Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Det är ett moment i Brukset, Skyddsklasserna. Då hunden ska istället för att bita en figurant i ärm, istället gå in och "stöta" figuranten med munkorg på sig. Enkelt förklarat :D

Tack för svaret! är total novice på skydd och för den delen bruks också :)

Intressant... det har jag aldrig hort talas om.

Kör mycket släta inkallning! Och lägg in "läggandet" vid sidan av, till exempel ute på promenader när hon är lös. Låtsaskasta en boll, "Ligg" kasta när hon gör det bra osv.

Momentet ska ju helst vara så att hunden tror det är en slät inkallning. Och om den tror det samt har ett välinpräntat "ligg"-kommando så brukar det se bäst ut!

På min stora hund la jag en sak bakom, sedan sa jag stanna. Gick en LÅNG bit. Kallade in och viftade med en sak. Det fungerade för honom. Men trixet är att göra många släta inkallningar.

Tack for tipsen. Hennes inkallning ar suveran. Hon kommer ALLTID, och hon kommer som skjuten ur en kanon (och hoppas pa en ostbit:p). Hennes "ligg" ar ocksa mycket bra. Hon har en suveran (snabb och mycket "focused") under rorelse for IPO, och ligger standigt och jamt runt agorna sa hon ar ur vagen for hastarna och jag vet var jag har henne.
Mitt problem ar att bryta upp inkallningen. Jag vill behalla snabbheten men ocksa fa ner henne snabbt. I dag har jag hallit ogonen pa henne och lagt henne fran avstand medan hon sprungit, sedan kallat in. Jag har ocksa funderat pa att anvanda ett annat inkallnings ord (here betyder kom har NU och belonas fortfarande ibland, medan come betyder 'dra dig hitat' och belonas inte annat an med en klapp) och lagga in ligg eftersom jag har tva ord. Forhoppningsvis kan jag da lara henne vad jag vill utan att hon saktar ner sin inkallning.

Bast att tillagga; Hon kommer alltid pa "come" ocksa, men vanligen travande medan "here" alltid ar full galopp med tvarnit precis sa hon inte slar in i mig.

Senast ändrad:

Det är svårt när man inte sett momentet. Men min erfarenhet är att hunden inte ska ha några förberedande signaler för ett sådant här moment. Vet hunden att dom ska läggas efter halva sträckan så kommer tempot bli det lidande.

Sen finns det alltid korkade hundar som springer lika fort den sjuttioelfte gången man kallar in och lägger :D

Följdfråga angående munkorgsarbete med skyddshundar..

Används detta praktiskt (i verkligt arbete) och isåfall när, eller är det enbart en "sportgren"?

Vet självklart att hela skyddsgrenen är en sport, men de flesta grenar är ju modellerade efter en verklig arbetsuppgift;)

Hoppas någon förstod vad jag menar:o

Jag tror att korgarbetet just är till för att hunden ska ha mod att bita figgen (eller tjuven om det är en polishund ;)) utan bitarmen.

OK! Låter logiskt;) Tänkte väl att man inte släpper hunden på busen med munkorg i skarpt läge:)

Nja, för hunden är det ett moment som alla andra. Jag vet väldigt många hundar med mindre dådkraft som ändå kan stöta i korg. Kanske inte med lika mycket kraft som andra, men dom gör det. Det blir ett moment. Sedan är det skillnad på tävling, där allt blir väldigt situationsbundet och hunden vet hur momentet ska se ut och ser ut. Jämfört med tjänst, där lite vad som helst kan hända.

I tjänst kan munkorg mycket väl användas. Vid stora folksamlingar tex. Hundarna är lite uppvarvad, rätt som det är ramlar lilla Ida 5 år på stora polishunden som är uppstartad. Så det är lite som att säkra ett vapen. Däremot ska dom kunna stöta i en korg. Det kanske inte ser ont ut, men en oskyddad buse skulle mycket väl kunna svimma av efter en ordentlig korgstöt.

det går ju ett program på animal planet om polishundar i USA. de sa att de använde korgen för att lära hunden att angripa även om figgen inte hade skyddsärm/dräkt på sig?

jag har haft en riktigt tuff jobbevecka och har knappt tränat någonting. men igår var vi nere på klubben en runda.

*det fria följet var slarvigt som tusan. loke jobbade inte ett dugg med bakbenen och hamnade långt ut med rumpan. det får bli lite bakdelsträning nu ett tag tror jag...

*dirigeringsapporteringen gick väl inte heller så bra. han har börjat få rutin på att stanna vid konen = springer avvaktande. andra, normala hundar verkar öka farten om man kastar boll bakom, men det där funkar inte på loke utan han springer långsammare istället. men han är en tjuv av rang, så vi la bollen bakom och sedan hade vi kapplöpning ut. loke var jättemallig över att han lyckades stjäla den rätt framför mina ögon. de sista gångerna behövde jag inte springa med alls, utan han sprang själv allt vad han orkade :)

*inkallande med ställande och läggande var jag nöjd med. han tog något balanssteg och la sig långsamt, men det var inte jättedåligt = bra för att vara loke.

* vittring med planka framför verkar fungera. han hoppar inte på pinnarna längre. däremot plockade han lite på en pinne. rent slarv tror jag. men vi fortsätter precis på samma sätt ett tag till så han får rutin och risken för att det är osäkerhet helt försvinner.

det går ju ett program på animal planet om polishundar i USA. de sa att de använde korgen för att lära hunden att angripa även om figgen inte hade skyddsärm/dräkt på sig?

Låter konstigt, för en polishund ska väl ändå BITA en figurant utan att den har ärm eller dräkt? Man kan dessutom köra med dold ärm.

Hur dom gör i USA har jag faktiskt ingen aning om.

Men hundar är inte dumma, de flesta vet att dom inte kan bita i korgen. Tror jag. Ändå kan dom göra rejäla stötar. Tillräckligt hårda för att stoppa en springande figurant.

Jag vet att i Sverige (iallafall de tjänstehundsförare jag tränar med) så har man inte korgen för att på något sätt visa hundens "mod". För även en klen hund kan som sagt lära sig göra en korgstöt.

Utan för att ha på i kanske större folkmassor och stöta bort figuranter med. En korg är ju väldigt lätt att slita av om hunden skulle behöva gå in i bett.

Dagens träningstur

http://www.youtube.com/watch?v=tO4DFAGe56c

Efter att ha haft en dag av omväxlande fast stånd-stöt-gångstånd-fast stånd-stöt-gångstånd etc. etc. över en sträcka på närmare 6 km totalt så kom vi efter ett antal timmar till detta läge långt in på grannmarken. Därefter kallades hunden in och vi gjorde kväll :cool:

Jag ar totalt novis nar det kommer till skydd men :love:
Jag far nastan en kick av att bara sitta och se det pa film pa youtube.

Man får ha koll på rågångar, vägar och kraftlinor etc., samt att man efter ett antal år lär sig sin egen skog väldigt bra och då vet var gränserna går.

Maken är ursäker på det där, medan jag som inte är infödd inte lärt mig skogen helt än och således förlitar mig lite på garmin i fråga om när jag kommer i närheten av gränserna ;)

Ah okay, jag tankte det att man lar kanna sin skog efter ett tag, sedan kom jag pa hur stor en skog kan vara :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka