Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag idiotförklarar mig själv: VAD är egentligen ingångar?

Allmän knapp:
Den här veckan blir det i princip ingen träning alls. Jag har massa att göra och kursen blev inställd :( Från och med nästa vecka har jag dock totalt 3 tillfällen schemalagda resten av året, så då har jag tid att träna!
Sålänge blir det mest bara sånt som kommer automatiskt på promenaderna, och att inse att barn är människor och inte farliga aliens. Vi tränar så gott det går utan "tillgång" till barn.

Du får flytta upp ;) Är svårt här också. Anledningen att detta började var att intresset att pröva på skyddet var stort och dom började med en "vanlig" kurs på klubben och sen blev det några som ville fortsätta med det o så blev vi en grupp.

Kommer på en gång när mallen anländer :D.
Det var ju faktiskt en bra ide. Man kanske skulle föreslå en testdag för intresserade med skyddshundgruppen och se om det kan vara något. Men hur har ni gjort med figgarna? De måste ju veta vad de håller på med för att inte skada hundarna. Jag menar om ni nu blev en ny grupp, eller föll intressentern in i den "gamla" gruppen?

Så nu vet jag...."Nej" är INTE ett av de 250 ord han förstår :mad:

:rofl:

Den ena figgen figgar på tävlingar o den andra tävlar aktivt o lärt sig av figge nr 1. :) det var en liten ursprungsgrupp som brukade träna med figgen o så kom dom på idéen att se intresset på klubben. Man kan säga att de nya o de gamla bildade en grupp ja. :) Bra blandning med erfarna o nya :)

KL

I onsdags var jag på klubben och tränade,

*Lägganden har tränats väldigt mycket hemma i köket för att få henne att byta teknik och har då också bytt ord, Ja inte går det snabbt framåt inte, men nu la hon sig tillslut hyfsat med bra teknik, dock inte under gång :crazy:

*Ställandet gick hon med mig första gångerna men sen satt det ordentligt :)

*platsliggningen var hon helt suverne på, låg som fastklistrad trots att jag stog 20m bort, det som kan bli bättre är själva läggandet då hon som vanligt är seg ner.

*Inkallningen och hopp över hinder gick också prick fritt, apporten hade jag glömt hemma så det blev det inget tränande av:angel:

Ska tävla nästa helg och läggandet börjar kännas jobbigt dåligt, eftersom jag bytt teknink är vi "sämre" än innan förra tävlingen, vill ju gärna ha ett till första pris :)

*kl*

idag åkte vi till ett ställe där vi aldrig varit förut för att få lite störningsträning på köpet. vi fick också lite besök av en främmande hund fast det märkte vi inte förrän husse kallade in. är det det som kallas "bubbla"? ;)

rutan: efter skicket till konen kommenderade jag "rutan" med handtecken. "jippi!" sa loke och trodde han skulle hämta apporten. två språng senare insåg han vad det var jag hade sagt och höll sedan hög fart till rutan (boll bakom). stort + för att han faktiskt sprang in mellan rätt koner trots att kan kom lite snett :). sedan provade vi en hel ruta med ställande och läggande och det gick rätt bra. jag ställde lite för sent så han hamnade nästan utanför, men det var ju inte hans fel. till sist avslutade vi med skick till konen och ett ställande (tendens till att tjuvstarta).

läggande under gång (dumrutan): hastigheten börjar bli rätt bra när jag hjälper till genom att stanna men det är fortfarande en bit till vi får det snabba läggandet när jag går i normal hastighet. idag tränade vi med korv i en skål bakom och det fungerade bra. då slipper jag hålla på och joxa med hela kroppen.

fjärr: har blivit lite sämre. stå till sitt börjar bli riktigt stabilt men han har börjat glömma bort sig lite i stå till ligg när avståndet blir större. det blir till att nöta lite på kortare avstånd. tur att han tycker det är ett jättekul moment!

KL

I dag tanker jag trana in "touch". Jag maste lara min tjej att saga till nar hon vill ut, forsta steget ar att peta pa diverse saker med nosen. Nasta steg blir att peta pa en bjallra som gor att jag oppnar dorren.

KL

Är hemma på ön nu några veckor. Har passat på att använda slalomet i trädgården för att träna självständigt slalom, går över förväntan!

Var en tur till BK och tränade linförighet med (min mammas något virriga) kommendering. Väldigt varierat, när han fokuserade gick det super, men tappade koncentrationen då och då. Berodde mest på pommen och aussien som skuttade runt och ville vara med:angel: Bra störningsträning. Körde lite inkallning. gick sådär. lite långsam i ingången, bra fart på transportsträckan. beror på miott petande i positionen, så det kommer nog när han känner sig säker på vart han ska..

Passade på att träna apportering med klubbens apportbockar, då han kan reagera lite på såna som inte är hans, framför allt såna med konstig form. Hittade några ovanliga och det gick jättebra, inte en tvekan:bump:

Tränade också lite rutan, gick bra, bra fart! nu gäller det bara att kunna plocka bort targeten, men det sker nog inte än på ett bra tag;)

Tränade också lite hopp, med en supergrinig hund som inte ville sitta i leran, så vi tränade lätt med fokus på att man faktiskt KAN trots att det inte är roligaste underlaget...

Idag har vi spårat på jordtorpsåsen (kort gräs och en massa enbuskar) - mycket nöjd. Spårar oftast i rätt tät skog så det är supernyttigt för oss båda att spåra på öppnade mark. La även en del av spåret över ett fält, men inga problem där, blåste lite så spåret hade nog flyttat sig lite. Han gick vid ett tillfälle ca 2½-3 meter brevid spårpinnen men vek av och tog den iaf:love: Dit från att ha haft attityden "om jag inte ser dom behöver jag inte stanna" :banana:

kl
Igår ägnades promenaden till att träna pinnmarkeringar med förvånansvärt lyckat resultat! Jag körde "pinnmaraton" och mot slutet av min lilla pinnbuffé fattade han verkligen galoppen och tyckte att pinnarna var kanonskoj!

Så idag blir det mer pinnmarkeringar men på ett annat ställe, så ska jag se om han tycker det är lika skoj idag.

*kl*

Idag ska den fliddriga flatten få sitta passiv under apporteringsträning. Får se om det går annars får vi ta en uppfriskande promenad istället.

hej!
jag har precis skaffat mig en alaskan malamute/samojed. han är 4 år gammal. och vi behöver träna lydnad. har ni några bra exempel på några roligaoch bra övningar som vi kan använda oss av?

*Kl*

Idag har vi varit på kombinerad hundkurs/promenad/mys vid brasan/hundbus/julklappsutdelning, Luna skötte sig exemplariskt, mycket träning som sitt/ligg kvar med mycket störning och hon låg som fastklistrad, känns bra inför nästa helg :)

Även läggandet börjar komma, hon använder själv rätt teknik i bland när hon lägger sig utan kommando :bump:

Vi var ute i 4h så nu ligger vovven och sover!

Senast ändrad av en moderator:

hej!
jag har precis skaffat mig en alaskan malamute/samojed. han är 4 år gammal. och vi behöver träna lydnad. har ni några bra exempel på några roligaoch bra övningar som vi kan använda oss av?

Är det något specifikt som du behöver träna?

anmäl dig till någon kurs, brukshundklubbarna brukar ha bra kurser och det finns även en del privata tränare, i väntan på det skulle jag föreslå att köpa (eller låna) en bok, min favorit författare är Memea Molin som har givit ut upp emot 10 böcker om hundträning, det som jag gillar speciellt med henne att hon ofta har flera olika tekniker att använda sig av för att lära in ett moment, så att man kan prova sig fram vilket som passar ens hund bäst,

Lycka till

*kl*

Idag ska den fliddriga flatten få sitta passiv under apporteringsträning. Får se om det går annars får vi ta en uppfriskande promenad istället.

Han var jätteduktig pep lite (inte tillåtet) men lade sej ner o var lugn efter ett tag. Då gick jag ifrån planen o tänkte köra några markeringar med honom. Instruerade kastaren att jag ville att han skulle gå o lägga en mellan honom o oss. Skickade Tudor o han drog runt o kollade vad de andra hade gjort i skogen. Kopplade upp honom o sen fick en kompis köra honom o då gick det jättebra. Tror att det hade gjort det om jag fortsatt med när han först fick springa av sej. Efter funkade det relativt bra med med passiviteten men lite pip.

Idag har den lilla fått tränas i att bära runt, promenera i butik och bli inknycklad i diverse obekväma kläder. Om det tyckte han inte och är följaktigen fortfarande på ett pissigt humör.
Den stora har för första gången på evigheters evighet fått bära runt på sina älskade packväskor. Han var så stolt att jag inte hade hjärta nog att bara går till/från bilen utan vi fick gå lite omvägar så han glänsa lite med sina väskor.

Blev lite spontan lydnad på klubben idag, i väntan på att den enda(?!?) butiken i göteborg som öppnar 11 en lördag. Bägge var så duktiga. :D För första gången på lääänge så kunde Gamleman hoppa ut på kommando för att sen sätta sig med en gång vid första kommenderingen! Då blev matte så här glad: :bump::banana:

Och lilla labradoodle tränades det apportering med...och han kunde apportera UTAN att döda den utkastade apporten (Döda= Slå med tassarna o sen skaka om) och sen INGET tugg vid ingången. YEEES! Återigen en så här glad matte : :bump::banana:
:D

KL

I dag har Miss Mandy lart sig "touch". Hon trycker nosen in min hand (som jag haller fram) nar jag sager 'touch'. Nu ska vi fortsatta att jobba pa det. Tanken ar att hon ska ringa en klocka nar hon vill ga ut nar hon ska bo hos min son I January nar jag aker bort. Hos sonen maste hon promeneras i koppel for att ga ut, hemma har hon flera hectar att springa och gora sina behov pa.

I morgon ska vi tillbaka till beachen och sprina in sanden, samt trana vidare pa "touch" samt att borja trana pa kryp... bara for att det verkar kul.:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka