Sv: Vad ska NI träna idag?
*kl*
jag är på kurs för heléne lindström hela helgen. jättekul är det, men jag är helt färdig. här kommer i alla fall en liten rapport:
fritt följ: först fick vi torrgå lite, det gör jag då och då men det är ju ändå himla nyttigt. jag upptäckte t ex att jag går bra mycket fortare än de andra. men så har jag en rätt stor hund också. sedan blev det lite enskild träning. heléne tyckte väl inte att det var några större fel, men ju längre vi går utan belöning, desto mer "på" blir loke och då får jag passa mig lite så han inte kommer fram för mycket. vi experimenterade lite med belöningspunkter och jag provade att ha belöningen i armhålan. sedan kollade vi lite på mig också, jag tenderar att vrida bak vänster axel i stegförflyttningarna åt vänster. det var lite knepigt att hålla reda både på både fotarbetet, hunden och axeln, men efter några repitioner gick det bättre.
stadga: körde lite omvänt lockande som jag bara nosat lite på innan. loke tyckte att det var en jobbig sak att träna på och ena ögat drogs som en magnet till godishanden, men när han väl greppat vad det gick ut på så var han väldigt duktig.
fart i inkallningen: heléne tyckte att jag skulle köra lååånga inkallningar, för då blir farten per automatik riktigt hög, och då kan jag belöna just det. risken är annars stor att man hamnar i fällan att belöna de långsamma inkallningarna med boll, för att få upp farten. den smarta hunden kopplar då att ju långsammer den springer, desto större chans finns där till belöning. loke är inte där än, men jag vill gärna förekomma honom.
mera fartövningar: jag lärde loke att runda väskan, för att ha någon lekövning att träna fart på, och senare ställanden, lägganden och snabba apporteringar. loke har aldrig gjort något liknande men fattade jättefort vad han skulle göra. rätt häftigt
kontakt: loke är jätteduktig på det här med kontakt, så han blev ordentligt utmanad. heléne stod och svingade en repboll precis framför näsan på honom samtidigt som en annan träningskamrat studsade med en tennisboll. det var på gränsen, men han klarade det faktiskt. min fina vovve!
snabba gripanden (trasa): vi tränade på att hunden skulle gripa snabbt och ha ett ordentligt bett. var den för långsam eller försökte ta omtag så blev den av med trasan. jättekul övning och loke tog i för kung och fosterland när han blivit av med den en gång. så vi fick träna "loss" en del också
tävlingsmässiga ingångar på plan: något man borde träna myyyycket mer på. loke skötte sig exemplariskt, men det hade varit svårare på en helt ny plan. körde en gång att jag gick in och belönade några steg efter starten i fritt följ, och andra gången redan när vi hade ställt upp. men det här ska jag helt klart träna mer på, att kanske gå till första halten, att belöna halvvägs in på plan osv.
sittande och liggande i grupp: det var ingen annan i gruppen som hade börjat med sittande ännu så det fick jag göra själv och sedan fick jag lite enskild träning på nedläggandet och uppsättandet också.
i morgon fortsätter vi med lite andra moment. nu ska jag nog lägga mig i soffan och SLAPPA!