Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Körde ett Fritt följ igår eftermiddag och rätt vad det var kom en ung dobermann farandes och började hoppa på/göra lekinviter med en basketboll på min fröken..men inte en min från henne, hon gick så fint trots att hon blev påhoppad av en främmande hund. Fina fina tjej!! :love:

Här varvas det med våra första hjärnsläpp och perfekta träningpass. Typiskt med det förstnämda precis innan tävling, gulp. Att jag helt plötsligt glömmer kommandon känns inte heller helt betyggande kanske. :D

För ett par dagar sedan hade vi det bästa passet ihop någonsin, det var helt magiskt! Han gick som en dröm. Vi befann oss på en ny plan igen eftersom jag vill träna så mycket som möjligt på det inför den nya klubben vi ska debutera på. Vi höll bara på knappa 20 minuter sammanlagt men jag hade en showig, sprudlande glad, fokuserad och fantastisk hund som sög min ögonkontakt som en magnet där han med sina höga knälyft svävade fram slickad mot min vänstra sida. WOW! :love:
Lyckades hitta en perfekt uppvärmning som passar oss båda bra. Jag lekte med honom innan, pausade en stund, lekte och arbetade upp en jättepositiv hund, pausade. Klickade några frivilliga ingångar, lekte, och sen började jag momentträningen.

Igår fick vi dock det första hjärnsläppet där stå betydde ligg och sitt betydde stå osv. Matte blir bara skapligt nervös när alla moment som suttit klockrent börjar falla i bitar. ;)

Platsen blev jättebra iaf, kompisen varvade med att kalla in sin hund åt båda håll, gå fot förbi och störa på många sätt och Iver låg där han låg om än lite besvärad av alla mygg.

Jag försöker dock hitta en quickfix lösning för transportsträckorna, det är 50/50 på hur han beter sig där. Igår gick jag in på plan och varierade med att belöna halvvägs in, hela vägen, precis när vi gått osv, vi får se hur det tar sig.

kl

Idag blir det personspår i skogen med inriktning spårapportsmarkeringar. Som vanligt när vi spårar ;) Har inte kunnat få ut honom i linans fulla längd än heller, så det känns som att det där appellspåret kommer att förbli en dröm.

*kl*

Har trotsat förkylningen (min alltså, hundarna är kärnfriska, och uttrååkade) och kört lite apportering med valpen. Duvan börjar vara rejält ofräch nu....
Men oj vad bra det gick, och vad nöjd jag är med honom! Han kommer glatt in och han har jättefin stadga, inte alltför tokig fågelhantering och stor lust till det hela :) Jag älskar min valp!!

kl

Lydnads och skyddspass ikväll. Vart ingen jättelång lydnad. Lite positionsträning, ett sättande, ett läggande och en inkallning.

Skyddspasset stod bevakningar på schemat och lite skyddslydnad. Supernöjd! Det blir nog tävling lagom till hösten :laugh:

Trots torr mark och blåst tog han 5 pinnar av 6 möjliga. Jag gillart! Nästa spårning ska jag försöka rota fram en lina och låta honom komma lite längre ifrån mej i spåret. Jag är framförallt nöjd med hans pinnglädje och intensiteten i det sista "pinnletandet" (han fick vittring på pinnen men hittade den inte på en gång för den låg lite dold bakom en grästuva).

KL

Körde igenom hela Lkl 1, fast inte helt tävlingsmässigt utan med belöningar där det behövdes. Övergripande är jag VÄLDIGT nöjd med hur det kändes och såg ut!! Har tre saker som dock behöver förbättras innan tävlingen nästa lördag:

• Helt om-svängarna
  • Signalkontroll Ligg/Stå
  • Transport fram till hindret

Bäst idag var platsliggningen, Lyxa ligger med hakan i marken hela tiden trots störningar som hundar som reser sig, gör lekinviter, förare som går tillbaka och belönar/lägger ner hunden igen... Hon är helt suverän, jag är så imponerad :love:. Läggandet under gång var också KALAS :bow:.

I morgon blir det viltspårspremiär för lilltjejen :banana:

Jag är HELT novis på skydds, vad innebär momentet "bevakning"? Är det ett delmoment, eller en egen gren inom skyddet? Hur lär man in det, och hur ser tävlingsmomentet ut? Och vad innehåller "skyddslydnad"?

Du brukar vara saklig och pedagogisk i dina inlägg, så jag tänkte att du nog är rätt person att fråga här på Buke :D!

/MosterMia, genuint nyfiken på skydds :laugh:!

Jag är HELT novis på skydds, vad innebär momentet "bevakning"? Är det ett delmoment, eller en egen gren inom skyddet? Hur lär man in det, och hur ser tävlingsmomentet ut? Och vad innehåller "skyddslydnad"?

Du brukar vara saklig och pedagogisk i dina inlägg, så jag tänkte att du nog är rätt person att fråga här på Buke :D!

/MosterMia, genuint nyfiken på skydds :laugh:!

Bevakning är som du skrev ett delmoment i skyddsprogrammet! Hunden skall när figuranten är passiv sätta sig i att bevaka denna. I tex IPO börjar man alla skyddsdelar med en rondering av de utplacerade skjulen där figuranten står i det sista. När hunden är framme hos figuranten påvisar den denne genom att ge ifrån ett auktoritärt "ståndskall" kan man säga. När föraren nått hunden kallar man in den och förbereder för en flykt. Man placerar hunden i läggande och den får sätta efter figgen när denne flyr. När hunden tagit fast honom (oftast en han)stannar han upp och blir passiv varpå hunden ska lossa och återigen bevaka. Hunden måste inte bevaka med skall utanför skärmen, men den ska alltid bevaka med skall när figuranten är placerad bakom en skärm. Här är en film på hur det kan se ut:

http://www.youtube.com/watch?v=dsmQtjtdV5c

Skyddslydnaden är egentligen allt runtomkring "skyddet". Hunden får inte tjuvstarta, inte tjuvnypa, inte gå en meter framför föraren i transporterna när den ska gå "fot" ..osv. Allt som håller ordning och reda sas :)

KL

Körde ett Fritt följ igår eftermiddag och rätt vad det var kom en ung dobermann farandes och började hoppa på/göra lekinviter med en basketboll på min fröken..men inte en min från henne, hon gick så fint trots att hon blev påhoppad av en främmande hund. Fina fina tjej!! :love:

Duktiga Grima :love:

I kväll ska vi traggla apport ( jäkla skitmoment ), snabba läggande och högersvängar :D. Det är så varmt så man får ta korta intensiva pass och som belöning så får hon ta ett kvällsdopp med matte ...

Ska frånomed idag försöka komma igång med lite träning igen. Jo tränat har vi gjort men ingen planerad seriös träning.

Idag blev det korta spår till alla tre hundarna. Kanske bara 100 meter var på kortklippt (solbränd) gräsmatta. Tudor fick två sånna gick riktigt bra. Bella slår lite mycket men bra tempo i ingen virrig Bella utan lugn o koncentrerad. Delfi den lilla tjejen kan ej spåra o för första gången så gjorde hon ett klart godkännt jobb. Har mer eller mindre seriöst (med betoning på mindre) försökt att lära henne spåra under de ca tre åren jag aktiverat hundarna men hon har hela tiden varit så trög så jag har inte orkat engagera mej i henne. Men idag så visade hon att hon nog visste vad hon höll på med. Dock ringar hon fruktansvärt men det kan ju vara så mudisar gör när dom spårar??!!

Sen fick Bella lite apporteringsträning. Linjetag o minnesmarkeringar soom gick riktigt riktigt bra. Körde även lite kontaktsignal.
Tudor fick lydnad som han fick gdk på i värmen. sen blev det bus i skogen o nu sover mina änglar!!

KL

Idag var det världspremiär med viltspår för min lilla tjej, hon har bara gått personspår innan. Ett ca 500 m spår med ca 2.5 timmars liggtid. Hon blev VÄLDIGT faschinerad över att det låg BLOD i skogen, spårade därför väääääldigt långsamt och noggrant och luktade på varenda bloddroppe :D. Men jag är jättenöjd med henne för att vara hennes allra första gång :love:!

2010-07-0730.jpg

Grattis va kul! :)

Vi tränade på förmmiddan idag. Jag och Iver blev kommenderade genom hela programmet och det gick TOPPEN!! Jag fokuserade på att säga mina kommandon som jag brukar med rätt tonläge och allt och då sitter det klockrent. Allt hänger på mig som vanligt, härligt!;) Duktiga duktiga hund! Nu ska han få ledigt från lydnaden i fyra dagar och bara promenera, bada och kanske spåra en sväng. På söndag ska vi till den nya klubben vi debuterar på nästa vecka och träna en liten sväng.

Jag körde även igenom Kittie på agilitybanan. Gud va roligt hon tyckte det var! Full fart hela tiden och hon övervann sin höjdrädsla ganska fort och kutade uppför A-hindret som om hon aldrig gjort annat. Kul! Satte igång med slalomen också, hon fattade väldigt snabbt vad det hela gick ut på och efter ett par få repetitioner så kunde jag bara visa små ”fram och tillbakarörelser” med handen och hon skuttade mellan pinnarna. En himla lyckad dag med andra ord. :laugh:

Tack så jättemycket för infon :bow:! Det är alltid kul att lära sig nytt om saker i hundvärlden man inte är insatt i själv :laugh:!

igår var det tävling, debut i elit och det gick verkligen käpprätt åt skogen. men det gjorde det för några andra också så det blev ändå pallplats ;).

jag skyller en del på yttre omständigheter (bra att ha nån att skylla på, eller hur?), i sittandet i grupp satt hunden bredvid och lutade sig mot loke och råglodde, lille loke lutade sig lika mycket åt andra hållet och såg inte alls bekväm ut. till slut pallade han inte trycket längre utan la sig ner. 10 sekunder innan vi gick tillbaka...

nästa missöde var att vi blev inkallade på plan (startnr 1, tack för den...), loke var upparbetad och kändes riktigt taggad och fin. vi ställde oss på startpunkten och sedan stod vi där och väntade och väntade. efter vad som kändes som en evighet meddelade TL att vi kunde röra lite på oss för domaren var inte klar... jag valde att gå ut från planen igen för att göra en ny entré men blev tokstressad och förtrollningen var bruten. efter det gjorde vi vårt sämsta fria följ ever. inkallningen var också vår sämsta någonsin och rutan nollade vi.

det jag var nöjd med var dummerutan, där fick vi 8 och den dirigerade apporteringen. loke var påväg mot rutan igen, men gick att dirigera om med ett extra kommando. de drog väldigt många poäng för det kommandot (vi fick 6,5) men jag var väldigt nöjd ändå. vittringen gick sådär, han puttade på en pinne med tassen (tror inte domaren såg det) och tog ett omtag, 8,5. hopp apport har vi inte tränat på väldigt länge, loke var seg som tusan tyckte jag men det blev ändå en 9:a. fjärren var inte heller någon höjdare, ca 1 dm förflyttning framåt gav 7,5. men hunden efter flyttade mycket mer, var ännu segare i skiftena och fick dessutom kommenderas en extra gång, och den fick 7. ibland är det nog bättre att få ett senare startnr...

Det är ju det! :D Jag har tex precis lärt mig att agility inte är så enkelt som det ser ut :D

Hihihi, det är en insikt som "vi" agilityfolk tackar för när någon får ;)! Fast det är väl som med allt, det ser ju så lätt ut när man ser folk som har tränat på det, men svårt när man får reda på hur många timmar som ligger bakom :D!

Kan tänka mig att det kan komma samma sorts kommentarer om skyddet "vaddå, att lära hunden hugga någon i armen kan väl inte vara så svårt?" ;)?

Hihihi, det är en insikt som "vi" agilityfolk tackar för när någon får ;)! Fast det är väl som med allt, det ser ju så lätt ut när man ser folk som har tränat på det, men svårt när man får reda på hur många timmar som ligger bakom :D!

Kan tänka mig att det kan komma samma sorts kommentarer om skyddet "vaddå, att lära hunden hugga någon i armen kan väl inte vara så svårt?" ;)?

Jo, tyvärr är det ju så. Eller "Ah vad coolt att du har en attackhund"..Eh..mm.

KL

Kvällens träning:

Lydnad: Platsliggning ca 3 minuter (vi har inte kört på länge). Absolut nöjd. Kort fritt följ. Fin med riktigt bra position utan trängande stundvis.
Apportering på slät mark, tränat upptag: Otroligt stort framsteg! Hon tog upp den mycket bättre denna gången :) Skickat var fint och hon satt med apporten lugnt och tryggt i munnen när hon kom in.

Framåtsändande: Mitt fel att det vart lite förvirrat. Fick skicka om 2 gånger men sedan gick det jättefint.

Skydd: Bästa passet någonsin, nu börjar bevakningarna verkligen sitta och hon hade en sån jäkla härlig attityd! Fina fina tjej!:bow:

Ian: Tränade ingångar och sidoförflyttningar. Han börjar äntligen hajja grejjen och är jätteduktig! Nu behöver jag bara få honom mer uthållig mentalt i fria följet som jag för övrigt är mycket nöjd med.

Summa summarum: Lyckat pass! :love:

kl

Igår tränade vi på att bada och att apportera (nåja, hämta pinne/Petflaska i sjön och ta upp den på stranden) i vattnet.

Vatten har tydligen blivit farligt :grin: Simma är bara jobbigt och det räcker om man har vatten halvvägs upp längs benen. Får försöka få till bad lite oftare märker jag, men det är svårt när det är långt till närmaste badplats =(

Ta upp pinne ur vattnet var ännu svårare! Men till slut kunde han greppa iaf :p

(och om nån inte förstod: Nej ingen seriös träning).

Ikväll försökte jag mig på lite fotgående i hallen. Hunden tittade på mig och undrade om jag var knäpp. Matbelöning funkade INTE (Han råkade visst få dubbla frukostar idag, kan ju vara därför, eller så är det värmen) och leksaken dög bara att ligga och tugga på. Jag gav upp väldigt fort. Vill ha lite svalare väder!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka