Vad ska jag göra?

Kiwifrukt

Trådstartare
Nu har jag problem. Och jag vet inte alls vad jag ska göra. För ungefär en månad sen köpte jag en häst (har haft en tråd om henne innan, hästen med all överskottsenergin om ni minns?). I alla fall så har problemet inte blivit bättre utan snarare sämre.

Provred henne första gången i paddock, då testade hon mig en hel del vilket visade sig genom att hon inte ville gå ställd åt det hållet jag ville, ville gå i annat tempo än det jag hade bestämt osv. Men hon fogade sig efter min vilja till slut och enligt förra ägaren så testar hon alltid första gången med en ny ryttare. Var där och red en gång till en vecka senare, red ut tillsammans med ägaren som lånat en annan häst, det gick jättebra. Red ytterligare en gång i paddocken, i regn och full storm, och visst hon var pigg, men inte okontrollerbar. En fullt normal pigg häst med andra ord.

Gick igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning och så kom hon då hem till mig. Första gången jag red henne var vi själva, skrittade en runda bara och det måste jag säga gick bra. Andra gången började eländet, då var min kompis med och hästen får fnatt och börjar bocka som en galning. Bockar varenda gång vi rider tillsammans, vi tror att det är sadeln, kontaktar förra ägaren som också tror det, byter sadel, det fortsätter. Lånar hennes gamla sadel, tror att det ska hjälpa, nej då, samma visa varje gång.

Fick även tillgång till paddock, gick bra där till att börja med. Nu krånglar hon där med. Visst, det är kallt ute och då blir nästan alla hästar pigga, men inte så här väl? Varje ridtur är egentligen bara en plåga just nu. Har kontaktat förra ägaren igen, som ska komma och rida henne själv en gång och se om hon gör likadant med henne.

Vad hade ni gjort i min sits?

Sv: Vad ska jag göra?

Detsamma som du, kontaktat förra ägaren och rådgivit lite med denne. Men känns det inte bättre skulle jag be att få lämna tillbaka hästen.

Pratat en hel del med min kompis och hennes mamma (som är de enda som står i stallet förrutom vi själva) och de är också inne på ditt spår. Menar att personkemin kanske inte stämmer mellan mig och hästen. Men tyvärr tycker mina egna föräldrar att nu har jag hästen, får skylla mig själv och måste försöka reda upp situationen. Men det är just det jag känner att jag inte klarar av.. Suck, aldrig ska livet vara enkelt.

Det är inte så att hon börjar känna sej hemmastadd och testar dej?

Håller med.
Det gör de flesta hästar, hur snälla de än är på provridningen.

Om TS tycker om hästen tycker jag TS borde ta hjälp av en tränare, för att byta häst behöver nödvändigtvis inte bli bättre.

Bra att ta ut den förra ägaren, så hon kan känna hur hon är, och förhoppningsvis ge dig tips.

Min var lika när jag köpte han i mars, och då hade han knappt blivit riktigt riden sen jag tränade honom på sommaren - dvs ett halvår.vI början gick det bra, han skötte sig, bockade bara lite ibland och sparkade bakut en del, men det blev massa snö och han började ju få röra sig igen, så det var väl glädje. Men när vi kom igång mer och han hade vänjt sig vid omgivningen fick vi det ett helvete, rent ut sagt. Han gick på bakbenen, stack med mig, bockade, slog över när han reste sig, gjorde allt jag INTE bad honom om. Men ju mer vi lärde känna varann och jag började hitta knapparna igen försvann problemen. Och då blev han säkrare i sig och började lyssna mer på mig.
Kanske ska påpeka att hästen var helt frisk och inte hade ont, det var klart det första vi kollade. Men med tanke på att din häst också är helt frisk (?) ska det ju inte vara nåt sånt.

Ta hjälp av en tränare, och gärna förra ägaren om det går. Jag tror det mesta går över med tiden. Tänk på att allt är nytt för hästen, och ni behöver tid att lära känna varandra. :)

blev lite flummigt inlägg men jag är inte riktigt vaken :p

Senast ändrad av en moderator:

Provred henne första gången i paddock, då testade hon mig en hel del vilket visade sig genom att hon inte ville gå ställd åt det hållet jag ville, ville gå i annat tempo än det jag hade bestämt osv.
En fullt normal pigg häst med andra ord.

En häst som testar, testar när man ställer krav, typ "ska det vara nödvändigt?" Då ofta om man vill öka samlingen eller liknande, att bara ställa igenom i sidan är ju inget direkt krav från ryttarens sida. Jag hade reagerat direkt om hästen inte gick att ställa i ena sidan.

Så, nej, det är inte en fullt normal och pigg häst.

Att kontakta säljaren är ju ett tips. Men vad är det för häst, hur är den köpt, dvs vad står det i kontraktet att den ska kunna? Vad är du och hästen på för utbildningsnivå?

Enligt ägaren ska hon testa på det sättet första gången med en ny ryttare, aldrig sen om hon fått ge sig. Hon är såld till mig som promenadhäst, men har gått mycket dressyr med förra ägaren. Jag har absolut ingen ekonomi till att ha dyra tränare, och alla tränare här omkring är jättedyra. Det var därför jag köpte en promenadhäst vilket hon inte alls är just nu.

Hon har stor fin box, är ute i hagen varje dag, äter och verkar trivas i övrigt, det är just ridningen som inte funkar. Men som sagt, jag har bett hennes förra ägare komma och hon kommer på fredag, så får vi se vad som händer då.

Jag har ridit i stort sett hela mitt liv, varav 10 år på ridskola, haft egen häst sen jag var 11 och tävlat hoppning i 4 år med min C-ponny, så jag vill inte kalla mig nybörjare. Det är just relationen mellan mig och denna hästen som inte stämmer.

Hoppas verkligen att du har rätt när du säger att hon testar. Tycker ändå att det låter lite märkligt.

Då får uppdatera oss efter fredagen.

Det är det jag också tycker att det är! Hon har ju testat färdigt nu, så jag fattar inte vad det är hon håller på med! Nu blir det ju inte ens roligt att rida när hon bra bråkar hela tiden.

Ska kanske tilläggas att jag råkade ut för en ridolycka i samband med hoppträning för ett år sen, min mamma påstår att det kan sitta undermedvetet och vara orsaken till problemet. Men ändå, det känns väldigt väldigt mystiskt.

Hon gick igenom veterinärbesiktningen ua och kom hem väldigt snart efter det, så jag tycker ju att hon inte borde ha ont någonstans. Förra ägaren red henne dessutom samma dag som vi hämtade henne, då var hon helt som vanligt. Hon säger att hästen aldrig bockat med henne och hon har ägt henne i 8 år.

Har aldrig varit med om en häst som testat genom att den inte velat bli ställd åt ena hållet... Den kan inte ha haft ont hela tiden ?

Min dam var lite lustig..
Första 1-2 veckorna gick allt så himla bra.
Sen brakade helvetet löst. Hon vägrade gå framåt, exploderade i "anfall" av bocksprång, bakutsparkar, stegringar, kast..allt hon kunde komma på. Allt. Jag kunde omöjligen samla ihop henne det minsta lilla, forma o.s.v. var bara att glömma. Och red en annan häst förbi oss, då jäää*lar!
I vårat fall visade det sig vara ledarskapsproblem, hon försökte ta över, då det mesta av detta försvann när vi tränat NH i två-tre veckor.

Säger inte att det är samma sak mellan er, men ibland har hästarna lite "kul" sätt att testa oss.

Hoppas att det löser sig! ;)

Jag skulle skippa ridningen ett par veckor och ist hantera hästen mycket från marken. Det kan ju vara så att det handlar om ledarskap och då är det ofta mycket enklare och i många fall nödvändigt att starta från marken.
En månad är inte alls lång tid och en del hästar behöver mer tid innan de faller på plats.
Ta det lugnt och lär känna varandra genom promenader, tömkörning och miljöträning (vilket jag tycker är något som kan stärka band mellan människa/häst då det handlar om att lita på varandra). Pyssla mycket med henne och var tydlig med att dra gränser. Lär henne dina röstkommandon som "sakt av", "halt" osv som du sedan plockar upp på ryggen.
Ibland får man börja om från början.
Ger det inte med sig få man naturligtvis göra en grundligare undersökning av fysiken.

Lycka till och hoppas ni hittar fram till varandra!

Har du möjlighet att longera henne?
Isåfall kanske du kan prova göra det innan du rider?
Och som Pyrusan skriver, jobba med henne från marken under en period.

Kanske har du någon kompis som kan hjälpa dig från marken när du rider i en paddock?
Ibland kan man se saker från marken som man inte märker när man sitter på. Och kanske få tips.

Min häst var ganska jobbig i början när jag köpte han, eftersom han hade full tävlingskondis från travet och jag råkade ut för en bilolycka precis när jag köpt han.
Så när vi väl kunde börja rida ut så var det inte så kul :( Bockningar, slängde sig runt och brallade iväg osv.. Men det gick över, men det tog ett tag och krävde en hel del jobb.
Han var helcool innan, men då fick han ju utlopp för sin energi på travbanan.

Hon vägrade ställa sig åt båda hållen när jag provred henne första gången. Eller rättare sagt, om jag ville ha henne ställd åt höger ställde hon sig åt vänster, men när hon märkte att jag inte gav mig så gjorde hon som jag ville, så det tror jag inte är problemet. Har inte ridit på ett par dagar nu pga kasst väder, men ska kanske ta en tur imorron. Om inte annat kommer förra ägaren i övermorron... Wish me luck....

Hon vägrade ställa sig åt båda hållen när jag provred henne första gången. Eller rättare sagt, om jag ville ha henne ställd åt höger ställde hon sig åt vänster, men när hon märkte att jag inte gav mig så gjorde hon som jag ville, så det tror jag inte är problemet. Har inte ridit på ett par dagar nu pga kasst väder, men ska kanske ta en tur imorron. Om inte annat kommer förra ägaren i övermorron... Wish me luck....

Du och förra ägaren kanske har väldigt olika ridstilar? Hästen förstår inte vad du vill, blir förvirrad och protesterar?

Bra att förra ägaren kommer! Passa på och diskutera detta och titta noga på hur hon rider!

Jag hoppas det går bra! :)

Problemet är inte så mkt i paddocken som när vi rider ut. Det är det jag tycker är så mystiskt. Om jag satt fel/gjorde något hon inte är van vid, så borde väl det visa sig i paddocken där jag rider "hårdare"? Ute skrittar vi mest p.g.a underlaget, då kan jag väl inte göra något som hetsar upp henne så mkt? Och borde hon inte hittat på hyss redan under provridningen i såna fall? Det känns tyvärr inte ens som den häst jag köpte längre.

Problemet är inte så mkt i paddocken som när vi rider ut. Det är det jag tycker är så mystiskt. Om jag satt fel/gjorde något hon inte är van vid, så borde väl det visa sig i paddocken där jag rider "hårdare"? Ute skrittar vi mest p.g.a underlaget, då kan jag väl inte göra något som hetsar upp henne så mkt? Och borde hon inte hittat på hyss redan under provridningen i såna fall? Det känns tyvärr inte ens som den häst jag köpte längre.

Min häst kan bli bockig om han går bakom en annan häst, t ex om han kommer lite efter, inte får sätta iväg som han själv vill. Överskottsenergi?

Ger du mycket kraftfoder?
Red förra ägaren ut mycket? Ensam eller i grupp?
Gich hästen först eller sist osv?

Hon äter väl ungefär 4 dl kraftfoder nu, plus mineraler, morötter och 8 kg hö/dag. Förra ägaren red ut ganska mkt, mest i grupp och det är då hon är allra värst. Det går en aning bättre när jag rider ut själv. När jag red ut på henne när jag provred henne var ägaren med på en annan ponny, då gick min häst sist hela tiden och det var inga problem alls. Om jag skulle försöka trava efter min kompis häst idag får nog ambulansen hämta mig sen. Och det är ju inte speciellt roligt att rida en häst som aldrig sköter sig. Alla kan ha en dålig dag, men inte varje dag.

Mitt råd:

Hon har nyligen kommit till ett nytt ställe. Ta det lugnt. Låt henne vila en vecka eller två.
Börja sedan med att longera eller tömköra henne.

Lycka till.

Sen OT

Man kan omöjligt få en rejäl uppfattning om en häst genom en eller två provridningar. Så ÄR det. Man måste acceptera att hästen är ett djur med egen hjärna och egna känslor.
Du måste komma underfund med JUST den hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar