Vad ska jag tänka på?

C

Cronis

Jag ska iväg, så fort jag bara kan, till terrängbanan, för första gången med min häst.
Jag har inte hoppat fasta hinder på säkert... 15 år :angel: Och därmed minns jag inte så mycket, och när man va 10 år så va men väl inte heller så kunnig :smirk:

Hästen har dock gått 1.20 på Irland, så hoppar gör han, det är väl mest mina nerver och kunskaper det handlar om.
Jag har inte tänkt att börja på det svåraste direkt, utan ta lite pö om pö. Jag åker för att ha roligt. :bump:

Hästen blir gärna lite stark i terrängen,(och vid vanlig banhoppning) men inte svår att kontrollera, jag har exprimenterat lite med olika bett. Vad skulle ni rekomendera?
Han funkar bäst med ett 3-delat bridong med fasta ringar, men har lite svårt att kontrollera honom med det, (och om vi kommer ut på terrängbanan så tror jag han blir mera taggad...) så jag har ridit på stångbett, vilket funkar bra. Men är rädd att det ska bli konstiga språng och jag bli efter, och rycka i munnen?

Övrig utrustning? Ja, hjälm å väst såklart. Broddar. Bra skydd och boots.
Nått annat? (sadel å träns :angel: )

Hjälp nu en gröngöling :D

Sv: Vad ska jag tänka på?

Ursäkta trådkapning men jag är i samma situation, så väntar på svar jag med :D

Tänk på att inte komma för långt fram med överkroppen i sprången utan sitt tillbaka lite mer ( ngt som min tränare alltid tjatar på mig om :angel: ) Jag tkr att du ska ta stången då det är viktigt att ha 100% koll på hästen, ta tag i manen ifall du känner att det blir ett konstigt språng ;) En förbygel kan vara bra att ha så inte sadeln riskerar att kana och då har du dessutom ett martingal. Det är allt jag kunde komma på för tillfället :) Lycka till och ha så kul !!

Jag har dessvärre ingen man på min häst... Han har stubb.

Varför ska jag ha en martingal? Jag rider aldrig med det annars, och hästen har inte tendenser att bli "hög" i nacken.
En förbygel kan jag dock förstå, vilket jag oxå har funderat på.

eller en fegisrem :D (stigläder runt halsen som du kan hålla i ifall balansen säger "ooops".)

skulle också satsa på bettet som du får mest kontroll med. går det bra så kan du väl alltid byta till nästa träning? :idea:

det går säkert bra! ha riktigt roligt! :d

Jo, en fegrem är ju alltid nåt, jag kan ju alltid ha den där iaf. Jag ska ju inte iväg imorgon, eller i övermorgon, så jag hinner prova mig fram lite hemma ang. bett.
Köpte ett jaktkandar, som jag provridit på, men jag tyckte inte att jag fick så bra respons på det. Har ridit på ett annat stångbett innan, ett körbett, ett postkandar, som har funkat utmärkt. Men det känns helt mobbat :o att komma med ett "icke ridbett"... Precis som om jag inte klarar av hästen, vilket jag egentligen gör. Bara det att hästen funkar bäst på det bettet...

Fegrem?

Vi kallar det säkerhetsbälte :p

Även jag är intresserad av din tråd då det skulle vara roligt att prova på. Har kommit så långt jag kan med min häst i hoppningen så nu har tankarna börjat glida in på fälttävlan...

Säkerthetsbälte är det där spännbandet man spänner runt sadeln så hela kroppen sitter kvar, vad som än händer ;) Finns bla på Biltema :D

eller en fegisrem :D (stigläder runt halsen som du kan hålla i ifall balansen säger "ooops".)

skulle också satsa på bettet som du får mest kontroll med. går det bra så kan du väl alltid byta till nästa träning? :idea:

det går säkert bra! ha riktigt roligt! :d

Ville bara tillägga att om man ska ha en "fegisrem" e d lättare att hålla om det är en martingalsrem, lite tunnare, det e för övrigt väldigt bra om du e orolig för att hamna i obalans o vill spara din älskling från taskiga tygeldrag ..

ska själv komma ut så fort min häst kommit igång lite mer efter sin skada. Lycka till ! å ha så kul, va så längesen ja va på en terrängbana, den känslan i magen, den e svår att slå :bump:

Just ja! Jag brukar alltid blanda ihop dem

Sorry :rofl:

Då ska jag bara hitta en martingal som passar min häst, vilket är svårt... Men jag kan nog lösa problemet med fegrem, även om jag inte tar en martingal. Hästen behöver ju inte någon sådan heller, och jag tycker det känns dumt att plocka på något som inte behövs.

Jag har som sagt inte hoppat fasta på måååånga år, men jag är så taggad, så jag skulle kunna åka redan NU! :banana:

Det är helt ok, vi får skylla på att det är sent på kvällen :D

Mmm vi får gaöra det :p

Ett annat tips är annars att ta en tygelhalva och göra en ögla av. Funkade finfint på fyraåringen jag höll på med.

Du menar att ta en gammal överbliven tygel (typ) att ha som fegrem?

Japp. Fast bara en halva, den halvan med två spännen på använde jag, trädde liksom igenom "öglan" som ska sitta runt bettet igenom spännet som man spänner ihop tygelhalvorna med. Funkade skitbra, och alla har ju överblivna tyglar liggandes, eller är det bara jag :angel:

Gud va smart! :idea:
Jag fattar precis. Jag har en del tyglar jag inte kan använda pga olika anledningar. Jag ska prova det, å se hur det blir.

Vad har du för skydd i terrängen?

jag har mina ljusa stunder :p

Skydd i terrängen? Det ska du dock inte fråga mig om, har inte kommit riktigt så långt i mitt planerande än, och just nu står det ganska stilla eftersom hästen har busat i hagen, har slagit på sig och är halt = noll motivation!

Men jag borde egentligen ta tag i det nu då det är ganska lugnt med hopptävlingar så skulle man ju kunna dra iväg på en träning för någon här i närheten.

Nu ska jag dunka huvudet i kudden. Natt natt!

Då ska jag bara hitta en martingal som passar min häst, vilket är svårt... Men jag kan nog lösa problemet med fegrem, även om jag inte tar en martingal. Hästen behöver ju inte någon sådan heller, och jag tycker det känns dumt att plocka på något som inte behövs.

Jag har som sagt inte hoppat fasta på måååånga år, men jag är så taggad, så jag skulle kunna åka redan NU! :banana:

på hästar som inte behöver martingal håller jag med dig, men man kan ta bort själva martingallen så att endast remmen är kvar, var så jag menade :P men överblivna tyglar lät också bra, om man inte har nån gammal martingal liggandes e d ju perfekt:)

Aha, då förstår jag.
Men jag tror jag testar den där varianten med tygeln, då jag har jättesvårt att hitta martngal som passar, (har grov häst).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 910
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar