Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag har vi haft spårpremiär (äntligen) med båda hundarna!
Jag råkade se en tråd om herdehundar här i forumet och måste säga att det finns herdehundar som fungerar i samhället utan att attackera allt man ser.

Hur som helst, här finns en länk från vår blygsamma spårpremiär. Vi har inga tävlingsambitioner utan vi tränar för aktivering och för att det är roligt.
http://blog.dalahundar.se/#post242

kl

Idag tävlade jag och Goliat i Tibro och lyckades få 183 poäng, en 2 placering och härmed också LP1! :love:

Jag är superlycklig!
2010-05-01.jpg

Senast ändrad:

grattis!

vi har inte tränat riktigt så mycket som vi brukar de senaste dagarna, utan det har blivit 2-3 moment om dagen ungefär, och så har vi lekt massor för att se om jag kan få upp farten litegrann. vi ska ha en tävling på vår hemmaklubb snart, men av tre startande i trean så är det visst bara en som kommer till start. så jag blev tillfrågad om jag inte kunde ställa upp med loke och det har jag tackat ja till. vi får se om det blir av, men det hade nog inte skadat att gå ut på en tävling där resultatet inte spelar någon som helst roll. momenten skiljer sig inte heller så mycket från elit så det kan inte "förstöra" något.

hur som helst så provade vi en 3:ans ruta igår och den ser bättre ut än den någonsin gjort förut. jävligt bra fart, bra placering i rutan och inte en tillstymmelse till att lägga sig i förväg. med loke vet man aldrig, det kan ha varit ren och skär tur, men det var roligt att se.

sedan körde vi dirigerad apportering, en till höger, en till vänster och en bara till konen. loke är helt ointresserad av att titta på när apporterna läggs ut, men det blir ju bra ändå? bör jag försöka få honom att fokusera lite bättre på TL? hur?. vi har provat att ha två apporter i veckan, en på varje sida (alltså ingen i mitten) och linjen blir inte riktigt lika fin då. det är en liten, liten båge mot mitten, och jag tror att blir bågen större så är risken överhängande för att han kommer vara på mittenapporten.

fjärren har vi tappat lite under vintern, men igår såg det bättre ut på de "korta" skiftena. vi körde en hel fjärr också, och då flyttade han lite framåt och i sidled i skiftet stå - ligg. men det är bara att träna vidare.

vi har tränat väldigt mycket på att dra ner värdet på vittringspinnen, han ska ha fokus på att komma tillbaka med den snarare än på själva pinnen + att han inte får ta omtag och den träningen har gått bra. igår provade vi med lite fler pinnar + en stor och tydlig godisbit en meter framför pinnarna. min förhoppning var att han ska bromsa in framför pinnarna och komma ner med näsan, istället för att bromsa in PÅ pinnarna. men det fungerade väl sådär, för efter att han ätit upp sin godis så kunde han inte fokusera alls på sin uppgift. det tog flera minuter innan han kom tillbaka, och han var någon annanstans i huvudet. jag vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats av de där, om jag ska strunta i godiset (och sannolikt få tillbaka mitt problem med inbromsning på pinnarna) eller om han lär sig av erfarenhet att det bara finns en godis vid pinnarna men desto mer hos mig? tips och råd, någon?

Grattis Priscilla & Squarepants!

Själva har vi kört en start i trean idag på 206 p, började med en fin sittande i grupp, han satt kvar fint trots hunden till vänster gick till matte och den till höger la sig. Platsen funkade fint i 3,5 min, sedan kliade det i flatpälsen och han reste sig. Suck!

Väl på planen igen var det ett hyftsat frittfölj, nolla på sättande under gång - matte var bergsäker på att det kan han så det har vi inte lagt så stor focus på det sista och tydligen så hade det ramlat ur... ;)

Inkallning, inte mycket att säga. Nervös matte gör att hunden inte tycker det spelar någon roll att stanna. Mer tävlingsträning helt enkelt!
Super fart till rutan med bra position, dock slarv vid avslutet. Fin apportering och metall. Tugg på pinnen i vittringen och sedan en OK fjärr.

Jag vill precis som du cillamuffins att det inte ska vara bara full fart ut och lite okoncentration innan han kommer på vad han ska göra. Han letar sedan fint men tuggar grymt mycket på tillbakavägen. Tror vi är inne i en liten konflikt där så jag får helt enkelt tänka om hur jag ska träna det...

För din del så vet jag inte, jag har prövat med en godisbit vid pinnarna men har precis som du märkt att min "tappar allt" och inte vet vad han ska göra. Kanske förstår de efter en himla massa gånger att de ska sänka farten och koppla på näsan och sedan att det är mycket mer godis hos matte som gäller? En tanke jag och min träningskompis har är att de tycker det är lite lätt och då blir det en massa dumheter och tjafs av det?

KL

Idag har vi konditionstränat! 2,5 mil på cykel blev det, men matte är nog tröttare än hundarna precis som vanligt..

KL

Idag har vi varit på klubben och tränat. Gick sådär. Hunden har inte riktigt vant sig vid värmen, och dör lite när han tycker att det är för varmt:(

Började med ett jättebra fritt följ. Supertaggad och koncentrerad hund. Halterna gick bra, t o m heltom-halterna där han tenderar att hamna för lång fram (vänder till vänster).

Sedan lite rutan. Lite konflikt då jag varit och kladdat med en köttbullehand på en kon:angel: Frishejpar då jag tycker han blir alldeles för fokuserad på target och tänkter inte på vad han gör.

Sedan lite (påbörjan till inlärning av) inkallning med ställande. Använder tasstarget för att lära in ett mer distinkt ställande. Är på nivån kalla in - han vet att han ska "stampa till" med båda framtassarna på targeten. Börjar lägga på kommando. Här börjar han bli seg.

Går över på agiltybanan och tränar lite kontaktfält. Själva kontaktfälten är ju fina och så, men hade önskat lite mer fart. Han är långsam som han är, och tiderna blir ju inte bättre av att han promenerar ner för A-hindret...Jaja. Hela sommaren på oss ju:)

Tränade lite gungan och måste verkligen bestämma mig för hur jag ska göra där och hålla mig till det. Tips någon? (problemet är det klassiska; gungan är lite läskig, så vi kryper fram sista biten..)

Skulle köra lite självstädigt slalom tyckte jag. Tyckte inte Sami som gick ur halvvägs varje gång, tills jag gick fram och såg att slalomhalvorna inte satt ihop (var nästan dubbelt avstånd mellan två portar i mitten). Åtgärdade detta men Sami var redan låg och grinig. Så vi sket i självständigt och tog ett par positiva fartiga vändor fram och tillbaka tillsammans för att få upp självförtroendet.

Sen åkte vi hem.

Nu på kvällen provade jag att sätta upp en liten ruta hemma i min (lilla) lägenhet. Gick faktiskt! Fortsatte frishejpingen och det gick super! Poletten verkar trilla ner mer och mer.

Tränade även lite ingångar och stegförflyttningar med apportbock. Han vet vad han ska göra men tycker det är svårt (hunden har allvarliga problem med att tänka med saker i munnen, tog 6 månader att lära in håll och ytterligare 6 månader att få en pålitligt 10-mässig kl1-apportering) och blir gärna lite låg = peppa peppa peppa:bump: så löser det sig nog:laugh:

Senast ändrad:

idag har loke badat :mad:. vi gick en lugn och skön promenad när jag plötsligt hörde ett PLUMS, och sedan ett PLUMS till när minina också hoppade i. bilen luktade apa när vi körde hem. nästa vecka ska vi träna lite vardagslydnad tror jag...

*KL*

Imorgon ska Wahidah få jaaaaga! (eller okay, springa efter trasa på fält då. även kallat lure coursing)

Hon har inte sprungit sen i höstas och hon har totalt sett inte sprungit mycket alls. Jag hoppas dock på litet antal hundar imorgon så att hon kan få springa två gånger, en gång själv och så första gången för henne med en annan hund.
Oavsett om hon springer fint eller inte så hoppas jag på att hon ska springa ett fint, smart lopp.
Vi kommer i alla fall ha bildbevis på det när vi kommer hem, en vän följer med och agerar fotograf :D

Idag blir det en promenad i en park på morgonen och löshetsträning på middagsturen. Däremellan är "vanliga" promenader inplanerade, likaså klickträning :D

vi har tränat väldigt mycket på att dra ner värdet på vittringspinnen, han ska ha fokus på att komma tillbaka med den snarare än på själva pinnen + att han inte får ta omtag och den träningen har gått bra. igår provade vi med lite fler pinnar + en stor och tydlig godisbit en meter framför pinnarna. min förhoppning var att han ska bromsa in framför pinnarna och komma ner med näsan, istället för att bromsa in PÅ pinnarna. men det fungerade väl sådär, för efter att han ätit upp sin godis så kunde han inte fokusera alls på sin uppgift. det tog flera minuter innan han kom tillbaka, och han var någon annanstans i huvudet. jag vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats av de där, om jag ska strunta i godiset (och sannolikt få tillbaka mitt problem med inbromsning på pinnarna) eller om han lär sig av erfarenhet att det bara finns en godis vid pinnarna men desto mer hos mig? tips och råd, någon?

jag körde en fräckis och mailade min idol och jag fick svar ganska omgående. inget godis framför pinnarna innan hunden har en stark vilja att slutföra momentet. godis för tidigt gör att de tror att momentet är slut när de ätit upp den. det låter ju ganska logiskt. jag har hittat en backe som jag kan träna i, då springer han inte så fort till pinnarna och jag slipper det att han "spränger högen".

idag har det blivit lite träning på baksidan, bara jag och loke.

rutan: vi började med lite positionsträning i rutan och det går framåt. han har helt slutat att "snurra" och går nu spikrakt fram till punkten där godiset dimper ner framför näsan på honom. så småningom ska jag varva med stå-kommando samt att jag står på olika ställen när jag skickar in honom.

vittring: vi började med några enkla plockövningar och sedan la jag ut pinnen bland en massa andra pinnar. loke laddade som fan när det var dags för den "riktiga" vittringen och han sprang rakt ut på pinnarna men tack och lov utan det typiska dyket. det hjälpte nog lite att de låg i en brant uppförsbacke... han tyckte att det var lite för svårt att komma in hela vägen till sidan utan att ta omtag, så jag hjälpte honom genom att belöna vid min vänstra fot. lågt huvud = inga omtag. jag upprepade flera gånger och det såg ut att vara på rätt väg. som avslutning blev det lite plockövningar med ingångar igen.

inkallning: körde en slät inkallning med massor av lek efteråt. repbollen som han har dissat förut har blivit himla rolig sedan han har "hittat" den i skogen några gånger. det är kul att vi har en rolig leksak som håller för kampande :)

sent igår kväll/natt blev det också lite träning på promenaden

sakta marsch: tränade position och bakbensaktivitet och det gick bra. han blir lätt het men igår fungerade det.

ställande: det gick inte så bra att träna utan klicker. det blir inte riktigt det där distinkta ställandet trots att jag kastar i samma ögonblick som sista tassen sätts i. kanske är den där mojängen lite magisk ändå?

hoppstå: mest som plojgrej. det är ju kul att träna :D

kl

Idag har vi redovisat vårat signalhundsmoment i skolan. Jag hade valt att Iver utan kommando ska leta upp och apportera min tlfn till mig när den ringer. Det gick jättebra!! Han tänder till direkt han hör signalen och lokaliserar vart det kommer ifrån, tar den försiktigt och kommer glatt springandes så matte kan svara. :love:

Träningen har avancerat snabbt och på 5-6 tillfällen är vi där vi är nu så jag är supernöjd!

Men god dammit, det borde vara olagligt att vara så lättlärd!:D
Härligt att det gick bra med redovisningen!

2/5 fick Mini gå sitt första släpspår på rådjur (eftersom vi har vårjakt på hornbärande rådjur här uppe from 1/5 så är den skjuten helt lagligt ;) ) som träning inför kommande riktiga eftersök i framtiden.

Den som inte ens vill ana ett dött rådjur kan stänga av filmen när han är vid kanten av "skogen". Filmen är dock ganska mörk, då det var på kvällen detta filmades och man ser inte råbocken speciellt bra ändå inne i skogen där det är än mer skumt.

http://www.youtube.com/watch?v=1-x202guEy0

Det Mini gjort i fråga om spårande innan detta är ett kortare blodspår för flera veckor sedan.

Ras: Scäferblandis.

Ålder: 2 år

Moment: Ska iväg på sökkurs på ett tag.
är på inlärningsstadiet.

Mål: Träna. Får ju tyvärr inte tävla henne pga blandras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka