har vi varit på djurbutikens parkering och passat på och träna lite, fick med mig en granne och hennes unga blandis som störningsträning. Dock har jag så oerhört svårt att hitta på någonting som vi ska göra när vi är ute, givetvis så gör vi "det gamla vanliga" vilket brukar innebära fritt följ, platsliggning, dessa två grejer återkommer alltid, så även fjärren. Detta med olika grader utav stöningar och på olika platser , men sen tar motivationen som slut... Jag har börjat ta lite på rutan med dena stora, och så även apporteringen, men jag skulle väl eg önska att jag fick hjälp med det, och jag jobbar tyvär sådanna tider att jag inte har hittat någon kurs som passar.

Så vad gör man? Jag är lite rädd att traggla samma gamla jämt och till slut tappa den träningslust som jag faktiskt har fått i båda hundarna (ffa den ena har ju varit väldigt loj förut) men jag tycker ju om att träna, jag tycker det är kul att fara till klubben. Nu är vi ju inte bara där, vi spårar, söktränar, vi latjar lite agility och kan ibland köra lite rallylydnad, om än det var länge sedan sist.

Vet inte eg vad jag ville, kanske fiska lite ideer om vad man kan hitta på.

Kan du inte ta någon privatlektion för rutan och apporten? Bara så du kommer igång?

Tisdagsträning på klubben idag;

Sittande i grupp: Var dold full tid, inga problem alls. Han satt som ett ljus och såg lagom avslappnad ut.

Platsliggning:Med störning, även detta gick finfint.

Dummerutan: Testade lite olika belöningspositioner och röstlägen. Det funkade bäst med rätt ljus och snärtig röst på sättandet men i ställandet behöver det vara ganska "hårt" för att han ska tvärnita. Fick lite tips på hur jag ska behålla frontriktningen på honom, han fattar inte riktigt än men det kommer väl.

Dirigerad apportering: Från att ha funkat bra är vi tillbaka i inlärningsstadiet igen. Fick gå tillbaka till grundträning för att få ut honom ordentligt åt kanterna innan han vinklar upp mot apporterna. Men det var roligt tyckte Loke!

*kl*
Jag var på enmycket inspirerande tvådagarsclinic i helgen så var tvungen att repetera det lite idag, samt testa de nya teknikerna med yngsta hunden. Gick över förväntan!

Boss: Vänja sig lite med att gå med linan, och sen tränade vi drivning. Han svarar fint på tempoändringar och håller en bra linje med bra tryck. Drev över 100 meter idag, helt utan mig!

Ida: Repeterade lite disciplin i stoppen - för att hon ska slappna av och inte känna stress över att fåren går. Övergick till drivning och avslutade med två fina hämt. Allt i ett för henne okarakteristiskt lugnt och stadigt tempo, uppenbarligen passar det nya träningstänket henne som handen i handsken!

Åhh vad jag vill åka till Skottland...:angel::love:

Det kan man kanske göra, helt ärligt så har jag inte så koll på den lokala brukshundsklubben då träningstiderna tyvär aldrig passar mig, jag kan ju inte vara den enda hundmänniskan som jobbar em?

Här har BK kurser på dagarna vet jag och även söndagar. Det beror nog helt och hållet på instruktörerna. Men ring eller skicka iväg ett mail och fråga?

Annars kanske det finns fler som du som vill ha träningskompisar? :idea:

*KL*

Idag har vi kört lite oplanerad tågträning. Tåg är nämligen det enda Rover är riktigt rädd för, även om han är berörd för(kan morra/skälla på)åska och fyrverkerier också. På väg hem såg jag ett bra, ödsligt område brevid tvärbanan dit vi promenerade. När det kom ett par tåg släppte jag faktiskt Rover lös så att han inte skulle känna ökat obehag av att sitta fast, något jag naturligtvis inte skulle gjort om jag på minsta vis misstänkt att han skulle få panik och fly helt utan kontroll. Visst sprang han iväg men vände sig när han insåg att jag stod kvar och kom tillbaka och fick en godis. När nästa tåg kom nöjde han sig med att springa på stigen som löpte längsmed spåren, så det var redan där en minskad reaktion.

På väg hem blev jag riktigt stolt när vi dessutom mötte en hund och Rover visserligen stretade lite men storstilat klarade av ansvaret att få lite extra koppel efter att vi passerat varandra och då valde att titta lite, vifta till på svansen och sedan följa efter matte i hängande koppel knappt utan att jag behövde locka på honom. Med det stresspåslag han redan hade var det verkligen en prestation från hans sida. Han har ett tuggben som ligger och väntar. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka