Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Målet är fortfarande att bli startklara för lydnadsklass 1 någon gång i världshistoiren.. Just nu känns det rätt avlägset, mest för att jag "kört fast" i mitt tänkande.

Det är dels vad tråden är till för ;). Ut med dina "problem" så kanske någon kan komma med tipps.

Man får dåliga poäng på sökets moment om hunden hittar älg på en gång, så ur provsynpunkt är det bra om hunden hinner göra 2-4 sökrundor innan den får upp älg + att man tappar en del lydnadspoäng iom att man då inte kan göra en inkallning under sök.

Likaså är det en nackdel ur provsynpunkt om älgen hittar älg för nära.

Minimum 800 meter bort ska den vara för att man ska få högsta poäng på avstånd till upptagsplatsen. Ju närmare hunden tar upp = sämre poäng.

Alltså; en hund som hittar älg på första sökturen och ställer den enbart 4-500 meter bort tappar en hel del poäng.

Poängen på proven speglar inte alltid vad som är idealt vid praktisk jakt.

Har läst det du skrivit om proven, mycket intressant! :)

Men om det skulle råka stå en älg i närheten och hunden "hittar" den och man får sämre poäng så kan ju hunden verka "sämre" om man bara går på poängen. Eller? Jag är ju helt grön på sånt här så jag har ingen aning vad jag pratar om. Det är ju inte hundens fel att det råkar finnas en älg "runt hörnet" :angel:

Eller man kanske ska lära hunden att söka reda på en till älg efter älg nr 1 :P

Men om det skulle råka stå en älg i närheten och hunden "hittar" den och man får sämre poäng så kan ju hunden verka "sämre" om man bara går på poängen. Eller?

Exakt!

Men går man in på jyckedata för älghundar kan man också läsa en kort provberättelse. Den utgår dock inte från pejlens fakta utan från vad domaren de facto sett/hört under dagen.

Därför som jag inte stirrar mig blind på hundarnas provresultat enbart :laugh:

Ok, då har jag ju fattat ganska bra iallafall :angel: Verkar så himla spännande när du berättar hur det fungerar!

Verkar ju lite dumt att de inte "får" hitta en älg på en gång. Ju fortare det går, desto bättre hade varit mina regler om jag fick bestämma! :bump: Men då är jag rädd för älgar och vill helst inte se en alls..

Likaså är det en nackdel ur provsynpunkt om älgen hittar älg för nära.

Ska älgarna också gå jaktprov för att hitta älg nu? :D
Förlåt, kunde inte låta bli.

Men vad går då testen ut på? Det känns ju dumt med ett provresultat som inte egentligen speglar hur bra hunden är på att jaga?

kl
Nu ikväll har vi tränat lite fotgående, Sigge gick fint med bra kontakt och hyfsad placering, men han hamnar gärna en bit ifrån mig, några tips?

Varvade med lite annat, lite slalom mellan mina ben, lite runtspringande, inkallning etc. Idag var han jätteduktig med att hålla kontakt med mig, kom så fort jag gjorde något för att kolla om något skoj var på g :)

Jag har nu luslast "the RULE book";) och sa vitt jag kan forsta at den enda skilnaden mellan SchH och IPO att man I Sch kan go in i "the blind" for att ta med sig hunden ut, ellar att kalla ut den medan i IPO maste man kalla ut hunden. Gissa vad vi tanker trana pa nar vi kommer dit. LOL

Jag har, som sagt, precis borjat och det forsta ar att ta ett skriftligt prov och att ha ett "pre" lydnads prov for att bedoma vad hunden kan innan den far borja "pa riktigt" och vi har det provet den 21a. Min HUND kan allt, sjalv kan jag inte for mitt liv komma i hag hur manga steg det ska vara mellan olika grejor. Jag ovningsgar vid stallet... i bland kommer Mandy och gar foot i forhoppning att godbitar (ost) ska falla ur min mun.:D

Tack Gnist, jatte intressant att fa veta hur en alghund ska jobba.

*kl*

igår åkte vi ner till klubben själva och tränade rutan (med boll bakom), vittringsapportering, fjärr och lägganden.

*rutan satte jag på ett "konstigt" ställe (utan att man tänker på det brukar man lägga upp rutan i en rät vinkel mot något och så brukar det vara på tävling också. men ibland händer det att rutan ligger i en annan vinkel och det brukar ge många nollor på det momentet!) men det var inget problem.
*vittringsapporteringen var det kludd med först, han gick ut och började buffa/plocka på de andra pinnarna innan han tog rätt och kom tillbaka. jag belönade, men måttligt. upprepade momentet och då högg han rätt pinne direkt. någon som har något tips på hur jag ska göra? jag vet inte varför han håller på och kluddar, om det är osäkerhet eller om det är är slarv (han får jobba självständigt och känner kanske inte så mycket krav?). eller varför han kan göra det perfekt ibland och varför det blir kluddigt ibland. dock verkar själva identifieringen inte vara något problem, han kommer alltid tillbaka med rätt pinne. vi har även kört en del apporteringar med endast en pinne för att få till ett bra upptag och avslutning.
*fjärren gick bra som vanligt. det känns som ett väldigt säkert moment. möjligen så kan skiftena bli snabbare men jag fortsätter att fila på tekniken ett tag till tror jag.
*läggandena gick jättebra. nu återstår bara hur jag ska koppla ihop de läggandena som han gör när han går framför mig och jag backar till läggandet på inkallningen. någon som har tips? farten går ner direkt om jag tränar rena inkallningar med läggandet. jag kan köra en gång, sedan måste jag träna raka inkallningar i en vecka... springa baklänges kanske?

Men vad går då testen ut på? Det känns ju dumt med ett provresultat som inte egentligen speglar hur bra hunden är på att jaga?

När reglerna en gång formulerades, så klurade väl ett gäng älghundsmänniskor ut hur den ideala jakten enligt hundens förutsättningar och deras eget intresse skulle vara.

Momenten har sina fördelar, absolut, men i ren praktisk jakt så kommer man till avslut betydligt fortare än 5 timmar om det står fast på den mark man jagar ex.vis. Men hunden/raserna ska ha kapaciteten att jobba så länge. Detta för att bibehålla hög jaktlig standard.

Ska kanske någon gång luska i varför reglerna är som de är, men har ärligt talat inte idas bry mig hittills :D

Nu ikväll har vi tränat lite fotgående, Sigge gick fint med bra kontakt och hyfsad placering, men han hamnar gärna en bit ifrån mig, några tips?

Hur belönar du? Är utgångspositionen 100% befäst? Dvs om du säger fot när du står stilla och hunden är 2m bort, sätter den sig rätt då?

*KL*

Med tanke på väderleken ska vi idag öva på att ta oss igenom översvämningar :cool:

Nä, vi ska jobba vidare med stående och apportbocken.

Unge herr Weims matte hade haft en blind fläck innan vi började i tävlingslydnadsgrupp. Denna blinda fläck resulterade i att vi helt hade missat ståendebiten och således inte tränat detta alls även om kommandot stanna används på promenader när herr Weim är lös. Nu försöker unge herr Weim klura ut varför man ska stanna när man går intill matte för det gör man ju bara när man går framför henne ute i skogen...:p

Apportbocken är blä och pina enligt herr Weim. Kanin, fågel, tja vad som helst att bära så länge det inte är pinnar i allmänhet och apportbockar i synnerhet. Lyckas matte lura sitt ståtliga djur till att faktiskt hålla i apporten så påbörjas omedelbar förintelse av sagda bock. :cool:

Tränaren gav rådet att köpa en apportbock i plast men jag hittar bara svindyra sådana. En kollega på jobbet som tävlar lydnad och måste ha gjort sedan tidernas begynnelse eftersom han har en ofantlig massa hunförarår i bagaget, föreslog att linda läder alternativt flexiwrap på bockens grepp och se om inte det gick bättre. Skam den som ger sig! :devil:

Målsättningen är en lydnadstävling i december. Känner jag att vi inte är redo (blir man någonsin) så kommer det en tävling i februari som annars blir den första.

<snip>
kl
<snip>

Mandy satt perfect men medan vi gick gled hon gjarna ut en bit fran mig. Jag fixade det med att bara mitt dressyr spo eller en pinne och bara lagga det mot hennes yttersida nar hon gled utat. Jag gjorde det ett par ganger och hon fattade precis och gar perfect nu.
Det hor kanske till saken att hon brukade leka med just det dressyrspoet nar hon var liten:angel: sa hon var aldrig radd for det, det bara forlangde min arm att ge henne en "gentle" paminnelse att komma narmare.

Nej.

Gnist: Ja, att det ska mäta uthållighet är väl en viktig aspekt kan jag tänka mig.

kl

Idag har jag och herr virrpanna övat med externbelöning. Otroligt framgångsrikt dessutom! Förut har leksaken varit för rolig- han har inte velat lämna den och tjuvat när han fått chansen. Men idag fungerade det skitbra och jag lyckades med tre stycken klockrena inkallningar med ställande tack vare externbelöning. Hurra ! :bump:

Vi har även kört lite upplet, han jobbade på riktigt fint med dummiesarna. Jag hade slängt dom kors och tvärs ner i en ganska brant slänt. Jag brukar vara noga med berömmet när han hittat dom för att han tidigare har haft svårt att komma in med grejerna. Idag, när jag inte såg när han hittade dem kunde jag inte berömma, men han kom som skjuten ur en kanon så fort han hittade dom helt utan uppmuntran :love: Supernöjd med dagens träningspass!

kl

Idag ska jag och herr lurvboll åka och träna allmänlydnad. Får se vad ledaren kommer med för idéer idag, är olika ledare varje gång så det är ganska intressant att se vad de har för övningar osv.

Brukar bli mestadels kontakt och inkallning, och det sitter aldrig fel, det behöver alltid övas på! Synd bara att det är riktigt skitväder, det blåser och regnar.

Har dock trotsat vädret och cyklat en kortis bara för att herrn ska göra av med lite energi innan vi ska visa upp oss bland folk :angel:

kl

Jävla skit också..

På fredag ska Ian gå anlagsprovspåret så jag gick ett spår idag eftersom att det var ett tag sen sist. I början gick det kanon alltihop, när vi kom ungefär till mitten ville han hela tiden dra åt ett håll trots att det var fel så vi blev stående kanske 5-7 minuter innan han hittade rätt och vi gick vidare. Även detta gick bra. Travade vidare och kommer som så att jag lagt spåret över en grusväg in i ett annat skogsparti. Där stannar han och luktar lääääänge på en fläck...jag väntar..väntar..sedan ställer han sig och kissar. Jag ger ett litet ryck och nejjar och kommenderar spår igen..Han går ner sig lite men spårar vidare och får naturligtvis beröm ...på andra sidan vägen är det samma sak, han stannar och kissar efter at ha luktat och slickat i en fläck...fan..samma procedur igen och jag kommenderar spår. Han spårar dock inte alls med klockrent intresse..stannar ett tag och bara "står"...sedan går vi vidare och han hittar tillslut klöven, får naturligtvis MASSOR med beröm och vi tjoar och tjimmar och klappar o hejjar. Han brukar ha ett stort klövintresse och bär den alltid hela vägen till bilen. Denna gången bär han den dock bara en bit innan han spottar ut den och ska spåra löptik...faaaaaaaaan! Tar upp den och "leker" med den så jag får upp intresset igen och så vidare till bilen..

Summan av kardemumman...har något förstörts nu? Allra helst..har jag förstört som korrigerade kissandet? Han FÅR ju inte kissa i spåret och han har aldrig gjort det förr. Fan jag som hade sådant självförtroende för att det skulle bli piece of cake på fredag..nu känner jag bara att jag har förstört.:(

Hur lär man dem att buga?
Jag har funderat lite på vad nästa trick ska bli och att buga är ju bra, då kan han lära sig tacka för maten när han tigger :cool: :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka