Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Jätteroligt att läsa om er helg! :bump:
Akta så att du inte får blodad tand i utställningsringen, då är du fast mer eller mindre för evigt ;)

Jätteroligt att läsa om er helg! :bump:
Akta så att du inte får blodad tand i utställningsringen, då är du fast mer eller mindre för evigt ;)

Nja, Så kul var det ju inte och jag lägger inget egentligt värde i bedömningen. Det är ju tävling snarare än en bedömning om vilken hund som ligger närmast rasstandard. Fördomarna finns kvar, men det är intressant att bli bedömd ändå!

Jag lovar, jag ska INTE fastna ;)

Ras:Rhodesian Ridgeback

Ålder:22 månader

Moment: (Specailsök)

Mål: (Hitta kantareller åt matte nästa sensommar! :d)

Vi har precis börjar den här kursen, tredje träffen idag och det är jättespännande! Hunden älskar att använda nosen så jag hoppas vi kan dra nytta av detta på flera sätt.

shit är han så gammal redan! grattis till fina resultat!

idag tränade vi;
*rak inkallning och kastade boll bakom + kort rak inkallning med ingång. bra och jämnt tempo.
*fjärr; han gjorde de första skiftena så himla bra att jag inte kunde låta bli att tjoa lite. tyvärr blev loke lite för speedad och jag fick säga åt honom på skarpen innan han gjorde lite fler skiften som jag kunde belöna lite mer sansat...
*fritt följ; helt okej fast han kunde sansat sig något kanske. och jag höll på att dumma mig och kollade på hunden istället för att kolla rakt fram. fy på mig.
*sättande under gång gick så bra att vi inte upprepade
*läggande gick superbra för han var så himla taggad

det känns rätt bra inför tävlingen. men loke är ju loke och totalt oförutsägbar så jag vågar inte riktigt ha så höga förhoppningar. i morgon ska vi träna på kvarsittande, metallapport och hopp apport. vad det blir mer får jag bestämma mig för i morgon.

Berätta...hur har du lagt upp din träningsdagbok,och hur är den utformad?:)

Någon som kan tipsa om en fungerande träningsdagbok:angel:
Skriver ni bara ned i en gammal skrivbok,el finns det att köpa bok för ändamålet?:)

Någon som kan tipsa om en fungerande träningsdagbok:angel:
Skriver ni bara ned i en gammal skrivbok,el finns det att köpa bok för ändamålet?:)

Nej det finns det nog inte, man skriver väl som man vill. Sina tankar, vad man tränade på och hur det gick, hur man tränade och vad man är nöjd/mindre nöjd med osv.

*KL*

I dag var vi upp till klubben och tränade med mina fd kursare, blev mycket läggande för att få något hum om hur vi ska kunna få det att gå snabbare, gjorde även några platsliggningar som gick väldigt bra efter att jag fick gå tillbaka med henne en gång.

I morgon åker klickern fram och det ska tränas snabba lägganden och lägganden under gång :)

*kl*

Idag ska vi träna på att uppföra oss hos veterinären. :devil:
Mål: sitta fint, hälsa sakligt, låta veterinär göra det denne ska utan att äta upp honom/henne med pussar och krafsa sönder armarna och utan att få frispel över att någon annan människa tar på en.

(I WISH!)

Förväntat resultat: allt av ovanstående, fast tvärtom...
Om önskat resultat uteblir: Blocket-annons

:angel:

Ha ha

Min var likadan i samma ålder, skulle hälsa på alla i väntrummet med mig hängandes i kopplet :crazy:

Håll ut! det blir bättre, när dom fått löpa några gånger brukar få dom att lugna ner sig :D

*kl*

Mål: sitta fint, hälsa sakligt, låta veterinär göra det denne ska utan att äta upp honom/henne med pussar och krafsa sönder armarna och utan att få frispel över att någon annan människa tar på en.

(I WISH!)

Resultat: ja, det blev ju inte riktigt målet men oj vad stolt jag är över henne i alla fall! :love: hon blev inte helt "hej-kom-och-hjälp-mig"-stollig som hon brukar bli, hon ville fortfarande överösa honom med kärlek och tillhörande krafs om han kom närmare än 1 meter men hon var fullt hanterbar! :D

Betedde sig mycket bättre på bussen idag också, hon brukar vanligen vara som ett ånglok både när vi ska på och av och hitta en plats men idag var hon riktigt fin. Lite drag in, hitta plats, sen följer det obligatoriska "ska bara titta mig omkring lite", för att sedan sätta sig eller lägga sig ner vid (läs: på) mattes fötter. Brydde sig inte alls om folket runt omkring eller folk som gick förbi, som hon annars gärna vill nosa lite på. Lite gnäll blev det som vanligt, men annars var hon himla duktig idag!

(Att matte var en levande godismaskin hör inte aaaaalls ihop, nejnej... :angel:)

Nja, Så kul var det ju inte och jag lägger inget egentligt värde i bedömningen. Det är ju tävling snarare än en bedömning om vilken hund som ligger närmast rasstandard. Fördomarna finns kvar, men det är intressant att bli bedömd ändå!

Jag lovar, jag ska INTE fastna ;)

Jag är helt inne på ditt spår när det gäller utställning. Jag kan tycka att det är ganska roligt, MEN som du säger så är det en ren bedömningssport. Ena veckan kunde vi få CERT, CACIB och BIR för att i nästa få en tvåa. Så ful kan han inte blivit på en vecka :D

*kl*

(I WISH!)

:rofl::bow:

idag har vi gjort lite platsliggning. låg ½ minut dold:bump: samt tränade synlig fast jag flyttande mig då och då.

Sen ikväll har vi haft klickerafton:angel:

började med ingångar/utgångposition, börjar se helt ok ut. Nu ska vi bara jobba upp självfötroendet hos honom samt öka farten. OCH vara konsekventa även utomhus:cool:

Sedan har jag börjat klicka in hakan i handen, för senare inlärning av hakan i backen. Om det ska användas i platsliggningen eller bar bli ett "trick" (träna matte i att klicka:D) får tiden utvisa.

Har köpt en ny klicker idag med, den jag har nu hör varken jag eller hunden om det är minsta avstånd/störning:crazy: så den får bli inomhusklicker, och har köpt en som låter rejält för utomhus/avståndsanvändning!

Var på långpromenad med lite träningsgrejer inlagda imorse, och sen lite träning i hallen nu ikväll. Massa inkallningar vilket idag tydligen var jättekul (alla utom 1 eller 2 st), han springer som en galning :p
Vi pratade om utgångsposition tidigare i tråden och ja, nu sitter den :) Ibland går det inte direkt fort, men han är mycket väl medveten om vad han ska göra.
Slalom mellan benen sitter nu också, så han kan gå utan hjälp.
Vi fick lite "läxa" på kursen i tisdags, ena momentet klarade vi direkt och det andra nu ikväll. Ska bara klara det ute med hundar omkring oss och inte bara hemma i hallen :angel: Hyfsat snabba ligganden blev det i alla fall. Kruxet är bara när vi kör ligga och stanna kvar- han vill gärna sätta sig upp när jag går mot honom igen. Men det blir bättre i alla fall.

Har också börjat klicka in "backa". Tyvärr har jag ju inte direkt världens mest klickerkloka hund :p

Detta ska vi träna på imorgon.

Har börjat gå upp för mig att sitt, ligg o stå kvar inte är helt befäst hos labben. Fasiken att man alltid ska gå för fort fram! Dumma mig! Så det ska vi träna på. Samt lite vardagslydnad att godis som är i mattes hand är mattes till hon tycker vovven är värd det :D Tråkigt men nyttig träning.

Schäfern är det bara att nötta nötta...börjar fundera att gå i linjen överinlärning med honom. Bra eller dåligt? Någon som har erfarenhet eller har råd att komma med?:)

*kl*

tja... vad ska man säga. loke har känts kanonfin i flera veckor och uppflyttet kändes som i en liten ask. tills igår. vi åkte först och spårade ett kort spår och sedan tänkte jag passa på när det var ljust och köra rutan, fjärr och de fula äckliga pinnarna. rutan gick kalas, fjärren likaså. men när det var dags för vittringen dundrar han i 190 rakt in i dem och tar sedan FEL pinne!:eek: det har typ aldrig hänt förut. vi upprepar naturligtvis och då tar han rätt, men är HUR slarvig som helst vid upptaget och tar omtag flera gånger vid ingången.

detta gör han mot sin arma matte DAGEN INNAN TÄVLING :cry:. jaja, jag hade det visserligen på känn, att något skulle börja strula precis såhär innan. men vi kör en upprepning nu på morgonen med korvkalas som belöning om han gör det rätt och sen får det gå som det går. håll tummarna!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka