Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

jag har inte skrivit så mycket men har fortsatt träna på i vanlig ordning. loke har sedan sist helt glömt bort vad rutan är för något och sedan kommit på det igen, och gjort några kalasfina vittringsapporteringar för att sedan falla tillbaka i gamla spår med riktigt slarviga upptag. dessutom har jag haft inbrott i bilen och de har snott alla mina apporter, en del leksaker + lite av sambons numera avlidna hunds gamla grejer :(. så jävla onödigt. så motivationen hos mig är väl lite låg just nu.

och vad gör man då? man anmäler till tävling och får lite halvpanik för att momenten inte sitter som de ska längre ;).

gårdagens träning:

ställanden under gång: bra! det här är väl en sak som faktiskt börjar arta sig. blandade lite belöningar, från att kasta bollen bakåt i samma ögonblick som jag kommenderar, till att belöna med godis att han står stilla en längre stund.

vittringsapportering: gick riktigt riktigt dåligt. första omgången dundrade han rätt in i pinnarna, gick sedan runt och smakade på alla innan han tog rätt, andra omgången blev det inget smakande men tugg på rätt pinne och när han för tredje gången dök ner med tassarna på pinnarna blev jag sur och tryckte till honom lite. efter det var det inte alls några problem att vara försiktigt med pinnarna och inte tugga och då bröt vi där.

dirigerad apportering: han har rätt bra fart ut till konen men är så himla nyfiken på mittenapporten. dock går det bra att hindra honom från att plocka upp den, och jag kommenderade ut honom till vänster och resten gick bra. gjorde om och då blev det rätt från början, belönade med hans nya fina pipis. sedan var det dags för höger, han börjar springa på rätt håll men avbryter och ska på de andra apporterna. då bröt jag också och vi gjorde om. den här gången sprang han hela vägen fram till höger apport, plockade upp den, men sedan blev det total härdsmälta och han sprang bort till vänster apport och bytte, kom tillbaka och gjorde en jättefin ingång och såg hemskt förväntansfull ut. ungefär här låg jag dubbelvikt av skratt. vad är det som rör sig i hans huvud? att det är vänster apport som gjorde att pipisen kom fram?

det var bara att skicka om och i samma ögonblick som höger apport plockades upp så åkta pipisen fram och lyckan var total. avslutade med att köra ingångar med apport och belöna med pipisen, för att inte hamna i fällan att farten tillbaka är jättehög nästan ända fram.

bifogar ett par bilder från gårdagens träning. foto: Bitte Sundin (respektera copyright)

jag vet inte vad jag gör med min högerarm eller varför jag tittar ner men vi ser ju glada ut i alla fall!
DSC_0355.jpg

nu är högerarmen helt borta och kanske går loke lite långt fram men han ser rak och fin ut i kroppen.
DSC_0343.jpg

Ser ut som fin kontakt! =)
Jag har hela tiden varit övertygad om att Loke är en schäfer :p

ja just det är han väl rätt bra på, att titta upp med stor förväntan.

hunden på min avatar är en liten flicka (nä nu ljög jag. hon är en gammal tant ;)). hon ser ut såhär i helfigur :love:

idag blev det lite träning med vallhundarna igen. de två hanarna är störtkära i loke och pep ikapp när de trånande låg och tittade på ;).

läggande under gång: här går det framåt med stormsteg! jag har hittat ett nytt sätt att träna på som ger jättebra respons. kul!

rutan: tränade bara skicket mellan kon och ruta för att skapa lite omväxling. bra fart idag men vid ett tillfälle stannade han upp utanför och frågade... hmmm...

inkallande (slät): gjorde en lång inkallning först och det gick super, även ingången. belönade med den älskade pipisen (som minina tyvärr har bitit sönder :(). sedan tyckte sambon att jag skulle köra en kort också och då blev sättandet snett. gjorde om och hetsade upp honom lite mer innan och då blev det mycket bättre.

fjärr: gick ut på ca 20 m avstånd men nä det gick inge vidare. provade ett par gånger på 10 m innan jag gick ut på 20 igen och gjorde hela serien. det går inte räsersnabbt, men han flyttar inte på sig. jag får hoppas att domarna tar hänsyn till hans ålder... ;)

Var ute i förmiddags och tränade lite vallning och tänkte från början att jag skulle ta en vända till ikväll.

Det blir inget ikväll. (om nu inte fåren rymmer)

Båda hundarna fick nån knäpp i morse och var både blinda, döva och dumma. Var så arg det sista att jag fick gå därifrån innan jag röt till ordentligt. Tiken är väldigt känslig för när man tar i men det var inte lätt att låta bli när hanen hela tiden fick fetvadd i öronen.:grin:
Tror han tog tre kommandon sen var han bara inne och strörde när tiken jobbade.:mad:

Rymmer fåren så får bara tiken följa med. Hanen får stanna hemma så han inte stör för henne igen. Måste lekvalla med henne så hon klättrar upp på självförtroendestegen igen.

Vissa dagar funderar jag allvarligt på att sluta valla med gamlingen. Fast skulle jag göra det så försvinner nog hans livsgnista.:(

kl
Vi var och tränade en sväng på klubben igår på kvällen.

Inkallning med ställande: Det gick faktiskt bättre idag. Provade att lägga ut leksak bakom honom, men ha en leksak i handen också.
Kallade in, kommenderade stanna och belönade bra ställande, men ett par gånger belönade jag inte ställandet utan kallade in igen och om han hade bra fart kastade jag leksaken "bakom" mig själv. Är nöjd med hur bra fart han hade på båda sträckorna.

Hopp över hinder: Vågar mig på att länka till en liten film:
Jag låter mycket-klipp.

Rutan vill jag helst bara glömma bort för tillfället. För övrigt har Goliat glömt bort att man ska sätta sej ner i halterna. Så det får vi väl träna på nästa gång :cool:
2010-06-195.jpg

Squarepants Zipper

igår skulle jag bara träna lite vittring, men när vi väl satte igång och värmde upp så var loke så himla taggad att jag passade på att träna lite fler grejer

läggande under gång: fick till ett riktigt snyggt utan att jag höll på och joxade för mycket med kroppen. ibland är det bra att ha nån som står och ser på, för jag verkar snabbt lägga mig till med en massa konstiga rörelser...

inkallande: bra fart! körde på lite olika avstånd, och belöningen kom efter ingången. han försökte slarva lite en gång men då gjorde vi bara om och då snurrade han nästan runt i luften!

fritt följ: kollade av lite. jag har ändrat mitt "fotarbete" i helt om och det har gett bra resultat. tidigare tenderade han att skutta fram lite i positionen precis efter vändningen men nu håller han den bättre.

vittring: alltså... det är ju vårt mardrömsmoment. SOM jag har kämpat med detta. jag trodde att vi var nästan framme bara för ett par veckor sedan men nu har loke fått ett återfall som hette duga. inte nog med att han är oaktsam med pinnarna, han håller på och velar, stannar och kollar om han kan vänta ut mig, smakar lite, ångrar sig osv. jag kan ju inte säga något till honom heller, för då blir han osäker och då blir det ännu mera pannkaka. så det gäller att fånga just det han har svårighet med den dagen. för att underlätta lägger jag pinnarna i en uppförsbacke = han kan inte dyka på dem. sedan väntade jag, och väntade och väntade. när han till slut bestämde sig för att plocka upp pinnen ropade jag BRA! och lockade honom till mig och så fick han smaka lite köttbulle. gjorde om på en annan plats och väntade (inte så länge) tills han tagit några språng mot mig och berömde på samma sätt igen. det blir liksom lite framlängeskedning av det hela men det får det bli. vi har tränat dagligen i flera veckor på den sista biten med ingång och avlämnande så det sitter väl förhoppningsvis.

idag blev det lite snabbträning, loke hade total härdsmälta och hade glömt bort allt vad "plats" innebär. fast det andra gick väl okej.

rutan: tänkte berömma ställandet vid konen men då trodde loke att det var fritt fram att ta den belöningen som ligger bakom rutan. jäkla hundskrälle. ibland hör han bara precis det han vill höra :mad:;). gjorde om och gjorde rätt. kollade av lite så att ställandet funkar också och det har blivit lite sämre. han stannar inte direkt utan tar några steg i en halvcirkel först. ajabaja. det får vi träna mer på.

läggande (till inkallningen): körde lite shejping att jag backade och klickade så fort han la sig. han är ju inte någon einstein precis, för efter tre lyckade försök så provade han allt annat utom att lägga sig. det tog säkert ett par minuter och flera hintar från min sidan innan lampan tändes "aha!". :idea:. han såg väldigt nöjd ut med sig själv när han fattat vad jag ville att han skulle göra :D.

som avslutning blev det lite uppletande i det höga gräset, med tre föremål på linje. kul tycker loke!

Tänk... Houdini-fåren bröt sig ut idag också.:grin:

Fördelen när de bryter sig ut är ju att hundarna får jobba.

Tog bara med mig Kate idag. Tänkte att hon kunde få träna utan att den gamle besserwissern är med och ska rätta till alla 'fel' hon gör.

Passade på att träna lite fösning och hämt. Kunde ju inte göra så mycket. Det var en smula varmt ute.

Fösningen gick väldigt bra. Hon var så duktig där hon balanserade snyggt hela tiden så att fåren höll sig på linjen.

Sen var det hämt. Åt höger har hon blivit väldigt duktig på att hålla ut och ha ett rejält avstånd till fåren.

Vänster däremot. Jaa, vad säger man om det hållet. Hon slarvar gärna där. Jag får fortsätta leta efter knappen som trycker henne längre ut i en vidare båge.
Vill inte nöta för mycket på ett moment så att det blir 'jobbigt' för henne. Hon har en tendens att bli lite stressad om man ligger på henne för mycket så jag får smyga in momentet lite försiktigt emellanåt.

Är ändå väldigt nöjd med min Docka:love: idag. Hon gjorde ett kanonjobb trots värme och jobbiga får.

kl

Ikväll har vi varit på Ivers och min första t-tävling ihop!

Vi fick 9, 9.5 och 10 på alla moment förutom linförigheten där han först var så taggad att han periodvis hamnade för långt fram, och sen så föll han ur lite mot slutet som jag förutspått. Men dock inte alls lika mycket som jag faktiskt trodde, en 7a där.
Inkallningen var som en missil 10 , ställandet var klockrent 10, apporten jättefin även fast han ville showa och visa TL vad han höll i efteråt 10, hoppet jättefint 9.5, tandvisningen 9, läggandet nollade vi pga mattes fel. Eländes elände när tanten inte kan säga rätt kommando ;) Jag sa på rätt sätt sekunden efteråt så moment blev ändå som det skulle fast med dk.

Igångsättning efter skada och långvila för 1½ månad sedan, ett toppen MH och HD/ED resultat A och 0, vi är tillbaka! :laugh:

Några saker jag själv ska tänka på inför kommande tävlingar:
*Värma honom ganska länge innan så han hinner varva ner lite och samla ihop sig
*Ignorera vart de roliga apporterna kommer ifrån, dvs sänka TLs värde
*Tala tydligt!

grattis till himla trevliga siffror!:laugh:

igår var jag iväg och tränade lite med vallhundarna. klockan var ganska mycket, 19.30, men det var alldeles för varmt och loke tog slut rätt fort.

dirigerad apportering: tränade enbart biten mellan kon och apporten, fast idag var det godisskålar (en på varje sida) för så att han slapp springa så mycket. det gick väldigt bra, raka och fina linjer. men det verkade vara lite för lätt för honom? jag ska prova ikväll igen, och antingen ha en tredje godisskål eller apport i mitten.

dumrutan: körde först lite ställanden och lägganden separat, och satte sedan ihop det. ställandet var bra, det andra var inte fullt lika bra... men nu ska vi bara motivationsträna resten av veckan.

inkallande: varierade raka och med ställande. det gick väl sådär, tempot var väl lågt. jag får se till att variera belöningen lite nu inför tävlingen, och kanske dra någon boll bakåt då och då.

sedan tränade jag lite med lånehunden, vi har fått hem en liten jaktlabbekille i en vecka medan hans matte är på semester. en jätterolig hund :D. han beter sig precis som loke i väldigt många situationer, från "flås flås flås - slick" när man sätter på sig skorna, via grymtljudet när man kliar honom i öronen, till pipet när han inte får som han vill. haha jag som tyckte att loke var så himla speciell, nu har två :D

han har i princip aldrig tränat någonting, och uppskattade verkligen uppmärksamheten. det blev lite budföring, ingångar och lägganden, och shit va snabb han är! det fick bli en liten försmak på vad som komma skall till mig. kul!

KL

Just nu ligger en del fokus på Ian, som ska starta ett öppenklass spår inom kort. Vi spårade ett 25 h spår för första gången i förrigår. Snustorrt i marken och väldigt varmt ute, trots detta gick det kalasfint! Vad jag däremot funderar över är om han går efter min lukt också. Vid ett tillfälle i spåret hade jag gått tillbaka och gått ur spårkärnan och på samma ställe blev han också väldigt fundersam. Vill även höja värdet lite på spårslutet. Han tar klöven och är mallig för den, men jag kommer nog att köra lek eller godis utöver det också.

Grima tränar lydnad och vi filar vidare på positionen då hon väldigt gärna vill krypa fram. Har märkt att jag vrider högerarmen, om än väldigt diskret ibland när vi gåt fot. Givetvis åker hon då fram när armen gör det..gah! Kör även beröm ofta för att verkligen nöta in vart jag vill ha henne, det verkar funka bra. I veckan blir det ett skyddspass också förmodligen, ser fram emot det!

Mitt tips är att cykla ut spåret och sedan låta det ligga minst 24h. Då är så gott som all din doft borta, förutom där du sätter ner foten och snitslar eller tar i ett träd :)

Zipper gick väldigt mycket på min doft förut, vilket märktes på att han gick snett emot spåret (i mina spår) och inte i själva spårkärnan. När jag började cykla ut spåren blev han mycket mer noggran och fann spårkärnan direkt.

KL

Jag och Lyxa håller som bäst på att träna inför lydnadsdebuten som ska ske om några veckor. Alla moment sitter bra, men behöver finslipas.

Idag är det tävlingslydnadskurs, då vi ska köra igenom hela Lkl från start till slut. Ska testa hur det går att köra ett helt program utan mer än muntlig förstärkning :D.

Det vi fokuserar mest på nu är:

• Position i linförighet (attityden och uthålligheten är GRYM på lilltjejen, men hon kan ibland flyta fram i positionen)
  • Farten i inkallningen, den försvann under skendräktigheten efter första löpet :p

Sen kommer jag även lägga in lite träning på gungan och eventuellt även ett slalompass. Sen blir det till att bada :love:

Mitt tips är att cykla ut spåret och sedan låta det ligga minst 24h. Då är så gott som all din doft borta, förutom där du sätter ner foten och snitslar eller tar i ett träd :)

Zipper gick väldigt mycket på min doft förut, vilket märktes på att han gick snett emot spåret (i mina spår) och inte i själva spårkärnan. När jag började cykla ut spåren blev han mycket mer noggran och fann spårkärnan direkt.

Oj!

Ja det skulle jag ju kunna.Ian ligger förvisso väldigt fint i spårkärnan, så jag vart förvånad när han plötsligt började följa min doft också. Men då antar jag att du inte blodar utan bara släpar klöven?

Jo? eller hur blodar du? Jag kör med en liten petflaska med små hål i korken och sätter snöre runt som jag drar med :)

grattis till himla trevliga siffror!:laugh:

Tack! :laugh:

Ikväll blev det lite träning på klubben och jag upptäckte två problem som du kanske har några tips på?
Det första är att jag tycker inte att jag riktigt har honom med mig i mellan momenten, jag hade gärna jobbat lite mer med förväntan för att få bättre attityd där men jag står lite handfallen faktiskt.

Problem nummer två är att Iver är så otroligt petig. Säger jag ligg (under gång) men råkar forma hakan lite neråt (som det blir när man säger stå) så kan han helt enkelt lägga sig långsamt för att han tvekar. Jag har tränat ordinlärningen i olika ton med fokus på bara ordet men jag vet inte om han håller med mig i det där. Han kan ju ordet, men säger jag lite i fel tonläge så kan han liak gärna tvivla på mig.
Vet fler situationer som vi fått jobba bort, tex att han inte hoppar in i bilen om jag står på höger sida, men vänster är däremot korrekt. Det är löst dock, det var bara att säga "hopp in", men just ligg och stå är klurigare. Tips? :)

Jäkla viktigpetter till hund! ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka