Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Bra att den här tråden puttades upp, så får jag ännu lite mer sug för att träna imorgon :D
Nu har jag inte tränat på länge, mer än på kappbanan och klättrat runt i skogen för att bränna fett och bygga muskler ;) MEN, imorgon är det fasen dags. Då ska det tränas 2ans apportering och 1ans hopp över hinder.

Någon dag ska jag fixa en ordentlig planering för vad jag ska träna och när :angel:

Idag har vi spårat, finaste duktigaste guling gick som en klocka! :love: Han fick ett lika långt spår som vanligt, men med fler vinklar, och han var klockren! Vita var mest flamsig...

cillamuffins: Tack igen för backtips. Det är tredje metoden jag försöker, min hund är väldigt lättlärd men tydligen inte när det gäller att backa. Men efter ikväll verkar det som om han förstår!

Med andra ord har vi tränat på att backa igår och idag. Igår även lite andra tricks. Nu ska matte öva på att torrgå :p

kul att det funkar!

Ikväll åkte vi till stranden och gick en tur i solnedgången. Luften var helt kristallklar och det var helt tyst förutom fåglarna. Härligt! Sedan åkte vi till Lomma BK och tränade lite;

Rutan: Det blev två skick, jag försökte få honom att titta på rutan innan jag skickade till kon men det förstod han inte alls. Men det blev rätt ändå, han sprang åt rätt håll och med bra tempo! Jag får akta mig lite bara så att han inte börjar tjuva från kon, det var bra nära idag.

Dirigerad apportering: Körde med skålar idag och första skicket var han på mitten igen :(. Det blev mycket bättre när jag gjorde ett kraftigt DK och tog ett steg åt sidan samtidigt som jag dirigerade. Kanske får jag göra så på tävlingen, hellre att jag får avdrag för DK än en nolla för att han tar fel apport.

Igångar med metallen: Kollade av det lite så att han sätter sig rakt och inte släpper före jag säger till.

Inkallning: Tempot var lite lägre idag så det blev en helt vanlig slät.

Frishejpat läggande: Vi måste börja träna lite på läggandet i inkallningen och jag började lite med att jag går baklänges och klickar när han lägger sig. Tanken är att jag ska gå snabbare och snabbare baklänges och till slut springa, för Loke har lite svårt för det där med att bromsa och lägga sig samtidigt. Han vill helst stanna först och sedan lägga sig. Tyvärr tycker inte domarna att det är ett särskilt elegant sätt...

kl

Tävling på lördag och lite genomkörning idag av momenten. Ställandet är skitsvårt. Han har alldeles för hög fart och därför blir stoppsträckan alldeles för lång. Men det är lite sent att göra nånting åt det nu känner jag. Jag får helt enkelt hålla tummarna för att han efter de andra momenten har blivit lite nedsegnad och inte springer lika snabbt? ....(knäpp sak att hoppas på)

Annars kändes det fint idag. Trots löptikstider med orolig hund kvällstid så är han ändå med på noterna i träningen och tvekar inte en sekund. Härligt!

*Kl* puttar lite!

Själv har vi inte tränat så mkt...
Lite spår i helgen, verkar osm att liten hund tappat motivationen lite, ska göran gra korta superenkla nu så han blir pepp igen
Sen kör vi stadga med pipan vilket går skitbra (än så länge)
Fotgående börjar han fatta
Inkallningar och koppelgående fortfarande omöjligt
Tur han e söt... :P

Jag har gått en utbildning för tävlingsledare i helgen inför regelrevideringen 2012 då TL ska vara auktoriserad. Får ni möjligheten att få utbildningen på era klubbar så rekommenderar jag den varmt, det har verkligen varit en givande helg! På lördagen hann vi inte med så mycket träning, utan då körde jag lite själv efteråt, och på söndagen kördes alla hundar igenom ett helt elitprogram (minus sittande i grupp och platsliggningen)

2010-10-16

Rutan: Kanonbra hela vägen, han såg inte föremålet förrän han var påväg in i rutan men höll ändå bra fart.

Slät inkallning: Farten är på topp igen

Dirigerad apportering: Hade bara en apport men det blev ändå bara sådär. Jag fick påminna honom om att han skulle till konen innan det var dags att apportera och farten var bara halvdan. Hmmmm.....

2010-10-17

Fritt följ: Någon sned halt men annars kan jag inte klaga på mycket. Han kändes mycket peppad och fokuserad ända till slutet.

Dummerutan: Agilityn hade flyttat ut sina hinder så de höll till bara ett par meter från där vår ruta var upplagd. Just när vi skulle starta så var det en hund som lät som den gjorde utfall och då sjönk Lokes mod lite. De som tittade på sa att det inte syntes, men det KÄNDES . Men eftersom det var träning så tog jag fram lite korv och matade honom glad igen och sedan kändes det bra.

Inkallande: Vågade inte riskera något såhär tätt inpå tävling utan tog en slät och belönade farten med nya kampdutten.

Rutan: Dagens höjdpunkt! Den var lagd så jag skulle skicka mot agilityn till kon och sedan längs med till rutan och min älskade skrutthund gör det så jävla bra. Dessutom var placeringen i rutan helt perfekt. Jag kunde inte vara mer nöjd! Nu är det bara att hålla tummarna att han gör om samma sak på tävlingen

Dirigerad apportering: Vågade inte riskera något här heller utan skippade mittenapporten. Loke tänkte dessutom strunta i konen (måste verkligen komma ihåg att träna på att enbart skicka dit) och när jag påminde honom verkade han tro att han var påväg till fel apport och sprang tillbaka till konen och siktade in sig på den andra apporten igen. MEN han åtlydde dirigeringskommandot och sprang till RÄTT apport. Så jag var rätt nöjd ändå.

Vittring: YES! tänkte jag när Loke bröt av till trav ett par steg innan men fan alltså för han kunde inte motstå frestelsen att ta ett jämfotahopp på en av pinnarna . Sedan letade han jättefint och resten var bra.

Fjärr: Någon förflyttning i sidled och något sakta från stå till ligg men annars var skiftena helt okej i tempo.

KL

Jag håller på och filar på tvåans moment med Zipper, och har börjat på dirigeringsapportering och vittringen. Dirigeringen går jättefint, kör med tre skålar med godis och skickar till den han inte drar emot. Dvs lägger jag godis i den högra vill han dit, så då skickar jag på vänster. Han förstår bra, men har än inget tempo att tala om. Skick till konen väntar vi med tills rutan är mer stabil.

Fjärren går jättebra, har ÄNTLIGEN fått till rätt teknik från stå till sitt, men hjälp av "sitt - backa". :)

Med valpen gör jag "det vanliga", spontaninkallningar ute, dummyavlämningar, sitt, stå och bakdelskontroll inne. Han sköter sig kanon.
Imorgon tänkte jag lägga hans första godisspår :)

*KL*

Vi ska göra vårt dagliga idag, dvs cykla till stallet och rida och sen cykla hem. Sen hoppas jag att hundarna håller sig hemma när jag är på yoga ikväll, igår lyckades de öppna dörren och springa ut i trapphuset...

Ras: 2st golden
ålder: båda är 2år
tränar: vid promenad ca 35min perdag(båda samtidigt för det mesta:laugh:),stanna på kommando,gå fotpå kommando(vilket går mkt bra),stå,sitt,ligg kan dom redan. tränar även Höger och Vänster enbart via rösten (vilket går bra) ,tränar även inomhus på att kunna öppna dörren,kylen,hämta tex toa papper,telefon osv. går mkt bra!

Vad söta ni är ihop :love:

kl

Igår påbörjade jag min allmänlydnadsintruktörsutbildning och fick panik när jag insåg att jag inte längre har speciellt bra allmänlydnad på min hund.
Därför har vi idag påbörjat vägen tillbaka till perfekt allmänlydnad (:angel:).
Vilket har inneburit stadspromenad med sitt-stannaövningar, gå fint vid sidan, vänta vid övergångsställen, passivitetskontroller och massa annat.
Tro det eller ej, det var riktigt riktigt kul! Och min hund är mer däckad än efter ett lydnadspass på appellplanen :D

kl
Idag har vi spårat igen. Längre spår (3 vinklar) och längre liggtid (1 timme). Det blev nog lite för svårt men han klarade det i alla fall och vi kom till spårslut efter lite förvirring. Jag blir bättre och bättre på att inte lägga mig i för mycket :p

I övrigt tränar vi backa och att inte tugga på kantareller typ varje kväll...

Tack tack! Men jag måste verkligen börja tänka lite mer på hur jag ser ut, särskilt när det är fotodags. Jag tycker mest jag ser ut som en fjunig liten köttbulle :o

Idag blev det reparationsträning av den dirigerade apporteringen och rutan

Dirigerad apportering: Tränade först några skick enbart till konen och sedan till ena apporten, några fler enbart till konen och sedan till andra apporten. Det såg riktigt trevligt ut idag med bra tempo och snygga ställanden vid konen.

Rutan: Något tveksamt ut till konen men sedan var det fullt ös ut till rutan där den nya kampdutten väntade på honom.

(har inte läst hela tråden - ska kolla lite mer i morgon ;))

Ras: Tax

Ålder: 9 månader

Moment: Fot

Mål: Jag vill ha en hund som är lydig, uppmärksam och som jag kan ta med ut bland allmänheten utan att behöva skämmas :angel: Kunna ha honom lös bland andra hundar vore topp! Tävla lydnadsklass 1 skulle jag gärna prova på! (Är som ni säkert kommer märka helt nybörjare inom det här med tävlingslydnad och agility - lika bra att erkänna på en gång :D)

Gårdagens träning på film. Långt ifrån felfritt, men jag är så stolt över min lille kille :p;)

Han kan sitt och ligg, så vi ska öva vidare på "stå"...

Rutan ser ju kanonfin ut!

Kl:
Själva har vi inte tränat något i helgen men idag var vi igång igen! Tyvärr gick det inte alls bra, varken för den stora eller den lilla, men vi tar nya tag imorgon istället (vi körde spår idag).
Annars är vi inne i en lite tråkig fas där det mesta är bra eller halvbra och det är bara att nöta på tills det lossnar. Tyvärr tar allting så lång tid för oss eftersom jag måste ligga väldigt länge i inlärningsfas innan hon fattar, men när hon väl kan något så sitter det!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka