Vad ska jag tänka på nu?

Apollo

Trådstartare
Svängeln är snart klar och det blir en sladd av armeringsnät.
Jag har ju en maxad shettis så hur stor får sladden max vara och hur tung.

Vad ska jag tänka på när jag fäster svängel till sladden?
Den kommer ju att ligga lägre ner än på vagnen och draglinorna likaså.
Måste jag ha något över rumpan som håller draglinorna på plats.

Många frågor igen:o

Sv: Vad ska jag tänka på nu?

Bäst är en loksele eftersom svängeln kommer hamna rätt lågt. Om du har bröstsele skulle jag ha ganska långa draglinor så att bröstan ligger lite bättre.

Fäst sladden med rep eller kätting mitt på svängeln. Hur stor och tung den kan vara beror ju på hur vältränad ponnyn är och storlek på ridbanan...

Så här ser våran sladd ut, den dras av stor kbl-travare (eller personbil). Gör den inte alltför bred om shettis ska dra, men lite längd på den är bra att ha om man ska få nån vettig effekt av sladdningen.

sladd2.jpg

sladd47.jpg

sladdar.jpg

Sv: Vad ska jag tänka på nu?

Tänk på draglinjen, till sladdning vill man helst ha en loksele och rejält kort och brant draglinje.

Draglinjen ska ju då vara vinkelrätt mot lokan när den ligger an ordentligt vilket ofta ger en draglinje som går från bogen ner till strax bakom hasen.

Hur tung sladden ska/får vara är en annan femma, det är ju egentligen dragmotståndet som är mest intressant.

Provdra sladden själv så kan du avgöra om den är lämplig för shettisen.
Tänk också på att arbetshästar behöver skolas in med att dra succesivt tyngre - en häst som aldrig har dragit ordentligt eller bara gått på dressyrbanan med en gigg framför behöver ju börja med att dra nått som inte går lika tungt som en tränad arbetshäst.

Annars kan en vältränad shettis lugnt dra en flakvagn som väger runt tonnet - men det är inte där man börjar i arbetshästkarriären.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 272
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar