Sv: Vad ska NI träna idag?
Du kan ju lika gärna slänga in ett SVCH med, det är ju den lättaste titeln
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag börjar vi på vardagslydnadskurs!
Mitt största mål med den kursen är att Sigge ska lära sig att lyssna på matte i alla situationer, dvs även vid hundmöten och att han inte ska bete sig som en tok då.
Gårdagens träningspass lyckades jag få min vovve att sätta sig och samtidigt hålla i apportbocken Detta har aldrig hänt förut, jag svävade på små moln.
*kl*
Idag ska jag och min halvgalna boxer på slyngelkurs!
Ras: Boxer
Ålder: 10 månader
Moment: Ingen aning, får se hur kursupplägget ser ut ikväll!
Mål: starta i lydnad och bruks, gärna plocka något LP, ställa ut och uppföra sig som folk...
Ras:
Ålder:
Moment: (ex. rutan, spår)
Mål: (ex. tävla, LKL II, jakt)
Ras: Rottweiler
Ålder: 2 ar och 2 manader
Moment: att trana i dag ar for matte att lara sig "monstret" for BH, hunden kan alla momenten, men jag kan inte satta ihop dom. hehehe...
Mål: att ta en "CD" (lattaste lydnaden in USA) och en BH (Schutzhund lydnad) i host och en CDX under varen 2010, forhoppningsvis en UTD under hosten sa vi har alla Americanska lydnads titlar. Jag planerar ochsa att forsatta "leka" pa Schutzhund clubben under 2010, men inga direkta mal dar.
Jag planerar ocksa att ta med "lillan" till Sverige under sommaren 2010 och lara oss lite bruks lydnad, det verkar sa kul.
jag har inte känt mig så peppad på träning den senaste veckan på grund av att sambons hund har vandrat vidare .
Inte för att jag har satt upp några mål eller så.
Mål: tävla klass 3 på stora stockholm
Jag körde som så att jag ställde upp fyra rutor i olika hörn av planen, la en kamptrasa/boll/något superroligt i bakre delen av rutan. Sedan skickade jag honom först på 5m, sedan 10m, sedan 15m, sedan 20m, sedan 10m, sedan 30m. Så fort han var inne i rutan och tog leksaken ropade jag glada ord och sprang in i rutan och lekte i rutan med honom.
Grundiden var alltså att SNABBT öka avståndet så hunden skulle ta sikte på konerna istället för leksaken. Typ "springer jag till mitten av konerna hittar jag leksaken".
När han sprang utan att tveka (allting utan lydnad i början, jag tog i halsbandet och ledde bort honom från rutan, och hade inget krav på utgångsposition) på långt avstånd i ruta 1, bytte jag till ruta 2 och gjorde samma sak där; började på kort avstånd med ökade snabbt.
När han sprang utan att tveka där bytte jag till ruta 3 (mellan ruta 2 och 3 hade jag en 10-15min paus) och började på längre avstånd.
På min hund kom vi fram till att det är troligtvis är bäst att aldrig ta bort leksaken på träning, eftersom han tvekar så fort det inte legat leksak/target/godis i godisskålen en gång på de tidigare metoder jag använt. Sedan en eller två gånger innan tävling tar jag bort leksaken och kollar så "stanna"-kommandot sitter.
Filosof-labbe
Moment: Börja simma.
Mål: Bli frisk
Vi tränar också rutan med lysande resultat, han är så duktig och ställer sig långt bak i rutan. Jag väntar på bakslag på det här momentet.
Mål: att ta en "CD" (lattaste lydnaden in USA) och en BH (Schutzhund lydnad) i host och en CDX under varen 2010, forhoppningsvis en UTD under hosten sa vi har alla Americanska lydnads titlar. Jag planerar ochsa att forsatta "leka" pa Schutzhund clubben under 2010, men inga direkta mal dar.
Jag planerar ocksa att ta med "lillan" till Sverige under sommaren 2010 och lara oss lite bruks lydnad, det verkar sa kul.
Målet här är att vi ska ta träningen till en så glad och lekfull nivå som möjligt och att kunna visa alla andra med samma ras att det går och lära dom en hel del.