Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Inte på prov; nej.

I praktisk jakt däremot är det ju bra om de hittar älg relativt snabbt (gärna på första sökrundan) och att man själv inom rimlig tid kan komma in på ståndet och få skottläge.

Oftast väntar man dock ett tag med att påbörja ansmygningen, så att älgen får en chans att komma till ro av hundens arbete, vilket den oftast gör då det INTE är hundens jobb att få älgen stressad, tvärt om :laugh:

kl

Vilken rolig tråd :) det är alltid inspererande att läsa om andras träning osv.
Jag har kommit av mig lite grand vart efter mörktret har lagt sig på kvällarna :( (och älgjakten)
För bara några veckor sedan var det full rulle alla dagar i veckan förutom fredagarna.
På fredag ska jag träna lite lydnad i ett ridhus och ev. blir det något spår i helgen om träningsledaren hittar någon mark som det inte jagas nå älgar på.

Hari varit ute i skogen på prommis och passat på att köra lite dragweight med lilleman:)

Senare idag ska vi köra tvåns hopp, fjärr och inkallning.

16335_162886772772_719487772_2852601_3497045_n.jpg

*KL*

Idag ska Tudor få gå ett viltspår. Hoppas han fixar det får då blir det anmälan till anlag.

Nja det blir nog lite mer spår. Han spårar jättebra men är lite osäker i spåret. Kan ev beror på att det var en älg klöv som varit i spåret ska köra med rådjur i fortsättningen för senast gick det jättebra med rådjursklöv. Älg ska tydligen lukta lite fränare.

Åkte sen o tränad apportering med Bella o det gick sådär. Markeringsförmågan var inte den bästa idag. Men kastaren stod på en höjd o det var ett dike o snårit nedanför. Kanske var anledningen. Vi fortsätter i alla fall med det framledes.

*KL*

Jag måste vara blind. Så många hundägare i denna tråden som tränar läskigt mkt grejjer med sin hund på en dag, men aldrig ser man dom på riktigt :O

Tränar iaf koppelhyfs och hundmöten med min, sambon samma med hans.
Efter det hoppas jag träna agility med min/båda, men vettetusan än.. Dels har jag inte kunskap till det, och dels vet jag inte om jag har tiden :/
Annars är det gamla vanliga hederliga promenader som gäller :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
i måndags tränade vi nere på klubben bland en massa andra hundar. jag mitt klantarsle sabbade rutan lite, vi brukar ha en skål med en boll bakom rutan för bättre fart, men ibland måste man ju testa utan. sagt och gjort, jag sätter upp rutan men har ju skålen och lite annat med mig och lägger ifrån mig grejerna på stegen som står brevid. jag går och kommenderar rutan och loke rusar ut, får syn på skålen och hamnar nästan utanför rutan. störningskänslig? nejdå ;)

sedan fick jag syn på ett gäng som förberedde för platsliggning, "yes" tänkte jag, "precis vad vi behöver" och rusade dit; "tjooohoo, får vi vara med?". det visade sig vara en pågående kurs men de var snälla så jag fick vara med :)

på tisdagen åkte vi till en annan klubb och tränade lite fritt följ, hopp apport med metallen, sättande under gång och inkallande med ställande och läggande. loke var megataggad och hade lite svårt att hålla reda på sina ben men det gick rätt bra ändå. särskilt apporteringen. inkallningen var också godkänt (vårt absolut sämsta moment), med ett rätt bra ställande.

igår gick vi en lååång promenad i det fina vädret och sedan gjorde jag två korridorer med två föremål i varje som han fick springa och leta upp. KUL tyckte loke som hade massor med energi kvar.

Jag ska gå något hårt spår med Grima, Ian ska få träna på uppställning idag (utställning)..har dock problem med att han verkligen inte vill se "perky" och alert ut. Han surar och tycker det är skittrist att "stå fint"...några tips?

KL

I onsdags var vi på klubben och tränade lite FF, jättetaggad hund, måste få honom att hålla position längre bak....Ställande under gång (mest underhåll) och inkallning med ställande. Gick super:D

Hopp, både ettans och uthopp tvåans. Gick brabra det med. Rutan, också bra, är imponerad över farten! Lyckades rikta in honom, sånt har han inte fattat innan, det hjälpte mycket:bump:

Sen ner på agilitybanan och körde lite slalom, kontaktfält och fart/självförtroende på gungan. Gick bra.

Sen tänkte jag köra lite apportering men valde att skita i det när det gått så bra:laugh:

Igår vart det agilitykurs i ridhuset igen. Tränade mycket byten, framförbyten går helt ok, bakombyten är vi grymma på:D och blindbyten är katastrof. Hundstackarn gör så gott han kan med det är inte lätt med en matte som viftar åt alla håll och kanter, vinglar hit och dit och går in i hunderstöden:o Måste träna:angel:

Körde två kluriga tunnelbanor och fick berömm för fin kontakt och mycket följsam hund:banana:

Idag blir det nog apportering litegranna tror jag..

Tagga upp honom med bus/favoritleksak etc. och att vara :bump::banana::bump: överpositiv hela tiden själv brukar kunna hjälpa :D

jag har (tro det eller ej ;)) gått en kurs i utställningsteknik och där var tipset att inte träna ställande som man gör med lydnadsställandet. mindre krav och mer förväntan helt enkelt. det är ju inte viktigast att den stannar snabbt och står blickstilla. vi hade köttbullar som vi kastade runt med för att fånga hundens intresse och när den var riktigt fokuserad kastade vi en bit till den. men det borde ju gå med klicker också, att man shejpar fram ställandet man vill ha. uttrycket brukar komma på köpet ;)

Ursprungligen postat av Indil
Ras: Aussie

Ålder:2,5 år

Moment: Treiball. Skicka hunden till startposition och putta bollen mot mig på mitt kommando.
Har en hund som gärna "tjuvar" när han tycker han vet vad han ska göra.

Mål: Tävla så småningom hoppas jag.
o

Hahaa! Tror bestämt att din Aussie är kullbroder till min lillasysters Aussie (Flex):idea:

Ras: Australian Shepherd

Ålder: 1,5 år

Moment: Platsliggning och läggande under gång, Går bra i dom flesta fall men behöver träna under störning,

Mål: Klara av lydnadsklass 1 den 8 nov.

*KL*

Vi fortsätter väl då.
I fredags åkte jag till bruksa o Tudor fick lite kontakt träning. Funkar utan att han bryter ca 3 steg (suck med denna farten blir vi klara om 5 år känns det som) Ingångar tränades med gick jättebra. Sen blev det upptag med apportbocken. Nöjd. Avslutade med en synlig platsläggning med nya hundar på ca 30 meter i 3 minuter. Duktiga killen lade även ner huvudet ett tag.

Idag blev det sökträning med Tudor. Har inte kört det på ca 5 veckor fick påminna honom med en popup på första sen fattade han. Är bara i början av träningen.

Efter det (3 timmar senare) så fick han ett viltspår på kanske 400 meter. Stundvis bra men massa irr o jag hade snitzlat för lite o tappade bort mej med. Fick backa o sätta på spåret igen då gick det rätt så bra.

Gick samma spår med Bella o hon bara älskar det. Jätteduktig fast hon inte spårat vilt på säkert 1 år o aldrig gått efter någon annan som gått först. Men hon löste det superbra.

Vad lärde sej matte då av viltspåret? Jo jag måste snitzla mer så jag kan lära mej läsa av Tudor. Bella är jättelätt att läsa av då hon börjar irra omkring. Men hon är ju lite mer tränad.

*KL*

Idag har det tränats apportering, då unga damen fått för sig att det är en god idé att tugga på apportbocken... Tack universum för klicker! Det tog inte alls många minuter att få henne att åter igen sitta fint bredvid mig, hålla den stadigt och ha ögonkontakt med mig i upp till 10 sekunder. :D
Jag gillar min Wahidah idag.

Imorgon blir det nog bara en ordentlig långpromenad, men nästa gång vi tränar blir det nog ställande under gång och platsliggning som tränas.

Målet är fortfarande att bli startklara för lydnadsklass 1 någon gång i världshistoiren.. Just nu känns det rätt avlägset, mest för att jag "kört fast" i mitt tänkande.

Ett stort tack för denna långa och mycket utförligt skrivna information om hur ett jaktprov kan gå till! :bow:

Och ja, som MissScabtree skrev så blir man mäkta imponerad av hundarnas otroliga uthållighet och arbete! :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka