Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Haha, jaså, men det vet jag ju vad är. Men vi har aldrig nämnt det som en korridor. Vi säger bara vallat/vallad terräng. Jag trodde att det var något i stil med ovallat på höger och vänster sida (tätt) och därmed gjorde man det lätt för hunden. Aldrig gjort så själv, men det var bilden jag fick. :)

Korridor är väl till skillnad från vallad ruta ett mer långsmalt område som vallas av, typ 5X50 m.

Vallad ruta. Räcker gott, MEN Diskurs var ju inne på något där såg jag (5x50m´s "ruta") och en sådan har jag aldrig vallat/använt mig av.

Det var jag som vallade den korridoren. Och alla sätt är bra utom de dåliga sägs det :D

Vallad ruta. Räcker gott, MEN Diskurs var ju inne på något där såg jag (5x50m´s "ruta") och en sådan har jag aldrig vallat/använt mig av.

En del lär in uppletandet genom att först lägga just korridorer för att få hunden att leta på hela sträckan, från den första metern och ut ända på djupet.

För övrigt är jag lite bitter på att jag typ nyss upptäckt att uppletandet är ett jäkligt svårt moment som också är viktigt! För att få till ett bra moment känns det som att det krävs betydligt mer arbete än vad man behöver lägga ner på spåret...:mad:

Det var jag som vallade den korridoren. Och alla sätt är bra utom de dåliga sägs det :D

Jag har faktiskt inte läst om det här på Buke. Det är nog en ganska vanlig metod tror jag.

Nu ska jag och lillan åka till klubben och köra igenom LK2 inför debuten imorgon.

I dag var vi så och tävlade för 2:a gången, den här gången gick det mästa emot oss, *suck*

Men det är väl bara att fortsätta träna....

*kl*

Jag använder en ny metod på hur jag undviker att Arwen drar i kopplet, så det tränar vi på nu. Hon får bara gå på kort koppel och nosa/kissa/whatever på mitt kommando och det går väldigt, väldigt bra faktiskt. Hon har nästan slutat med sina "tjurrusningar" och är väldigt duktig. Tanken är att hon sen ska kunna gå på halvlångt och sen långt om jag vill, utan att hon drar givetvis.

Arwen blir ju lite frustrerad som inte får leva runt i kopplet som vanligt, men det skiter jag i :devil:.

Vi mötte även en hel flock boxrar på promenaden nyss, och det gick ganska smärtfritt när vi gick förbi :D.

*KL*

Inte idag, men igår var det munkorgsarbete för den lilla röda. Och det gick över förväntan! :bow:

Jag skulle ocksa vilja att du berattar mer om munkorgs traning.

I gar borjade vi trana "drop on recall" nar hon ska lagga sig medan hon ar pa vag till mig. Problemet vi har ar att hon kommer med sadan fart och verkligen VILL komma fram sa fort som mojligt... vilket ar jatte bra och jag inte vill sakta ner. I dag ska vi borja om och lagga ett nytt inkallnings ord pa "drop on recall" eftersom jag insag i gar att hur jag an gor kommer jag att sakta ner hennes fart att komma in.
Om nagon har nagra tips skulle jag uppskatta det. Har famlar jag mig fram.:crazy:

*kl*
Har så mkt i skolan nu så det går sådär med träningen, ska redovisa mitt ex-jobb på torsdag så det är fullt upp!

Iaf så tränar vi på ligg från stå, och försöker få till bra "fällknivslägganden". Det går sådär han vill helst sätta sig först och lägga sig sen... Så leker vi lite apport också, han börjar tycka att apportbocken är en ganska kul grej nu och bär den ibland av egen fri vilja (den ligger framme bland hans andra leksaker).

kl
Idag påbörjade jag fjärrdirigeringen till 3:an. Det gäller ju att vara ute i god tid :angel:
Rutan går sakta men säkert..usch, vilket otroligt segt och skittråkigt moment. Död åt det!! Men skam den som ger sej, vi har ju flera månader på oss att få till det, debuten är ju inte förrän i maj :D
Lite spårapportsträning hann vi med på lunchpromenaden. Han markerar faktiskt riktigt fint nu då jag lägger dom i ett maraton med fem meters mellanrum. Nu ska jag bara lägga ett riktigt spår och se om han tycker dom är lika roliga när han jobbar som när han har suttit och tittat när jag lagt ut dom på en rak linje..

Så leker vi lite apport också, han börjar tycka att apportbocken är en ganska kul grej nu och bär den ibland av egen fri vilja (den ligger framme bland hans andra leksaker).
Måste bara fråga, hur kommer det sej att du låter den ligga framme? Många kör ju omvända varianten för att få den speciell och mer värd för hunden. Blev så nyfiken bara:)

Tja, han e väldigt speciell min vovve, och det där med att ha saker som är speciella och bara får has ibland funkar inte alls, dom blir istället ointressant och lite "förbjudna" i hans ögon. Sen är han rätt svår att leka igång så att närsom kunna ta fram ett föremål och få upp intresse funkar ej, föremålsintresse som sådan ofinns nästan helt. Så nu är det istället så att alla hans grejjer ligger spridda och när han e glad och busig så får han hämta ngt så leker man, att apportbocken ligger där har dels avdramatiserat den så att det är lika ok för honom att ta i den som att ta repet eller pipbollen eller ngt annat, det gör också att den är lättillgänglig att varva in och byta med när han är lekfull och vill gripa.

Vi kampar även med apporten och kastar den på skoj och allt annat, bara för att han e som han e min vovve.

Man får prova mkt konstiga metoder med en hund som min :P Det är bara att fråga på! :)

Ras: Strävhårig vorsteh

Ålder: 2.5 år

Moment: Apportering av räv, fysträning.

Mål: Hmm... han ska bära det jag kommenderar, få utlopp för sitt mentala aktivitetsbehov. Kanske, kanske, kanske jaktprov en vacker dag när matte fått till dressyrknepen och samlat mod.:angel:

Måste bara fråga, hur kommer det sej att du låter den ligga framme? Många kör ju omvända varianten för att få den speciell och mer värd för hunden. Blev så nyfiken bara:)

Precis det sa dom till mig pa AKC traning (lydnad), medan Schutzhund traningen later dom ligga framme. Schutzhund traningen ar MYCKET mer inriktad pa att hunden ska leka och ha KUL... vilket ar hela pointen varfor jag haller pa, sa nu gar jag till Schutzhund klubben och fragar hur man lar ut vissa saker sedan gar jag hem och tranar pa AKC moment pa Schutzhund satt. LOL

Min tjej HATADE apportblocket nar jag forsokte lara ut det med 'vanliga' metoder... sa jag kastade det och larde ut med lek och nu alskar hon approtblocket. Nar hon ville slappa for tidigt kampade jag lite med det (MYCKET lite och forsiktigt, bara sa hon holl i och jag drog lite, lite) och nu haller hon det stenhart tills jag sager till oavsett hur lange eller manga ganger jag stracker fram handerna for att ta det.

Kör mycket släta inkallning! Och lägg in "läggandet" vid sidan av, till exempel ute på promenader när hon är lös. Låtsaskasta en boll, "Ligg" kasta när hon gör det bra osv.

Momentet ska ju helst vara så att hunden tror det är en slät inkallning. Och om den tror det samt har ett välinpräntat "ligg"-kommando så brukar det se bäst ut!

På min stora hund la jag en sak bakom, sedan sa jag stanna. Gick en LÅNG bit. Kallade in och viftade med en sak. Det fungerade för honom. Men trixet är att göra många släta inkallningar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka