Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Nu har jag nog kommit igång med unghunden igen :D
För några dagar sedan fick jag någon liten idé om hur jag kunde få henne att förstå att hon skulle komma och sätta sig bredvid mig vid inkallningar. Hittills har jag nöjt mig med att bara få henne att komma till mig öht eftersom det varit lite si och så med det :p OCH det gick skitbra! Det tog inte alls lång tid innan det märktes att hon förstod vad jag ville.

Så, idag körde vi igenom "alla" moment i lydnadsklass 1, så gott det nu går att göra inomhus i en trång lägenhet... :angel:

Platsliggning fungerar 1 minut när jag står ca 5 meter bort, utan störning... Misstänker jag att vi kommer få träna massor på innan jag vågar ha henne med på platsliggning under tävling.

Fotgåendet går bara bättre och bättre. Har jag ingen godis eller något med mig så blir det ofta riktigt bra. Märker ingen direkt skillnad oavsett om vi kör linförighet eller fritt följ. (Annars brukar det ju tydligen vara vanligt att det går bättre med det ena?)

Ställande och läggande under gång fungerar utmärkt igen. (vi hade en svacka ett bra tag). Inga dubbelkommandon behövs och hon lägger sig snabbt och "fryser fast" i marken under ställande.

Apportering.. hon är en pärla :love: Idag satt hon fint bredvid mig, tog inte apporten innan jag sa åt henne att göra det, satt i 10 sekunder och höll i den, tittade på mig hela tiden och tuggade inte alls, kastade inte med huvudet eller annat dumt. :D Duktiga skrutthund!

Inkallning, den börjar som sagt var fungera nu. Fick till en (för oss) kanoninkallning då hon kom hyfsat snabbt och direkt satte sig på min vänstra sida med blicken upp mitt ansikte! Jag var så stolt att jag nästan sprack :D

Hopp över hinder har vi inte börjat med och tandvisning känns onödigt att ens träna på. Det är ju bara någon som kommer fram och kikar lite i munnen på henne. Såå, nu ska vi "bara" hoppas på att det blir lite varmare ute (utan att snön smälter så att det blir vatten på marken...) och hitta träningssällskap eller vemfansomhelst som kan agera störning.

Har du provat "marshallhållare"? :)

Placera ut två stycken med långt mellanrum. Lägg ut något gott på båda och gå sedan fot någonstans i mitten av hållarna. Kommendera när han går som bäst, belöningen får han ju framme vid hållaren. Kanske? :)

Näe det har jag inte testat!
Blir då som en kortare bollhållare då alltså, fast med ngt ätbart i? Det var ganska så smart!:idea:

Vad ska jag kommendera när han går som bäst? :o*Är lite trög nu, haha*

När jag kört med target så har han vetat om att det är ngt där/det kommer ngt, och får då automatiskt en dragning framåt.
Men han kopplar liksom ändå inte ihop vad det Är som är "grejen".

Men så är han iofs alltid så fort target/extern belöning dyker fram.
Ja, han är lite knepig min hund.:devil::p

Läs igenom boken "Brukslydnad",,,,,, har tappat vem som skrivit den????

Ska tänka om jag kommer på......

Men i alla fall så bekrivs där ett sätt att lära in framförgåendet på ett sätt som min hund förstod det jättebra. Jag hade harvat på med olika förslag hela sommaren men inte fått hunden att förstå vad det gick ut på.

Ras: dvärgschanuzer

Ålder: 8månader

Moment: den här veckan: lite olika klicker övningar, rallylydnad

Mål: starta lydnad, och till sommaren kanske starta hoppklass small

Men GUD så korkad jag känner mig nu!:o

Har ju en sån bok!:angel:
Fast den Brukslydnadsboken jag har är visserligen skriven av Inki Sjögren. Ska ta mig en titt i den nu och se vad som står i den. I annat fall så får jag beställa den du rek. Tack!
Ibland så är man riktigt blond alltså, haha;)

*KL*

Fofo vilar så bara den röda.

Den lilla röda fick en långrunda i morse, ett uppletande under dagen (8 föremål i korridor, väl gömda. Duktig som vanligt!) sedan fick hon simma i poolen. 20 minuter utan paus. Efter det blev det massage :love:

*KL*

Vi har borjat trana 'directed jumping'. Jag ar sa forkyld att jag inte kan prata i dag, har fullstandingt tappat rosten.:crazy: Men jag tror hon fattar nu... hoppar som en grashoppa dar jag pekar. Vi behover jobba mer pa ligg under inkallning, men jag maste prata for det. LOL

*kl*
jag har haft så mycket annat att göra nu under jul och nyår att det tyvärr inte blivit så mycket tränande. men idag passade vi på!

apporteringsdirigering: skithunden stannade inte vid konen utan kutade vidare till apporten. jag stod och vrålade KON! flera gånger men loke var stendöv och gjorde en (i hans tycke) jättefin apportering. man kan ju inte gärna bli arg heller när han så glatt och villigt hämtar apporten... det blev några skick till konen innan vi provade med en ny apportering. sedan tog vi en åt höger också och här syntes det att han inte är helt säker på skillanden i dirigering i apportering och ruta för han började springa 90 grader åt höger innan han noterade vad det var jag hade sagt och hämtade apporten istället.

läggande: vi började med godis i skål bakom men det gick inget vidare så vi fick köra några "valplägganden" istället.

inkallande: körde först en med ställande och boll bakom. bra fart och bra ställande. körde sedan en kortare med läggande, bra fart men seeegt läggande. när han väl var nere fick han boll bakom. till sist avslutade vi med en kort slät inkallning.

vittringen: gick apdåligt! vi hade planka framför och loke lyckades putta in den rätta apporten under plankan, och när den var borta tog han den som var bredvid istället... vi gjorde om, han tog upp fel och "nej", han släppte, tog upp rätt "bra, kom". upprepade igen och den här gången gick det som det skulle. jag kan för mitt liv inte begripa hur han lyckas glömma bort hela momentet så fort vi inte har tränat det på ett par veckor. så svårt kan det väl ändå inte vara? eller?

Näe det har jag inte testat!
Blir då som en kortare bollhållare då alltså, fast med ngt ätbart i? Det var ganska så smart!:idea:

Vad ska jag kommendera när han går som bäst? :o*Är lite trög nu, haha*

Du kan ju använd det kommando du vill använda när du tävlar sen? :D

kl

Dålig på att uppdatera. Skydd och lydnad i ridhus igår. Gick kanon, riktigt fina bett och angrepp! Apportering gick sådär..var smart nog att ta det när de började bära in ärmar och skjul så det blev en del ljudande och tugg/ofokus. Slutade dock bra.

Idag har vi fystränat! Hon har fått dra 16 kg 3 åring i pulka och ÄLSKADE det! :love:

(Fick ha koppel på för det gick jävlar i min låda undan..systersonen skrek att jag skulle släppa kopplet..självmordsbenägen? :D )
¨
DSC_4758liten.jpg

Syster med ett stycke Grima och galen unge :p

DSC_4872.jpg

*KL*

Just nu tränar vi på att INTE träna. Supersvårt det med ska ni veta. hundarna har fått en välbehövlig semester o kommer så få ca två veckor till. Då löp garanterat är slut.

Vi ska nog mest hålla oss inne idag. Blir apporteringsträning med olika föremål, maximalt tänk för hunden och jag slipper anstränga mig.

hundarna har fått vila hela helgen för jag har jobbat och loke vad ganska laddad idag.

elitruta: loke ville såååå gärna få springa till rutan att han liksom inte hade tid att springa ut till konen först. så det blev mest en massa skick till konen och bara tre skick till rutan.

ställande under gång/kvarstående: det går framåt och känns säkert på den här nivån (går bara en mindre cirkel och ställer med hjälp). det är nog dags att öka svårighetsgraden lite.

hopp apport: det är lite för kallt för metallen tycker jag, så jag använde träapporten. gör han likadant på tävling som han gör på träning så är det en solklar 10:a.

Spårade en och en halv km på olika underlag idag, shit vad bra det gick!! Trodde inte det skulle gå så bra, för det hade gått mängder med djur över spåret. Min duktiga spårhund! :)

Sen tränade vi lite lydnad (mest fot och ställande) på en liten gräsplätt mitt i "stan" = massa störning! gick också kanon! :) Mycker nöjd matte är jag idag :D

*KL*

Eftersom det är så fruktansvärt kallt ute så har det bara blivit små promenader och träning inomhus i stället :)

Apportering: Luna blir alltid exalterad när apportbocken ska fram på tävling så nu bad vi husse komma fram med apporten, självklart var det inte samma sak men kunde i allafall korrigera henne med "sitt" och ta tag i henne när hon ville gå iväg och gnaga sönder den :D

"Fjärrdirigering" sitt-ligg-stå: Har precis börjat med det här momentet för att inte tråka ut oss totalt med Lk1 moment, lägger skaftet på en sopkvast framför henne som hon aktade sig noga för att stöta till, gick över förväntan, dock är det lite trögt med stå kommandot men det kommer väl först i 3:an om jag minns rätt så då har jag ett tag till på mig.

Linförighet: Vänstersvängar och sättande som gärna vill bli snett och lite för långt ifrån just i v. sväng. känns som ett evigt nötande men det är väl bara att träna vidare :crazy: tar tacksamt emot förslag!

kl

Har tränat apportingångar utomhus och fritt följ med extern belöning..gick mycket bra! Hade dock boll som belöning denna gången= klockrent med förväntan men lite konflikt i loss (på boll ej apport).

kl*

Vi tränar mycket tricks just nu förutom specialsöket o letande efter saker i skogen.
Just nu tränar vi trickset backa, jisses hunden kan det efter två dagar. Vadå lättlärd? Kan o kan han kunde för stunden o i köket varje gång. Men oftast har det gått så fort med inlärning av ett tricks.

Duktig vovve:D

kl
Jag är dålig på att skriva här... Har i alla fall tränat lite nu ikväll. Har börjat belöna med korv istället för de vanliga torra hundgodisarna och det ökade motivationen :)
Gick rätt bra i alla fall, körde lite fjärrdirigering (avstånd 1-2 m än så länge, men ändå) med sitt och ligg och har börjat lära in stå, vilket han verkar fatta.
Fotgående sådär... Fin kontakt på slutet men han har börjat förvänta sig att jag säger ligg på ett visst ställe (vi tränar inomhus nu när det är så mycket snö, och mattan har varit ett bra ställe för ligg vid läggande under gång) så han saktar in och tappar ögonkontakten.

I övrigt har min kära herre drabbas av någon typ av trotsålder igen... Märks på flera sätt, bland annat så är det här med inkallning och stanna väldigt svårt...

Jag är sugen på att spåra, men vet inte hur jag ska lägga ett bra spår nu i snön... Får fundera vidare. Lite komiskt att jag tycker det är kul och är så sugen på det fast det går så dåligt :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025