Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Träna o träna men det är det kanske. Vi tränar just nu igentligen inte men med Bella blir det att lära henne att fyrverkeri o bomber betyder godis. Hon är skottberörd o gillar inte smällare. så nu är fickan utrustad med köttbullar på varje promenad o i handen har jag en klicker. PANG klick köttbulle. Hittills har det gått riktigt bra.

Hittills har min lösning varit att avbryta träningen. Spontan tanke kring detta? Han skäller när han ser sin leksak men inte får ta den (vi försöker ha extern-belöning) och ibland även när jag försöker shejpa och han blir frustrerad när han inte vet vad han ska göra.

Idag gnällde han även lite under det fria följet. Jag ignorerade och belönade när han var tyst istället. Men jag blir lite smått nervös över detta.. Borde jag ta det som något positivt för att han äntligen har någon form av förväntan?

För min hund fungerar det ypperligt att avbryta på millisekunden, binda upp och för matte blir det en funderare på vad som kan förbättras medan hunden får lugna sig.

Angående pipandet och frustrationen så håller jag med MrsScabtree i mångt och mycket. Du kan fortfarande klicka, men var tydligare så att det blir lättare för honom och se till att han lyckas! Du kanske avancerar för fort?

kl

Idag ska vi träna
  • Vittringsapportering

• Metallapportering
(fick ju en i julklapp som vi har nött med, han tar den men ser ut som att han hellre skulle välja döden om han kunde.)
Tänkte lösa det med en positiv inställning, klicker och värmda köttbullar;)
Tror dock inte det är något som löser sig snabbt, men börjar man inte jobba så löser det sig ju... ALDRIG:eek:

• Platsliggning med hakan i backen
(samma sak här, han gör det men ser ibland ut som att det är med kniven på strupen)

Allt detta tränar vi inomhus, jag har ingen vinterhund och med lite ommöblering funkar det:p

Ja :D

Attans, det var ju det jag önskade mig i julklapp :eek:
"Tomten.. Jag önskar mig första pris... I nästan allting! :bump:"

kl

Idag har vi varit och tränat massa lydnad inför tävling 6/1. Blev kommenderad av syster genom en kl1:a.

Linförighet: Helt OK. Matte snurrade till det lite med höger och vänster och så:o.
Lite efter i språngmarschen. Syster var elak och dirigerade oss över en stor isfläck och då var herr hala-golv-rädd tvungen att titta ner så han inte slog ihjäl sig:grin: men han höll position bra så det är la inget att bråka om:)

Läggande: Bra. Dock kör vi fortfarande DK, och kommer nog göra på tävlingen med, får mer avdrag för segt läggande än för DK:cool:

Inkallning: En hund bunden brevid kastar sig ut i kopplet och skäller när han springer föri, så han blir lite störd och tar några sidosteg, men kommer utan tvekan in och sätter sig bra. Duktig hund.

Ställande: Katastrof. kommenderar och när han gått över en meter utan att stanna helt (många steg för en liten) ryter jag till (eller, säger ett bestämt nehedutack så gör vi inte!, bryter och gör om. Godkänt denna gång.

Apportering: Mycket bra. Nosar lite innan men annars klockret:laugh:

Hopp: Bra. inga problem.

Plusspoäng för smällare som ven en bit bort som han inte ens vred på örat för:bump:

Körde lite mer ställanden med kommendering och fick till det riktigt bra efter några gånger. Körde lite inkallning mer boll kastad bakom för att få upp farten.
Även platsliggning, utan problem. Körde en del apportering med fokus på att vänta på kommando och hålla kvar fast jag pillar på apporten eller klappar om honom. Gick bra!

*KL*

Idag har vi tränat lydnad, men med mest fokus på att få till ett framförgående.

Nero går(kastar sig) ut men blickar bakåt, har testat typ allt (Target, klicker + kastat godis/boll över huvudet, från stillastående belönat vid blick fram osv) med att få honom att kolla fram, men det vill sig inte! *GAAAH*

Ska fortsätta med det imorgon på klubben, hoppas att Kenta är där då, får då ska han baske mig hjälpa mig!:devil:

Finslipade annars på det gamla vanliga; LF, ställande och så lite apportering.
Mindre kul dock med underlaget när man ofrivilligt börjar gå ner i värsta spagaten!:rofl:

Tränar mest fysiskt nu (både matte och hund behöver det :D )
Tycker hon musklar sig fint, va tycker ni?

30128885.jpg

KL

Har tränat apportering idag igen, vägrar ge mig ut i 11 minus så jag har hittat på en massa grejjor o klurat. Ian har också fått träna apportering och lite fjärrdirigering och lite position. Just nu tycker jag bara att jags er framsteg på bägge och det är så himla roligt :)

Tackar :banana:

Är alltid trevligt att höra sådant, speciellt om sin egen uppfödning :D ;)

Han ser så speciell ut. Kanske är pälsen? Här nere ser ju jämtarna nakna ut i jämförelse :D

Han ser så kompakt och stark, men ändå rörlig ut. Åter igen, fantastiskt fin!

(Dagen jag ska ha Jämte kommer jag och hälsar på i ödeskogen ;))

*KL*

Nero går(kastar sig) ut men blickar bakåt, har testat typ allt (Target, klicker + kastat godis/boll över huvudet, från stillastående belönat vid blick fram osv) med att få honom att kolla fram, men det vill sig inte! *GAAAH*

Har du provat "marshallhållare"? :)

Placera ut två stycken med långt mellanrum. Lägg ut något gott på båda och gå sedan fot någonstans i mitten av hållarna. Kommendera när han går som bäst, belöningen får han ju framme vid hållaren. Kanske? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka