Sv: Vad ska NI träna idag?
KL
Dagens pass:
Började på agilitybanan; kontaktfält.
Varmt så lite seg hund, men som fattat att han ska stanna med framtassarna på backen och baktassarna på kontaktfältet, utan target. Nu återstår bara hästjobbet att få det att funka 'in action' med..
Dock hade någon intelligent människa fått för sig att plocka bort stödpinnarna på balansbommen
vilket resulterade i att Sami kommer i full fart och nästan studsar av = han tog det jävligt passivt över sedan. Inte bra.
Gick över på lydnadsplanen:
Platsliggning: Sami (världens största mattegris) tror att om man sätter sig upp kommer matte tillbaka (gjorde det när han var mindre). Spelar ingen roll om matte kommer tillbaka arg, bara hon kommer. (Tilläggas bör att hunden inte är osäker/obekväm, bara "mattig"). Vad Sami inte tänkte på är att matte kan lägga honom på avstånd, så när matte tittar fram och Sami sitter upp ryter matte
Lägg dig! och Sami lägger sig snällt ner, utan matte. Tror inte det är några problem alls bara vi får en massa mängdträning, och han inser att det inte hjälper att sätta sig upp.
Rutan: Börjar bli så himla bra!
Frishejpar, och han
fattar verkligen vart han ska. Har börjat öka avståndet och skickar honom (på halvstor ruta) från 4-5 meter, och han har t o m drag in
FF Går bara bra. Behöver fila på heltomhalt, annars inget att direkt anmärka på (självklart massa som kan bli bättre).
Inkallning m ställande Har övergett target-teorin, då han blev väldigt långsam. Kör gamla hederliga boll-över-huvudet istället, och det blir nog.. bra..hoppas jag..(bra fart och hyffsat ställande, men jag tror han kommer få dåligt ställande när jag plockar bort kast-rörelsen. Tiden får utvisa..)
Apportering Lite dålig fart ut, så jag tänkte prova att kappa med honom. Gick inte riktigt som jag hade tänkt. Sami vänder sig om och undrar varför matte kommer dundrande och springer undan
.
Men nästa gång hade han en jäkla fart ut, så tydligen hjälpte det iaf. Om inte annat så tänker han väl att
"om jag springer för långsamt blir matte arg och jagar mig"
Ingångarna börjar likna något, tränar mycker att sätta honom mer apporten i munnen, ställa mig mittemot och kommendera fot = inga problem. Lite tvekan dock när hela momentet ska sättas ihop.
Planerar att debutera tvåan officiellt 18 juni, förutsatt att platsliggningen känns ok.
Tog sist ett par rundor över balansbommen igen, och all tveksamhet var glömd. Puh.
Och så lite skryt
Jag som sa att Sami aldrig skulle ta metallapporten i munnen.. Och efter fyra klick gör han ingen som helst skillnad mellan trä eller metallen. Griper utan att tveka och håller stadigt och bra, både ettans och tvåans och över hinder