Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Tack för svaret :)

Ska prova efter tävlingen så att jag inte ändrar något som jag kommer att få ångra :D

ikväll blev det lite snabbträning. vädret har slagit om och temperaturen har sjunkit 10 grader på något dygn bara... brrrr...

först blev det lite fritt följ. det gick väl lite sådär, han vinglade lite i språngmarschen. men när jag skärpte till mig gjorde han det också och vi fick till det till slut.

sedan tog vi tag i sittandet (i grupp, fast vi körde riktigt basic). det var korta avstånd och knappt någon störning och det gick bra. han tittade bort vid något tillfälle men skärpe sig efter tillsägelse. sedan agerade sambon lite störning men även det gick bra. bara att nöta!

vi tränade också lite ställande under gång (inför dumrutan) och det gick väldigt bra i början. provade sedan att ställa utan handtecken men då kom genast det där balanssteget. provade sedan att kasta bollen bakåt några gånger och ställandet blev snabbt mera distinkt. jag får nog dela upp det i två delar med dels själva ställandet, dels kvarståendet.

till sist blev det ett par inkallningar som egentligen skulle varit med både ställande och läggande men farten var så dålig att det fick bli vanliga raka.

minina fick också komma ut lite idag. hon har verkat lite trött på sistone och jag har haft funderingar på att ta henne till vet för lite undersökningar. men idag var hon riktigt laddad. vi körde lite linförighet, fjärrdirigering och inkallande. på hennes intiativ blev det även "snurra runt", "backa" och senaste tricket "spansk skritt" :D

Klickertränarutbildningen har varit jätterolig, inspirerande och lärorik! Jag har lärt mig massor både av teorin, att titta på de andra som tränat, att diskutera i grupp med massa duktiga klickertränare, samt givetvis genom att träna mina egna hundar!

Jag tycker att den har varit superrolig att gå :bump:!

Klickerinstruktörsutbildningen ligger på min "kanske" lista, fast längre fram i framtiden isåfall. Den är ju dyr, och med mycket av tiden förlagd i Norge, så jag vet inte riktigt...

Fast 2010 kommer jag nog ändå få mitt lystmäte uppfyllt av instruktörsutbildningar, jag ska läsa till spårinstruktör, tävlingslydnadsinstruktör för klass 1, bygga på min agilityinsturktörsutbildning samt påbörja problemhundskonsultutbildning :D!

Märks det att jag gillar att utbilda mig ;)?

Nämen så roligt! :D Jag håller också på att utbilda mig nu, inom SBK.
Hos vilka ska du läsa till spår- och tävlingslydnadsinstruktör? Just dessa två ämnen brinner även jag lite extra för :love:

Sen finns det ju sådana tramsiga saker som jobb och socialt liv också, men det är ju inte lika viktigt som HUND !

Jag tror bestämt att jag har hittat en själsfrände :D:bow:

Den ena figgen figgar på tävlingar o den andra tävlar aktivt o lärt sig av figge nr 1. :) det var en liten ursprungsgrupp som brukade träna med figgen o så kom dom på idéen att se intresset på klubben. Man kan säga att de nya o de gamla bildade en grupp ja. :) Bra blandning med erfarna o nya :)

Vi har börjat infiltrera skyddshundgruppen nu :devil:
Det kommer dröja innan jag själv har en hund att träna detta med, men jag lär mig gärna en del innan lillen kommer :). Dessutom ska ju fästmannen lära sig att figga, vilket kan ta tid!

Hur gör man en korridor i uppletandet?

Man "vallar" en korridor, dvs att man går fram och tillbaka över ytan. Tänk dig att du går täta serpentiner några gånger över, för att lukten ska vara överallt och hunden inte ska spåra till föremålen som den kan göra om man bara går ut och lägger dom.

Man "vallar" en korridor, dvs att man går fram och tillbaka över ytan. Tänk dig att du går täta serpentiner några gånger över, för att lukten ska vara överallt och hunden inte ska spåra till föremålen som den kan göra om man bara går ut och lägger dom.

Haha, jaså, men det vet jag ju vad är. Men vi har aldrig nämnt det som en korridor. Vi säger bara vallat/vallad terräng. Jag trodde att det var något i stil med ovallat på höger och vänster sida (tätt) och därmed gjorde man det lätt för hunden. Aldrig gjort så själv, men det var bilden jag fick. :)

Det är rätta takter! Bearbeta dom hårt ;) Det kan vara bra att "bara" vara med och titta också! :) Och inte så dumt heller om din fästman ska lära sig :)

Idag blev det träning på klubben. Som uppvärming fick det bli en runda runt skjutfältet först.

Och träningen gick jätte bra idag också. Fram till att schäfern fick för sig att matte sa "hopp o lek"(?!?!) när hon svarade en klubbkamrat som sa; "här hårdtränas det ja" "jajamen! Det gäller att ligga i" Och i min kommentar fann han tydligen frikommandot? :confused: Men annars känns allt fruktansvärt bra inför söndagen :crazy: och mina nerver börjar redan spöka *suck*

Tränade lydnad idag efter två väldigt stilla dagar med sjuk matte, ja..hon var taggad.

Det gick dock bra. Vi körde en del med tungapporten och jag höll på att fnissa på mig när jag bad henne ha den i mun, det åkte långsamt baaaaak (huvudet alltså), haha..men det var nyttigt. :D Hon tuggar fortfarande lite och tyvärr har det börjat komma lite frustrationsgnäll som jag inte vet varför...jobbar på det.

Fria följet gick bra men jag var ovanligt vinglig så jag råkade trampa stackaren på tassen fyrtioelva gånger. Har även börjat öva lite på roliga trix, tex slalom mellan benen för att lätta upp träningen med lite freestyle ibland.

*KL*

Tog med mej några mini dummis ut på promenaden. Tanken var att jag skulle träna inlämningarn med Flatten. Men han uppförde sej så illa ( hoppade o skällde när jag släppte honom) så han fick bli i koppel igen. Övertaggade hundar är inget jag vill ha. Så igentligen blev det träning av honom med. Uppfördej annars blir det koppelgående.

Då fick min golden träna lite apportering istället. Hade henne lös bara det är träning då hon drar ifrån mej om hon ser något mer spännande. Men idag var minidummisarna mer spännande. Gick med henne fot vid sidan o droppade dummis gick en bit till vände o skickade henne på linjetag att hämta den. Stor störning då Flatten gick på höger sida om oss o den lilla sprang lös o irriterade. Hon fixade det jättebra o är hel nöjd men henne.

*kl*

Ikväll är det kurs igen, jag vet att vi ska börja träna apportering (för vi skulle ha med oss apportbock). Sedan så antar jag att vi fortsätter utveckla fotgåendet och växlingar stå/ligg, sitt/ligg

Måste verkligen hålla mig i skinnet för att inte träna innan kursen idag... Vill ju komma dit med en "uttråkad" och lite taggad hund (han har ju i princip ingen motor alls lille ulltussen)

Jag är så lyrisk över vår kurs!! Kursledaren/tränaren är så fantastisk så jag finner inte ord! Det känns som att han har gett mig en helt ny hund!! :D

*KL*

Idag har jag tagit långlunch och tränat vovve när det är ljust. Vi körde bakombyten vid slalom, kontaktfält och lite stakethandling. Körde faktiskt bordet också då vi ska tävla internationell tävling om en vecka och man vet inte om de får för sig att ta med det då.;)

I tisdags på kursen hade jag en hund som växlade mellan att vara totalt hopplös och helt underbar :p Större av tiden underbar dock :) Märks verkligen skillnad på honom nu, han kan koncentrera sig och göra som jag säger med både hundar och instruktör (som enligt honom är världens roligaste person) i närheten.

Idag har jag introducerat läggande (under fotgående) hemma i hallen. Gick verkligen över förväntan :D Han vill gärna resa sig när jag närmar mig igen men det gör han även vid vanligt ligg.

Vi aker nog till "klubben" och tranar en stund i kvall... Jag behover lite rad och hjalp hur jag ska gora... Miss Mandy vet redan.:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka