Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Idag testade vi kedja ihop söket med Iver.

Skick på synlig figurant - Gripa rulle - Apportera - Lämna - Påvis

Det gick jättebra genom alla delar tills efter påviset då Iver började springa slalom mellan figgens ben.:D Hihi, man såg verkligen att han tänkte typ " -det här det lärde jag mig sist, det testar vi får vi se om det kommer en till boll"

*KL*

Jag tror att jag antligen borjsar fa till "the dumbell" (approtblock?):banana: Jag har tranat min tjej att komma tillbaka med bollar och annat kul... helst ville hon stanna och 'doda bytet' nar hon fick tag pa det.:crazy: Nu ar hon jatte duktig och springer som en galning efter bollen och kommer tillbaks med den direkt (boll pa snore maste dock skakars och sa forst. LOL)

Apportblocket... Well... jag hade problem att fa henne att ens plocka upp det. Forst ville hon leka med det med tassarna som en katt... sa nytt forsok... da fick hon for sig att lyfta upp det och raskt slappa det igen innan hon kom tillbaka... Sedan kom hon tillbaka med det och slappte det pa mina tar. (ouch)
Jag borjade lyfta upp det och saga till henne att halla i det tills jag bad om det varje gang hon slapte och i dag... :banana: gjorde hon det! (well, nastan ...men det ser ut some om hon borjar fatta vad jag vill:banana:)

kl

Jävla skit också..

På fredag ska Ian gå anlagsprovspåret så jag gick ett spår idag eftersom att det var ett tag sen sist. I början gick det kanon alltihop, när vi kom ungefär till mitten ville han hela tiden dra åt ett håll trots att det var fel så vi blev stående kanske 5-7 minuter innan han hittade rätt och vi gick vidare. Även detta gick bra. Travade vidare och kommer som så att jag lagt spåret över en grusväg in i ett annat skogsparti. Där stannar han och luktar lääääänge på en fläck...jag väntar..väntar..sedan ställer han sig och kissar. Jag ger ett litet ryck och nejjar och kommenderar spår igen..Han går ner sig lite men spårar vidare och får naturligtvis beröm ...på andra sidan vägen är det samma sak, han stannar och kissar efter at ha luktat och slickat i en fläck...fan..samma procedur igen och jag kommenderar spår. Han spårar dock inte alls med klockrent intresse..stannar ett tag och bara "står"...sedan går vi vidare och han hittar tillslut klöven, får naturligtvis MASSOR med beröm och vi tjoar och tjimmar och klappar o hejjar. Han brukar ha ett stort klövintresse och bär den alltid hela vägen till bilen. Denna gången bär han den dock bara en bit innan han spottar ut den och ska spåra löptik...faaaaaaaaan! Tar upp den och "leker" med den så jag får upp intresset igen och så vidare till bilen..

Summan av kardemumman...har något förstörts nu? Allra helst..har jag förstört som korrigerade kissandet? Han FÅR ju inte kissa i spåret och han har aldrig gjort det förr. Fan jag som hade sådant självförtroende för att det skulle bli piece of cake på fredag..nu känner jag bara att jag har förstört.:(

Äsch då, det är bara att ta nya tag :)

Istället för att fyat så kunde du ha brutit pga bristande intresse. Då hade det aldrig blivit "fel". Det är väldigt svårt att korrigera just när man är i spåret för att man kan förstöras så mycket, du har så pass ung hund så det är lätt att ta bort motivationen då. Om du brutit redan första gången han kissade så hade det bara blivit slut! Nästa gång Ian spårar så kanske han kommer ihåg att om man tabbar sig så får man inte fortsätta eller dylig, eller så nästa gång är en ny gång som går mycket bättre när han inte behövde misslyckas och att föraren lade sig i.

Det är klart att det går bra på provet :) tänk hur många gånger det gått bra!

Jag kastade hennes dumbell nagra ganger till medan vi gjorde klart i stallet for kvallen... det gick JATTE bra, tack vare "the power of cheese":p She's getting there:banana:

borzoi
9 månader
ringträning- springa och ställande-ståkvar
vi ska på hennes första inoff nu i helgen så det är lite finputsning...

Jag ska pa den forsta "riktiga" tavlingen (AKC) nasta helg och helgen efter sak vi forsoka ta en BH (lydnad innan man for borja tavla SchH). Jag tranade sma korta stunder flera ganger om dagen tills slutet pa forra veckan nar jag insag att jag tog bort gladjen for henne. Vi har jobbat pa annat och lekt mycket med boll sedan dess sa i dag var hon jatte ivrig att trana igen.

I dag var det helt klart att hon fattat exact vad jag vill med "dumbbellen" (apportblock?) YAY! och bara pa kul slangde jag den over en kavaletti och hon hamtade den som om hon aldrig gjort annat.:D

Det vi nu har svarast med ar ...att sta:angel: Hon gjor det, men ar krokig som en blot spagetti och ser deprimerad ut som om hon har fatt stryk oavbrutet den senaste veckan i alla fall.:crazy: Hon kan sta still hur lange som helst, men ser ut som om jag tranat det med att sla henne. suck. I allt annat ar hon sa ivrig att hon vibrerar och kan inte vanta pa att fa nasta order.

kl

Dåligt med träning i veckan men i fredags var jag iväg med hanen och tränade lite med en ny grupp. Tisdagen tränade vi lydnad på brukshundklubben.
i morgon ska vi täffa nya gruppen igen och vara i ridhus, första gången med tiken. Vi får se hur det går, de andra skulle träna lite skydd men vi tränar nog bara "vara i ridhus".

I onsdags var vi iväg på infomöte om försvarsmakthund, startar i vår och vi ska fundera på det tills sista november om vi ska anmäla oss eller inte.

KL

Nu så har vi gjort vår första lydnadstävling :)

Blev väldigt lyckat och lyckades skrapa i hop ett första pris :bump:

Nu satsar jag på LP1

KL

Nu så har vi gjort vår första lydnadstävling :)

Blev väldigt lyckat och lyckades skrapa i hop ett första pris :bump:

Nu satsar jag på LP1

Jättegrattis! :bow::bow:
Vi hade lydnadsuppvisning igår för rookisarna i allmänlydnad 2. Han gjorde så dåligt ifrån sig så jag funderade på att binda honom i en pinne och åka hem utan honom :angel:. Jag ville också lägga ner allt vad lydnad heter, men så lätt ska han inte komma undan :devil:

Tack tack!

Det där med att binda fast och lämna dom känner jag igen ;)

KL

veckan har beståt av endast kontakt övningar med Tudor. Samt lite gripande o stadga av apportering både trä o dummy. I lördags var vi på klubben (tävlingar o jag var tävlinsledare) så jag passade på att göra ett kl 2 hopp med honom. Det var jättebra uthopp bra sättande så jag belönade där. Fick sitta kvar o hopp tillbaka.
Igår så hade jag lagt ett viltspår som han började jättebra med för att sen irra runt som en tok. Tog tag i honom o talade om att "hallå grabben vi jobbar här" sen spårade han som en gud. Inga problem med varesen spåruppehåll eller återgång som lades till för första gången.

Bella har tagit det lungt men i söndags så var jag o apporterade. Verkar som om markeringarna sitter igen nu. Nöjd med träningen. Sen fick hon gå Tudors vilt spår efter honom. Irrade runt på samma ställe som honom. Men sen var det som att ta en lugn promenad i skogen med hunden. kollade av spåret kanske 1o cm i avvik med jämna mellanrumm men inga slag eller för fortgående. Hon har nog aldrig spårat så bra som hon gjorde då. Hon brukar flyga o fara men lösa spåret i vanliga fall. Var nog lite trött i huvudet efter apporteringen. Jättenöjd med henne.

Delfi fick bara ett litet lite dummy sök som hon löste godkännt.

grattis!

jag tränade en del förra veckan men det var mest tragglande av samma saker så det var inte så kul att skriva om.

iadg började uppladdningen inför tävlingen till helgen. tänkte träna lydnad mån, vila tis, lydnad ons-tor, spår och upplet på fre så borde han vara lagom pigg på lördag.

idag blev det lite snabb träning för vi var på en plan utan belysning och mörkret kom snabbt. loke var supermegataggad efter att ha vilat både lör och sön för jag har jobbat.
*vi började med lite läggandeträning som gick jättebra. svansen gick i 190 hela tiden :D.
*sedan ett skick till ruta med boll bakom, han fick springa rakt fram "i blindo" innan han såg rutan men löste detta på ett utmärkt sätt.
*sedan blev det inkallande med ställande, belöna att han låg kvar och rak inkallning. jag tror att han hade kunnat stanna lite snabbare men det var godkänt.
*sedan blev det en apportering av träapport och det gick kalasbra. jag har tränat massor att han ska hålla riktigt hårt i vittringspinnarna men inte med träapporten så döm min förvåning när hunden inte släppte den direkt när jag tog den. var "tvungen" att kommendera loss ;).
*lite fritt följ blev det också. det gick väl sådär... han var riktigt het och hade svårt att hålla ihop under den långsamma marschen.
*till sist blev det en vittringsapportering men då var det så mörkt så jag såg inte vad han gjorde med pinnarna. men han kom galopperande tillbaka med en pinne i munnen så det blev korvfest (han tar alltid rätt).

Jag har tränat en hel del (även fastän hundens hjärna är någon helt annanstans pga löptikar + stress/sorg efter gammelhunden :().

Jag är lite slarvig på att uppdatera i min tråd...

*KL*

So... min tjej som har ett focus som forvanar alla pa clubben har nu totalt tappat sagda focus. Jag kan inte fa henne att halla 'attention' pa mig for nagot i varlden. suck. Pa Torsdag ar forsta tavlingen. Det har blir interesant.

kl
Idag har Sigge gjort sitt bästa hundmöte någonsin! :bump: Okej att han ville dra mot hunden och gnällde lite men jag hade inga problem att få honom att ha fokus på mig och gå förbi hunden med full kontakt :D

Dessutom var det första gången på kursen (tror jag i alla fall) som jag kunde gå till instruktören med Sigge sittandes kvar. (att stanna kvar utan störning är inga problem, men han älskar verkligen vår tränare).

Det är bra att han gjort något positivt idag. Han har nämligen varit bortrest med husse i 5 dagar och verkar ha tagit ut allt från dessa 5 dagar under eftermiddagen och kvällen. På mig.

kl

Igår hade vi träningstävling i lydnad. Gick bra trots lite nosande:angel:

Vann den träningstävlingen gjorde vi också, med 88 % :p

Trände lite efteråt, mycket linförighet. Har problem med att han hamnar för långt fram i halterna, för att sedan hoppa bakåt när han märker att han är fel:grin: Jobbade med kort koppel så att det tog emot när han ville ramla framåt, verkade fungera bra, mot slutet hängde kopplet mer och mer löst:bump:

Tränade apportering, gjorde en lyckad sväng in vid sidan, samt sprang ut på första kommandot varje gång. Tränar ettans apportering med ögonkontakt, har innan bara krävt att han ska hålla. Går framåt.

Tränade även 2:ans hopp (uthopp, (+sitt ibland)) gick superbra :D

Idag ska vi spåra, med fokus på pinnmarkering, och i morgon är det agilitykurs igen:banana:

Å, och så tränade vi massa lägganden under gång, börjar arta sig:D

*KL*

Idag blir det lydnad som muntras upp med lite agility, följande moment:

* slalomträning - vi börjar närma oss något som ser hyfsat ut
* läggande under gång - börjar arta sig
* stående - varför stå när man kan sitta är hundens attityd just nu
* apportstock - är enligt min hund den tråkigaste prylen i världen så vi jobbar på intresset.

Sedan kommer den sedvanliga 'passivitetsträningen' till dvs att man ska vara tyst och ligga still mellan momenten. Brukar sitta och fylla i träningsdagboken mm och just nu fungerar det väldigt väl. Målsättningen är fortfarande att vi ska komma ut och tävla Lydnad 1. Lydnadstränaren tyckte innan jul men jag skyndar långsamt eftersom det just nu händer massor i min hund både mentalt och kroppsligt

Berätta...hur har du lagt upp din träningsdagbok,och hur är den utformad?:)

Ian och jag har varit i Skåne hos uppfödaren i helgen och fått massor med saker gjorda. På Fredagen åkte Ian för första gången tåg och var skitduktig, han sov i sin bur hela resan trots ylande och skällande hundar runtomkring. Väl framme i Helsingborg åkte vi direkt ut till anlagsprovsdomaren och gick vårt spår, och klarade det med mycket god kritik!

Maxtiden är 30 minuter och vi tog det på 29..men här får vi först och främst skylla på matte som sabbade 5 minuter eftersom att hon vacker vurpade på de hala löven och slog i knät efter 10 meter...:o , vid tredje vinkeln kom han bort sig ett tag,antagligen pga att det precis gått både viltsvin, dovhjort och grävling där innan :eek: . Han var dock hela tiden inne i att verkligen jobba för att hitta klövspåret...utom vid ett tillfälle då han plötsligt la sig i vildsvinskit!! :devil: , vi fastnade även en gång i en buske och jag har världens sämsta spårlina av nylon som absolut inte ville lossa sig så tillslut slet jag bara upp grenhelvetena med den...:cool: och så iväg igen! Domaren var mycket positiv till Ian och gillade honom skarpt. Vi fick följande kritik:

Mycket trevligt ekipage! Hunden är väldigt spårnoga och gör ett fint arbete. Han kommer med ålder och ökad säkerhet att bli ruskigt bra! Lovande! (Pluspoäng för att han är så söt!)

Stolt matte!

På söndag var vi (håll i er nu)...på utställning! Malmös inoff. valputställning där han och kullsyskonen ställdes. Utställningsmiljön är inget för mig om man säger så, men själva ställandet var inte alls så pisseträngt.:)
Ian skötte sig exemplariskt och ställde i stort sett upp sig själv och showade runt. Vid ett av springen sprang jag dock utan hund, hehe, kopplet hade åkt av och tack och lov är "stanna" i stort sett det första ordet han fått lära sig..så han stog fint medan jag trädde på det igen. Kritiken för ställandet var:

”Utmärkta propotioner, god benstomme, ännu något tunn skalle. Bra bett, mörka ögon (positivt), ngt bred öronställning. Utmärkt hals och rygg, ganska bra svanssättning. Normala vinklar, bra kropp, goda rörelser från sidan, ostadig i fronten.”

Ni kan gissa om parveln var dödstrött efter helgen. Det var ett stort äventyr för en 9 månaders liten tuss. Mycket träning i helgen alltså men nog har han vuxit i skorna sen dess. Bifogar en liten bild från provet på oss :)

http://i90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/anlagsprov1.jpg

Senast ändrad:

Vilken kanonhelg!:laugh:

Jättekul med anlagsprovet, du var ju lite nervös innan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka