Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Uppflyttad till Elit alltså?

Massa grattis!!

Har tränat apportering med Bella. Blev ett jättesök o vi skickade hundarna från linje en efter en. Gick bra men jobbig terräng då det var i en sand grop men massa sandhögar o gropar med vatten i.

Tudor fick ett viltspår som han löste bra efter att ha fått viltkänning (tror det i alla fall som han snodde runt o ville gå in i svår terräng.)

knapplån

Och vi har gått ett appellspår (kanske något kortare) på kort kort gräs på ett stort öppet fält. Hon klarade det bra!

Tränade även rutan som funkade ok. Körde en tvåans platsliggning som hon klarade fantastiskt, hunden bredvid var uppe och snurrade rejält men min hund låg kvar fast jag var utom synhåll.

Som vanligt pip och gnäll av och till men det är på rätt väg.

tackar! det känns så jäkla skönt. vi fick inga lysande poäng, men han var jämn och stabil och vi fick massor med beröm från domaren :)

diskurs: japp, till elit. nu har vi hela vintern på oss att träna, och mycket är ju samma som i trean. men det blir ju lite nytt och fria följet är bra mycket längre, särskilt om man räknar med dumrutan.

Grattis! :bump:
Själv blir jag jättesugen på att börja spåra med Arwen, men vi är båda nybörjare. Hur ska man gå tillväga? Vad kan man börja med på hemmaplan?

*kl*

Idag har vi tränat på inkallning, dock inhägnat.
Vovve vad duktig, kom det andra hundar förbi kunde dom vara väldigt intressanta, då sprang man och gömde sig och liten gul kom som ett skott! Så nu är det blodad tand på att träna.
Han tycker dock andra hundar är betydligt mer intressantare än matte, svårmotiverad är han också, leksaker tittar han inte åt, gott är inte heller intressant, men vi jobbar vidare, lite bättre har det ju blivit :)

Fladderöron :love:

kl

Idag har vi inte tränat något alls men igår var vi till ridhuset och tränade lite skydd med tiken.
Veckan som gått har det blivit lydnad med bägge men det ovanligt lite träning nu.

Nu till veckan har jag lydnad med hanen på tisdag sen ev. bägge ons el. tors tillsammans med gamla sökkompisar. Fredag lydnad med en el. bägge hundarna i ridhus.

Ska försöka hinna lägga två spår i morgon, vanliga skogspår.
Och om vi hinner så skulle vi ha kört någon rapportsträcka med tiken innan hon glömmer bort, det är ett tag sedan. Vi har inte kunnat de två gånger våra rapportkompisar har kört pga tentor och andra kurser.

varit på doras första inoff förra helgen!
resultatet:
BIR+HP, BIG, i finalen åkte hon ut sent å jag är så nöjd!!!
Domaren tyckte hon var riktigt tjusig och välutvecklad för sin ålder! Dessutom var hon så lättvisad, en naturbegåvning och all min "stå" träning har gett resultat!!!

Så stolt över min tjej! Dessutom fick hon en första placering på barn med hund som min 5 åriga tjej gick m henne på! :)

KL

I dag tranade vi lite panikartat pa att ga foot och att inte hoppa upp och pussa matte vid inkallning... da det blev en hel del poangs avdrag i gar pa var forsta tavling. Vi fick en trea i gar OCH tillrackligt med poang for att fa forsta (utav tre) "qualifying" deltavling.
I dag efter min panikartade traning kom jag pa att ge henne ett par sma bitar salami, sa hon var sa lycklig nar vi kom in i ringen att hon inte riktigt kunde halla sig fran att skutta glatt ibland. LOL. Inkallningen gick lite battre aven om hon hade san fart att hon hamnade snett:angel: och sedan satte sig upp precis som dommaren drog efter andan for att saga "exercise finished" efter den langa "down". Det blev lika manga poangavdrag ungefar i dag, och en till tredje plats och tillrackligt manga poang for att qualify. Nu har vi tagit tva av tre. Hoppas i morgon funkar minst lika bra.:banana:
Jag tanker INTE hitta pa nagra nya friska traningsmetoder i morgon bitti, lol, om jag hade gjort som vanligt hade det gatt mycket battre. LOL

tack tack! :D jag är fortfande jätteglad.

idag har vi inte tränat något alls. bara tagit några halvlånga promenader. i morgon ska vi sätta igång med dumrutan igen. särskilt ställandet måste bli bättre. sedan ska vi nog träna sändande till kon också, så att det blir snabbare. han är ofta lite långsam till konen men desto snabbare därifrån. hopp apport med metallen är han duktig på men vi ska nog fila lite till på upptaget så det blir riktigt snabbt.

Idag har vi tränat rutan (debuterar i lk2 om några veckor så den måste sitta) samt framförgående. Har fått ett proffstips att gå en sträcka fram och tillbaka så att det blir en tunnel med vittring och sedan träna framförgående där. Hade aldrig hört talas om denna metod förut men den funkar bra!

Jag har lärt Agnes "prick"
Lägger något på golvet (ett mynt, pappersbit mm) och säger "prick" o då går hon fram o nuddar myntet med nosen :)
Nu tänkte jag utveckla att hon ska gå dit o sen sätta sig. Det går genom o säga "prick" o sen "sitt" +handtecken
Men ska jag göra så eller ska jag ha ett nytt kommado som betyder "gå dit och sätt dig" typ :D
för nu nosar hon sen vänder hon sig om o då säger jag "sitt" så det blir ju en fördröjning

Hoppas någon förstår vad jag menar :)

kl

Idag har vi varit ute och spårat lite :) Två korta personspår, han hittar det han ska (högre motivation än tidigare) men är inte direkt noggrann. La ut lite godisar i sista (tredje) spåret och då blev han väldigt noggrann :) Men motivationen var betydligt högre i början än slutet, troligen eftersom han hittade något väldigt gott bland höstlöven (som matte inte tyckte att han skulle äta). Dock sket han totalt i leksaken i slutet den gången.

Sen har vi varit inne i stan i 2-3 timmar och gått. Både koppelgående och hundmöten gick verkligen över förväntan :)

Ras: Blandras

Ålder: 5 månader

Moment: 22?

Mål: Lära sig ligga när man säger ligg utan korvmuta. Sluta tigga när jag äter ostbågar.

Ja det var väl det hela.

YEEEEES! där satt den! äntligen uppflytt! nu är det banne mig dags för lite skumpa :)

Grattis från mig med! :D

Här blir det inte så mycket träning, meeen jag börjar känna mig lite mer motiverad nu i alla fall. Har börjat vara mer noga med att berömma lillskiten varje, varje gång hon självmant tar ögonkontakt med mig. Befinner hon sig bredvid mig på vänster sida som vid fotgående och tar ögonkontakt så får hon enormt mycket beröm. Det känns faktiskt som om det ger lite resultat i form av att hon oftare söker kontakt och vill göra något med mig även om jag inte råkar ha något roligt i form av leksak eller godis med mig. Såå, bara det slutar regna ute konstant kan vi nog ge oss ut på en gräsplätt och träna lite igen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka