Sv: Vad ska NI träna idag?
grattis till himla trevliga siffror!
igår var jag iväg och tränade lite med vallhundarna. klockan var ganska mycket, 19.30, men det var alldeles för varmt och loke tog slut rätt fort.
dirigerad apportering: tränade enbart biten mellan kon och apporten, fast idag var det godisskålar (en på varje sida) för så att han slapp springa så mycket. det gick väldigt bra, raka och fina linjer. men det verkade vara lite för lätt för honom? jag ska prova ikväll igen, och antingen ha en tredje godisskål eller apport i mitten.
dumrutan: körde först lite ställanden och lägganden separat, och satte sedan ihop det. ställandet var bra, det andra var inte fullt lika bra... men nu ska vi bara motivationsträna resten av veckan.
inkallande: varierade raka och med ställande. det gick väl sådär, tempot var väl lågt. jag får se till att variera belöningen lite nu inför tävlingen, och kanske dra någon boll bakåt då och då.
sedan tränade jag lite med lånehunden, vi har fått hem en liten jaktlabbekille i en vecka medan hans matte är på semester. en jätterolig hund
. han beter sig precis som loke i väldigt många situationer, från "flås flås flås - slick" när man sätter på sig skorna, via grymtljudet när man kliar honom i öronen, till pipet när han inte får som han vill. haha jag som tyckte att loke var så himla speciell, nu har två
han har i princip aldrig tränat någonting, och uppskattade verkligen uppmärksamheten. det blev lite budföring, ingångar och lägganden, och shit va snabb han är! det fick bli en liten försmak på vad som komma skall till mig. kul!