Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

grattis!

vi körde dirigeringsapportering för första gången på ett tag och han har inte glömt hur han ska springa. han brydde sig inte det minsta om mittenapporten och det var bra. bra fart, bra gripande och ok ingång. däremot har han glömt hur man stannar vid konen ;). så det blev ett par skick till konen med bollen som belöning när han stannade.

sedan körde vi ställande och läggande under gång (dumrutan). det gick väl sådär. det här kommer vi få träna mycket på...

en vittring (lkl3) blev det också, provade kjernholms modell med pinnen bredvid en hög och loke flög med tassarna rakt in i högen. fan alltså... ena gången är han superduktig, och nästa gör han såhär. jag får fundera vidare på hur jag ska göra. tips någon? har provat att fya, men det blev bara pannkaka. har provat med planka framför och det gick ganska bra, men jag tyckte inte att det gav resultat när plankan togs bort. kanske borde jag hållt på längre? har provat att ställa honom innan han når fram till pinnarna men det funkade inte heller. han började ställa sig själv och blev sedan osäker och gick och plockade i pinnarna. en variant som jag inte kört på länge är att ha delvis dolda pinnar, det kanske också hade varit något?

sedan avslutade vi med inkallande med ställande. det gick väldigt bra!

Ja det tycker jag att du får göra :D Är ju hemsket roligt att köra skydd. :)

*kl*
Igår la vi ett litet spår (ca 200 m) känns som att det börjar lossna lite med spårandet även om det år långsamt...
Idag var vi på kurs i förberendande lävlingslydnad, men fluff var inte alls sugen på att träna så vi stod mest i regnet... Ibland vill jag verkligen ha en annan hund!
Men så tittar jag på honom där han ligger vid mina fötter och bara är som en liten pälsboll av kärlek och då skäms jag lite frö att jag tänker så...

Jo fast hon var ifs inte en känguru utan en såndär studsande gasell.... :P W:s energi och flippers hjärna hade blivit bra! :P

Justja, det var så du sa! Vem tusan var det som kallade henne för känguru då.. hm...

Det hade nog varit en utmärkt kombination! Och sedan med Zalas värdighet :p Så synd att man inte kan skräddarsy en hund sådär.

KL

Härligt att se att alla här är så aktiva och fantasifulla i sin träning med våra underbara fyrbenta vänner :love:.

Min träningsplan för dagen ser ut som följer (tyngden i min träning ligger just nu på grundfärdighetsträning enl. Canis grundfärdighetsplan):

Homer (2 års dvärgschnauzer):
  • Kryp (frivilligt framför mig)
  • Trickträning (de gamla "Torka Disk", "Give me Five", "Snurra", samt det nya som påbörjades igår "Ta Skydd" :D;)).
  • Gripande och hållande samt upplockande från marken av olika föremål (förberedande för apportering)

Lyxa (4 månaders australien shepherd):
  • Utgångsposition/ingångar
  • Sitt, ligg, stå under baklängesmarsch
  • Frivilliga växlanden mellan sitt-stå och ligg-stå (förberedande inför fjärrdirigering)
  • Hålla fast (utan att tugga)

Ska även använda kvällen för att sätta mig ner och skriva ner en omreviderad träningsplan inför de kommande tre månaderna (ska i februari ha slutexamination i Canis Klickertränarutbildning, så det är till att finslipa och träna ännu hårdare nu :D)

ååå bild på valpen!

-idag blev det lite snabb träning när det äntligen slutade regna. vi körde först lite lägganden i vanlig ordning och sedan ingångar men det gick inte alls bra. jag vet inte riktigt vad han sysslade med men rätt blev det inte. så vi provade med massor med hjälp och då gick det något bättre.
-sedan körde vi fritt följ. språng marsch gick riktigt bra! han höll perfekt position och var riktigt rak och fin på raksträckorna och flöt inte ut alls i svängarna.
-sedan blev det fjärr och det var väl inte heller någon höjdare. stå till ligg fungerade inte riktigt idag, så jag fick ställa mig ganska nära. då la han sig jättefint, så han vet hur han ska göra men det blev lite härdsmälta idag.
-till sist blev det två inkallningar, en med läggande och en rak. bra tempo på båda :)

minina ville också komma ut och fick bära lite på tungapporten. först var den lite läskig (första gången hon ser en tungapport) så hon morrade lite på den men när hon kommit på att det var en apport så blev hon jättemallig av att bära runt på den och vägrade släppa. tokiga gamla hund :love:

idag skiner solen och jag är ledig så vi ska ut i skogen och spåra! och så kanske det blir lite lydnadsträning efteråt (jag borde egentligen plugga, jag har jättemycket att göra till i morgon. men när man inte sett solen på flera veckor så har man världens bästa ursäkt, eller hur?)

Oj vad många aktiva hundägare det var här på buke. Jag är ny här men hoppar glatt in i "leken".

Saga

Ras: blandras
Ålder: 7 år
Tränar: agility, handling, blindbyten osv
Mål: Göra fina lopp. Ska tävla på mässan i klass 3.

India

Ras: border collie
Ålder: 20 månader
Tränar: agility - slalom, kontaktfält, handling. Vallning.
Mål: debutera i agility 2010. Championat och SM om några år (man kan väl få drömma?). Godkänt vallhundsprov 2010.

Hade vart kul med en till i vår lilla grupp :) Vi är inte så många längre.

Vad synd att man inte bor i Göteborg då, hrmf :crazy:. Här nere är det jättesvårt att komma in i skyddshundgruppen. Dom har nästan ingen som vill figga och tar helst bara in mallar.

Vad roligt att ni kör med klicker! Älskar själv klickern och vad man kan få hunden att göra. Allt går så himla fort när man klickertränar!

Berätta lite om din klickertränarutbildning är du snäll :). Ska du gå vidare och bli instruktör sen?

*kl*
Vi tränar för fullt på uppgifterna från kursen nu, ett par ggr om dagen kör vi omvänt lockande (sitta med ögonkontakt och ignorera godisen framför nosen ger belöning, något som fluff tycker är ett JÄTTEBRA trick :p) Och så kör vi mkt fotposition, jag har börjar fokusera på vändningar (ett halvt eller helt varv åt höger) för att få honom att hålla positionen i och ffa efter rörelse och så sakteliga går det frammåt vilket gör mig helt överlycklig!

Dessutom har vi varit iväg och lekt lite på planen, för att "bota" hans negativa intryck och skapa ett nytt positivt... Det går dock sådär, han blir väldigt nosig, och försöker jag neja eller förhindra det med att ta tag i kopplet/halsbandet blir han osäker och försöker lugna ner situationen med mer nosande...

Men jag ser iaf fram emot torsdagens kurstillfälle!! :)

Puttar upp tråden! man får så bra inspriration av att läsa om vad alla andra tränar tycker jag!!

Vi har förhoppningsvis lite nytt att komma med efter morgondagens kurstillfälle! :)

Idag körde vi lite träning nere i skogås centrum medan vi väntade på husse, svårt för liten glad spaniel att bara kolla på matte när det hände så mkt annat men jag tycker han var duktig!! Han var positiv och aktiv hela tiden även om han "glömde sig" och tittade på annat rätt ofta.

igår hade jag en riktig skitdag så träningen blev rätt dålig. vi åkte först och spårade och det gick bara halvbra. loke var ganska vimsig i spåret och jag och sambon kunde inte riktigt komma överens om hur vi skulle hantera en missad vinkel (loke sket ju i vilket men jag hade lite svårt för kritik igår). men sista biten gick bra och jag börjar lära mig att se när han spårar rätt och när han spårar något annat.

sedan åkte vi och tränade lydnad och det blev bara pannkaka alltihop. så vi åkte hem ganska omgående.

idag var allt mycket bättre!

vi tränade först lägganden i vanlig ordning och han presenterade ett par riktigt fina!

sedan blev det fritt följ med sakta march och språng marsch. han brukar bli riktigt laddad i den sakta marschen men höll sig på mattan idag. jag fick lite skäll för jag inte kunde koordinera mina rörelser när jag skulle belöna men det är faktiskt inte så lätt att hålla axeln rak och samtidigt ge belöning uppåt/bakåt!

sedan körde vi apporteringsdirigering (som gick åt h*lvete igår) och det gick kalasbra. vi la nivån ganska lågt idag och han verkade mycket säker på sin sak.

fjärren gick också bra, han krånglade lite i positionen stå till ligg sist, men idag rörde han inte det minsta på baktassarna.

till sist körde vi vittring x 2 (lkl3) med planka framför och även om han var lite väl ivrig så saktade han ner lite andra gången så det känns som om det är på rätt väg. vi fortsätter nog med gamla vittringen tills den är stensäker innan vi börjar blanda in andra dofter. i och för sig är själva identifieringen inget problem, men en svårighetsgrad till just nu är bara onödigt.

Igår tränade vi i huvudsak fritt följ och det ser bara bättre och bättre ut. Jag har kommit på en del knep som både gör henne mer alert men också mycket mer koncentrerad och positionssäker.

Idag tränade vi fjärrdirigering vid en sandlåda, hon vill så jäkla gärna krypa framåt inför varje kommando men med hjälp av en sandlådekant fattade hon vinken och var jätteduktig. Skruttan! Tränade även apportering vilken jag också varit mycket nöjd med. Två riktigt bra träningsdagar mao!

I helgen ska jag försöka bege mig til centrum och träna lydnad där och se om koncentrationsförmågan är lika bra.

kl
Idag tränade vi spår med ganska okej resultat. Det var en vän som hade lagt spåret till mig och det var med en del svårigheter som han klarade ut hyfsat. Han spårar gärna på vilt lite nu och då, så jag måste lära mig att läsa honom bättre. Men pinnarna som låg i spåret nosade han faktiskt på, och gick t.o.m tillbaka i spåret för att nosa på dom när han varit lite för snabb och sprungit förbi dom, så jag blev supertaggad att träna pinn-markeringar nu!:bump:

Imorgon ska vi lägga fokuset på lydnaden igen, med apportbocken i högsta hugg- här ska tränas apportering utomhus! Även lite rutan får det bli.

Du får flytta upp ;) Är svårt här också. Anledningen att detta började var att intresset att pröva på skyddet var stort och dom började med en "vanlig" kurs på klubben och sen blev det några som ville fortsätta med det o så blev vi en grupp.

Idag gick det både bra och dåligt. :crazy: La platsen på öppna träningen, herr schäfer "hittade" en liten vattenpöl som försåg honom med vatten heeeeela platsen ut. Trots att matte var framme och sa att NEEEEJ det är INTE okej! Så nu vet jag...."Nej" är INTE ett av de 250 ord han förstår :mad: Sen fritt följ gick bra. Bästa störningen med en vän som först gick bakom cirka en meter och sen framför cirka en meter :) Bra störnings träning!!

Liten labradoodle gör aldrig matte besviken :D Så duktig så duktig. Även om man ibland kan finna honom upp i de blå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka