Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Åh, vad är egentligen en rågång? Rådjurstig?

Mamma och pappa bor ju på en gata som heter rågången, och nog kryllar det av rådjur där allt :D

En rågång är en genom stolpar/märken på marken utmärkt gränslinje mellan socknar, bymarker osv. Rågångar märks också ut mellan skilda jordegendomar, som tillhör olika skifteslag.

Har således ingenting med rådjur att göra :)

Den ska följa efter och försöka stoppa, vilket han just den dagen gjorde ett flertal gånger på en sträcka av nästan 2 mil och ca 3 timmars arbete, men då det var svårt att komma in utan att det hördes den dagen, så stöttes det lätt flera gånger.

Där på slutet, så var det långt in på grannmarken och i var på plats innan älg & hund kom = vi stötte medvetet ganska hårt efter en stund och ropade in hunden.

Inkallning anser jag vara viktigt att den sitter i det läget. Om inte så fortsätter ju hunden att arbeta på egen hand och det kan ta lång tid innan den ger sig = inte så praktiskt för (j)ägaren. Jakten med löshundar ska enligt mig bygga på ett fungerande samarbete mellan hund och hundförare för att vara bra :cool:

Senast ändrad:

Idag blir det ingen speciell träning! MEN vi har varit på hund 2009 och representerat rasen i vår rasmonter och han har varit fantastiskt duktig och trevlig och charmat alla! Till och med gosat med barn och gillat det, han som varit så rädd för barn!

Nu har jag en MYCKET trött hund sovandes vid fötterna!

Idag blev det sök-träning :) Ute i härligt väder, lite kallt, ingen vind och inget regn! :) Och lilla svarten gick rakt ut, utan sina zick-zack springande! Och så började vi skicka honom på tom slag. Vilket han löste bra :)

Gamle mannen fick ingen träning idag, bara vara med var hans uppgift idag. Nästa helg blir det skyddsträning för hans del! :) Så då blir det inte sökträning. Sen får vi se om matte kan ta vila några dagar :angel: Hon har ju så svår tränings-abstinens. :D

Idag åkte vi o tränade passivitet men eftersom det gick så bra så fick han apportera lite.

thina5-7.jpg

Härlig träning i lite snö väder

Att man skrämmer älgen och på så vis stöter bort den i syfte att den ska springa fort och långt, så att man kan avsluta jakten lite snabbt och smidigt.

Att man skrämmer älgen och på så vis stöter bort den i syfte att den ska springa fort och långt, så att man kan avsluta jakten lite snabbt och smidigt.

Men....hur skjuter man älgen om den springer bort från en? Eller driver ni den mot någon som sitter redo med bössan?

Kan inget om jakt men alltid kul att lära sig något nytt :)

Stöter gör man ex.vis om det är ett icke skjutbart vilt som hunden jobbar med, eller som i detta fall: när det är långt inne på grannmarken och alltså otillåtet att skjuta

Ok, så hunden kallas in och jakten avslutas? Jag uppfattade ditt "avsluta jakten snabbt och smidigt" som att komma i läge så man får in ett lyckat skott;)

Varför stöter man iväg älgen i det läget? varför lämnar man den inte bara och går? *återigen nyfiken*

Lättare att få hunden att släppa jakten om man stöter älgen, vilket man befäster även för framtida inkallningar.

Vi kan ju också kalla in från fast stånd eftersom vi lärt in det hos hundarna. Är lite andra lydnadsmoment inom jakten som man får träna på om man jämför med ren brukslydnad osv.

*kl*

puttar upp tråden lite. vi har tränat på som vanligt men det har inte blivit så mycket skrivande.

idag åkte loke och jag ner på klubben för att få lite störningsträning. det fick vi också ;). mer om det senare.

dumrutan: vi tränade vidare på kvarståendet och ställandet som fortfarande är separerat. han glömde sig ett par gånger och flyttade på ett ben men när han kom ihåg hur han skulle göra så blev det bra! själva ställandet börjar arta sig när det gäller att tänka bakåt och reagera snabbt, men vi får jobba lite med att han ska hålla sig rak. så fort jag säger "stå" så flyger rumpan ut en halvmeter :D.

läggande: busade upp honom rejält men han segade ändå som tusan. så jag tryckte faktiskt till honom på skuldran lite :o, sedan brottades vi på lek lite och nästa gång jag sa ligg så gick det betydligt fortare! det är en svår balansgång tycker jag, om han tror att jag ska kasta någon leksak så blir allt i slow motion, och har jag godis så blir han så himla koncentrerad och ibland går inte signalen ända ner från hjärnan till benen. men vi kanske kan bus-brottas lite som variation för att göra det roligare?

elitruta: vi började med några skick till konen. den här gången la jag inte bollen bakom utan hetsade honom innan och sedan sprang vi ikapp mot konen. när han hade bra fart och fokus framåt kom bollen flygande över huvudet. jag brukar vara så himla klantig och kasta precis i det ögonblicket som han vänder sig om, men inte idag. duuuuktig agge! :D. sedan fick vi vår störningsträning i form av en ung groenendael som ville leka när loke var påväg till rutan. men den var ju snäll och det är väl på tiden att loke får igen för gammal ost. hur som helst blev skicket efter det en aning vingligt, men resterande kan jag inte klaga på!

fjärr: körde lite olika skiften och olika avstånd. han var väldigt seg från stående till sittande (dock korrekt) men ovanligt snabb från liggande till sittande. fokus ligger på läggande från stående och det gick helt okej trots utökat avstånd. det händer att han lyfter på tassarna men han flyttar åtminstone inte på dem längre. med lite träning ska vi nog få till det.

Vi tranade absolut ingenting i dag... men i morgon har vi lection men en av USA's mest 'successful' lydnads tranare. :laugh: I can't wait! Jag raporterar i morgon vad hon sa om min hund.;)

Vi tranade absolut ingenting i dag... men i morgon har vi lection men en av USA's mest 'successful' lydnads tranare. :laugh: I can't wait! Jag raporterar i morgon vad hon sa om min hund.;)

Intressant! Vad heter människan?

KL

Tränade apportering igår med Grima. Utmanade henne lite och la apporten på andra ställen än golvet att hämta den på. Hon fick apportera från soffa, bord, stol, gömd osv. Jättekul och det gick oerhört bra! Kändes riktigt kul :)

Ian tränar inte för tillfället sen bägge hundarna satt i sig 4 st stearinljus från adventsljusstaken......:devil: . Grima sket stora stearinklumpar igår och vid 23 tiden lyckades Ian skita ut en massa vekar...suck..

kl

I förrgår tränade vi för en ny tränare för första gången (superkul!) och igår var det dags att börja träna på hemläxan.

Vi tränade rutan, inkallning med ställande, koncentrationsövningar och stadgeövningar.

Har varit väldigt opepp på att träna de sista veckorna, har inte känt att jag kommit någon vart, men nu har jag fått nya tips och mål så nu känns det bättre!

Tranaren ar Connie Cleveland. Jag ska dit idag for en forsta lection... de tre lectioner jag tittade pa igar var valdigt inspirerande. Det ar den forsta lectionen med en "riktig" tranare... ska bli jatte intressant.

Den ska följa efter och försöka stoppa, vilket han just den dagen gjorde ett flertal gånger på en sträcka av nästan 2 mil och ca 3 timmars arbete, men då det var svårt att komma in utan att det hördes den dagen, så stöttes det lätt flera gånger.

[...]

Tack för förtydligande :). Sedan hann Paradox före med ytterliggare frågor jag fick :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka