Sv: Vad ska NI träna idag?
KL
Idag har vi varit på klubben och tränat. Gick sådär. Hunden har inte riktigt vant sig vid värmen, och dör lite när han tycker att det är för varmt
Började med ett jättebra fritt följ. Supertaggad och koncentrerad hund. Halterna gick bra, t o m heltom-halterna där han tenderar att hamna för lång fram (vänder till vänster).
Sedan lite rutan. Lite konflikt då jag varit och kladdat med en köttbullehand på en kon
Frishejpar då jag tycker han blir alldeles för fokuserad på target och tänkter inte på vad han gör.
Sedan lite (påbörjan till inlärning av) inkallning med ställande. Använder tasstarget för att lära in ett mer distinkt ställande. Är på nivån kalla in - han vet att han ska "stampa till" med båda framtassarna på targeten. Börjar lägga på kommando. Här börjar han bli seg.
Går över på agiltybanan och tränar lite kontaktfält. Själva kontaktfälten är ju fina och så, men hade önskat lite mer fart. Han är långsam som han är, och tiderna blir ju inte bättre av att han promenerar ner för A-hindret...Jaja. Hela sommaren på oss ju
Tränade lite gungan och måste verkligen bestämma mig för
hur jag ska göra där och hålla mig till det. Tips någon? (problemet är det klassiska; gungan är lite läskig, så vi kryper fram sista biten..)
Skulle köra lite självstädigt slalom tyckte jag. Tyckte inte Sami som gick ur halvvägs varje gång, tills jag gick fram och såg att slalomhalvorna inte satt ihop (var nästan dubbelt avstånd mellan två portar i mitten). Åtgärdade detta men Sami var redan låg och grinig. Så vi sket i självständigt och tog ett par positiva fartiga vändor fram och tillbaka tillsammans för att få upp självförtroendet.
Sen åkte vi hem.
Nu på kvällen provade jag att sätta upp en liten ruta hemma i min (lilla) lägenhet. Gick faktiskt! Fortsatte frishejpingen och det gick super! Poletten verkar trilla ner mer och mer.
Tränade även lite ingångar och stegförflyttningar med apportbock. Han vet vad han ska göra men tycker det är
svårt (
hunden har allvarliga problem med att tänka med saker i munnen, tog 6 månader att lära in håll och ytterligare 6 månader att få en pålitligt 10-mässig kl1-apportering) och blir gärna lite låg = peppa peppa peppa
så löser det sig nog