Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag har vi:

På morgonpromenaden:

Flex fick träna lite korta raka skick efter leksak. Sami fick söka samma leksak (ids inte träna skick med honom, han har så mycket annat han ska lära sig, och kommer aldrig köra sök eller tävla högre bruks (upplet) utan söker "på frihand" för aktivering. Jag kan peka för husbehov.

Mitt på dagen gick vi ut och tränade lite på skottade gången.

Flex tränade sändande till kon (heter det så?). Hatar den hunden, mer lättlärd jävel har jag inte träffat. Nu KAN det ju vara så att matte redan lärt in det, men hursom, repetition skadar inte;).

Sami tränade lägganden. Gick jättebra. Känner att det verkligen börjar lossna nu! Fixade lägganden under gång vid sidan när jag går lååååångsamt. Dock snabba omedelbara lägganden:love:. Kanske sitter till tävlingen om 3 veckor? (om det blir tävling och inte blir kurs då förstås).

Nu nyss:

Flexusen fick träna fjärr-växlingar med apportbock i munnen. Tränade även att ta och hålla i den position man är kommenderad till. Alltså, ligger man ska man ta apporten samt ligga kvar. Samma med stå. Herregud vad den lilla hjärnan fick jobba:devil: (nu kanske han är lugn en stund?)

Sami: Tränade apportering med Flex's stooora slemmiga apportbock. Supernyttigt för honom som har svårt för allt som inte är hans och som vanligt! Först ville han inte befatta sig med den, men efter lite jobb kunde han apportera både sittande från marken, vid sidan (Lkl1) och hämta och sätta sig vid sidan (Lkl2):bump:

Måste dock jobba på att ta den direkt, utan att fundera. Man har ju liksom inte 10 minuter och obegränsat med korv på sig på tävlingen:cool:

// paradox, som har syrrans aussie, och testar på hur det är med att ha brukshund.

Kan meddela att det är sådärkul med en skadad förtidspensionerad treåring med många restriktrioner men stooort aktiveringsbehov samt 50 cm snö:cool:

oh ja det låter rätt jobbigt, vad är han för skadad??

Idag har vi pulsat en timme drygt i 40 cm snö, det blev fysträning för både mig och vovven, sedan körde vi fotgående och ställande gick riktigt bra. Fick dock påpekande om att jag borde vara tyst mer :P Blir så att jag peppar och berömmer och påminner hela tiden...

Nu har vi precis kört lite apportering i köket, han tar gärna bocken om jag erbjuder den, ffa om jag stor framfrö honom, i fotposition tar han den inte lika gärna... Dock så är detl ite så att han gapar och jag får "stoppa in" bocken i det öppna gapet.

vad krävs i ettan, funkar det att jag stoppar in bocken och han sitter vid min sida och håller den, eller bör han ta den "självmant" (han gapar ju och vill ha den, men han törs/vill inte ta den från mig utan jag måste ge in den i munnen) och hur är det med ögonkontakten hur viktig är den, får man nolla utan eller avdrag eller inget...

med hjälp så gör han snabba och säkra lägganden, men vi kommer liksom inte vidare, utan jag måste fortfarande visa och locka ganska mycket, men men jag har förtröstan :)

Det "akuta" just nu är fraktur (eller ja, bara splitter) på sesambenet yttre tån hö. fram. Troligtvis (bara hypotes än så länge) har han någon medfödd missbildning/fösvagning i skelettet i tårna (heter det tårna? ser helmysko ut i print). Han har redan opererat bort en tå som inte hade någon klo, och sedan vid röntgen visades vara fult missbildad = smärta. Han ska ta det så lungt som möjligt. Inga snabba rejs, häftig lek. Får ej kampa och för allt i världen inte hoppa. (hejdå agilitykarriären:()

Angående apporteringen i Lkl1 så beror det helt på dommaren. Önskvärt är väl att hunden tar apporten själv, men jag har stoppat in den i munnen på min utan kommentar. Angående ögonkontakt, så samma där, ögonkontakt ser väl snyggast ut, men så länge dom håller stadigt ska du inte få avdrag. (vad jag vet)

Jag har lärt om lägganden genom frishejping, och på så sätt kommit ifrån behovet av handhjälp. Det som hjälpt på min hund är dels att ansvaret helt ligger på honom, han ska själv göra ett snabbt läggande med rätt teknik, annars ingen korv. Dels bygga upp en stark förväntan; det ska vara skitkul att lägga sig, massa beröm och godaste godiset. Hoppas hoppas hoppas att det håller hela vägen, ser lovande ut just nu!

KL

Vi fortsätter med att peppa honom som en liten valp nästan och leka fram lydnad! Jag kom idag på att jag ska förvåna min hund för att få honom att bli mer följsam lös! Scenariot gick till så här:
*vovve stannar och sniffar men matte fortsätter gå.
*vovve upptäcker förlusten av matte och springer i 100 knyck men stannar inte som vanligt utan fortsätter förbi matte många meter.
* matte är på ordentligt retstickehumör och vänder och går tilbaka.
*vovve upprepar sitt race förbi matte
*matte gör samma sak några ggr och vovve likaså.
*tillslut blir vovve trött och fundersam och eftersom matte saktar ner varje gång vovve kommer i jämnhöjd så stannar han intill matte :idea:
*matte är överlycklig och vänder fram och åter och vovve följer efter som ett ljus
*matte nöjd :banana:

Sedan trillade jag i snön idag och Melvin tyckte jag var jätterolig som låg på marken, jag var mest förundrad över att jag inte blev det minsta kall av den frusna skaren trots supertunna byxor på!
Nu när vi leker jage och har megakul jag och vovven, han är jätteuppmärksam och stannar alltid inom 15 m gärna kortare. Men ett problem har uppstått, han har börjat kampa som en tok med min jackärm a´la värsta attackhunden! Han börjar lyda loss bra eftersom jag då genast blir tråkig och passiv. Men vad göra? Ha med leksak?
Han har blivit superalert och ignorerade idag t om för första gången i sitt liv en hund! Tittade på vovve men struntade i den efter en microsekund och tittade istället på mig med en blick som ville ha mer jobb!
Och ÄNTLIGEN fick vi inhandlat en Y-sele från Hurrta. Den sitter som smäck på min utbrytarkung till vovve och äntligen en sele med kopplet nära halsen!

YES! Idag höll hunden kvar apportleksaken och släppte på loss :banana:

Dessutom gjorde han mig stolt med frivillig fotplacering och ögonkontakt längs hela spårvagnshållplatsen och perfekt sittande tills spårvagnen kom :love: Skvallrar super på människor iallafall.

Idag har vi tränat:

Flex: Tränar lite special/preparatsök för aktivering (oregano). Kan nu utan tvekan hitta sin oregano bland timjan, basilika, kaffe och bananchips (man tager vad man haver:)). Utvecklade till att han fick leta i lägenheten (innan haft dem på rad). Gick jättebra:bump:

Sami: Tränat apportering med leksaker: kamptrasa (rep med knutar), benformad pipleksak i plast, benformad pipleksak i tyg. Gick bra, lite tveksam i början, men går framåt.

Senare:

Flex: Bestämde mig för att om nu monstret ska bo här får han faktiskt börja göra lite nytta. Så jag började lära in "strumpan". Alltså, hitta och komma med mina raggsockar som alltid försvinner:idea:. Idag jobbade vi bara med att koppla ordet till föremålet (strumpan = strumpan). Inga problem.

Har då och då tänkt lära sami hitta mina strumpor, då det är han som är strumptjuven, han hämtar dom, bär runt på dom och lägger dom på de mest konstiga ställen:cool:. Dock är hans föremålsintresse begränsat, och att hämta dom på kommando var liksom inte lika roligt:grin:

Sami: Fortsatte träna apport med leksaker. Dock fick han en golvrädsle-neuros av något slag, och kunde inte gå på golvet. Än mindre hämta saker:eek: Blev superlåg och halkade runt som bara en golvrädd hund kan på det heltäckande, till synes o-halkbara (typ) gummigolvet som vi har i hela lägenheten:confused:. Så, fick dra ner på kraven nåt otroligt, massa pepp och beröm, så kunde han gå ta den och gå en bit med den iaf. Tur att hundjäveln är kastrerad och under inga omständigheter kan gå i avel, hur "fin och trevlig och duktig" han än är:cool:.

Körde sedan lite Lkl1 apportering på matta, med massa godis och beröm, så att han inte fick några konstiga idéer för sig om att apportering skulle vara otäckt.

Härligt specialsök på oregano! :D

Jag har för tillfället noll inspiration så det har inte blivit träning varken igår eller idag som det känns, kanske imorgon om jag är på bättre humör...
Känns som vi bara tragglar samma saker utan att göra framsteg, och jag börjar bli lite frustrerad...

Kul att du fått "låna" syrrans aussie :)

I går var vi på träningspromenad med 15 andra hundar,vi fick träna på massor av "hundmöten", ännu mer fot gående både med och utan koppel, stanna kvar och sök, ÄLSKAR dom här träningstillfällena, är precis vad vi behöver för på plan lyssnar hon väldigt bra men när vi kommer ut på vägarna/skogen med en massa hundar är det mindre av uppmärksamheten, till en början ville hon inte alls gå fot och lyssna på mig utan skulle hela tiden pejla av vilka som tillhörde gruppen :mad:, men efter att ha fått gjort lite kontaktövningar så lossnade det :love:,
Under lekstunden kom hon hela tiden och sökte upp mig medans vi gick (är inte så tokigt med en vallhund ändå) på slutet var det dåligt med koncentrationen men jag tror helt enkelt att hon var för trött i hjärnan, vi var ute i 3h inkl. fika paus så det var förklarligt :D

I morse tränade vi fotgående igen och det gick mycket bättre, har ju förfalligt en del på senaste tiden :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Flex: Tränar lite special/preparatsök för aktivering (oregano). Kan nu utan tvekan hitta sin oregano bland timjan, basilika, kaffe och bananchips (man tager vad man haver). Utvecklade till att han fick leta i lägenheten (innan haft dem på rad). Gick jättebra

Snälla berätta hur du började:bump:

Flex: Tränar lite special/preparatsök för aktivering (oregano). Kan nu utan tvekan hitta sin oregano bland timjan, basilika, kaffe och bananchips (man tager vad man haver). Utvecklade till att han fick leta i lägenheten (innan haft dem på rad). Gick jättebra

Snälla berätta hur du började:bump:

Jag började med att ställa fram saltkaret med oreganon i, och berömma (klicker är bra, men denna hunden gillar inte låd-klicker och det var allt jag hade) när han nosade på den. Krävde att han verkligen använde näsan, alltså sniffade, inte bara duttade på den.

När han fattade det satte jag fram ett till (tomt) kar. Berömde när han luktade på rätt. Sen krävde jag markering. Utvecklade till fler kar, och sedan la jag i något annat (som luktar helt annorlunda, tror det var en bit tuggben). Beröm när han markerar rätt. Fortsatte att lägga till andra lukter och på den vägen är det ;)

Gick snabbt att lära in (två veckor sedan jag började, och har tränat kanske 3-4 gg/veckan kanske 10 min). Största utmaningen var att få en överenergisk understimulerad galning att förstå att man ska koppla på näsan, inte krascha in i första bästa så det flyger saltkar i hela lägenheten:angel:

Precis. Perfekt för detta väder och perfekt med en skadad hund som ska ta det så lugnt som möjligt:)

Har du likadana "kar"? Skulle man t.ex kunna ta tomma creme fraiche burkar och göra små hål i locket?

Har du likadana "kar"? Skulle man t.ex kunna ta tomma creme fraiche burkar och göra små hål i locket?

Ja, det har jag. Köpte dom för 5 kr styck på ÖoB:), men man kan säkert komma på andra lösningar också, använd fantasin!

*kl*
Idag ska vi härma Paradox och börja sniffa på oregano (el. vi kanske väljer basilika:p)Ska bli spännande,tror nog det svåra blir att få honom att verkligen slå på nosen, han tror ju att ALLT är ngn form av tass/nostarget:rofl:

*kl*
Idag ska vi härma Paradox och börja sniffa på oregano (el. vi kanske väljer basilika:p)Ska bli spännande,tror nog det svåra blir att få honom att verkligen slå på nosen, han tror ju att ALLT är ngn form av tass/nostarget:rofl:

Hmm.. känns igen.. eller man kanske ska apportera:idea: Nyttigt för lilla hjärnan:)

Funderade på en sak,när man lärt in dem på en doft (oregano)och t.ex om ngr veckor vill man att de ska markera en annan doft (timjan t.ex) hur gör man då?:confused:

*kl*
Idag är min hund världens bästa!!! :love:

ALLT funkar kanon och han börjar fatta och verkligen vara säker på vissa saker! Nu kan han faktiskt stanna och stå jättestabilt på stå-kommando och nästan nästan vid sidan också! Ställande under gång börjar kännas som det är inom räckhåll!!!! :bump:

Finfint fot-gående och jag har börjat skala bort mitt ändlösa pepp och alla miljoner dk:n och det blev bara bättre! (kanske just därför!:o)

Snabba och bra lägganden fr sitt i fotposition och han ligger med bra kontakt, vill dock sätta sig när jag närmar mig om jag lämnar honom och sedan går tillbax, men blir bättre!!

Vill inte köra inkallning än eftersom han har jättedålig stadga när man lämnar honom, men det kommer vara jättelätt så vi nöter stadga stadga stadga så länge...

Apporteringen kommer långsamt, nu gillar han apportbocken och vill gärna hålla den och få beröm!! :bump:

Funderade på en sak,när man lärt in dem på en doft (oregano)och t.ex om ngr veckor vill man att de ska markera en annan doft (timjan t.ex) hur gör man då?:confused:

Du börjar om från börjag och klickar in en ny doft (precis som om du skulle shejpa in ett nytt trick). Ska du ha med oregano som störning sedan så kör man väl en utsläckning antar jag (låter bli att belöna).

*kl*

Ja så har vi kört 2 pass idag,gick över förväntan faktiskt:banana: Först skulle han ju köra tasstarget så jag fick hålla c.f-burken(blev oregano:o) i handen och klickade inte förrän han dutta med nosen.Fortsatte sen med att ha den stående på golvet och att han fick hålla nosen på längre&längre innan klick.Därefter tog vi en tom c.f-burk och då riktigt såg man hur han började fundera,fasen vad häftigt det är när man ser att de verkligen börjar snusa:bump: och verkligen trycker nosen på den rätte burken!
Har nu en vovve som är riktigt trött och sover vid mina ben.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka