Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Hunden har 4 timmar på sig att hitta älg. Hittar den ingen älg trots spår = 0 pris. Finns inga spår, bedöms marken som älgtom och då får man ett omprov en annan dag.

När hunden väl får sin första älgkontakt så återstår 5 timmar av provet. Max skallminuter är alltså 300.

Maxtid för ett jaktprov = 9 timmar och minimumtiden blir således lite drygt 5 timmar om hunden hittar älg direkt vid släppet.

Älgen ska stötas lös 3 ggr under dessa 5 timmar och i regel är det efter första 90 minuterna som inkallningen görs.

Hunden måste alltså skälla fast ståndskall minst 90 minuter innan lydnaden bedöms.

Hur långt från föraren hunden jobbar beror på hur stort sök hunden har. Våra snittar på 4-700 meters radie (beror en hel del på vad det är för väder och vind) och har sökturer på 10-20 minuter i snitt om de inte hittar spår/får vind av älg. Upptagsplatsen (när hunden får kontakt med älgen och börjar skälla) kan vara allt från 100 meter till flera km bort.

Idealt är om upptaget sker 700 m - 1 km km bort för att få bra poäng på det momentet och att det inte sker på första sökrundan.

Bara att fråga på om du funderar på något mer.

*KL*

Bella (golden 3½) Ska idag intruduceras i special sök.
Mål Tanken är att hon tills nästa år ska kunna leta upp svampen i skogen åt mej. funderade ett tag på mögelhund men vi får se vad det blir. Men kantarell hund ska jag försöka göra henne till i alla fall.

Tudor (flatt 1½ år) ska få två kortare viltspår.
Mål: SVCH

I kväll är det agilitykurs i ridhuset:bump:

Känner att vi är i behov av en kurs, hindrena sitter och hunden är laddad, och har egna idéer om vilken ordning man ska ta hindren, och vilka som är roligast:p

Har en supertränare som verkligen kan se och förklara vad man gör för fel, och hur man använder kroppspråket för att millimeterstyra hunden. :bow:

Handlingen gick jättebra, dock bakläxa på kontaktfälltsträningen: tasstarget är tasstaret och inte tandtarget:angel:. Jag som tyckte det var trevligt att han visade lite "go";)

Igår vart det spår, med fokus på krångel och pinnar. Pinnarna gick super. Han plockade alla utom en, som han nosade på en stund och sedan traskade vidare. Jag höll igen och han vände och plockade upp. Sen vetefan hur det var med krånglet. Mer än en gång var han stensäker på att spåret gick åt ett helt annat håll:confused:. Kanske var intressantare spår åt det hållet? återkommer det får vi ta tag i det ordentligt.

Dock känns det som vi tappade en bit av spåret, känndes kortare när vi gick det än när jag la det + att två snitslar saknas (vet ej om det är från igår eller tidigare). Skulle inte förvåna mig om det är jag som schabblat och tvingat honom att spåra fel och missa en bit, har hänt förut att han har rätt och jag har fel:o
Dock gick jag en bra stund och letade och funderade, men hittade inga snitslar (spåret var ca 400 meter i en skog jag känner väl)
Har varit och köpt koner, så idag blir det läggande, apportering och rutan om det inte börjar spöregna..

Senast ändrad:

Idag har jag spårat 3 hundar så jag är helt slut.

Grima: Spår i skogen och det kanske blir ett hårt spår senare. Gick i virrvarr, över stock och sten, hoppade ner för "berg" och fnattade runt. Slutbetyg för spårarbetet är MVG , skitduktig var hon och gick spåret med bra fart och låg nos och mycket noggranhet.

Ian: Fick gå Grimas gamla spår. Betyg VG, gick kanon i början men sedan tappade han lite koncentration från och till.

Nisse: Gick två spår med Nisse. Första spåret gick mycket bättre än det vi gick senast men han är dålig på att koncentrera sig. Han spårar och kommer in i "bubblan", sedan bryter han direkt om han blir distraherad och kommer inte tillbaka rktigt. På slutet gick det dock riktigt bra . La ett till spår som gick i S-former och gick det sedan direkt och då gick det mycket bättre och han fokuserade. Kul!

*KL*

Bella (golden 3½) Ska idag intruduceras i special sök.
Mål Tanken är att hon tills nästa år ska kunna leta upp svampen i skogen åt mej. funderade ett tag på mögelhund men vi får se vad det blir. Men kantarell hund ska jag försöka göra henne till i alla fall.

RESULTAT: Ja nöjd hon gjorde det hon skulle men hennes nivå var aldeles för hög. Blir dock så när hon får göra för lite. Sen nya människor ny plats o att det hade skjutits i skogen gjorde henne inte mindre "galen"

Tudor (flatt 1½ år) ska få två kortare viltspår.
Mål: SVCH
RESULTAT Det blev ett längre spår kanske 400 meter. MKT nöjd då han verkar ha släppt att blodet är äckligt. Spårade riktigt bra för det mesta men när huvudet åker upp glömmer han liksom vad han håller på med o börjar irra omkring. Dock mycket vilt i området så jag vet inte om det är det som stör honom.

idag har sambon drillat oss i fritt följ. det gick helt okej. han kommer fortfarande fram och ut lite ibland men han går inte ivägen för mig. sedan tränade vi sändande till ruta och inkallning från ruta. mycket bra! inget att klaga på där. vi körde även inkallande med ställande och det börjar arta sig. sist men inte minst tränade vi lite snabba lägganden under gång.

vi har anmält till tävling om tre veckor så vi får skärpa till oss lite, men idag blev det inte så avancerat, för matte skulle shoppa loss på gekås i ullared. hundarna fick varsitt reflextäcke. stackars hundar, de ser superfåniga ut :D

kl

...och så blir det mellan varven lite rutan och lite "sitt med apporten i munnen" men på brukshundsklubben.. puh! Heldag på hundklubben med andra ord.

Det börjar arta sig med apporten! Vi har delat upp momentet i småsmåsmå delar och han kan numera sätta sej med apporten i munnen, hämta apporten och lämna den till mig (utan att först krafsa på apporten, skälla på apporten eller leka med apporten) och nu ska vi påbörja "bära apporten på promenaden" :)

Shit vad intressant!

Fantastiskt roligt att läsa Gnist. Bra att Falukorw kom med lite frågor också så att det fylldes på :D

Idag ska jag försöka spåra på hårt underlag. Har en perfekt innebandyrink i närheten som jag hade tänkt prova lyckan på..får se hur det går. Har ett gäng smarta fåglar i närheten..

vi har anmält till tävling om tre veckor så vi får skärpa till oss lite, men idag blev det inte så avancerat, för matte skulle shoppa loss på gekås i ullared. hundarna fick varsitt reflextäcke. stackars hundar, de ser superfåniga ut :D

Jag är också sugen på att börja tävla igen. Frågan äre om mina nerver håller :cool:.

Bild på täckena med tillhörande hund tack! :D

Gårdagen

05:00: Upp ur sängen

06:00: Domaren kommer

06:30 (ca): Släpp

Första som händer är att det stöts upp några morgontrötta skogsfåglar, som hunden skiter fullständigt i. Därefter blir det några sökrundor på runt 10-12 minuter vardera. Lyckad inkallning av hund under sök

Efter ett tag och några sökrundor, så försvann han en längre tur och efter en stunds väntan, så kikade jag på pejlen och konstaterade att hunden befann sig ca 3 km bort = definitivt älg på G.

Bara att börja gå då.. Strax därefter, så tappade garmin kontakt med hunden = längre bort än 3 km.

Efter en skaplig vandring, så kom vi upp på ett berg och då hördes ju hunden extremt tydligt och väl, så domaren trodde han bara var på 6-800 meter eller så, men en kik på pejlen sade mig att han faktiskt då var ca 4 km bort.. = bara att vandra på då När vi gick nedåt, så hördes bara hunden om man stannade och lyssnade och ju längre ner i dalgången vi kom, ju svagare hördes han, men det var ju från samma håll hela tiden, så det var lugnt.

Efter 2,5 km gående så kom vi fram till en väg och då hördes skallen tydligt och väl hela tiden, då hund + älg(ar) befann sig på 1½ km bort lite på baksidan av ett annat berg, så vi stannade till på en liten vändplan, fikade, lyssnade på ståndskall och räknade skall/minut + att vi konfererade med kartan och såg att vi var tvungna att ta oss över två åar för att kunna komma in på arbetet. En av åarna såg ganska bred ut dessutom och att gå ner och runt hela tjärnen kändes väldigt långt och tidsödande ffa, så ringde en kompis till maken (han är mer bekant med den grannmark vi för länge sedan kommit in på nämligen) och frågade om vad som var bästa och snabbaste sättet att ta sig över. Fick till svar att det nog var att ta sig ner till nederkant av tjärnen och ta oss över bäverdammen som finns där.

Kändes dock lite sisådär med ytterligare flera km's vandring för att komma i närheten av hund + älg, så vi beslutade oss för att prova lyckan och hoppades att ån på något ställe i rätt vind skulle vara tillräckligt smal för att ta sig över. Sagt och gjort, vi begav oss mot ån och upptäckte att den var nog inte så lätt att ta sig över ändå, men skam den som ger sig, så vi gick uppströms en bit och på ett ställe fanns det några stenar som stack upp och domaren skuttade över tämligen obehindrat, men det var för långt mellan stenarna för att det ens skulle vara värt att försöka för mina korta ben och jag var inte så sugen på att rasa ner i ån den här tiden på året och hade jag dessutom grabbat tag i domarens utsträckta hand, så hade vi nog förmodligen båda rasat bed i det iskalla vattnet = inte speciellt bra!

Gick tillbaka och kollade ett annat ställe som såg lite lättare ut för mig och som tur var fanns det på andra sidan en lämplig stör att ta till hjälp, så med några skutt var även jag över och vi kunde fortsätta mot ståndskallet. Hann gå några 100 meter kanske och då blev det tyst... Inte ett skall hördes. Det hade gått lös när vi bara hade 4-500 meter kvar Om det var vi som på något vis hade hörts eller vad som fick det att gå lös efter flera timmars ståndskall vette rackarn, men hunden tog direkt upp förföljande 1 och tog efter det en bra stund, men det bar av i sådan fart att han inte fick vare sig kontakt/stop på det så han släppte efter ett tag (som han ska enligt mig då), tog bakspåren tillbaka, rotade runt och påbörjade förföljandet av älg nr 2, som resulterade i samma sak som förföljande 1 och tillbaka på platsen igen så tog han upp spåret efter älg nr 3, som förmodligen inte skenade på i samma höga temp som övriga, för där hängde han i drygt 3-dubbla längden innan han släppte och kom tillbaka.

Där kom förklaringen till det märkliga ståndarbetet. Han hade koll på 3 älgar och inte bara 1. Bra ur jaktsynpunkt, men kanske inte fullt så bra ur provsynpunkt Vi såg ju också sedan när vi gick dit både en dröse spår + färska älgbajshögar, så att han jobbat med älg var ställt utom alla tvivel!

Hur som, så tog vi beslut om att byta provområde, eftersom det nu var knatat kors och tvärs av både oss och hund + älgar och chansen att det skulle stå en ostörd älg i detta (tämligen stora) område som vi befann oss på bedömdes som ganska minimal.

Sagt och gjort: vi begav oss uppför berget, då det skulle bli närmaste vägen att komma så jag kunde ropa in och koppla upp vovven för traktbyte. Vi tänkte oss nämligen slippa skutta över ån igen och i stället följa den till vägen och gå över där.

Som många av er vet har ju jag då en del problem med ryggen sedan 125 kg bagge satte pannan mot den för några år sedan = klättra uppför berg gör jag inte gärna för att uttrycka det milt Jag fick ganska snabbt betala priset för den vandringen...

När vi hade några 100 meter kvar till vägen så ploppade vovven upp på andra sidan ån och jag tyckte han kunde komma över och bli uppkopplad då på en gång. Jag menar han hade ju flera gånger redan simmat över när han hade älg i näsan, så då kunde han lika gärna simma över till matte, men se det tyckte han inte Han ville så gärna lyda och komma, men det är en sak att vräka ut sig i kallvatten och simma när man följer älgvittring/älg och en helt annan när man ska till matte tydligen.. Fjåshund :rofl: Nåja vi gick till vägen och jag ropade in honom där uppe i stället och där smalnade det av bra på ett ställe = han kunde hoppa över för att ta sig över till fast torr mark igen.

Dessvärre fanns ju ingen mobiltäckning, så det blev till att gå en bra bit efter vägen för att komma till den vändplan (samma som tidigare i berättelsen ja) där mottagning fanns och ringa efter maken för skjuts till nästa mark.

Ny mark: nytt släpp och det for ut på långsök direkt och var nästan uppe i nivå där vi kom från innan det vek av och kom tillbaka. Var då inte speciellt sugen på att knata uppför ytterligare berg kan jag säga, så jag var rätt lättad över att han inte hittade någon älg där

Tiden räckte sedan i alla fall inte till för att ev. stånd skulle hinna stå 90 minuter, inkallning, stöt så det blev mestadels bara att vänta på att provtiden skulle ta slut faktiskt. Hunden gjorde ett flertal korta sökrundor och kände nog även han att det var läge att bege sig hemöver.. När det var en kort stund provtid kvar så gick vi tillbaka mot en kraftledningsgata och började gå ner mot vägen och vad händer då? Jo givet ger sig hunden iväg på en längre sökrunda

Eftersom vägen är rätt smetig på andra sidan, så får svärmor komma med terceln, som är 4WD på och plocka upp oss och när vi kommit ner på vägen ser vi bilen komma, så jag ropar och visslar på vovven några gånger. Precis, exakt på minuten när provtiden tar slut, så dyker en glad hund upp ur skogen och hoppar in i bilen på givet kommando. Blev dock lite förvirring, då svärmor hade en dörr öppen på ena sidan och jag + domaren hade 2 dörrar öppna på vår sida bilen. Hunden hoppade in genom domarens dörr och skuttade direkt bak och satte sig med matte.

15:10: Prov slut!

Blev senare på kvällen uppringd av domaren, då han räknat ihop dagens vedermödor och rekommenderade poängen till kollegiet blir:

Moment Poäng

1) ? Bra

2) 6

3) 8

4) 10

5) 5 (återfinns i fast stånd)

6) 5 (blev ju ingen stöt)

7) 10

8) 2 (ingen stöt)

9) 5 (skalltid över 100 minuter)

10) 9

11) 7

12) 7

13) 4 (blev ju ingen inkallning från ståndskallet dessvärre, eftersom det gick lös)

Totalt när div. koff är inräknade: 61,5 poäng = 2:a-pris.

Hund jag gick med: Cujo

Jag som faktiskt vet fakta från pejlen kan bara säga att fy attan vad han har jobbat bra!! Domaren får ju inte ta vad pejlen ger facit till i beaktande tyvärr. Det skulle ge en rättvisare bild av hundarna på både gott och ont givetvis, men det skulle oavsett gagna rasen tror jag..

Senast ändrad:

Jag blir så himla imponerad när jag läser detta, att dom orkar jobba så i flera timmar, simma över åar och gud vet vad. Häftigt!!!

Well... I Schutzhund clubben tranar man lydnad, spar, och skydd. BH titeln jag hoppas ta i host ar lydnads delen i SchH cubben... Man maste dessutom ha den innan man kan tavla i skydd. Jag har precis gatt med dar, (och det har varit for varmt och for mycket 'fire ants') sa det har inte varit nagon spar traning annu och vi har bara borjag bit traningen. Jag kommer att se min forsta SchH tavling nar jag staller up for var BH. LOL, forhoppningsvis gar det bra och jag kan beratta mer sedan.

CD, CDX, och UTD ar kennelclubbens lydnasd titlar. Sedan hon kom har jag 'lekt' runt stallet med lydnad so hon ar ratt bra pa det 'normala' och hon gillar verkligen att jobba. (Om jag ropar kommer hon. Alltid. Inga exceptions. Jag fick bara upprepa mig ett par ganger nar raven sprang over marken bakom henne... och den var sakert 30 meter bort.:p)

Jag tror jag fragar mer i en annan trad...

IPO och schutzhund är alltså samma sak i USA?...eller..?

Detta är ju mina jämtars vardag från 21/8 -> sista jaktdagen på älg i januari. Resten av året gäller det att hålla dem i kondition och trim för att klara av att jobba på detta sätt under hösten/vintern. Oftast blir det ju jagat med 2 hundar/dag. Ibland 3 om vi kan vara ute både jag, maken och någon av de yngre i laget som vill gå med hund, men som inte äger någon själv.

Av naturliga orsaker, så får ju ex. vis Rix färre jaktdagar än de yngre, som jagas med i princip varje dag dock ;)

*KL*

Idag ska Tudor få gå ett viltspår. Hoppas han fixar det får då blir det anmälan till anlag.

*kl
Denna vecka har det varit mkt träning på uthållighet i fria följet och 2:ans hopp. Ikväll är det R-L kurs, har tränat bakdelskontroll+ sitt i front och gå runt bakom mig.

kl

Jag har inte tränat något seriöst på ett tag pga av knäskada, men ska väl försöka ta mig i kragen och köra lite lydnad på fotbollsplan. Ian ska träna på att ställa upp sig eftersom att han ska ställas ut den 8:e . I helgen ska jag gå ett sista viltspår innan vi gör anlagsprovet den 6:e.

Wilja
Ras: Jack Russell Terrier

Ålder: 3 år

Moment: slalom (eftersom hon är ganska seg igenom så har jag börjat öva in farten) och annars att hon ska förstå vad jag menar med mina handsignaler.

Mål: gå felfritt i en av agilitybanorna klass I nu i helgen. (har fått en 2:a placering förut och även blivit klubbmästare en gång, dom andra två gångerna blev jag diskad, så vi har bara tävlat 4 gånger.) filmer finns här på både valpen, wilja i slalom och två hela banor: http://www.youtube.com/user/LillaIdd

Ålder: 17 veckor

Moment: eftersom hon redan lärt sig det grundläggande sitt, ligg och stanna så har jag nu börjat med slalom, ju tidigare desto bättre. Men inga hopp/balans hinder förens hon är minst ett år!!

Mål: att när hon är 18 månader ska hon gå en felfri klass I.

Wilja
Ras: Jack Russell Terrier

Ålder: 3 år

Moment: slalom (eftersom hon är ganska seg igenom så har jag börjat öva in farten) och annars att hon ska förstå vad jag menar med mina handsignaler.

Mål: gå felfritt i en av agilitybanorna klass I nu i helgen. (har fått en 2:a placering förut och även blivit klubbmästare en gång, dom andra två gångerna blev jag diskad, så vi har bara tävlat 4 gånger.) filmer finns här på både valpen, wilja i slalom och två hela banor: http://www.youtube.com/user/LillaIdd

Vill du ha ett tips i slalom? Kasta inte belöningen i motsatt riktning om du ska belöna fart utan kasta den i samma riktning som hunden går i så att den inte tänker belöning=springa tillbaka. Lycka till :)

kl

Gnist: De får alltså inte gå ut, hitta en älg och jakten är klar på 15 min? (typ...).
Jag kan inget alls om jakt men jag måste hålla med resten, det låter väldigt häftigt!

Idag är jag nöjd med Sigge! Körde några få moment på morgonpromenaden. På inkallning kom han som ett skott, hur glad som helst och vände i luften för att sätta sig vid min sida. Fotgående/fritt följ gick också jättebra, med riktigt fin kontakt för att vara honom. Att sitta still när matte går iväg gick bra, även om han var måttligt intresserad.

Ev. tänkte jag gå ut och köra lite personspår ikväll. Där har varken koncentrationen eller engagemanget varit så stort hos hunden tidigare men jag ger mig inte än

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III