Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste tyvärr omplacera min hund, en renrasig och snäll vuxen hund. Vad behöver jag tänka på vid omplacering? Hur gör man angående önskemål om "provmånad"? Vad gäller angående försäkringen då? Hur ska man tänka om pris? (Så att det inte blir impulsköp)
känns din syn på hundar rent generellt rätt sopig.blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset
Jag måste tyvärr omplacera min hund, en renrasig och snäll vuxen hund. Vad behöver jag tänka på vid omplacering? Hur gör man angående önskemål om "provmånad"? Vad gäller angående försäkringen då? Hur ska man tänka om pris? (Så att det inte blir impulsköp)
Pris på en omplacering? Du skoja aprillo. Priset kan väl aldrig bli högre än vad du betalade för hunden från början. All träning mm kan inte tillgodoräknas då hund och ny ägare ändå måste lära sig allt "från grunden" för att samarbeta väl. Att hunden är vuxen är (från min synpunkt) ofta en negativ faktor då hunden gärna blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset.
Försäkringen gäller tills du säger upp den.
Provtid (med vuxen hund) rekommenderas från min sida, så att hund och ny ägare får tid att vänja sig vid varandra, och om det inte fungerar alls efter en månad så slipper både hund och köpare ett långt traumatiskt liv tillsammans.
Vad snällt att du svarar1- kolla om uppfödaren kan hjälpa till med omplacering.
2- Omplacera gärna via din rasklubb.
3- Var tydlig med även hundens brister samt vad för människa och hem du söker.
4- skriv ett låneavtal under prövoperioden. Ta med allt som rör ansvar, försäkring, längd på avtal osv.
5- se gärna hunden i sin nya miljö innan du skriver över den helt.
6- Veteriärbesikta hunden innan du lämna bort den.
Om pris är det svårt att säga. Det beror på hundens ålder, hälsa, utbildning, ev meriter osv.
Personligen tycker jag att det är viktigare att överlåtandet får ta tid.
Vad snällt att du svarar
*Låneavtal: Finns det exempel som man kan ha som mall?
*Varför ska man veterinärbesikta?
*Priset är inte viktigt utan bara för att srkämma bort dem som vara letar billig hund
Så vill jag göra med min hund. Men samtidigt är jag osäker på det här med försäkringen. Provmatten/hussen har ju såklart inte samma koll som jag. Tänk om hunden sticker? Och orsakar en trafikolycka eller nåt?Jag hade min hund på prov en månad iom att förra ägaren var mer mån om att det kändes rätt för mig och hund än att de blev av med henne sas. Hade vi inte funkat fick hon komma tillbaks dit.
Så vill jag göra med min hund. Men samtidigt är jag osäker på det här med försäkringen. Provmatten/hussen har ju såklart inte samma koll som jag. Tänk om hunden sticker? Och orsakar en trafikolycka eller nåt?
Pris på en omplacering? Du skoja aprillo. Priset kan väl aldrig bli högre än vad du betalade för hunden från början. All träning mm kan inte tillgodoräknas då hund och ny ägare ändå måste lära sig allt "från grunden" för att samarbeta väl. Att hunden är vuxen är (från min synpunkt) ofta en negativ faktor då hunden gärna blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset.
Jag köpte precis en 5 år gammal omplacering för 4 X valppris. Och då fick jag kompispris jämfört med marknadsvärdet.