Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

Jag hade gjort som du gör nu, jag svarade det också i sin förra tråd- kontakta förra ägaren. Risken är (som jag även skrev) att nu passar inte gamla sadeln heller för hon har fallit ur.

MEN- jag tror du måste säga ifrån för din dam. Det är inte ok att bocka med ryttare. Även om hon har 10004 åsikter. Kan du prova att löslongera henne så att du lär dig hur små hjälper du behöver, hur du får stopp på henne hur du startar och växlar tempo, det är en början, som du kan ta med dig på ryggen!

Ta hjälp av förra ägaren, rid lektion för henne så du lär dig din häst!

Och lycka till- Jag tycker du är superduktig som har tagit kontakt med förra ägaren! :laugh:

Hon kommer imorron! Jag är supernervös!! :eek: Min kompis och hennes mamma tycker att jag ska disskutera eventuell tillbakaförsäljning, mamma och pappa envisas med att jag måste klara ut det själv och jag själv känner att jag inte vill ha en häst som bockar. Så jag vet inte alls vad jag ska säga till henne imorron....

Peppa mig snälla....

Läste bara som hastigast... Men hur länge har du haft hästen?
Min häst testade mig i 3mån när jag hade köpt henne. Det var många gånger som jag var nära att ge upp. Lipade hemma och sa till sambon att jag var helt värdelös och att jag inte fattade varför jag hade köpt en häst som jag inte kunde hantera. Sen en dag så var hon bara som förbytt :love: och var den häst som jag drömt om och trott att jag köpt från allra första början.

Tänk dig själv hur du skulle reagera om du hade bott med någon i 8år och sen skulle du flytta därifrån. Nya stället du flyttar till är toppen men det är nya rutiner, sängen känns annorlunda, köttbullarna är inte tillagade på samma sätt osv.;) Jag kan säga att hade det varit jag så hade det tagit betydligt längre tid än 3mån innan jag var mig själv.

Ge er relation lite tid. Gör det som funkar bra. Pyssla i stallet, gå ut och gå mm. Kanske kan vara idé att göra lite ledarskaps övningar också så att hon förstår att det är du som är matte nu.

Lycka till! Och jag hoppas att din resa slutar lika lyckligt som min!

Håller med om att du ska försöka lära dig av förra ägaren, ta lektioner av henne. Funkar inte det så är det bättre att hon tar tillbaka henne, prata med fd ägaren om just det också, och om hon är seriös borde hon faktiskt vilja det också. Då kan hon dessutom tala med dina föräldrar.

Jag skulle börjat jobba med hästen från marken. För att träna kommunikationen mellan dig och hästen. Det finns hur många orsaker som helst egentligen till hästens beteende, men finns inget fysiskt fel är det säkert i huvudet problemet sitter. Hästen kanske känner sig pressad/inte förstår vad du vill/ det kanske blivit för mycket nytt på en gång/ kanske en annan typ ar ridning än den är van/ kanske har fått göra mycket som den vill innan etc.
Bugg upp kommunikationen med hästen från marken och rid korta stunder och gör enkla saker med den så ni bygger upp någonting tillsammans.

Pepp! Pepp! Pepp!

du får avvakta morgondagen! Säg som det är :du vill inte ha en häst som bockar och så får du se om du kan få hjälp av henne så att du rider så den inte bockar.

Min häst är likadan, den testar= bockar med nya ryttare och även ryttare som ridit henne ett tag om de inte säger ifrån!

Hoppas det inte är ngt fel på henne bara utan att det ligger på dig att du ska peppa upp dig litet!

Nu kommer hon om bara 1 ½ timme! :eek: Jag är så nervös att det känns som om jag ska svimma. Och jag ska klara att köra bilen till stallet också....

Det kommer att gå bra. Var ärlig och berätta som det är. Då kan hon maximalt hjälpa er.
Lycka till!

Uppdateringsdax!!

Kommer precis från stallet sånu tänkte jag delge er vad som hänt idag. ;) Förra ägaren kom tillsammans med sin pappa, vi red ut, hon på "bråkstaken" och jag på min ponny. Har ju knappt kunnat sitta upp utan pall, det kunde inte hon heller, men sen gick det ganska bra. Tills vi travade och hästen ballade ur fullständigt, drog iväg i galopp och bockade tusen gånger värre än hon brukar.

Lämnade ponnyn i stallet och gick ner i paddocken, där hon inte red länge för att märka att hästen är stel i högra sidan och så fort hon rörde tyglarna så bockade hon.

Gick tillbaka till stallet där hon kände igenom hennes mun, och det visade sig att hon var sårig i munnen. Kan i och för sig inte förstå hur det kan ha blivit så, för jag har inte dragit henne i munnen (hon har aldrig stuckit med mig så jag har inte behövt heller), men om det är det är jag bara nöjd. Då kan det här ju gå över! Hon var i alla fall övertygad om det, eftersom både hon och hennes pappa sa att det här inte var samma häst.

Nu ska jag köpa ett gummibett och blir det inte bättre ska vi ringa efter veterinären. Hoppas, hoppas, hoppas att detta är vändningen! Och tack alla för stöttning och alla bra tips!!:laugh:

Om hon är sårig i munnen kanske det bästa är att rida bettlöst när det läker. Det är bara en tanke.

min ena häst som aldrig gått på det innan gick klockrent på det, den andra funkar inte på det alls, testa i paddocken först

Förra ägaren tränade dressyr med hästen, men du har köpt henne som promenadhäst. Hur kan det komma sig? Har hästen någon skada som gjort att säljaren inte kunnat sälja som annat än promenadhäst?

En häst som är van vid visst mått träning/stimulans kan bli m e m galen av att inte få utnyttja sin kapacitet. Vad händer om du tömkör eller longerar? (kort sagt; plockar bort ryttaren). Går hästen normalt då får man fundera på om det är ryttare eller utrustning eller någon annan kombination av förutsättningar som ställer till det. Låter onekligen som utrustningsproblem faktiskt, kanske i kombination med något hos hästen.

Inget gummibett med sår i munnen, det ger MER friktion och förvärrar såren. Låt hästen vila eller prova med bettlöst (fast bettlöst kanske inte är så roligt om kusen bär sig åt som rodeoämne)

Förra ägaren tränade dressyr med hästen, men du har köpt henne som promenadhäst. Hur kan det komma sig? Har hästen någon skada som gjort att säljaren inte kunnat sälja som annat än promenadhäst?

Förra ägaren köpte hästen som promenadhäst (allroundhäst, rida i skogen, lite dressyrarbete, lite hoppning, helt enkelt en hobbyhäst) av en kompis mamma för 2-4 år sen. Innan dess hade hon haft hästen som sin i några år, allt som allt har hon haft hästen i 8 år. Nu har i alla fall den här tjejen fastnat för dressyr och vill tävla medelsvår. Min häst är ett varmblod, som gått lätt dressyrträning med sin gamla ägare, men hon vill ha en riktig dressyrhäst nu som uppfyller hennes förväntningar. Alltså sålde hon hästen till mig som hobbyhäst.

Vi ska i alla fall testa med bettbytet, longering, hantera hästen från marken och blir det inte bättre ska veterinären komma och kolla på henne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar