Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*
Uppdatarar tråden lite!!

Är sååå nöjd med min fjantspaniel! Fotgåendet blir bättre och bättre hela tiden, nu håller han kontakto ch sätter sig ofta självmant rätt när jag stannar, han vill gärna hamna lite långt fram, köra ut baken och tränga massor men det blir stadigt bättre! Höger och vänstervändningar har vi börjat om lite med, tar det nu i mindre steg och kräver att han är mer noga, för att inte riskera slav och sneda sättanden.... går också frammåt.

Ställandet, fortfarande på simpel nivå med mkt hjälp men känns som att det långsamt blir mer och mer befäst. Kvarsannande har vi börjat med, jag tycker det är ett tråkigt moment så det har blivit väldigt försummat, men det ska nog gå bra, det gör det iaf hittils.

Apportering och lägganden är det som vi inte tränat på länge, det har kommit på efterkälken lite...

Imorgon är det öppen träning på min "klubb", ska bli kanonkul!

*kl*

Ni som skriver i den här tråden tränar ju mycket med era hundar, och då också mycket fotgående. Jag har lite problem med att min lilla hund går ungfär en halv meter ifrån mig och vet inte hur jag ska få henne att "slicka sig" vid mitt ben eller iallafall gå närmare :confused:

Skulle vara jätte snällt om någon hade några tips! :)

Finns många här som har mer erfarenhet än jag, men lite tips kan jag nog komma med :)

Börja med positionen när du står still, sitter han rak och nära ditt ben, eller vill han gärna sitta en bit bort också då?, sitter han bra skulle jag jobba mkt med små vändningar och sidoförflyttningar, och enstaka steg frammåt.

Jag har förstärkt kommandot och hjälpt min hund genom att klappa mig på låret och berömma om min hund "bumpar" in i mig, så nu är han noga med att vara nära, och när väl hunden har kopplat att fot betyder vara nära vänster ben och ha ögonkontakt så brukar det "följa med" även när man börjar gå längre bitar.

Lycka till!!

Jag har börjat med klossträning. Han var väldigt träningsvillig och hungrig :) Även lite stanna kvar utanför tvättstugan men det kan han ju, fjärrkommandon som han inte vill och plats som han nästan vägrar utan handkommando oxå. Varför är han såååå seg. Kan vänta ut honom i 30 s innan han lägger sig :mad:

Klossträning?? Om jag tänker "bakdelskontroll" tänker vi på samma då??.

Om han har snabba lägganden med handtecken så varför inte ta bort röstkommandot istället och köra dem på handtecken bara??

Min fick jag snabba lägganden genom att kasta godis i backen mellan framtassarna först satt jag på huk/på knä och kastade ner hela näven och ropade ligg med superglad "smurf-på-helium-röst"

*kl*

Jag har väl typ gjort ett inlägg i den här tråden eller så :p. Vi är allt annat än ambitiösa just nu. Men, idag nådde vi framgång! Vi har haft stora problem med hundmöten (läs: osäker 23-kilos klump som hoppar på två ben med raggen rest och avgrundsmorrande). Så nu när jag tog ut dem efter middagen går vi ett varv och i slutet så ser jag en kvinna med vinthund på avstånd, och de går givetvis mot vårt håll. "Suck", tänker jag men sedan ger jag mig fan på att få uppmärksamhet. Så ner med handen i fickan, be om sitt och kontakt och mata på!

Och titt på fan! Hon satt (nästan) som ett ljus! :love: De kom till och med riktigt nära. Ingen ragg, inte ett ljud. Visst var hon nyfiken och nog fick jag be hennes sitta några gånger men oj vad stolt jag blev!

:banana:

Hon fyller 1 år den 6 februari... :eek:
Helt sjukt så fort tiden går.

KL

Idag har vi tränat i ridhuset.

Först agility, tema blindbyten. Sami och jag (mest jag) suger på blindbyten. Men fick till nåt bra iaf..Sen bana. Gick jättebra. Inte superfort, men med bra kontakt utan missförstånd (nollat):bump:

Sen vart det lydnad.

Sami: Tränade lite fritt följ. Gick katastrof. Hade skällar-schäfer där som miljötränade, och han kunde inte riktigt koncentera sig. Så vi tränade mest superkorta bitar och kontakt. Tränade lite lägganden. Gick JÄTTEBRA! kunde nosa på en nivå jag inte trodde vi skulle närma oss förrän om flera veckor. Han var jätteladdad och duktig.

Sen skulle vi träna lite apportering, men han fick för sig att han skulle hoppa bakåt utåt med apporten när han tog den (kl1) :confused: Så träningen fick bli på en enkel nivå: sitta STILL och gripa:angel:

Tränade lite hopp, både 1:ans och 2:ans. Gick sådär. Han gör det han ska med inte så entusiastiskt.

Han var hursomhelst lite konstig på lydnaden, ofokuserad och gnällig. Ville bara träna lägganden (inte mig emot, det behöver vi verkligen, men det vore ju bra om han ville göra nåt annat också). Kom sedan på att jag hade lovat honom att få gå och bajsa innan träningen (inte bajsat sen i morse) så han kanske bara vart nödig:angel::o

Flex (Aussien): Är ju på vila så vi tränade fjärr och vittringsapport. (Han är klar för 3:an). Vittringen gick bara bra, vet inte varför hans matte säger att han inte kan den:confused: (hon sa iof att han kan med alla utom henne). Fjärren gick också bra. Han har slarvat en del i ligg-sitt, men det har vi kommit hyffsat till rätta med. Sitt/ligg-stå är svårt med. Han vill gärna ta nåt steg frammåt, men vi tragglar på. Nåt ska man ju göra med invaliden:cool:

Ja precis det ska leda till det för han sätter sig fel vid min vänstra sida och dås ka ju bakdelskontroll vara bra och för mycket annat! Vi har dock bara kommit till "trampa på frisbeen" ännu ;) Vill oxå lära honom att trampa på klisterlappar sedan för att lära in lite tricks som tända lampan men som sagt, just nu är annat viktigare. Eller ja sitta korret är ju strunt samma för en blandis som aldrig kommer träna lydnad men det vore skönt slippa trampa på hans tassar som jag gör ibland!

Imorgon blir det iallafall "bara" 2½ timmes långpromenad lös i djup skog med kompis med hundar. Så huvudet får han vila imorgon. Maken får träna några repetioner när jag pluggar heldag på tors istället.

Du får faktiskt tävla lydnad med din blandras! Så kämpa på med korrekta positioner :D

Vad är blindbyten? :)

Imorgon ska vi ge oss ut och träna lite ordentligt hoppas jag. Fick för mig att det är plogat runt skateboardrampen, annars borde väl skolgården funka hyfsat kvällstid? Att bara vara på gångvägar blir lite tråkigt och lättstört, och i djup snö funkar det inte.

Idag har vi tagit det lugnt, bara tränat på att inte vara för jobbig mot katten (varit hemma hos en kompis och försökt plugga hela dagen).

kl

Vi fortsätter att traggla 2:ans rutan och ställande (under inkallning). Känns för tillfället som att vi står och stampar på samma trappsteg i utvecklingen och kommer aldrig vidare... blää.. Jätteoinspirerande när man inte kommer nånvart!

För tillfället skickar jag honom utan targetmatta från några meters håll till rutan, han har inte riktigt förstått vad det går ut på än dock, för det mesta går det bra, ibland provar han att vända upp mellan dom två första konerna, ibland har han också provat att hoppattackera konerna.. hrmf.... Men vi fortsätter på samma vis så hoppas jag att poletten ska trilla ner.

Ställandet går okej, tyvärr har han glömt bort läggandet nu när vi har tränat ställande så mycket. Tänkte repetera ettans läggande igår och han stannade så glatt och tyckte själv att han var skitduktig....
Provade också en apportering, 2ans, men då valde han att hämta apportbocken i klossen istället för där man ska hämta den. Ja, så det var inte mycket som stämde igår på träningen, men han var ju glad iaf :D

Du skriver underhållande!
Ja, ibland får man vara glad åt att hunden iaf är glad och positiv och gör saker med en trevlig attityd, och inte fokusera så mkt på vad dom gör eller hur :P (det försöker iaf jag intala mig när fjantspanieln skitglad kommer och sätter sig på mina fötter och bänder nacken halvt ur led för att få kontakt och tycker kolla-kolla vad nära jag är nu, skitduktigt va?!!!)

kl

Ska mest försöka ge hundarna någon form av stimulans. Blir kanske lite positionsträning inne och något godissök.

Ny som jag e på detta så har jag kommit på att man kanske inte ska föra hunden bakom sig från höger till vnster i rätt position vid inkallning utan komma in i U-sväng framifrån? Hur har ni lärt in detta, bakdelskontroll håller jag ju på med för det har han inte. Helst skulle han vilja sätta sig framför mig. Sätter han sig bredvis så gärna 50 cm bort och med rumpan utåt och huvudet inåt. Har börjat tänka på hur jag belönar. Med v hand ( ej höger ) och på utsidan oftast. Ngn som har film på hur hunden kommer in och sätter sig?

ingångar där hunden rundar föraren, dvs kommer in höger går bakom ryggen och sätter sig på vä sida är dom som jag tycker är absolut snyggast, dessutom är de lätta att få raka, så gör din hund dem lätt, snabbt och "spontant" så skulle jag behålla dem!!

Bra att du tänkt på hur du belönar, ofta funkar det bäst så, vä hand på utsidan, då finns förväntan där och så slipper man sneda sättanden för att hunden fokuserar in mot hand eller ficka....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.