Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Har tråden dött?

Har i alla fall tränat följande senaste veckan:
- Kondition och pulsat i snön. Jag blir tröttast, hunden uppskattar det minst.
- Inkallningar i långlina med blandade resultat.
- fotgåenden med riktigt bra resultat (skönt att NÅGOT funkar).
- Igår var vi ute och körde lite kontaktövningar i koppel. Tja, kontakt fick jag ju men det är inte det lättaste att träna när hunden mest beter sig som en studsande boll, är skitglad och verkar vara 12 veckor gammal igen. Nåja, han tycker ju det var kul i alla fall, alltid något och det gick ju hyfsat trots allt.

Nu vaknade den igen iaf!

Idag har vi varit med på en träningstävling, appellydnad.

Det gick bra! Linförigheten gick toppen, läggandet under gång och inkallningen likaså. Hoppet gick dåligt, där måste vi träna mer. Trots att vi tränat mycket mot en punkt en bit efter hindret så sätter hon sig vid sidan när hon hoppat över och springer runtom hindret på tillbakavägen. Framförgåendet gick dåligt också men där har vi inte tränat så mycket för av någon anl tycker jag att det är så trååäkigt.

Jag är extremt imponerad av min lilla skithund, hon gjorde verkligen sitt allra bästa, kämpade allt vad hon kunde, var lyhörd och uppmärksam och hade jättebra kontakt.

Hon brakade ihop på soffan när vi kom hem och har legat där tills nu.

Vi ska tävla i april och tror att allt kommer sitta bra till dess.

Min älskling!:love:

kl

Vi kämpar fortfarande med det ****** läggandet:devil:. Kör nu mycket teknik för att försöka få bort att han liksom kravlar ner i backen. Att det ska vara så himla svårt att lägga sig snabbt och ordentligt???

Kör också en hel del överträning i apporten. Har skaffat mig lite olika apportbockar, bla en stor tjock och en i plast. Kör även med kamptrasa och lite vad vi hittar. Målet är att komma ifrån att han släpper om den inte ser ut/känns som han täkt sig.

Har även så smått börjat shejpa in ett bättre ställande..Inte jobbat så mycket med det än men det kommer:)

Är sjukt sugen på att spåra, men med all snö får det vänta ett tag. Funderar dock på att gå ut och göra ett upplet nån dag så han får använda näsan lite;)

Senast ändrad:

vi har knappt tränat något alls faktiskt. vi hittade en plogad väg utan trafik för ett tag sedan men loke halkade så mycket att jag inte vågade träna något fartigt. här uppe har jag inte heller några kontakter som gör inomhusträning möjlig.

men idag tränade vi litegrann. elitrutan gick jättebra. vi körde några skick till konen, sedan till rutan som han fick springa rakt igenom. sedan provade jag ett ställande i rutan också och det var klockrent!

vi körde också lite fritt följ men det gick verkligen inte bra. jag har kämpat länge med att flytta bak positionen någon dm men det som har hänt är att han också har flyttat ut sin position en halvmeter och reagerar på minsta rörelse från min hand :(. fan alltså. vi låg ändå stadigt på 9-9,5 i fria följet och som han går nu får han max 8... nu blir det till att träna med lite kortkoppel och ingen godisbelöning från handen.

ställandeträningen har också tagit ett rejält kliv bakåt. han tog flera gånger ett litet steg framåt när jag hade ryggen mot honom. han har alltså gått från att kunna stå blick stilla under hela marschen till att inte ens kunna stå stilla ett par sekunder. på två veckors vila... nåja, vi kommer snart igång med vår vanliga träningsfrekvens igen.

Är himla nöjd med dagens pass i ridhuset. Grima hade en PMS dag som var "jävlar anamma". Tränade apportering fasthållande och ingång och det var så fint att vi enbart gjorde det 2 ggr. Fritt följ OK, är svårt med fokus när man är hormonell tydligen. Skyddet var desto bättre med riktigt fin bevakning *stol*..loss är dock fortfarande ett gissel och jag kanske provar extern belöning. Det är OK men inte perfekt.

Ian tränade linförighet bland en massa vovvar och var jäätteduktig! Behöl koncentration på matte riktigt bra :)

I veckan har vi dock inte gjort ett enda dugg...skönt!

*kl*
Har varit utan vovve i drygt en vecka så när han kom hem igen i går var både han och jag lite sugna på träning igen, körde lite ställanden än så länge så lockar jag honom med mig (jag backar och han går framför och sedan låtsas jag kasta en godis bakom honom och säger stå. Vi har kommit så långt att han stannar omedelbums och behåller god kontakt, jag behöver inte lägre kasta godisen utan belönar istället från handen, men jag gör fortfarande rörelsen för att hjälpa honom "tänka bakåt".

Sedan körde vi lite fotgående, att komma in sätta sig korrekt och ha kontakt är han jätteduktig på likaså vändningar och förflyttningar åt höger. Att gå raktfram däremot, då får jag först inte med honom sedan vill han inte ha ögonkontakt och ibland går han helt sonika iväg... Men det kommer nog, jag ska börja göra lite annorlunda, och få momentet fartigare och mer lekfullt...

*kl*
Har varit utan vovve i drygt en vecka så när han kom hem igen i går var både han och jag lite sugna på träning igen, körde lite ställanden än så länge så lockar jag honom med mig (jag backar och han går framför och sedan låtsas jag kasta en godis bakom honom och säger stå. Vi har kommit så långt att han stannar omedelbums och behåller god kontakt, jag behöver inte lägre kasta godisen utan belönar istället från handen, men jag gör fortfarande rörelsen för att hjälpa honom "tänka bakåt".

Sedan körde vi lite fotgående, att komma in sätta sig korrekt och ha kontakt är han jätteduktig på likaså vändningar och förflyttningar åt höger. Att gå raktfram däremot, då får jag först inte med honom sedan vill han inte ha ögonkontakt och ibland går han helt sonika iväg... Men det kommer nog, jag ska börja göra lite annorlunda, och få momentet fartigare och mer lekfullt...

Gud så roligt att ni kommit igång och det går rätt bra:bump:

Angående fotgåendet. Har du provat att bara kräva först "tanke" framåt, och sedan superbelöning, och sedan öka till ett eller två steg och sedan belöning? Sami och jag hade liknande problem ett tag, och så löste vi det. I stället för att förvänta sig ett långt tråkigt fotgående (för honom var mer än 3 meter långt och jobbigt då) så kom förväntningen på att det blir roligt bara man fokuserar någon sekund;)

Bra, ja det är lite så jag tänkt, locka med godis och fkanta och så, för han kan tycka det är rätt kul om man väl får igång honom, men ofta så sitter han kvar när jag börjar gå å så går han lite segt bredvid mig utan ögonkontakt...

Han blandra liksom ihop det med "vardagsfot" (Gå vid min sida och håll dig där vad som än händer) som är tråkigt och kravfyllt.

Gäller som du så riktigt påpekar att jag gör fot roligt och är tydlig med att det är något annat! Ska försöka få honom att så fot som en skojjig följa-john-lek med massa belöning istället :D

idag blev det lite inomhusträning.

men loke körde jag några ingångar och sedan tränade vi "ställande med frestelser" alltså att han ska frysa fast alla fyra benen i marken trots att jag råkar tappa lite korvbitar här och var. loke tyckte det var lite svårt precis i början men han kom snart på att det här har vi provat innan och stod som ett ljus. nu behöver jag tips på hur jag ökar svårighetsgraden. utomhus är det mycket lättare att göra det svårt men vi får nog hålla oss inne ett tag till.

minina ville också träna lite idag så vi körde lite sitt - stå och "två steg bakåt".

Har kört lite inkallningar, fotgåenden, sitta kvar och vänta och lite fjärrsättanden med hyfsat resultat. Alla inkallningar utom en kom lilleman som ett skott och med tanke på senaste tidens dövhet är jag nöjd =) Nu lyssnar han större delen av tiden med ordentlig glädje :)

Men det som gör mig allra gladast är haren som sprang precis framför oss imorse. Hunden? Ja han nosade på marken, stannade på kommando, tittade på mig, på haren, på mig, blev kopplad och fjantade vidare då haren var borta.
Kaninerna här hemma tycker han är jätteroliga men vilda harar skiter han totalt i. Inte första gången vi stötte på harar även om de aldrig varit så nära förut.

Vet inte hur din hund funkar men med min hund skulle ett bra sätt att öka svårigheten vara att blanda in husse (eller annan människa). Beroende på önskad svårighet så allt från att röra sig, till att gå ut till köket, till att börja prata eller gå förbi.

Just nu nöter jag snabba lägganden från sitt med Bella. Hon har förmågan att "trampa" ner till ligg. Även snabba uppsitt kommer att tränas framöver.

Tudor får kontakt träning samt vittrings apportering.

kl

Jag tränar position för fullt både med Grima och Ian. Ian för att han ska befästa och Grima för att hon kommit för långt fram. Grima och jag tränade i centrum igår vilket var väldigt nyttigt!

KL

Idag har vi apporterat lite, fortsatte på helgens övningar då Limbo gjorde linjetag på 300m utan att tveka :love::love:
Vi körde några korta linjetag med täta apporter för att han inte ska byta, några enkla och en dubbel markering samt avslutade med ett litet sök. Kanoners! :)

Idag har vi tränat fritt följ och position (den blir bättre och bättre hela tiden :D) börjat så smått med vändningar åt vänster.

Så har vi tränat lägganden och ställanden, ställanden börjar funka nu!! Han har förstått att han inte ska sätta sig och han är snabb!! Inte ett enda extra steg, mer än ngn enstaka gång!

Jag är sååå stolt och nöjd! Dessutom gör han allt med viftande svans, energi och jättefin attityd!

Ikväll ska vi nog "leka" lite med apportbocken, jag ger den till honom och sedna klappar jag om och berömmer medan han håller den. han är rätt stolt över den nu, har förstått att jag tycker han e superduktig som håller den, och trä gillar han att ha i munnen så det är bra. Däremot så m jag säger sitt eller ngt så släpper han den direkt. vet inte riktigt hur jag ska göra för att han ska kunna "göra annat" samtidigt...

Däremot så m jag säger sitt eller ngt så släpper han den direkt. vet inte riktigt hur jag ska göra för att han ska kunna "göra annat" samtidigt...

Haha, den nöten:angel: Den tog ett drygt halvår av dagligt klickande för oss att knäcka. Hoppas det går snabbare för er;)

Nu 10 månader senare kan han göra helt ok apporteringar, både kl 1 och andra.

jo hoppas det ej tar ett halvår... men i ettan så sitter väl hunden först å så ger man den bocken så ska den hålla ett visst tag? Det klarar han nog redan idag... men om han står och får den kan jag ej säga sitt :P

Min gillar ju ändå att bära på grejjer och blir han glad vill han ha ngt i käften :P Hämtar alltid boll eller leksak och bär på när man kommer hem tex :D

Haha, joo.. Min gillar ju också att bära, men kunde inte för sitt liv tänka och hålla i nånting samtidigt:o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka