Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

idag blev det snabbträning i den "extrema kylan" (-4 grader).

dirigeringsapportering: vi fortsatte att springa ikapp till konen några gånger. ROLIGT tycker loke som försökte smita dit utan kommando... sedan tog vi en apportering åt vänster och en åt höger. det gick jättebra! hög fart, kortaste vägen, snabbt gripande och sedan fullt ös tillbaka!

dumruta/ställande: det är nog bara att fortsätta som jag gör. det börjar arta sig faktiskt. körde bara några korta rundor, det händer fortfarande att han glömmer av sig och tar ett balanssteg med ena frambenet. dock står han helt stilla när jag kommer upp bakifrån, så det har han hajjat. själva ställandet var en aning rakare idag, dock stod han och "ryckte" bakåt i väntan på att jag skulle kasta bollen...

Det blev snabb-träning här idag med. Blåste kalla vindarså det kändes kallare än de -4 som visades på termometern. Men vi var tre som trotsade denna kyla och tränade på klubben. Så nu är man några tår, fingarar och näsa fattigare. Det blev finslipning på fria följet. Insett att jag måste lära mig gå. Så här ska det gås och bli kommenderad utan hund :) Slipper man tröttna ut hunden ;) Sen började vi slipa på framförgåendet. Kan nog bli något av lilla labradoodlen:)

Schäfern fick fritt följ och inkallningar med ställande. Duktig var han. Börjar förstå att man ska stanna när matte säger det och inte när man själv har lust

Mandy och jag hade var forsta lection med en av USA's mest 'successful' tranare i gar. WOW! Det ar definitivt inte den sista. Det ar helt fantastiskt hur mycket en hund plotsligt kan om personen i den andra anden av snoret vet vad dom gor. LOL... Hon gillade Miss Mandy... verkligen! Sa mycket att hon sa att hon aldrig sett en sa bra rottis tik forut och tyckte att jag verkligen drog en jackpot nar jag fick henne. Men det visste jag ju redan:love:

Jag har mycket att jobba med over helgerna... sedan aker jag bort ett tag (och lamnar Mandy med min son i Florida) men jag ser redan fram emot fler lectioner nar jag kommer tillbaka.:D

Apporteringsträning igår igen. Klurade på det och hon fick hämta högt upp, leta lite och även normala skick. Inomhus ser det kanon ut, men den rullar liiite när vi är utomhus...bara o gnata på.

Vad duktiga ni alla är på att träna i kylan! Vi har legat lågt nu dom senaste dagarna och inte tränat alls, bara busat i snön.
Men idag ska vi iväg till squarepants och träna lite lydnad. Får se hur mycket kvalitativt det blir, jag tycker jag blir så kall om handen. Om jag tar av mej vanten så blir jag kall, men om jag har den på mej och ska belöna så blir ju vanten blöt för att jag tar i bollen/kamptrasan som har legat i snön= iskall.
Ilandsproblem? :angel: Jag får ta med mej typ femton extra vantar tror jag..

idag blev det träning på stranden. det var massor med människor och hundar + att det är en plats vi brukar promenera på, inte träna = bra störningsträning! efter träningen gick vi en lång promenad till fylleån och tillbaka längs med stranden. underbart!

dirigeringsapportering: mycket bättre fart till konen idag. lite för bra kanske, en viss loke tyckte att man kunde skita i att stanna och rundade bara konen påväg mot apporten. hmmm... det var bara att komma tillbaka igen, göra om och göra rätt. intressant nog är det höger apport som han har lättast för, trots att han mest skickas åt vänster hela tiden på promenaderna.

sättande under gång: kollade av så att det fortfarande funkade, vilket det gjorde.

läggande: ingen höjdare alls. han la sig med 1 cm luft under armbågarna varje gång. kanske har han gjort såhär hela tiden, det syns nog inte på gräs. jag vete tusan om jag ska bry mig om det. så länge det ser ut som om han ligger ordentligt så kan de ju inte dra för det.

inkallande: körde en rak och sedan en med ställande. bra fart och ovanligt snabbt ställande!

:banana:

Nu har Cujo sitt första pris på jaktprov. Äntligen gick det igenom kollegiet :bump:

Cujo6.jpg-liten.jpg

2 ettor till och ett älgspårprov är vad vi siktar på under nästa höst = Jaktchampionatet :angel: :D

*kl*

idag var det premiär för viltspåret! jag gick ut två spår på ca 250 m vardera. det första med två räta vinklar och det andra med en rät, en spetsvinkel och en lite rundare böj. båda utan bloduppehåll, jag vill göra det lätt i början så han får ett bra självförtroende i spåret. spåren låg ca 1,5 timme.

spår 1: luktade nooooga på starten, stannade sedan vid varje blodfläck i ca 20 och sedan satte han av i full rulle. jag fick hålla emot ordentligt! första vinkeln gick kalasbra, i andra vinkeln genade han. blev överlycklig när han hittade klöven och vi busade lite med den.

spår 2: fullt ös från start. terrängen var ganska kuperad så jag hade gått lite sick sack mellan stubbar och vattenpölar men det var inget problem. första vinkeln var klockren, spetsvinkeln susade han bara förbi men hejdade sig, vindade in spåret och satte av igen. jag borde kanske bromsat lite här men jag var så upptagen av att hålla mig själv på benen. det var rätt halt! den runda vinkeln var inte heller något problem och när han kom fram till klöven ryckte han av den från snöret och sprang iväg med den själv. leka? nej ÄTA sa loke. *suck*. vi kunde dock enas om att han fick bära den bort till bilen om han lät bli att tugga.

*KL*

Tävlade i går i Lydnadsklass 1, fick 159 p och höll på att bryta i hop, 1 futtigt poäng från ett 1:a pris :mad:

Nu var det läggande under gång som trasslade, 0:ade *suck*, trodde vi hade kommit förbi den tröskeln men tydligen var det inte så, nu är det bara att träna läggande till nästa helg då det är tävling igen,

Annars gjorde hon bra i från sig, har hittills bara använt handtecken i ställande men då gäller det att hon tittar på mig och det gör hon inte till 100%, så ska träna in "stå" till handtecknet och se om hon blandar i hop det med läggande eller om det funkar.

Började träna in "stå" igår, gick över förväntan =)

Bortsett från några fotgåenden, inkallningar och hundmöten blir det inte mycket träning utomhus nu, fotbollsplanen vi brukar träna på är full med snö, jobbigt nog för Sigge att springa i utan att behöva ha koll på matte samtidigt.

*KL*

Vi har tranat "directional jumping" nar jag star i mitten mellan tva hinder och pekar var jag vill att hon hoppar. Inte trodde jag hon kunde hoppa over sa mycket "stuff" som jag satte for i mitten:angel: LOL... Vi fick till det, men det blir mycket mer traning. Vi har ocksa tranat pa att lagga sig under inkallning. SVART tycker hon som vill rusa anda fram sa fort som mojligt, men det gar framat...

:banana:

Nu har Cujo sitt första pris på jaktprov. Äntligen gick det igenom kollegiet :bump:

Stort grattis! :banana:

kl

Jag och Goliat har haft lite juluppehåll i tränandet :angel: men kom igång idag med lite ställande under inkallning. Börjar ana lite stress-tendenser dock, så jag har lite huvudbry just nu. Han har börjat frustrationsskälla under träningen ibland. Hittills har min lösning varit att avbryta träningen. Spontan tanke kring detta? Han skäller när han ser sin leksak men inte får ta den (vi försöker ha extern-belöning) och ibland även när jag försöker shejpa och han blir frustrerad när han inte vet vad han ska göra.

Idag gnällde han även lite under det fria följet. Jag ignorerade och belönade när han var tyst istället. Men jag blir lite smått nervös över detta.. Borde jag ta det som något positivt för att han äntligen har någon form av förväntan?

kl

Idag tränade vi skydd i ridhuset och jag är så djäkla nöjd med de 2 passen. :):):)

Mycket lovord om Grima och jag åkte hem stolt som en liten tupp :love:

avafan... den är lika sur varje gång. men nästa gång tar ni det helt säkert! :)

Mrs Scabtree: nu blir jag avundsjuuuuk! jag vill också ha ett ridhus att träna i... jag antar att det är utrustat med speglar också va?

Stort grattis! :banana:

kl

Jag och Goliat har haft lite juluppehåll i tränandet :angel: men kom igång idag med lite ställande under inkallning. Börjar ana lite stress-tendenser dock, så jag har lite huvudbry just nu. Han har börjat frustrationsskälla under träningen ibland. Hittills har min lösning varit att avbryta träningen. Spontan tanke kring detta? Han skäller när han ser sin leksak men inte får ta den (vi försöker ha extern-belöning) och ibland även när jag försöker shejpa och han blir frustrerad när han inte vet vad han ska göra.

Det är just detta jag ställer mig mot med shejpande, det är säkert en jättebra metod för många men alla metoder passar inte alla hundar. Jag tycker att det verkar som att din hund behöver tydligare signaler för vad som är exakt rätt och vad som är fel. Blir han frustrerad av att gissa är det uppenbarligen ingen träningsmetod som upplevs som positiv för honom. Jag skulle sagt "nej" när han gör fel och gör han då inte rätt hade jag backat och visat vad jag önskade ett par gånger innan jag lät honom tänka själv igen. Många hundar blir pipiga och frustrerade när dom inte förstår eller när träningen inte är tillräckligt strukturerad. Hur rör du dig? Min tik blev pipig ett tag och det är annars en TYST schäfer! Jag förstod ingenting men fick senare höra att jag rörde väldigt mycket på överkroppen vilket gjorde att hon hela tiden försökte småförflytta sig för att hon inte fick ro i positionen och det blev en massa dk:n hit och dit. När jag sedan skärpte mig och blev tydlig försvann det snabbt.

Idag gnällde han även lite under det fria följet. Jag ignorerade och belönade när han var tyst istället. Men jag blir lite smått nervös över detta.. Borde jag ta det som något positivt för att han äntligen har någon form av förväntan?

Nej! Pip och sådant är inte bra oavsett om hunden får förväntan eller inte. Det är bra med förväntan, men han behöver få veta tydligt vad som gäller för att få belöning och få ro i lydnaden.

det är annars det bästa med ridhus (förutom att det är torrt, vindstilla och upplyst ;)). när jag blir miljonär ska jag skaffa ett stort ridhus med speglar på alla väggar!

idag har vi tränat i strålande solsken. fast först åkte vi ner till stranden och busade, bättre terapi mot vintertrötthet finns inte!

elitruta: vi har inte tränat lydnad på några dagar och tänk vad lite vila kan göra! loke hade helt glömt bort att han har varit långsam ut till konen, nu sprang han för allt vad han var värd!. men han hade också glömt att höra vilket kommando som kommer efter, och tog för givet att han skulle apportera. "stå!" ropade jag, och loke sprang lydigt tillbaka till konen och ställde sig. tokiga hund! nytt kommando och denna gången fattade han att det var till rutan han skulle :). vi upprepade hela momentet en gång till och avslutade sedan med några skick till konen där jag kastade bollen över huvudet på honom.

slät metallapportering: det gick väl inget vidare egentligen, loke körde rådjurshopp hela vägen ut och upptaget blev därefter. men bra fart tillbaka och helt ok ingång. jag hade inte förväntat mig mer när han var så speedad.

ställande/dumruta: det behövdes ett par påminnelser om att inte ta det där balanssteget men sedan gick det bra. han börjar bli säkrare och säkrare. vi avslutade med några ställanden där jag kastade bollen bakåt.

fjärr: stå till sitt är helt befäst nu. skönt! nu återstår bara stå till ligg samt att han gärna lägger sig lite snett från sittande. vi körde ett par upprepningar på halvt avstånd och sedan en hel fjärr på riktigt långt avstånd. sista fjärren var nästan bäst, men han blir långsammare ju längre bort jag är. tips på hur jag behåller någorlunda snabba skiften även på längre avstånd?

Minina fick också träna lite! vi körde fritt följ (fan vad hon går tjusigt när hon vill! spikrakt, perfekt position och med fjäderlätta framben. synd att hon går ner sig så på tävling...), inkallande (LKL1) och fjärr (LKL2). sedan avslutade vi med att jaga loke lite.

Idag har jag kört apportering med båda killarna, och den gick fullständigt åt skogen för Zipper - han ville inte springa i skaren :grin:

Men för Limbo gick det bättre! Vi körde mycket på att han ska börja lita på mina dirigeringar och inte söka för än jag ber honom. Det gick till som så att jag satte honom på en åker ca 50m från en dunge, gick till dungen och slängde ut en sjuhelvetes massa dummys. Sedan gick jag tillbaka till honom och skickade honom som på ett linjetag med en massa "UT!" på vägen, och gav honom söksignal när han kommit in i dungen där dummysarna var. Första gången greppade han inte riktigt utan gick in i sök direkt, men nästa tre gånger gick han spikrakt ut och vek inte av för än han fick söksignal :love: Duktiga hund!
Sedan avslutade vi med några enkla linjetag på en rak väg utan en massa DKn, och han gjorde det kanon - till och med ingångarna gjorde han rätt! Om jag skulle våga anmäla mig till ett workingtest kanske? :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?