Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

ja för de första måste vi träna att han ska lyssna när jag kallar på honom. men de vet ja ju att de tar tid att lära känna varandra.
Jag har funderat även på att gå hundkurs. så jag ska se om de börjar något efter jul :)

Tack för dina förslag, ska försöka hitta en bok me :)

Igår var det sök-träning på schemat. Frasse fattar äntligen var det går ut på o tycker det är jätte skoj! Ska bara arbeta på hans start tjut så fort jag påvisar o säger "sök" :crazy: men han lär sig nog att man ska vara tyst då! :)

"Bara för skoj skull" så testade vi även Hanko. Aldrig kört sök med honom...förutom de övningar man gjort i skogen på promenaden då husse hållt kvar o jag sprungit o gömt mig. Men Hanko visade att han visst kan detta o har tränat i smyg. Behövde inte ens ngr pop-uper eller klappar. Kanske också ska få bli sök-hund. :D

Berätta lite om din klickertränarutbildning är du snäll :). Ska du gå vidare och bli instruktör sen?

Klickertränarutbildningen har varit jätterolig, inspirerande och lärorik! Jag har lärt mig massor både av teorin, att titta på de andra som tränat, att diskutera i grupp med massa duktiga klickertränare, samt givetvis genom att träna mina egna hundar!

Jag tycker att den har varit superrolig att gå :bump:!

Klickerinstruktörsutbildningen ligger på min "kanske" lista, fast längre fram i framtiden isåfall. Den är ju dyr, och med mycket av tiden förlagd i Norge, så jag vet inte riktigt...

Fast 2010 kommer jag nog ändå få mitt lystmäte uppfyllt av instruktörsutbildningar, jag ska läsa till spårinstruktör, tävlingslydnadsinstruktör för klass 1, bygga på min agilityinsturktörsutbildning samt påbörja problemhundskonsultutbildning :D!

Märks det att jag gillar att utbilda mig ;)?

ja för de första måste vi träna att han ska lyssna när jag kallar på honom. men de vet ja ju att de tar tid att lära känna varandra.
Jag har funderat även på att gå hundkurs. så jag ska se om de börjar något efter jul :)

Tack för dina förslag, ska försöka hitta en bok me :)

Ett tips när det gäller inkallning är att kalla in hunden fast att den är ganska nära och ge godis när den kommer, "ropa" på den fast att den redan sitter vid din sida när den ska få sin mat etc. allt för att du ska vara rolig att komma till, har du en hund som mer gillar leksaker så byter du ut det i stället för godiset :)

Haha, nej verkligen inte! Och så ska jag ju träna min lilla valp och min äldre hund, så jag har nog så det räcker och blir över :D!

Sen finns det ju sådana tramsiga saker som jobb och socialt liv också, men det är ju inte lika viktigt som HUND ;)!

*KL*

Har legat i och tränat en hel del sista tiden. Men idag fick det bli slappt med en långrunda och uppletande längst med vägen.

Focus fick 5 föremål, en korridor på kanske 5*60 meter. Alla på linje och plocka allt snabbt och fint.

Bråka fick 6 föremål, bara småsmå saker i plast och metall. Även hennes på linje. Plockade alla utan någon anmärkning :bow:

Idag har Sigge slagit rekord i att göra matte förvånad tror jag...
De första barnen vi träffade ville han leka med. De sista ignorerade han. 2 hundar har han fått hälsa på, resten har han i princip ignorerat :banana:

Igår vad vi på julmarknad- Sigge var med enbart för träning och lite "aktivering". Hur det gick? Tja, han hade ju kunnat uppföra sig bättre men det tar sig i alla fall- han blir allt duktigare på att ignorera människor.

Häromdagen provade vi på "sättande under gång" (ja jag vet att det inte är något moment men ville testa om han förstod, har lite svårare för ligg), Sigge förstod direkt och satt snällt kvar :)

I övrigt har vi inte tränat så mycket på sistonde, kursen var inställd förra veckan och jag har varit lat och haft mycket att göra. Kurs imorgon och sen ska vi ta och träna lite senare i veckan- matte kommer vara hemma mest hela dagarna närmsta 1½ månaden :)

ikväll var vi nere på klubben för att få lite störningsträning. det var bara tre ekipage till men vi fick tillfälle till platsliggning och sittande i grupp. jag har varit lite väl slapp i den träningen och får nog gå tillbaka lite. han ligger och spanar och sniffar i luften när han får tråkigt och det kostar (om domaren är petig) så onödiga poäng.

vi tränade också elitruta. först tre skick till höger, varav ett med ställande i rutan och resten fick han springa rakt igenom. sedan två skick till vänster. höger gick bra, men åt vänster var svårare. han blev lite förvirrad men innan jag hann kalla in så upptäckte han rutan och kutade för fulla muggar. dock var han rätt långsam till konen. jag får fundera på hur jag ska få upp farten igen. kanske räcker det med lite apporteringar?

hopp apport (metall) är roligt, vi körde lite varierat med klick för återhoppet (för att få snärtigare upptag) och boll bakom + hela apporteringar.

vi tränade också lite fjärrdirigering. stå till ligg börjar arta sig men det känns inte helt 100 än. vi ska också överträna avståndet så det känns nära och lätt på tävling.

till sist körde vi en kort inkallning. jättebra fart!

KL

I dag har det tillverkats ett "broad" hinder som ser ut som dom pa AKC tavlingarna. Hon har hoppat 4 ganger och har redan fatt till det. Jag misstanker dock att hon kommer att bli slarvig, sa jag far fundera pa hur jag ska fa till det utan att hon hafsar over nar det blir tillrackligt langt.
Hon har ocksa lart sig "touch" sa nu ska jag inforskaffa bjalror sa vi far satta ihop det med att ga ut pa promenad.

*kl*
Vi har börjat träna snabba lägganden och lägganden vid sidan... detta går sådär, han vill gärna "krypa ner" dvs flytta framfötterna en bit i taget istället för att lägga sig direkt.

Sedan jobbar vi med fotpositionen och poletten har verkligen trillat ner! Nu vet han hur hans kropp ska förhålla sig till min och vi kan göra sidoförflyttningar åt höger jättefint, och även vändningar åt höger.
Idag gjorde han även en jättefin ansats till en "bakåtförflyttning".
Jag börjar få hopp om min lille pajas!!! Plötsligt tycker han att det är skitkul att träna!! (iaf ett par minuter om dagen :P)

*KL*

Var en stund till klubben i dag vid lunch, som vanligt var det inte mer en en tjej där som gick när vi kom (dags att träna uppförande?:D).

*Läggande under gång börjar arta sig, har blivit snabbare och med den bättre tekniken, känns skönt med tanke på tävlingen i helgen,

* ställande under gång var mycket bra.

* hopp över hinder bra men hon slår i min vänster sida när hon ska sakta in vid min sida, det går med en jäkla fart så jag vill inte banna henne men det ger ju minus, någon som har tips?

* inkallningen gick också väldigt bra, bra fart och ingång, dock lite stökigt precis som i hoppet.

I morgon ska vi till klubben på kvällen när det är öppen träning och förhoppningsvis fler där,
Måste träna mer apportering, hon sitter gärna och biter/rullar apporten (lk1), tips? har nöjt mig med att hon sitter kvar och håller den men nu börjar det bli dags att ta ett steg till.

KL

Nu ar vi pa vag till 'beachen' for lek och bus. sedan blir det lite hopp over 'langt' hinder, en nyhet for nasta niva tavlingar.

Önskar att jag skulle följa med! Buhu..

Kl

Idag tränade jag och Goliat på lunchpromenaden. Fullt med störning överallt (typ 50 soldater som höll på med någon slags träff, både lydnadsträning och ögongodis på en och samma gång? :angel:) Första försöket med apporten utomhus, det gick strålande! Sitter som ett smäck, han tar upp den så fint och kommer med den. Lite sneda sättanden fortfarande och jag måste träna på att inte hjälpa honom för mycket.

hon slår i min vänster sida när hon ska sakta in vid min sida, det går med en jäkla fart så jag vill inte banna henne men det ger ju minus, någon som har tips?

jag tycker visst att du kan förklara att du inte uppskattar den brutala behandlingen! sänks farten (vilket den inte nödvändigtvis måste göra) så gå in med lite farthöjande åtgärder, som att kasta bollen bakom dig.

att hålla fast i apporten har jag tränat med "lydnadsapportering", dvs man stoppar in apporten, stänger munnen, håller fast och berömmer hunden. på vittringen fungerade inte det så då klickade jag in fasthållandet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2