Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*ställandet gick bra. han mindes bättre än jag trodde. jag kan dock inte bestämma mig för om jag först ska stadgeträna, så att han verkligen inte rör en fena efter att han stannat, eller om jag först ska få till ett snabbt ställande? hjälp mig i mitt dilemma... :D

*sändandet till kon gick väl sådär. jag har lite svårt att motivera honom att springa dit riktigt snabbt när det inte finns något att springa vidare till. jag avvaktar nog ned att träna själva konen separat. belöningen är ju att få springa vidare (både apporteringen och rutan är jätteskoj).

* hopp apport med metallen gick bra. fast jag mitt klantarsle hade glömt klickern hemma så jag kunde inte riktigt träna som jag hade tänkt från början. men han tycker att det är mycket roligare än rak apportering och ingången blir automatiskt snabbare och rakare.

Knapplån.

Idag ska alla 4 hundarna tränas fysiskt. Deras nya schema är satt, och hårdträningen påbörjas idag! Nu kommer vi mestadels att köra fysträning under vintern, eftersom dom omotiverade av hundarna inte ser tjusningen i att träna någon form av lydnad exempelvis när det är kallt ute. Att lägga sig ner på den blöta marken kan matte fetglömma, från några av dom ;)

Längtar efter att få hem mitt nya sele till Benjamin, då han inte kan gå hårdare pass förrän det har kommit. Flickorna har sele som sitter jättebra, men dom har inte lyckats med bedriften att växa ytterligare vid 3½ års ålder heller...

Min 6 månaders ska få påbörja sin fysträning nu, även om hon såklart inte får gå lika hårt som dom vuxna, men hon måste börja någon gång för att lära sig rätt teknik och kommandon. För henne gäller det mestadels att lära sig hur hon ska dra, att det kommer att låta massor bakom henne samt att starta och stanna rätt.

kl
idag blir det viltspår på förmiddagen (för på torsdag ska vovven gå sitt första anlagsprov! :bump:), medan spåret ligger och vilar lite tänkte jag träna lite apportering utomhus.
Det tar sej verkligen med apportbocken, numera kan han gör en ingång med apporten i munnen, han kan hämta apporten och sätta sig vid min sida. Nästa steg är att lära honom att hålla i apporten trots att mina händer är på den (för tillfället släpper han när han känner att jag "håller i den").

Vi har tagit en liten paus och jag njuter mest bara av att ta promenader och att ha hund..ehum..men det tyckte inte mina hundar, så igår tränade vi på fotbollsplan. Grima gick som en klocka, vi tränade apportering och position och lyhördheten. Kanon!

Ian och jag tränar positionsträning stenhårt och tar några steg ibland. Det är fortfarande ostadigt, men det börjar ta sig!

Ska försöka gå något spår i helgen och ev ge Ian något godissök också. Ikväll ska jag och Grima intervallcykla.

Längtar dock mest efter att kunna ta en riktigt lång promenad. Det här vädret tar kål på mig! :crazy:

kl
idag blir det viltspår på förmiddagen (för på torsdag ska vovven gå sitt första anlagsprov! :bump:), medan spåret ligger och vilar lite tänkte jag träna lite apportering utomhus.
Det tar sej verkligen med apportbocken, numera kan han gör en ingång med apporten i munnen, han kan hämta apporten och sätta sig vid min sida. Nästa steg är att lära honom att hålla i apporten trots att mina händer är på den (för tillfället släpper han när han känner att jag "håller i den").

Lycka till!

KL

Vi tog ju var forsta "riktiga" titel under helgen:banana: Den har veckan maste jag trana pa att 'stega' for ett BH prov pa Lordag. Hon har inga problem... jag har dock problem att komma ihag att stega OCH vad vi ska gora. LOL

*kl*

Idag tränade vi inkallning i rastgården. Det gick till en början mycket bra, matte var utrustad med köttbullar och trots att Arwen hade sin favoritboll där kom hon. Då fick matte för sig att hon skulle träna mer ordentliga "hit!" och jodå, JÄVLAR vilken fart hon fick! Hennes slidestops är helt underbara att titta på och och en gång krockade hon rakt in i mig av bara farten... :rofl: AJ!

Dock så märker jag verkligen hur slarviga vi är med positionen när hon väl ha kommit. Hon har börjat fatta att hon faktiskt ska sätta sig vid mig och jag börjar slippa leda runt henne med armen (tröga hund...:grin:), men så fort hon har belöningen i munnen åker rumpan upp och hon rusade i ilfart iväg till bollen.

Sen var matte så dum så att hon inte slutade på topp, så i slutet gick det givetvis skit. Hundfan sket helt enkelt att komma, hon var tydligen trött på köttbullar :cool:. Jag lade ut långa spår av köttbulle-bitar också som hon fick nosa upp innan.

*KL*

Idag blev det att träna stadga under promenaden med vänninnan. Jag gick före henne o halt plötsligt började det kvacka bakom o en dummie kom flygande framför oss. Vi gick förbi utan att hundarna skulle bry sej om dom o när jag gått förbi så efter ett tag så kom en till flygandes.

Vem har sagt att träning måste vara krångligt.

Tillslut så gick hundarna helt oberörd av (visst dom kollade men inte mer) att det ven dummisar genom luften samt när vi gick förbi dom.

Idag tränade vi skydd. :) Nu kan vi gå transporter utan en massa skällande o pipande :D Så matte är stolt. Bara korgarbetet som skulle kunna bli bättre. Herr Schäfer tycker det är ett tråkigt moment?

Labradoodlen fick sig en genomkörning i lydnaden. Kan nu sitta, ligga och stå trots att jag kastar bollar till höger vänster framåt och bakåt :) Nöjd så nöjd! :D

KL

Vi klarade, som sagt, tre tavlingar i rad med GREAT poang och fick forsta "riktiga" titeln i helgen... Pa Lordag ska vi forsoka oss pa en BH, den forsta steget i SchutzHund (IPO). Miss Mandy vet vad hon ska gora... om jag kommer i hag att tala om for henne, eller atminstone raknar stegen ratt sa jag springer, gar sakta, stannar, eller 'whatnot' sa jag gor hon ratt.
Vi tranade i dag... hon jobbade som en pro... och jag missade MASSOR. suck. Jag tror Miss Mandy far en lekdag i morgon medan jag gar "pattern" tills det sitter.

Jörgen o Gunnar figgar för oss :D Vi kör på tisdagar...ett litet gäng från GMBK. :)

Ah, Köster? Och Gunnar med en malletik?

Rolf frågade om jag skulle vara med men det har inte blivit av än.

Yes Köster :) Och Gunnar med malletik stämmer det också :)

Hade vart kul med en till i vår lilla grupp :) Vi är inte så många längre. Allt fler droppade av i och med att vädret blev sämre och nu är vi i vårgårda och tränar istället. Skönt att träna inomhus ;) R är tyvärr inte med och tränar nu för han tränar med en IPO grupp på tisdagar.

*KL*

Idag under långpromenaden gick jag och dagdrömde om att få LP I med fröken W :D Allt det dagdrömmandet fick mig otroligt träningssugen och jag började fundera på lite hur man skulle kunna göra för att få det att gå bättre.
Sedan tränade vi lite fotgående. Hade inga träningsgrejer med mig alls, så det blev till att bara berömma med hopp, skutt och bus med mig.
ÄNTLIGEN känns det som om det går lite framåt!

Wahidah gjorde förut så att hon hade jättefin kontakt med mig när hon sitter bredvid mig, men så fort vi börjar gå så har hon tappat kontakten och börjat titta på antingen mina händer eller mina fötter, ibland även rakt fram.
Nu för nästan första gången gick hon jättefint bredvid mig, skärpte till sig när jag sa åt henne om hon vimsade iväg för långt från mig och hade fantastisk kontakt! :banana: Dessutom är jag rätt övertygad om att jag mer än innan lyckades att gå "neutralt" och inte hjälpa henne lika mycket som jag gjort förut, utan det var faktiskt hon som gjorde jobbet. :D
Så, nu är vi igång igen, hoppas jag...

*KL*

I dag ska JAG trana SchH (IPO) lydnads del. Det ar ett forskrackligt raknande av steg och jag glommer saga fot varje gang jag forvantas saga det. Min hund behover det inte, men jag far poang avdrag om jag glommer. LOL. Mandy far ledigt i dag, matte ska lara sig.:p

Jag var ute på stormvallen rätt mycket förr och körde skyddet med den lilla röda. Men har inte haft tid eller motivation det sista tyvärr. Får ta upp det igen, helt klart! :D

knapp

Idag gick Goliat anlagsprov och fick godkänt! :bump:
Igår tränade vi apportering med jättefina resultat!
Vi är verkligen inne i ett flow just nu!:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Stora shoppingtråden III