Sv: Vad ska NI träna idag?
Ian och jag har varit i Skåne hos uppfödaren i helgen och fått massor med saker gjorda. På Fredagen åkte Ian för första gången tåg och var skitduktig, han sov i sin bur hela resan trots ylande och skällande hundar runtomkring. Väl framme i Helsingborg åkte vi direkt ut till anlagsprovsdomaren och gick vårt spår, och klarade det med mycket god kritik!
Maxtiden är 30 minuter och vi tog det på 29..men här får vi först och främst skylla på matte som sabbade 5 minuter eftersom att hon vacker vurpade på de hala löven och slog i knät efter 10 meter...
, vid tredje vinkeln kom han bort sig ett tag,antagligen pga att det precis gått både viltsvin, dovhjort och grävling där innan
. Han var dock hela tiden inne i att verkligen jobba för att hitta klövspåret...utom vid ett tillfälle då han plötsligt la sig i vildsvinskit!!
, vi fastnade även en gång i en buske och jag har världens sämsta spårlina av nylon som absolut inte ville lossa sig så tillslut slet jag bara upp grenhelvetena med den...
och så iväg igen! Domaren var mycket positiv till Ian och gillade honom skarpt. Vi fick följande kritik:
Mycket trevligt ekipage! Hunden är väldigt spårnoga och gör ett fint arbete. Han kommer med ålder och ökad säkerhet att bli ruskigt bra! Lovande! (Pluspoäng för att han är så söt!)
Stolt matte!
På söndag var vi (håll i er nu)...på utställning! Malmös inoff. valputställning där han och kullsyskonen ställdes. Utställningsmiljön är inget för mig om man säger så, men själva ställandet var inte alls så pisseträngt.
Ian skötte sig exemplariskt och ställde i stort sett upp sig själv och showade runt. Vid ett av springen sprang jag dock utan hund, hehe, kopplet hade åkt av och tack och lov är "stanna" i stort sett det första ordet han fått lära sig..så han stog fint medan jag trädde på det igen. Kritiken för ställandet var:
”Utmärkta propotioner, god benstomme, ännu något tunn skalle. Bra bett, mörka ögon (positivt), ngt bred öronställning. Utmärkt hals och rygg, ganska bra svanssättning. Normala vinklar, bra kropp, goda rörelser från sidan, ostadig i fronten.”
Ni kan gissa om parveln var dödstrött efter helgen. Det var ett stort äventyr för en 9 månaders liten tuss. Mycket träning i helgen alltså men nog har han vuxit i skorna sen dess. Bifogar en liten bild från provet på oss
http://i90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/anlagsprov1.jpg