Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Skulle vilja ha tips på vad man kan träna med en hund som inte kan vara lös eller umgås med andra hundar.

Hon kan sitt, ligg, stanna, kom, varsågod, hopp,fot, rulla runt, sitt fint. Så gärna tips på saker man kan träna både ute och inne.

Rallylydnad och spår :)? Det är ju två hundsporter där man inte behöver ha hunden lös (tävlar man rallylydnad så är det ju lös hund som gäller i högre klasser, men tills dess så ska de ju vara kopplade)

ska kolla upp det, tack :)

Edit:
Ser att vi inte kan träna rallylydnad. Hunden har svårt för hundmöten, så hon skulle inte kunna koncentrera sig på en brukshundsklubb. Får kika vidare.

Senast ändrad:

Haha, ja den gick inte riktigt ihop sig som jag ville ser jag.

Det jag menar är att alla grenar såsom tex, spår, lydnad, rallylydnad etc etc går ju alldeles utmärkt att träna utan att blanda in några andra hundar. :)

Hahaha, då var det inte mitt fel alltså, som inte lyckades läsa meningen :D

Är sugen på att träna spår, men saknar vaccinationsintyg på hunden. Det har försvunnit nånstans mellan alla hennes många flytter eftersom hon varit "vandringspokal" :crazy:

Får kika på lite youtubefilmer sen och se vad vi kan träna.

Träna går ju alldeles utmärkt att göra hemma, med vad som helst.

Och å andra sidan, hundmöten och koncentration går att träna upp! I februari kunde min hund inte koncentrera sig med andra hundar och var nästintill okontaktbar. Numera (trots 2½ mån uppehåll tidigare i sommar) tränar vi tävlingslydnad och agility löst bland andra hundar.

Älskar dina kommentarer i Kittiefilmen! :bow:

kl

Sjuk matte hela veckan=ingen träning och inga långpromenader=rastlös hund.
Idag blev det i alla fall lite träning inomhus. Introducerade kantareller, inga problem där mer än att han ibland vill lyfta den i munnen. Men han förstod i alla fall direkt vad som gällde och började snabbt markera också (tränad med tepåsar).

Försökte träna in backa med metoden jag lärde mig häromveckan, men då blev han rädd för träskivan jag använde.. Just det momentet är visst helt hopplöst!

Blev lite fritt följ, lägganden och apportering också. Den sistnämnda gick alldeles utmärkt, resten ok.

*kl*

har varit lite dålig på att skriva men den senaste veckan har det hunnit bli viltspåträning två gånger och lydnadsträning både hemma och på klubben. viltspåret går helt okej nu, men jag får se till att han är välrastad innan, för han är HET. rutan har börjat arta sig igen, även på klubben där det varit så mycket krångel. vittringspinnarna känns 95 % färdigt nu. det som ska fixas är att jag tycker inte om att han går rakt över pinnarna när han luktar på dem, det ser så slarvigt ut. jag vill att han ska stå framför eller bakom. lite extra störningsträning kan också vara bra samt att han ibland sitter pyttelite snett. men vi ska ju ha en 10:a så nu blir det att fila på löjligt små detaljer.

Idag har vi tränat ensamträning med båda hundarna, ena hemma och den andra i bilen medan vi var i affären. Gick väl sådär, Benji lyckade sätta på bil larmet & Milah ylade så grannen skickade sms :D hahaha.. Mer övning alltså!

*kl*

jag är på kurs för heléne lindström hela helgen. jättekul är det, men jag är helt färdig. här kommer i alla fall en liten rapport:

fritt följ: först fick vi torrgå lite, det gör jag då och då men det är ju ändå himla nyttigt. jag upptäckte t ex att jag går bra mycket fortare än de andra. men så har jag en rätt stor hund också. sedan blev det lite enskild träning. heléne tyckte väl inte att det var några större fel, men ju längre vi går utan belöning, desto mer "på" blir loke och då får jag passa mig lite så han inte kommer fram för mycket. vi experimenterade lite med belöningspunkter och jag provade att ha belöningen i armhålan. sedan kollade vi lite på mig också, jag tenderar att vrida bak vänster axel i stegförflyttningarna åt vänster. det var lite knepigt att hålla reda både på både fotarbetet, hunden och axeln, men efter några repitioner gick det bättre.

stadga: körde lite omvänt lockande som jag bara nosat lite på innan. loke tyckte att det var en jobbig sak att träna på och ena ögat drogs som en magnet till godishanden, men när han väl greppat vad det gick ut på så var han väldigt duktig.

fart i inkallningen: heléne tyckte att jag skulle köra lååånga inkallningar, för då blir farten per automatik riktigt hög, och då kan jag belöna just det. risken är annars stor att man hamnar i fällan att belöna de långsamma inkallningarna med boll, för att få upp farten. den smarta hunden kopplar då att ju långsammer den springer, desto större chans finns där till belöning. loke är inte där än, men jag vill gärna förekomma honom.

mera fartövningar: jag lärde loke att runda väskan, för att ha någon lekövning att träna fart på, och senare ställanden, lägganden och snabba apporteringar. loke har aldrig gjort något liknande men fattade jättefort vad han skulle göra. rätt häftigt :)

kontakt: loke är jätteduktig på det här med kontakt, så han blev ordentligt utmanad. heléne stod och svingade en repboll precis framför näsan på honom samtidigt som en annan träningskamrat studsade med en tennisboll. det var på gränsen, men han klarade det faktiskt. min fina vovve!

snabba gripanden (trasa): vi tränade på att hunden skulle gripa snabbt och ha ett ordentligt bett. var den för långsam eller försökte ta omtag så blev den av med trasan. jättekul övning och loke tog i för kung och fosterland när han blivit av med den en gång. så vi fick träna "loss" en del också ;)

tävlingsmässiga ingångar på plan: något man borde träna myyyycket mer på. loke skötte sig exemplariskt, men det hade varit svårare på en helt ny plan. körde en gång att jag gick in och belönade några steg efter starten i fritt följ, och andra gången redan när vi hade ställt upp. men det här ska jag helt klart träna mer på, att kanske gå till första halten, att belöna halvvägs in på plan osv.

sittande och liggande i grupp: det var ingen annan i gruppen som hade börjat med sittande ännu så det fick jag göra själv och sedan fick jag lite enskild träning på nedläggandet och uppsättandet också.

i morgon fortsätter vi med lite andra moment. nu ska jag nog lägga mig i soffan och SLAPPA!

kl

Det var längesen jag skrev nu, men vi är igång och tränar för fullt :)

Rutan:
Springer ut jättefint till mitten av rutan, idag var avståndet nästintill tävlingsmässigt. Men han springer fortfarande självsäkrast och bäst utan kommando. Därför måste jag så klart innan tävling försöka få till "vänta på kommando"delen och även en tävlingsledare ska väl vara på plats innan jag känner att vi har hela momentet.

Inkallning med ställande:
Jättehärlig attityd, däremot har jag fortfarande leksak vid sidan (om jag vill ha bäst resultat). När jag tar bort leksaken vid sidan händer det ibland att han liksom missar att stanna helt... hrm...

Apporteringen: Härlig fart, taskig ingång. Som vanligt :angel:

Idag har det mest varit Benji som tränats, ensamträning och koppelträning på lillkillen :)

Idag har vi tränat både spår,lydnad och skydd.

Lydnad: Tävlade tävlingsmässig ingång på plan och att hon ska ha stenkoll på mig. Så fort hon inte fokuserade sprang jag ifrån henne vilket verkade funka kanon. Hon blev väldigt på alerten och gick in jättefint. Sedan tränade vi transportsträckor och jag är nöjd även där men valde att avsluta lydnaden när det gick som bäst även om jag velat göra fler moment.

Skydd: Nöjd, särskilt med modprovet. Bevakningen var bra, men inte det bästa hon gjort.

Spår: Kanoooon! Vi har inte spårat på evigheter men hon gick som en klocka. Apporterna markerade hon kalas och fick massor av beröm för! :)

Kl:

Vad alla är duktiga på att träna och hålla motivationen uppe!

Själva tränar vi mest lydnad för tillfället, ibland spårar vi och kör några sökskick också.

I lydnade tragglar vi med lydnadsklass tre. Platsen är ok, sittande i grupp-bra. Fria följet är vår paradgren förrutom stegförflytningarna och vändningar på stället som vi behöver fila mer på. Sättande under gång börjar ta sig men inkallningen är sådär. Jag har svårt att få till läggandet men farten är kanon! Rutan har hon äntligen fattat, det har bara tagit drygt två år men nu sitter den! Det som vi ska träna mer på är att hon gärna tjuvar på inkallningen men det känns som ett angenämt problem ... Metallen är läskig att gripa och i hoppapport är hon för seg på tillbakahoppet. Vittringen gör hon bra men vi har inte vågat oss på några avancerade övningar ännu. Fjärren är det som bekymrar mig mest just nu. Här har vi mycket arbete framför oss. Har börjat använda klicker till detta så vi får se om det ger några resultat...

Sedan tränar vi också på framförgående för vi ska starta appellen i november har jag tänkt. Ärligt talat är hon ingen vidare spårhund men ett appellspår ska vi nog kunna harva igenom!

I söket kör jag mest hittaövningar och faktiskt så börjar hon fatta vad hon ska göra. Hon sticker ut i bra fart även utan retning eller "popup". Detta gör vi mest på skoj för troligtvis kommer vi aldrig att tävla i sök.

Med den lilla så kör jag än så länge godisspår, budföringar (detta är hon helt suverän på) och så lite sitt, ligg, ingångar och inkallningar.

Senast ändrad:

på söndagen hade vi först enskild träning av valfritt moment (eller annat)

jag valde;
rutan: jag upplever att loke tar det som en bestraffning att få höra "stå" i rutan, trots att jag lagt ner ganska mycket möda på att ladda ordet positivt (vilket har fungerat i de flesta andra moment där "stå" förekommer). detta har lett till att loke ibland försöker springa runt om rutan för att komma till belöningen som ligger bakom. hundlogik: om jag undviker att springa på just den punkten så kommer jag fortare till min leksak ;). heléne tyckte då att jag skulle säga "bra" istället när han var på rätt punkt, och hunden skulle då stanna upp och ta kontakt. det fungerade jättebra! problem nr 2 är att han stannar för tidigt skicket efter, och mycket riktigt, på andra skicket stannade han precis utanför rutan. lösningen hette synlig variera med synlig belöning. så har jag gjort nu ett tag, så det var ju bra att jag inte har tänkt helt fel.

det andra rutproblemet är att han ibland rör ihop det med den dirigerade apporteringen. då fick jag frågan om jag förbereder honom inför momenten "öh, nej" och om jag har samma kommando till konen "öh, ja". ganska fel alltså ;). men det ska det bli ändring på!

vittringsapportering: jag tycker han är lite oförsiktig när han nosar på pinnarna, men det tyckte inte heléne. eller inte så oförsiktig att det ska leda till några större poängnedrag. även på detta momentet ska jag försöka påminna honom bättre om att det är näsan han ska använda, och kommer han på det innan han startar så kommer näsan att komma ner lite tidigare.

på eftermiddagen fortsatte vi att träna på det vi lärde oss igår + att vi pratade en del mentalitetsträning (för hussar och mattar då!).

KL

Pa tavling forra helgen fick jag ett par tankvarda comentarer ... en var en 9 pa allmant intryck, avdraget motiverades med "tjat":o Det var ocksa flera "forarfel" och jag vet vad jag maste gora for att fixa det.

Ett annat var linforighet dar kommentaren var "bitvis 10" ... jag har hort tidigare att dommare sett "moments of brilliance" ... nu antligen fattar jag att jag maste satta igang med "finliret" pa fotgaendet. Sa ... ordentlig traning pa det ska det bli ... och ett stallande som inte ger nagra steg ska vi ocksa jobba pa. :laugh:

kl

Tränade lydnad igår, och vad duktig Goliat börjar bli :love:

Rutan: Ställde upp rutan innan jag plockade ut hunden. Väl uppe på planen fick han springa ut spontant till rutan. Detta gjordes med en sällan skådad glädje- rutan är så himla kuuuuul! tycker Goliat:D Belöning i mitten av rutan och ett skick igen där han sprang ut lika fint, men denna gången med ett sitt-stanna och ruta-kommando innan han sprang.

Bad min träningskompis ställa om rutan medan Goliat satt bunden och hade paus. Även denna gången var rutan delvis dold för honom under "omflyttningen". Även denna gången sprang han ut jättefint!
Betyder detta att jag har lyckats lära min hund rutan!? :banana:
Övrig träning var också otroligt peppande och jag blir nästan sugan att tävlingsanmäla oss.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka