Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Nu ikväll har vi tränat ute på skolgården här i närheten. Något övertaggad hund som var jätteglad över att få träna och riktigt koncentrerad trots störningar.

Som sagt, något övertaggad så han kom lite långt fram i fotgående ibland, sprang in i mina ben i ingångarna och kröp några steg först i läggandena men det är inte så noga, så härligt med GLAD och TAGGAD hund. Det är det, motivationen, som kommer först, resten är bara finslip. Han lägger sig ju på läggandena (fortfarande under inlärning) och har superkontakt nästan hela tiden.

Nu senare under kvällen har vi ägnat oss åt veckans tortyr, men det är en annan historia. (läs: kloklippning och pälsvård).

Tillägg: Det vi tränade var fritt följ, linförighet, slalom mellan mina ben, fjärrdirigering ligg och sitt (typ1½-2 m), läggande, stanna och inkallning.

Senast ändrad:

Jag var sugen på att träna mer så nu har vi börjat klicka in tepåsar =)
Ska så småningom bli till kantarellsök men lika bra att börja i tid (eller utveckla det till nåt annat), speciellt med tanke på att när det gäller allt som har med nosarbete att göra så har jag en hund med IQ fiskmås.

Nåja, han såg lite fundersam ut (är dessutom inte världens mest klickerkloka hund) men förstod i alla fall. En bra början!

Vad kul, kör hårt!

KL

Vi har varit och tränat i ridhuset idag (som alla tisdagar).

Först agility med Sami: Tema kontaktfält. Gick bra. Även gungan gick bra fram till vi skulle köra bana. Han gick över men mycket tveksamt. Konstig hund. Kan köra gungan 20 gånger utan tvekan, och sedan den 21:a är den superläskig:confused:

Lydnad:

Sami gjorde en dold platsliggning, gick suuuper:bump: Han sträckte lite på sig och tittade efter mig, men rörde sig i övrigt inte alls. Gick tillbaka och belönade en gång, så han låg kanske 20 + 30 sek? Helt ok början.

Sedan FF. Gick inte alls bra. Ofokuserad och låg och ville bara titta på andra eller nosa i backen. Verkar vara bundet till just den platsen dock, han går bra på andra ställen. Jaja. Tränade lite apportering. Inga problem. Både ettans och tvåans. Provade med metallapporten. Den är superäcklig :eek: men han lyfte den ett par gånger, och jag tycker det räcker just nu. Repeterade ettans och tvåans hopp. Inga problem, börjar tom få lite tempo i första sättandet tvåans.

Sen tränade vi lägganden. Går fortfarande bra, men märker nu när jag börjar ha honom ordentligt vid sidan att han gärna slänger ut rumpan och lägger sig "mot" mig. Antagligen för att jag gått mycket snett halvt vänd mot honom. Det löser vi nog.

Sen tränade vi lite rutan. Gick jättebra, han verkat fatta vart han ska nu iaf:idea:

Flex: Fick träna *host*, ställande under gång. Han var helt säker på att jag sa sitt varje gång, och ville INTE ge sig. Tränade också lite FF (där är det mer action än med fluffet!) med fokus på stegförflyttningar hö, vä och bakåt. Med fokus på att inte slänga sig flera meter bakåt bara jag väger över bakåt..:p

Sen fick han göra lite dumruta, ställande. Tränade på att inte vända sig efter mig när jag går runt. Gick bra med leksak på utsidan och skick närsomhelst.

kl

Vi fortsätter med tepåsen lite varje kväll =) Går riktigt bra, idag har jag lagt till att han ska lägga sig för att markera.
Han har klart för sig att det är tepåsen som gäller. Något med ligga har han också förstått, men han har inte helt lyckats koppla ihop det än.
Jag har som sagt knappast den mest klickerkloka hunden men det är kul att se honom jobba, han är intresserad och vill verkligen förstå. Oftast låter han bli att bita i påsen också, även om han ibland verkar bli frustrerad och tar påsen och lägger den i mitt knä :angel:

Tränade lite finslipning på utgångsposition idag också. Gick väl hyfsat, men det är väl inte direkt det roligaste man kan träna enligt varken mig eller Sigge.

Ja visst är det häftigt att se när de verkligen börjar tänka:) Hur gjorde du när du även la till liggmarkering? Bara vänta du ut att han skulle göra ngt eller?

Vi tränar hantering kan man väl säga. Igår rakade jag med makens hjälp ( lättare om han håller upp hunden på 2 ben och dessutom håller tassarna borta ) skapet, nos och hals samt svansrot och klippte lite runt rumpan och de stackars tomma russinen till påsar ;) Idag tog jag itu med varulvsöronen :eek: MASSA puder och ryckte så det flög pälstussar. Han bryr sig inte egentligen mer än att han är orolig jag ska nypa honom. Fina rosa örongångar har han nu. Senare kommer det svåraste, vi ska få honom att ligga avslappnat medans vi rakar tassarna, you wish....
Klippa klorna gick fint och vi avlsutade som vanligt med en sked leverpastej :D

Idag hoppade han för andra gången in i marsvinsburen ( en fyrkantig låda med höga kanter och bara halva har tak ) inte för att det gör ngt han vill bara pussas men han drar ju ut spån. Iallafall så föll kompostgaller locket över honom som stod lutat mot väggen så han hoppade ur i halv panik. Han lär inte göra om det :cool: Så nu ska jag bara komma på en lösning på hur jag ska skrämma min hund till att sluta stjäla mat och brödkanter från bord och diskbänk :eek:

kl

Idag ska vi ( hör och häpna ) åka ut till klubben och ha Ivers första "lydnadspass" sen förra hösten.
Vi har fått tillåtelse från sjukgymnasten att smyga igång med 10-15m fotgående.

Träningen kommer således gå väldigt fort men ni ska veta att himlen kommer öppna sig och släppa igenom en strimma ljus som ska lysa på oss under våra 5 sekunders frittfölj. :D

Riktigt häftigt! Börjar faktiskt få upp hoppet för att han ska lära sig arbeta lite med nosen och tankearbete, det här är en hund som hittills spårar 3 sekunder, hör en fågel och sen glömmer bort vad han höll på med, typ. Nu är vi ju fortfarande inne men han arbetar jättefint.

När jag la till liggmarkeringen så sa jag helt enkelt ligg när han nosade på tepåsen och belönade nära påsen. Nu har jag börjat ta bort det kommandot och väntar ut honom, men det gjorde jag inte förrän han visade att han har koll på att det ska både hittas tepåse och ligga. Går oftast bra.
För vissa hundar funkar det säkert bra med att vänta tills de lägger sig självmant (det är väl det som är grunden till klickerträning) men min hund sätter sig då bara och tittar på mig och säger jag inget då så tröttnar han och går iväg.

Vi har kört ett kort träningspass ikväll också, jag blir mer och mer imponerad! Han blir överlycklig över att leta rätt på den, lägger sig självmant och hittar även gömd tepåse :)
Som en ren bonus så har han börjat lägga sig mycket snabbare än tidigare.

Morgonpromenaden bestod av lite ff, läggande under gång, inkallning med stå (7 meter) fjärr ala kl 2. allt riktigt bra.

Körde vittringsapportering inne nu på FM. Märkte då att Tudor gör omtag. AJ inte bra så nu ligger fokus på att INTE göra omtag.

Blir kanske att ta ut koner i em o träna rutan.

Har tränat inkallning, liggsignal och fot. Hon gör allt hon ska och uppfyller mina förväntningar :)

Ska nog börja med agility till våren. Skulle vara kul!

*kl*

Idag ska vi fortsätta med ställande under gång, det går bra men vi har inte börjat med lämnande än...

Så ska vi väl fortsätta träna kvarstannande/stadga i liggande eller sittande position...

Mera lek med apportbocken och lite fritt följ blir det nog också...

Jaha, kikat på någon speciell? Jag har ingen koll på vilka hundskolor som har agilitykurser :)

Jag PMar istället :)

kl
Med inspiration från ett inlägg i swats "tvångsgostråd" har vi idag börjat träna på "ligg död". Jag tror att monstret fattade någolunda de gånger han inte fjantade runt.

Blir nog lite lydnadsträning senare ikväll också, litet kort pass på skolgården typ.

Ras: Gordonsetter/ Golden Retriever /Berner Sennenhund

Ålder: 2,5 år

Moment:
LKL ELIT : Fritt följ ( en 10á tack!), dirrigeringsapportering, stå på händer, hålla nosen i spårkärnan och inte vinda!

Mål:
Lydnad: 320 p. och SM, ha kul!
Freestyle: klass 1,2 och 3 :D, ha kul!
Viltspår: resultat för motsavarande SE VCH !

Jätte duktig hund som lär sig otroligt fort!!:)

kl

Idag tränade vi tillsammans med en kompis, vad nyttigt det är att få lite feedback och tips på hur man ska komma vidare i träningen!
Vi tränade en hel del fritt följ, han har jättefina starter men hamnar lite efter i helt om och högersvängarna så jag ska fortsätta att belöna framåt där och annars ska jag börja med lite sidoförflyttningar och annat skoj. Belöna med högintensiva belöningar för att få upp lite fart tyckte kompisen.

Så körde vi lite rutan-träning. Jag har totalt låst fast mig på det här momentet, men kompisen bad mig att prova att skicka (jag har ju inget kommando utan kör på klicker och bjudet beteende till target-matta för tillfället) från längre avstånd.. och dra åt skogen! Hunden fattade ju vad han skulle göra och sprang snabbt som blixten ut till rutan och vände upp :love:

Vi körde även lite inkallning med ställande och det satt också riktigt fint.
"Vad positiv och pigg han verkar!" fick jag som kommentar av vännen.
Är även jättenöjd med hur han var under passiviteten (vi tränade en hund i taget och lät den andra stå lös vid sidan av parkeringen och titta på), han var bara genomduktig under hela passet :bump:

kl

Vi är inne i någon period då allt (gällande hundträning) går jättebra, motivationen är hög hos oss hunden och träna hund är ungefär det enda jag har motivation för :)

Att söka/markera tepåse går rätt bra. Jag är imponerad över hur kul han tycker det är och hur duktig han är på att använda nosen helt plötsligt. Dock tar han den gärna i munnen, några tips?

Håller på att klicka in "ligg död" också, går riktigt bra även om han ibland behöver påminnas om vad som ska göras.
I övrigt tränar vi fotgående. Utgångsposition, små steg osv. Och lite i större skala med lägganden också, som gick jättebra och snabbt idag!

Jag är imponerad av min skrutt.

Har fått nys om en grupp som tränar ihop då och då här i närheten så de ska vi träffa på lördag. Nyttigt med störning.

Jag är inte motiverad. Men tränade lite fokus på mig igår trots att andra hundar med. Gick bra sålänge man gav kommando men sedan utan frikommando bara stack han så det får vi öva på för jag vill ha han lös på agilityn på hundkurserna i fortsättningen. Tyvörr börjar det när jag är utomlands så jag missar 2 ggr bara för det men vi kanske inte kommer träna med hund i början i mörkret ändå, bara jag inte missar några roliga föreläsningar.

kl

Idag var vi på samträning och ja, vad ska man säga om det?
Ska absolut dit igen, vi behöver träningen med störning av andra hundar.
Idag kan Sigge lika gärna döpas om till flams: Var alldeles för uppspelt av de andra hundarna för att varken kunna gå i koppel ordentligt eller träna nåt vidare.

Men som sagt, bara att utsätta oss för det mer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka