Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

kl på mig själv (dog tråden efter alla mina misslyckanden?)

Det blev ingen agility i söndags, men idag var vi iväg på lydnadssamträning! Trött Sigge har nu intagit soffan och sover djupt =)

Ägnade dagens träningspass på att fokusera på tre saker; kontakt under fotgåendet, platsliggning och passivitet. Det sistnämnda tycker vi som sagt båda är otroligt tråkigt men idag tog jag i alla fall tag i det. Större delen av tiden stod han tyst uppbunden men följde noga de andra hundarna. Ibland lät han.
Fotgående: Klickade för rätt position och bra ögonkontakt. Tog som mest tre steg i rad eller nåt sånt, för att han inte skulle tappa fokus. Verkar som en bra taktik och jag fick en pigg och taggad hund! Körde för övrigt både linförighet och fritt följ.
Avslutade med lite längre fotgåenden med ställanden i. Med tanke på att det var andra gången vi tränade det så gick det riktigt bra! Han stannar inte direkt men vad sjutton, han stannar och står kvar. Man får vara glad för det lilla i början =)
Platsliggning: Gick hyfsat, eller snarare bra för att vara oss =) Låg kvar med hyfsat tålamod och låg även kvar när jag gick tillbaka, då han brukar vilja sätta sig upp. Vi körde även en platsliggning i grupp (stod längst på kanten av 4-5 hundar). Han reste sig en gång och satte sig en gång, men stannade kvar. Återigen, bra för att vara oss, även om det långt ifrån är perfekt.

Belönade med godis/mat och leksak. Leksaken kampade han bra med (men griper lite dåligt) och blev taggad av. Skönt att äntligen kunna belöna ordentligt med leksak!

I övrigt har jag träffat jättesöt valp och gosat lite :) Både idag och igår, olika valpar.

Här har vi inte dött, bara återhämtat oss från sjukdom. Jag och Iver ska träna lite första gången efter vårat två veckors uppehåll på torsdag. :)

Ev blir det sökträning ikväll för den store, beroende på om min skjuts (:D) och träningskamrat behagar fara, annars cyklar vi nog ut i skogen och lägger lite spår och båda.

Den stora ska snart få miljötränas då vi ska gå in till stan och hälsa på vet.

Alrighty! 1½ pass efter ett par veckors sjukdom är nu avklarade. :)

Igår på klubben:

Uthopp - sitt -återhopp
Sände över honom och belönade med kastad godis, satte honom och kommenderade hopp. Varvade med att bara sända över och kommendera sitt och bröt med belöning. Gick jättebra, varierade lite avstånd och höjd för att försöka hitta det bästa.

Inkallning med ställande
Belönade med extern belöning bakom först, sen belönade jag med kastad boll efter stanna-kommandot och fick perfekt resultat. Inte långt kvar innan jag ska kedja ihop.

Rutelirutan
Skickade tre gånger från två olika håll med ett varsegodkommando, annars går han inte ut. Varsegod-ruuutan. Belönar med boll och varvar med godis.

Apportering
Går inge bra alls, han tar i klossen ungefär varannan gång och kommer glatt in i position även fast jag bryter, lägger rätt i munnen, kommenderar fot och belönar om. Han plockar alltid rätt från marken och om jag ökar avståndet lite, men det verkar finnas en magisk gräns för när man får ta i klossen och inte som vi inte tar oss över. Har fått bra tips idag som jag ska testa!

Idag:

Lite blandad lydnadsträning

Vi stannade till på promenaden och körde igenom lite grejer. Är jättenöjd med hans energier idag, verkligen på rätt ställe. Jag tycker allt flöt på fint men jag ser att vi måste hårdträna våra uppsättanden!
Han skuttar inte en halvmeter upp i luften längre, men fortfarande någon decimeter vilket även gör att han flyttar fram i fjärren. (hade ingen aning om det förän jag såg filmen faktiskt, framflyttandet alltså, skutten har alltid varit där ;))

Min bollkastararm hjälper inte direkt till i uppsättandena heller men den behövs i momentet som det är nu så vi får helt enkelt köra stenhårt på att sätta upp sig utan att lyfta. Inte helt lätt med den där propellern bak?

Senast ändrad:

http://www.youtube.com/watch?v=daToLaNlsDM

Rätt länk till film på Iver =)

Ser härligt ut! Jag förstår vad du menar med skutthopp...

kl

Har inte blivit så mycket träning för oss senaste dagarna. Jag har i stället ägnat mig åt att sura över saker (som veterinärbesök tex...) och att paja min rygg så jag är glad om jag kan ta promenader ens...
Har dock ägnat senaste stunden åt att läsa igenom alla lydnadsmoment... Och konstaterat att vi ju faktiskt kan all! :D Sen att flera moment behöver slipas en hel massa på är en annan sak men jag planerar ju tävlande först nästa år så :p

Lite apportering har vi ju dock kört... Han är jätteduktig, apporten är skitkul och enda problemet är att han släpper lite snabbt ibland men är lätt att rätta till bara jag lär mig klicka i rätt ögonblick... Eller om jag ska börja ta bort klickern redan nu? Får se hur jag gör i morgon... Ibland tar han apporten med på ett ärevarv i lägenheten och tycker att den är hans nya leksak :p Inte helt rätt men nåja, så länge han har kul så.
Tasstarget på burklocket funkar också trots långt uppehåll i den träningen. Ska bara finslipa lite så att han står kvar tills jag ger kommando. Ska användas i kontaktfältsträningen i agilityn.

Senast ändrad:

-kl-​

Jag ska iväg på Milahs första hundkurs idag, en vardagslydnadskurs :) Hon blir precis 4 månader idag så får se om det funkar eller om det går bra vid den åldern. Min förra hund var lite äldre på sin första kurs :)

kl

Jag kan börja med att presentera min hund Morris som är beagle född 2004, han är ofta mer än lovligt vrickad men mycket omtyckt av oss.

morris.jpg

Jag lade vårt första viltspår igår kväll. Tur vi har egen mark att yra runt på... Jag sprang av en händelse på nötblod på Obs förra veckan när jag handlade och tänkte att nu är undanflykterna slut :)

Det fick ligga 2 timmar, sedan på med selen och med husse i släptåg så begav vi oss. Han överraskade både mig och husse med att ta sig runt på ett mycket sansat vis i stället för som vi föreställt oss - vilt galopperande och gärna drivande högljutt ylandes vilket brukar vara hans normala approach på spännande spår (dock på levende djur)....

Mycket spårnoga och när han hamnade på sidan av spåret så ringade han genast och kom direkt tillbaka på rätt spår. Eftersom jag inte hade någon klöv i frysen hade jag knutit en hartass i slutet av spåret som fynd, men det var ganska bortkastat. HAN VILLE SPÅRA MER!! Komma här men något så töntigt som en liten bit av en död hare var ju bara osmakligt i Morris värld.
Men Frolic tog han gladeligen emot.

Summa sumarum så kan han förvåna både husse och matte efter alla år, vi jobbar vidare och hoppas på att kunna gå viltspårsprov och att han kan fungera bra som eftersökshund.

*kl*

En liten uppdatering efter kursen..

Det gick jättebra! Ledaren sa att jag gjort ett kanonbra jobb med henne redan och att fortsätter jag så kommer jag få en riktig drömhund, sådant är alltid kul att höra! :love:

Vi tränade;
Inkallning Gick jättebra, fick lite nya tips m.m. och hon kom varje gång fast det var störningar runt omkring.
Kontakt Övade ögonkontakt vilket knappt behövdes då hon redan är super duktig på det utan övning..
Loss Fick lite tips på hur jag ska lära henne loss då det har varit lite svårt för oss, men nu gick det riktigt bra :)
Ledarskap Hon ska följa efter mig utan kommando och det gick för det mesta jättebra det också, de gångerna hon stannade och tittade efter mig fick jag lära mig att jag ska börja springa och då kom hon på en gång :D

Annars fick jag lite tips på hur jag ska få ner hennes vakt instinkter lite grann så de inte är så överdrivna.

Kl

Uppdaterar trots att jag eg inget har att uppdatera. Zaga har varit dålig hela sommaren och träningen har uteblivit ( så även start i lk1 ) =/

Prover togs för borelios och ehrlichios, fick svar förra veckan = negativt. Har stått på Rimadyl + antiinflamatoriskt nu en period och nu ska vi se om hältan återkommer när medicinperioden avslutas. Då går vi vidare med utredning om det är pålagringen som spökar redan =(

Blä det suger att ha en sjuk hund !!!!

Goaste hunden:
31469578.jpg

Zaga med sin vapendragare;
31469571.jpg

/ Deppig C

Det blev en kortis på klubben idag!

Fjärren
Tränade uppsättanden genom att jag står framför och hjälper honom upp med handen, hellre att han glider bakåt. Tyckte det var svårt att ta ett riktmärke för det här så Sofia tipsade mig och sa bra när det blev rätt och sådär. Toppen! Avslutade med att ta ett steg bakåt och göra samma procedur och det fungerade bra, det här fortsätter vi med så vi dämpar hoppandet lite framöver. Vi vill gärna ha en snygg fjärr på SM sen *visslar* Hög koeff för tusan! ;-)

Inkallning med ställande
Först med belöning bakom en gång, jättesnyggt! Sen en gång med handtecken och en kastad belöning, gick också bra förutom att jag glömde ta ner handen. Hehe.

Rutan
Duuuktig Iver! Skickade tre gånger och sprang fram för att belöna. Han hade bra sug redan innan och pep iväg som en glad studsboll ut i rutan alla gånger. Jag bytte håll att skicka ifrån och lät belöningen ligga där nån gång också som en liten suprise. :)

Apportering
Testade tipset jag fick om att stå i en 90 graders vinkel från den kastade apporten och kommendera, men det blev tyvärr fel ändå. Däremot när jag testade ett annat tips, att koppla och gå med honom ut till apporten och peppa honom att ta den rätt så fungerade det! Gjorde övningen 2-3ggr och sen avslutade vi med momenten i sig och då tog han rätt på en gång faktiskt, dock ropade Sofia "-Braaa" så Iver sprang raka vägen till henne för att avlämna, men noga då! ;-)

Fyfan vad det är kul att äntligen träna nu! :laugh:

Usch! Jag förstår att du är deppig! Har du provat att låta olika veterinärer titta på henne? Olika personer ser ju olika saker och tänker olika kring vad det kan vara för fel.. Jag håller tummarna för att allt blir bra!

*Och så ett KL*

Igår var jag iväg ut på stan med Wahidah och en vän till mig som har en shiba.
Shiban var jätterolig, så för att få Wahidah att fokusera på annat än att studsa runt och göra lekinviter (:p) när vi väntade på tunnelbanan så tränade vi lite linförighet!

Det blev alltså så att vi tränade runt nere på tunnelbaneperrongen med allt vad det innebär i störningsväg. Men det gick bra! Visserligen behövde jag påminna henne någon gång i början om att jag faktiskt fanns, men sedan följde hon som hon brukar, viftade på svansen och hade jättefin kontakt.

Hon körde ut baken en hel del, men när jag började göra tempoväxlingar gick hon ordentligt igen. Jag gick först i "vanligt tempo", sedan sprang jag lite, sedan gick jag vanligt igen, därefter gick jag låångsamt, sprang, gick lååångsamt osv.

Wahidah klarade tempoväxlingarna bättre än vad jag trodde att hon skulle göra, samt hängde med utan belöning längre tid än vad vi brukar göra på träning, så jag är nöjd :D

Vi tränade på gräsmattan idag, liten gul vart det fjärrdirrigering och lite smått och gott med, trots störning iform utav katter, husse, andra hunden, glassbil osv så skötte han sig toppen!

Stor vit var det lite si och så med, men nja, jag är väl ok nöjd med detta pass, och det beror på mig, inte på honom!

*kl*

även jag och loke har fått ta det ganska lugnt nu under en månads tid. först hade vi en planerad vila och sedan var det klåda. men kortisonet har gjort underverk och idag var det träning på klubben. loke är väldigt rostig och har tappat massor, men förhoppningsvis finns allt någonstans i minnet fortfarande.

bakbensaktivitet: jag upptäckte förra veckan att den var lite borta, så idag tränade vi lite baklänges fritt följ. det gick mycket bättre den här gången. körde lite ingångar också och han var riktigt snabb in med häcken.

dirigerad apportering: körde med skålar, för apporteringen är säker, det är bara vägen dit jag behöver träna på. för en månad sedan satt det riktigt bra men nu var det helt borta. vi fick gå tillbaka till valpnivå trots att han blir dirigerad en hel del till vardags? men de var rätt kul träning ändå. loke var väldigt förväntansfull och glad hela tiden :)

fjärr: fokuserade enbart på tempot i skiftena, särskilt läggandet är ju trögt. förra veckan gick det riktigt dåligt men idag försökte han allt han kunde och fick till ett par riktiga "pang-lägganden".

rutan (elit): skitbra hela vägen (han såg dessutom inte när den lades ut) utom att han inte hittade sin belöning :o. jag hade instruerat lite fel och belöningen låg i rutan, istället för bakom. och då såg han den inte! men han blev själaglad när jag visade var den var och sedan sprang vi och lekte en stund.

Senast ändrad:

Nu ni! Tror det blir första gången ni får se vår träning på film =) Ska bara vänta på att den laddas klart så den kommer snart...

Det ösregnar ute så det blev lydnadsträning inomhus hemma så länge min rygg orkade.

Fotgående/position: Var supernoga med positionen och framförallt ögonkontakten. Gick max 2 steg och var noga med att kontakten behölls hela tiden, körde med klicker. Duktig och lagom taggad hund!

Läggande: Ok. Använde klicker även här för att få till snabbare lägganden. De blev väl hyfsade men inte helt nöjd. Bra kontakt i fotgåendet i alla fall.

Ställande: Sjukt nöjd! Nytt moment för vår del (var väl 3e gången eller nåt), men han stannar direkt, står kvar tills jag belönar/säger varsågod och förstår! :banana: Finns nog nån film på det också om det finns intresse...

Platsliggning: Gick bra första gången, ca 40 sek. Resterande 2 ggr reste han sig tyvärr. Körde en till gång så vi fick avsluta rätt, han låg kvar men den var inte så lång. Funderar på om det är tillåtet på tävling att han tittar sig om eller om han måste ha fokus på mig hela tiden?
IMG_6760.jpg

Tass-target: Vi kör med burklock som target. Sigge älskar den här övningen! Smått övertaggad, men duktig. Film kommer...

Apport: Enbart ettans idag (har annars börjat variera med tvåans för skojs skull. Han tar den men spottar ibland ut den lite väl fort. Jag såg till att jag fick som jag ville några gånger (dvs han håller tills jag tar den eller iaf klickar), sen la jag av. Började få dåligt tålamod och ont i ryggen...

Senast ändrad:

det blidde lydnadsträning idag med :)

bakbensaktivitet: MYCKET bättre idag! körde lite baklänges fritt följ och snabba vändningar på stället, och idag var han rak och fin i kroppen och hade ett bättre flyt i vändningarna.

dirigerad apportering: även detta gick bättre idag, men han känns inte stensäker än. fortsätter med skålar.

rutan: skulle kolla av ställandet, så jag ställde mig själv ganska nära rutan. det gick inge vidare alls. loke sprang på utsidan om rutan och det fick bli lite "back to basics" med microkorta avstånd överallt. avslutade med tävlingsmässigt skick och då gick det bra :)

fjärr: ökade avståndet någon halvmeter idag. det var någon tendens till att flytta en baktass men han ångrade sig och satte tillbaka den på rätt ställe. farten var helt okej!

Åh, du påminde mig!
Min skrutt som i en period satt sig snett osv rättade sig idag självmant, satte sig jättefint och verkligen svängde runt med bakdelen! Väldigt nöjd, men vad kom det ifrån? :p

Här kommer filmen. Har aldrig laddat upp på YT förut men jag tror att denna länk ska funka om en stund:
http://www.youtube.com/watch?v=W6FgGj36gew

Så här ser det i alla fall ut när matte lämnar burklocket för att kolla kameran. Locket ska dö!
IMG_6757.jpg

Senast ändrad:

kl

Tränade lite lydnad inomhus i ett STORT garage som inte används idag (kommer ju definitivt komma tillbaka hit i vinter!) Med låååångt uppehåll gick det faktiskt riktigt, riktigt bra. Hade bara socialt som belöning, och det funkade SÅ mycket bättre. Harmonisk träning. Bra positioner :) Liite segt läggande. BRA plats (inget pip!) Apporten tog han igen (i rörelse, men ändå! ) Börjar känna att apporten kanske faktiskt inte är bara "tur" längre utan att han faktiskt börjat fatta? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V