Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Jämthund, Finsk spets & basset fauve de bretagne

Ålder från 1½ år -> 11 år

Moment: Jakt, där det är en hel del moment och egenskaper som måste fungera och som bedöms.

Mål: Väl fungerande praktisk jakt

Så trist jag är :p

Hur som, vägen till målet innebär i snitt 5 hel/halvdagar i skogen/vecka i början av säsongen augusti - mitten av april, för att under vintern minska ner till 3-4 halvdagar/vecka pga mörkret som då råder :cool:

Övrig som görs: viltspår, björnspår, eftersök, en del vardagslydnadsträning, några jaktprov & en del utställningar.

MYCKET jobb med andra ord. Jag tycker att det är väldigt intressant med jaktträningen, men vet inte så mycket om hur det går till när man jagar in hundar etc. En vän till mig sak skaffa karelare nu så då kanske man får vara med där på ett hörn och lära sig mer :)

In med flera planer och mål!

Man behöver inte bara skriva en gång ;)

*kl
Idag är det R-L kurs igen, får vi se om vi har tränat på bra med bakdelskontroll!!

I kväll är det agilitykurs i ridhuset:bump:

Känner att vi är i behov av en kurs, hindrena sitter och hunden är laddad, och har egna idéer om vilken ordning man ska ta hindren, och vilka som är roligast:p

Har en supertränare som verkligen kan se och förklara vad man gör för fel, och hur man använder kroppspråket för att millimeterstyra hunden. :bow:

Nu ska vi mest pyssla med inlärning av rullmarkering.
Måndag v.45 har vi nämligen redovisning i söket. Påbörjade med lek och föremålsintresset nu ikväll och det är det ju helt klart inget fel på. Skönt att han redan har apporteringen också. :laugh:

idag blir det rutan (hela tror jag, ev bara ställandet), vittring (alla pinnar, fokus på upptag), inkallande (tempo) och lägganden (shaping). om jag hittar någon som vill köra platsliggning eller sittande i grupp så blir det även det.

Idag hade vi vår vecko återkommande skyddträning på klubben. Fick tränat på att hindra hans tjuvstarter samt påbörjan till civilsändandet! :D Synd att han inte kan vara med mig så här jämt. Kanske ska be tävlingsledaren att dra på sig en ärm ;)

Labben fick sig ett lydnadspass. gick bra fram tills att han gör ett perfekt hopp sitt hopp o dum matte får för sig att göra ett till från andra hållet...o då går det inte alls. Måste lära mig att nöja mig med ETT bra hopp sen är det bra.:grin:

rutan gick jättebra, fast ställandet kunde vara mera distinkt. men farten var hög och jämn och han hamnade i bakkant, precis där jag vill ha honom (vårt problem här har varit 1) han har ibland fått för sig att gå in från sidan och 2) att jag är halvblind och ställer honom för tidigt)

vittringen gick sådär... han har börjat tjonga in i pinnarna igen. men efter första tjongen så letade han fint och plockade upp rätt pinne så fort han kom fram till den. jag har haft lite problem med att han dubbelkollar de sista pinnarna också innan han plockar upp rätt = 0 i elit.

inkallandet har han en egen variant på. han startar långsamt men ökar sedan till expresspart så han håller maxhastighet ungefär när han kommer fram till mig. undrar när jag brukar kasta bollen? :angel:efter den första långa körde vi två korta också där jag kallade in och kastade bollen samtidigt, förhoppningsvis ger det lite bättre fart de första stegen.

läggandet vte jag inte vad jag ska säga om... han lyckades jättebra tre-fyra gånger (ÄNTLIGEN har han börjat presentera snabba lägganden! tack käre sambo, det är helt din förtjänst) men sedan stod det still i huvudet på honom. han tänkte och tänkte och presenterade allt annat han kunde komma på. utom ett läggande till. till slut fick han massor med hjäl och DÅ kom han på vad han skulle göra. shit så glad han såg ut när han "kommit på" vad han skulle göra!:D

kl

Idag blir det agility för hela slanten! Målet är väl att vi ska ta oss igenom en bana utan att han springer direkt på a-hindret, tunneln, gungan, balansen eller något annat som inte är ett hopphinder :angel::angel: Vi ska även fortsätta traggla slalom.
Dessutom ska jag försöka mig på att lägga ett litet personspår a la pinn-maraton. Vi får se om den lilla jycken känner för att markera spårpinnar idag...

...och så blir det mellan varven lite rutan och lite "sitt med apporten i munnen" men på brukshundsklubben.. puh! Heldag på hundklubben med andra ord.

*KL*

Idag blir det lydnad som muntras upp med lite agility, följande moment:

* slalomträning - vi börjar närma oss något som ser hyfsat ut
* läggande under gång - börjar arta sig
* stående - varför stå när man kan sitta är hundens attityd just nu
* apportstock - är enligt min hund den tråkigaste prylen i världen så vi jobbar på intresset.

Sedan kommer den sedvanliga 'passivitetsträningen' till dvs att man ska vara tyst och ligga still mellan momenten. Brukar sitta och fylla i träningsdagboken mm och just nu fungerar det väldigt väl. Målsättningen är fortfarande att vi ska komma ut och tävla Lydnad 1. Lydnadstränaren tyckte innan jul men jag skyndar långsamt eftersom det just nu händer massor i min hund både mentalt och kroppsligt

Denna vecka har det bara blivit motion för damen, tränade förvisso lite lydnadsgrejjer i vardagsrummet härmodagen en liten stund, men inget märkvärdigt. Hon skendräktar och har stängt av hjärnkontoret för tillfället och då tänker jag inte bråka om det. Blir cykelturer istället!

Lilleman ska få träna ställande och jag planerar att lägga spår till bägge 2 samt mammas schnauzer i helgen.

*KL*

Igår var vi och tränade agility på klubben, vi körde svåra inskickanden i slalom som gick som en dans, gungbrädan som jag nog knapat in en halv sekund på sen jag tog upp träningen på den igen och lite handlingsövningar med bakombyten. Heltklart är det matte som behöver träna mer timing i handlingen och vara liiite snabbare så det blir bättre flyt och kortare vägar.

Ras: Whippet

Ålder: Snart 5 månader

Moment:Vi missade förra valpkurs tillfället så vi måste öva på det som dom gjorde då...
Sitt-sitt kvar
Ligg-ligg kvar
något trick;stå på bakbenen och snurra runt
+allmänt hyfs;inte hälsa på alla människor och hundar, inte dra i koppel när man blir trött mm.

Mål: Eftersom vädret är som det är just nu så tänker jag inte kräva av henne att sitta eller ligga en längre tid ute. Däremot tycker jag att hon ska kunna stå stilla på samma ställe en längre tid. Vi har inte hunnit träna så mkt då bade hon och jag är lite förkylda, men so far so good!
Vi har också börjat träna lite agility på vägen hem från tunnelbanan. Det går riktigt bra men hon glömmer bort att hon har ett par bakben när jag vill att hon ska hoppa upp på bänkar och dyligt.
Vi kämpar på! :)

Gårdagens träningspass lyckades jag få min vovve att sätta sig och samtidigt hålla i apportbocken :bump: Detta har aldrig hänt förut, jag svävade på små moln. Vi tränar också rutan med lysande resultat, han är så duktig och ställer sig långt bak i rutan. Jag väntar på bakslag på det här momentet.

Det är ju så härligt när det lossnar! För några dagar sen vaknade min hund på morgonen och hade kommit på vad det är matte vill vid inkallningar: Man ska inte bara komma, man ska sätta sig vid sidan också! Sen dess sitter det nästan rent.

Har ni alltså speciella klubbar för skyddsträning i USA? Intressant.

Hur fungerar detta i USA då? Med "specialmomenten"? Hur går en tävling i ex.vis spår till hos er? Har ni bara momentet och ingen lydnad vid sidan av?

Mycket intressant att lära sig mer om hur saker fungerar borta hos er :D

Well... I Schutzhund clubben tranar man lydnad, spar, och skydd. BH titeln jag hoppas ta i host ar lydnads delen i SchH cubben... Man maste dessutom ha den innan man kan tavla i skydd. Jag har precis gatt med dar, (och det har varit for varmt och for mycket 'fire ants') sa det har inte varit nagon spar traning annu och vi har bara borjag bit traningen. Jag kommer att se min forsta SchH tavling nar jag staller up for var BH. LOL, forhoppningsvis gar det bra och jag kan beratta mer sedan.

CD, CDX, och UTD ar kennelclubbens lydnasd titlar. Sedan hon kom har jag 'lekt' runt stallet med lydnad so hon ar ratt bra pa det 'normala' och hon gillar verkligen att jobba. (Om jag ropar kommer hon. Alltid. Inga exceptions. Jag fick bara upprepa mig ett par ganger nar raven sprang over marken bakom henne... och den var sakert 30 meter bort.:p)

Jag tror jag fragar mer i en annan trad...

Senast ändrad:

J-provsformular-alghundar-2jpg.jpg

Ovan är de egenskaper som bedöms på prov för just älghundar och maxpoäng på alla är 10 x den koefficient som anges.

Som synes, så är det endast på 1 moment som hundföraren faktiskt kan påverka egentligen och det är lydnaden, som innebär att hunden ska gå att kallas in från pågående ståndskall på älg för att erhålla en 10:a.

Övriga moment är de egenskaper som hunden själv måste ha i sig.

Spelar det någon roll hur lång tid det tar innan hunden hittar älgen?
Hur länge håller den på innan man kallar in?
Hur långt ifrån föraren jobbar hunden?
Kanske dumma frågor men jag vet ingenting om jakt :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka