Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

I söndags fick vi vårt LP1!

LunaochJagLP1.jpg

Hade anmält mig till 2 tävlingar till så jag kommer att tävla dom med för att få lite mer rutin, men ska redan nu försöka träna på 2:ans moment, känns skrämmande svårt :crazy:

STORT grattis till dig Luxus och din fina aussie :bow:!

KL

Igår stod det spår på schemat, blev ett 400 m skogsspår med 60 min liggtid och 4+slut. Är otroligt nöjd med påsläppet och spårintresset, nöjd med apportplockningen (även om hon missade 2, de andra plockade hon snyggt och kom direkt in med) och SUPERNÖJD med hur kul hon tycker det är att spåra :love:!

31668_388143002581_665887581_4080625_2485568_n.jpg

Fina stolta tjejen med slutapport :D!

Idag blir det först kurs i tävlingslydnad (lkl 1 momenten), och efter det ett pass med kontaktfältsträning :laugh:.

Grattis!! :D

KL

Idag ska jag fortsätta träna rutan (äntligen kommit på en metod som VERLKLIGEN funkar för Zipper) och ställande under inkallning. På lördag ska vi starta kl2 på en träningstävling, blir bra att se hur mycket som egentligen sitter där i tvälingssitation!

Åh lycka till :)

Grattis till Luxus också !!

Om någon har tips på hur man ska få hunden att ha raka ingångar/sättande i perfekt position så får ni gärna hojta. Just nu tar jag en vägg till hjälp men känner att inte heller det är en ultimat plan då hon är lite rädd om sig och det blir lätt att hon sätter sig för långt bak. Bäst är ju eg att träna framför en helkroppspegel, men si en sådan har vi inte än :(

grattis!

uppdaterar med den senaste träningen

2010-05-08

Träning i S:t Larsparken med några tossiga vallhundar.

Vittringen fungerade bra, ett litet omtag men det andra såg bra ut. Inget sprängande av högen och bra fart in.

Fria följet slipade vi på med kortkoppel för att jag ska känna när han går för långt fram. Mkt bra språngmarsch, och jag får ju klappa mig själv på axeln också som gjorde fina svängar för en gångs skull.

Metallapportering (slät) kollade vi av inför tävlingen. Ngt låg fart in, men ingen katastrof.

Inkallning (slät) inte riktigt lika bra fart in som igår, kanske var han helt enkelt trött?

2010-05-10

Träning på grannklubben

Vittring: gick först inte särskilt bra när vi bara körde plockövningar, han stannade och kollade på briarden och då kom tugget av bara farten. Men när den hade försvunnit gick det bättre, han gjorde en hel vittring utan ett enda omtag! Jippi!

Dirigerad apportering: Provade med mittenapport och det gick inte alls när jag skickade åt höger. Dessutom var farten mkt låg ut, men högre in. Höger apport (mot briarden…) gick inte alls först, men när jag blev riktigt övertydlig med både röst och hantecken fick han till det till slut.

Inkallande:
gick inte alls bra idag. Han var superslö och farten var så låg att han nästan travade…

Fritt följ: var väl okej men inte så mycket mer. Jag tyckte inte att han var så aktiv med bakkärran som han brukar vara.

Tack alla för gratulationerna, ni har inspirerat mig många gånger när det har kännts motigt ska ni veta.

Kul att din aussie gillar att spåra :)
Luna verkar ha fallenhet för det med men jag har svårt att ta mig fram i snårig skog men någon gång i framtiden hoppas jag kunna spåra med henne, håller på och övertalar sambon att vi ska gå spårkurs tillsammans med Luna, håll tummarna att det blir av :)

Det är tävling igen på söndag och jag känner att jag behöver ha bort tugget på apporten, har gått riktigt bra hittills men sist tuggade hon frenetiskt:crazy: jag som trodde jag hade fått bort en del, känns svårt då hon inte är någon apportör och kan tveka att ta apporten, har kört med att säga till henne när hon tuggar och berömma då hon håller, kom gärna med tips!

KL

Får man ställa några lydnadsrelaterade frågor här?

Jag och hunden (dansk-svensk gårdshundstik, 2,5 år) tränar med sikte på LK1 (eller egentligen den finska motsvarigheten ALO, som är snarlik). Vi har några problem, varav ett är att hon inte alls tycker om platsliggning ute på marken. Hon har väldigt kort och tunn päls så jag förstår det delvis, men finns det något man kan göra för att få platsliggningen att gå bättre? Jag har provat med en filt under henne och då går det bättre, men på tävlingarna kan man ju inte göra så. När hon ligger utan filt drar hon ibland upp "armbågarna" och försöker undvika att röra marken.

Hur gör ni andra med samma problem? Och hur tycker ni man bäst tränar platsliggning överhuvudtaget? Min hund är rätt energisk och har lite svårt för de långsamma momenten.

Idag ska vi förresten träna med grundlydnadsgruppen, imorgon blir det träning med lydnadsgänget.

KL

Dagens pass:

Började på agilitybanan; kontaktfält.

Varmt så lite seg hund, men som fattat att han ska stanna med framtassarna på backen och baktassarna på kontaktfältet, utan target. Nu återstår bara hästjobbet att få det att funka 'in action' med..

Dock hade någon intelligent människa fått för sig att plocka bort stödpinnarna på balansbommen :confused: :crazy: vilket resulterade i att Sami kommer i full fart och nästan studsar av = han tog det jävligt passivt över sedan. Inte bra.

Gick över på lydnadsplanen:

Platsliggning: Sami (världens största mattegris) tror att om man sätter sig upp kommer matte tillbaka (gjorde det när han var mindre). Spelar ingen roll om matte kommer tillbaka arg, bara hon kommer. (Tilläggas bör att hunden inte är osäker/obekväm, bara "mattig"). Vad Sami inte tänkte på är att matte kan lägga honom på avstånd, så när matte tittar fram och Sami sitter upp ryter matte Lägg dig! och Sami lägger sig snällt ner, utan matte. Tror inte det är några problem alls bara vi får en massa mängdträning, och han inser att det inte hjälper att sätta sig upp.

Rutan: Börjar bli så himla bra!:bump: Frishejpar, och han fattar verkligen vart han ska. Har börjat öka avståndet och skickar honom (på halvstor ruta) från 4-5 meter, och han har t o m drag in:love:

FF Går bara bra. Behöver fila på heltomhalt, annars inget att direkt anmärka på (självklart massa som kan bli bättre).

Inkallning m ställande Har övergett target-teorin, då han blev väldigt långsam. Kör gamla hederliga boll-över-huvudet istället, och det blir nog.. bra..hoppas jag..(bra fart och hyffsat ställande, men jag tror han kommer få dåligt ställande när jag plockar bort kast-rörelsen. Tiden får utvisa..)

Apportering Lite dålig fart ut, så jag tänkte prova att kappa med honom. Gick inte riktigt som jag hade tänkt. Sami vänder sig om och undrar varför matte kommer dundrande och springer undan:angel:. Men nästa gång hade han en jäkla fart ut, så tydligen hjälpte det iaf. Om inte annat så tänker han väl att "om jag springer för långsamt blir matte arg och jagar mig":devil:

Ingångarna börjar likna något, tränar mycker att sätta honom mer apporten i munnen, ställa mig mittemot och kommendera fot = inga problem. Lite tvekan dock när hela momentet ska sättas ihop.

Planerar att debutera tvåan officiellt 18 juni, förutsatt att platsliggningen känns ok.

Tog sist ett par rundor över balansbommen igen, och all tveksamhet var glömd. Puh.

Och så lite skryt:bump: Jag som sa att Sami aldrig skulle ta metallapporten i munnen.. Och efter fyra klick gör han ingen som helst skillnad mellan trä eller metallen. Griper utan att tveka och håller stadigt och bra, både ettans och tvåans och över hinder:love:

i tisdags var det träning på klubben igen men min grupp fungerade inte särskilt bra alls och träningen blev inte som jag hade tänkt mig.

sittande i grupp: var först synlig och sedan dold, briarden var inte med så det gick jättebra.

platsliggning: fick tag i några snälla hundar och loke låg alldeles lugnt och stilla.

treans ruta: bara motivation och fart idag med boll bakom. bra "sug" mot rutan trots överdrivet långt avstånd.

vittring: hur struligt som helst med hundar som stökade runt och människor som skulle prata med mig precis innan jag skulle skicka. jag blev lite stressad och irriterad och det märkte loke som tuggade lite. jag gjorde om och la ut pinnarna själv, tog mig i kragen och sansade mig, och då gjorde han det jättefint.

hopp apport: struligt där med med en hund som snodde apporten när jag hade kastat ut första gången men det här momentet är loke så säker på så det gjorde inte så mycket.

egentligen skulle jag tränat fjärr också, men det fanns ju ingen tillgänglig människa kvar så jag hoppade över det.

KL
Och så lite skryt:bump: Jag som sa att Sami aldrig skulle ta metallapporten i munnen.. Och efter fyra klick gör han ingen som helst skillnad mellan trä eller metallen. Griper utan att tveka och håller stadigt och bra, både ettans och tvåans och över hinder:love:

Men vad kul ! :bump:
Kanske man skulle våga sig på att prova det nån dag framöver?
Kul att vi planerar att starta 2an nästan samma datum också :) Vi tränar i symbios.

Ras: Mittelspitz (bild finns på min profil) :love:

Ålder: 6

Moment: Måste bara säga att det är en bra tråd för jag får lite nya tips om vad man kan hitta på med pojken min idag! Blir nog lite inkallning idag på olika sätt, lite träning att gå fot och kanske ta med lite störningsmoment (godsaker) som vi ska gå förbi etc!

Mål: Att ha roligt och bara få bättre kontakt, det kan ju bara bli bättre och bättre! :D

Så måste jag säga till Aneeette, vilken supersöt mittel du har!

Men vad kul ! :bump:
Kanske man skulle våga sig på att prova det nån dag framöver?
Kul att vi planerar att starta 2an nästan samma datum också :) Vi tränar i symbios.

Ja jag är överraskad, men tror att det beror mycket på att vi verkligen övertränat apporteringen. Att apport är apport oavsett vad jag sträcker fram, och att gripande alltid belönas. Vilket gör att han ofta missar det här med tasstarget ibland och istället kommer in med saker.. :angel:

Kul att det går framåt för er med! :D

kl

Jag pluggar 250% för tillfället så det har inte blivit så mycket tränande på sistonde, mer än agilitykurs en gång i veckan. Nu lugnar det snart ner sig lite förhoppningsvis.

I onsdags:
Agilitykurs, slalom och handling stod på skillnad. Framförbyten och en fyrkant med 8 hinder. Bytena gick bra, banan gick sådär. Jag har en fruktansvärt okoncentrerad hund för tillfället! Slalomet gick jättefint dock!
Stannade kvar en stund efter kursen slutat och då var koncentrationen lite bättre i alla fall. Platta tunneln tog han utan problem och vi avslutade med att klara 6 pinnar slalom utan hjälp från min sida. Mycket stolt matte! (och nöjd trots koncentrationssvårigheterna. Han har alldeles för mycket att tänka på för tillfället). Kul tycker han att det är i alla fall!

Idag:
Hade tänkt åka ut till HU och träna men så blev det inte. Det får bli på söndag istället! Istället blev det fotgående och läggande både inne och ute. Ute gick det hyfsat och inomhus kanon. Han slänger sig verkligen ner när han är tillräckligt motiverad!
Hans föremålsintresse är inte speciellt bra men det försöker jag jobba upp nu. Har hittat en ny leksak som bara ska användas som belöning och jodå, den uppskattas hyfsat och ger mer motivation =)
Körde tasstarget också, gick kanon och han mindes bra trots att det säkert är 1½ vecka sen sist. Ska ta med burklocket vi använder och testa på balanshindren på söndag!

Tillägg: Tror förresten inte att jag skrivit om senaste nyheten heller här. Vi provade på viltspår för första gången för ett par veckor sen. Lilleman fattade direkt (vilket är BRA gjort för hans del) att det gick ut på att spåra och nosade efter både spår och klöv. Lite fundersam först när han kom fram till klöven men efter en stunds uppmuntrande bar han stolt runt på klöven!

*KL*

Var o kollade på lydnadstävlingar idag o blev lite inspirerad så efter dom så fick Bella lufta sina vingar lite. Har inte haft tid att träna så mycket på sista tiden då vi har haft en stor flatcoated retriever utställning att planera. Men den avlöpte i torsdags o nu så är det lungt igen. Tog ialla fall ut Bella o började med lite ff. OJ vad pigg o glad hon var. Vändningar o stegförflyttningar gick toppen. Dumrutans ställande o sättande jättebra. Inkallning stå ligg lite dåligt tempo kanske annars bra. Fjärr på 18 meter skapligt men hon flyttar sej lite fram från stå till sitt. Vittring fick jag hjälp med o den var jättebra.
Är så nöjd med henne. Har nog varit nyttigt att ha lite träningsuppehåll med henne.

I morgon så har jag praktiskt prov på tävlingsledar kursen o då ska jag även bli kommenderad igenom hela eliten (av en kurskamrat som oxå ska "köra" upp). Ska bli så kul att se vart hon står. Träningen är inte klar men hon har ju momenten i ryggen o borde klara sej rätt så bra.

KL

I söndags fick vi vårt LP1!

LunaochJagLP1.jpg

Hade anmält mig till 2 tävlingar till så jag kommer att tävla dom med för att få lite mer rutin, men ska redan nu försöka träna på 2:ans moment, känns skrämmande svårt :crazy:

Grattis! :bump:

Jag har börjat träna några av 2ans moment trots att vi inte ens startat 1an än :angel: Lägger man bara upp en bra plan för hur man ska lära in de olika momenten och lyckas hålla sig motiverad är det nog inte såå svårt, tror jag :D

KL

För ett litet tag sedan fick jag för mig att det var dags att tävla, men har inte alla momenten i BSL I helt klara ännu, så jag tänkte väl att då anmäler jag mig till en etta. :o Sagt och gjort, igår gjorde vi vår allra första tävling någonsin och det gick faktiskt jättebra! Med tanke på att jag i stort sett tränat allt själv utan yttre påverkan var jag ändå lite stolt. Vi fick ihop 171 poäng och en 2:a placering ( 1 poäng från vinnare, morr :devil: ) .

Det vi "förlorade" på var LF, jag är nog ett litet blåbär vad det gäller "lydnadslydnad" för medan jag stod och såg på de andra och tänkte "men vad hundarna går och sover" så fick de liksom 9or och 10or..då insåg jag väl att jag kanske är lite IPO skadad och skulle coolat ner fröken i LF något inför tävlingen :o , hon hade tydligen inte satt sig vid ett tillfälle också, vilket jag helt missade. Nåja!

Apport/fasthållande har vi inte ens tränat på då jag tycker att det är ett skitmoment , hon tog den innan TL gav klartecken att jag skulle kommendera.

Platsläggandet var jag den enda som inte fick 10 på heller, domaren drog 1,5 poäng för att hon flyttade vikten lite (rörde ett bakben något) . Det tyckte jag var snålt ;)

Allt som allt är jag ändå jättenöjd med tösen, men nu blir det ingen lydnadslydnad på ett tag. Nu kör vi snart BSLen :)

Vad är BSL? Kul att ni börjat tävla!

kl

Gah, jag vet inte vad jag ska göra med min hund! Har precis kommit hem från agilityträning (dessutom var vi helt själva, bortsett från en kompis till mig utan hund. Skönt, då slipper vi störning tänkte jag...).
Sigge är hopplös för tillfället! Okoncentrerad, tankspridd, springer iväg för att nosa lite då och då och ja... Hur jobbig som helst, vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken heller mer än att hoppas på att det snart går över och under tiden träna vidare. Till slut röt jag faktiskt till åt honom att han faktiskt fick lov att komma när jag ropar och sen hålla sig i närheten. Då gick den biten bättre, men fortfarande lika tankspridd...
Den lilla banan jag byggde upp gick således inte speciellt bra. Visst tog vi oss igenom den, men alltför imponerande var det knappast.
Däcket och platta tunneln ställde inte till med några problem, och slalomet gick kanon sålänge han brydde sig om att försöka. Är så stolt, han tar den själv med 6 pinnar. Farten får komma sen, den har han i sig.

Testade balanshindren med tasstarget för första gången också. Balanserna älskar han, och tasstargeten fattade han direkt :D Inga problem med kontaktfälten för tillfället alltså. Gungan har han bara testat en gång tidigare, då jag lyfte av honom högst upp. När kompisen nu sänkte ner den när han stod där var det inga problem alls, han brydde sig inte. Skönt!

I vanlig ordning: Nöjd med hur han presterar på varje enskilt hinder men missnöjd med hans koncentration. Jag blir galen!

Edit: Avslutade med lite läggande under gång. Hunden tyckte det var en bra idé att förkorta hela proceduren; bättre att ligga fot från början och sen stanna där :o

i torsdags var det kurs för nya instruktören och vi pratade lek igen. jag får knäppa mig själv på näsan för jag har slarvat lite med reglerna kring leken. loke är så jäkla hagalen att han har sprungit runt med sin grej för sig själv om han har vunnit en dragkamp, istället för att komma tillbaka och vilja fortsätta leka. han kan visserligen komma helt nära och nästan trycka grejen på en, men så fort man försöker ta den så rycker han undan huvudet.

sedan tränade vi inkallande med ställande, instruktören hade en metod på att man hetsade upp hunden massor och sedan bannade den om den inte stannade tillräckligt snabbt. sedan går man tillbaka med hunden dit den skulle ha stannat, säger stå/stanna och berömmer den så den blir glad igen. jag vet inte riktigt om jag tror så mycket på metoden, men det andra jag gör fungerar inte heller perfekt så det skadar inte att försöka. loke blev hur som helst inte alls särskilt deppig när jag sa fy, kanske stannade han lite snabbare efteråt men det var inte jättemycket skillnad.

i söndags skulle det ha varit tävling, men den sista ordinarie i trean ringde återbud, så då struntade jag också i det. jag var istället siffervisare i eliten och fick ett och annat "tips från coachen". men jag får ju säga att nivån på ekipagen var lägre än jag hade förväntat mig. jag och loke hade kunnat starta idag utan att göra bort oss allt för mycket. det var slarviga fria följ, en hel del tugg på vittringspinnarna och inte en enda hund klarade fjärren utan att flytta sig minst 1 dm. intressant nog hade de kvinnliga förarna mycket bättre fria följ än de manliga, och de manliga förarna hade bättre skick till rutan. jag minns att berit sjöberg pratade om att detta var väldigt typiskt när jag gick kurs för henne, men jag trodde inte på det. förrän nu då ;)

på söndagskvällen blev det lite snabbträning innan jobbet.
elitruta: nu hade jag tränat för start i trean och laddat upp loke som tusan mot rutan. lite för bra kanske, för han hade inte alls tid att springa till konen. gjorde om och riktade lite och då gick det bättre.

fritt följ: mycket kort och inte så bra. han var lite väl het och trängde en aning. men han jobbade på riktigt bra med bakkärran i vändningarna!

ställande under gång: nja.... ingen katastrof men inte så bra heller. han stannar parallellt med tassarna nu i alla fall, men han måste ha mer bakåttänk. det blir till att träna lite med bollen tror jag.

inkallande med ställande och läggande: kollade av hur det funkade. ställandet var bra, läggandet var okej men farten var mycket ojämn. det var olika tempon på alla sträckorna. avslutade med rak inkallning och kamplek som belöning.

Vad är BSL? Kul att ni börjat tävla!

BSL= Brukshundsprov spår lydnad. Det är precis samma regler som för lydnaden och spåret i IPO:t, enda skillnaden är att skyddsdelen inte är med.
Skyddet kör vi nog inte förrän i höst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka