Vad ska jag göra? ='(

C

Considerate

köpte min häst för ca ett halvår sedan och i början var han hur snäll som helst. men sedan har han blivit surare ochs urare i hanteringen. så fort man säger till honom så blir han svinarg och hotar o sparkar o bits. kan inte ens borsta honom utan att han sparkar mot mig. stod inne i hans box idag och skulle borsta honom och då hotade han att sparka mig och när jag sa till honom så högg han mig i hlöften och armen. sedan när han var lös och ajg skulle klappa honom i huvudet så var han hur snäll som helst. men när jag gick bakåt på bakdelen så bara flög han på mig helt plötsligt. sparkade mot mig först och bara när jag hoppade bakåt av ren överraskining så högg han mig iarmen och drog den uppåt. det känns så hopplöst. om en häst helt enkelt inte accepterar att nån bestämmer över den. jag har testat att verkligen verkligen ryta till han o så, men han blir bara ännu argare och det är ju väldigt svårt att vinna över hästen då. och även om man ska respektera att boxen är hästens trygga område så ska det ju inte vara så att man inte ska kunna hantera hästen. någon som har några tips på hur jag kan göra för att han ska acceptera mig som sin "ledare"? =/ för det är inte kul att ha en häst som man inte kan lita på...:cry:
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

så va min häst i början, eller de kom smygandes, va som att han småtestade hela tiden..och tillslut utan att ja tänkt på de så hade han övertaget.
nu är de en väldigt ranghög häst och man måste vara väldigt bestämd annars tar den över helt.

sen kom de en kompis till mej som tog hand om hästen ett tag när ja va borta, och dom hade väldiga bråk o så i början, för hästen tog ju för givet att den kunde göra samma sak mot henne.

men hon gav sej inte och de blev mycke värre ett tag innan de helt plötsligt blev väldigt bra, som om hästen gav sej och accepterade bara.

efter de har de inte varit några problem alls, sålänge man är konsekvent hela tiden och inte släpper på nåt..även små saker som man inte tycker har någon betydelse.

blev lite rörigt kanske..
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Har hästen ont? Trivs han? Aktiveras han? Har detta kommit plötsligt eller har det tagit några veckor/månader?

Kolla upp så att hästen mår bra, först och främst. Verkar han trivas med hagkompisar, i boxen?

Är det helt enkelt så att han inte vet att du är ledaren så får du se till att klargöra det. Att ryta hjälper sällan, ta itu med hästen ordentligt istället. Jag köpte ett nordissto förra året, ägarna var i princip livrädda för henne, hon gjorde som hon ville. I början kom hon inte ens fram, utan gick undan när man gick mot henne. Jag började med att sitta med henne i hagen och lät henne komma till mig. Hon vaktade maten, så jag liksom körde bort henne när hon kom och surade och trodde att jag skulle vara rädd för henne. Jag vet inte hur du ska göra när du har hästen i box, då jag inte har stall just nu, utan gör i ordning min häst utomhus. Är hästen likadan ute i hage? Mot andra?
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

låter ju lite som ont.. när du beskriver hur han reagerar när du rör dig mot baken.... men hmmm.. ja..

det lättaste är ju att utesluta smärta av något slag och börja jobba med problemet om det visar sig vara en rang/ledarskaps fråga..
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Borsta inte på honom i boxen tills han har lärt sig vem som är ledare!! Har ni inte någon uppbindningsplats så ni kommer ifrån hans "revir"....
Men börja givetvis att kolla upp om det är något annat fel med honom.... har du kontakt med säljaren, hör isåfall om de haft något problem med honom tidigare och hur de löst det!
Arbeta honom mycket från marken så han lär sig lyssna på dig, bara att longera och göra skritt-halt-skritt, eller trav-skritt-trav-skritt är en bra början för att få honom att lyssna och få förtroende för dig!!
Lycka till och berätta hur det går! :)
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

har du nån vetskap hur hästen haft det innan?
kollat om den har ont ,osv,,
köpte själv en häst ,som var super snäll nån månad och sen kom tokerierna.testing hela tiden,kanon bra och rida,men all hantering på marken var pest.
började med grimmskaft i boxen,(man måste ju kunna hantera hästen ,även i boxen)bygga förtroende,visa att jag inte var rädd ,trots att han hotade.blev inklämd några gånger i väggen ,men fortsatte tålamodigt.vi blev bundis efter ca:2år.så det tar tid,om det hänt nått traumatiskt ,kämpa på,ge dig inte!!
En fråga:hur är en med andra människor??
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Antingen försöker hästen berätta att något är fysiskt fel (den har ont, t.ex.) eller så reagerar den såhär på grund av att den är osäker på vem av er som bestämmer.

Om det är det senare måste du börja jobba med hanteringen och er relation. Att skrika och slå på hästen (nu säger jag inte att du gör det!) kommer inte att hjälpa om man inte har den trygghet i hanrteringen man behöver. Att "visa vem som bestämmer" och "visa att man inte är rädd" går inte om man är osäker - hästen genomskådar direkt ett sådant beteende.

Mitt råd är att du tar hjälp av någon som är duktig på hantering och som kan hjälpa dig att gå vidare.
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

han har stått på stuteri hela sitt liv tills jag köpte honom och så har han gått med unghingstar. så han är ju van att "slåss" mycket... Jag kunde gå in till hagen och ge honom mat och ge honom en klapp fram tills för ungefär tre månader sen och nu så kommer han fram med balåtstrukna öron, fast då ignorerar jag honom bara och lägger ut mate och går därifrån. men jag är ju osäker på hur man ska göra det är därför jag inte riktigt kan ta tag i problemet tror jag. men jag får nog göra så att jag tar hjälp av någon. men när jag läser om andras hästar som har varit ungefär osm min och blivit bra får jag ändå lite hopp eller vad man ska säga:P tack för alla svar =)
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Hej!

Jag tycker att du skall gå in och läsa under NH. Där kan du söka och finna massor som kan vara bra övningar för dig och din häst. Det gäller för dig att ta ledarskapet över din häst och inte som nu, att han kan köra med dig som han vill.

Men som sagt under NH finns massor av tips! Kika där.
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Visst ska du behålla hoppet!! Det är inte mycket som inte går att lösa med tid, tålamod och hjälp.

Nästan alla tar ju hjälp med ridningen, så jag tycker inte alls det är konstigt att man tar hjälp med hanteringen också. Inte minst kommer ridningen också gå lättare när ni benat ut kommunikationsmissarna. (Ja, om det nu är en ridhäst du har.)

Lycka till! Jag hoppas det går bra för er.
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

han har stått på stuteri hela sitt liv tills jag köpte honom och så har han gått med unghingstar. så han är ju van att "slåss" mycket... Jag kunde gå in till hagen och ge honom mat och ge honom en klapp fram tills för ungefär tre månader sen och nu så kommer han fram med balåtstrukna öron, fast då ignorerar jag honom bara och lägger ut mate och går därifrån. men jag är ju osäker på hur man ska göra det är därför jag inte riktigt kan ta tag i problemet tror jag. men jag får nog göra så att jag tar hjälp av någon. men när jag läser om andras hästar som har varit ungefär osm min och blivit bra får jag ändå lite hopp eller vad man ska säga:P tack för alla svar =)

Hmmm... den handlingen kan han nog tolka som belöning samt att han vann när du går undan för att han "motar" dig.
Låter som om han "tagit över".
Försök hitta praktisk hjälp snabbt, innan det går illa.
Men kolla också upp det där med smärta...jag hade en häst som blev så där...han hade skadat halsen och det var inte lätt att upptäcka utan röntgen...

Det kommer att ordna sig ska du se!
// M

// M
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Håller med någon som skrev att ta ut hästen från boxen när du hanterar den tills den fått klart för sig att det är du som är ledare och ingen annan!
Om du har tillgång till rundpaddock alternativt kan ha hästen löst kan du prova att driva bort honom från dig, ända tills du inbjuder honom att var med i konversationen.....han ska följa dig och stanna när du stannar osv...
Kolla också så att han inte har ont någonstans i bakkärran eftersom det är där han verkar reagera mest?
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Jag skulle be en veterinär kolla upp hästen, så den inte har ont i sin bakdel.

Är hästen helt okej skulle jag börja arbeta honom från marken, och via den vägen bygga upp förtroende & respekt för varandra.
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

han har stått på stuteri hela sitt liv tills jag köpte honom och så har han gått med unghingstar. så han är ju van att "slåss" mycket... Jag kunde gå in till hagen och ge honom mat och ge honom en klapp fram tills för ungefär tre månader sen och nu så kommer han fram med balåtstrukna öron, fast då ignorerar jag honom bara och lägger ut mate och går därifrån. men jag är ju osäker på hur man ska göra det är därför jag inte riktigt kan ta tag i problemet tror jag. men jag får nog göra så att jag tar hjälp av någon. men när jag läser om andras hästar som har varit ungefär osm min och blivit bra får jag ändå lite hopp eller vad man ska säga:P tack för alla svar =)

Han har upptäckt att du backar undan och han kan bossa med ej och då gör han det:idea: Helt logiskt för en häst. MEn inte så nyttigt. För när du inte bestämmer måste han göra det själv och det brukar inte bli så bra:crazy:

Har du hjälp? Hur gammal är du? Hur mycket erfarenhet har du?Jag tror en massa alldeles för oerfarna köper häst numera om jag ska vara ärlig. Hästar är inte maskiner som fungerar på samma sätt alltid i alla sammanhang. Många tror att en "snäll" häst är likadan jämt, som en trevlig cykel ungefär.
Det krävs kunskap även för den snällaste häst och har man inte det så ska man ha hjälp omkring sig innan det spårar ur. Har du inte hjälp så fundera allvarligt om du ska ha häst. Det kan hända allvarliga saker om du inte får hjälp. Hästen kommer nog inte att acceptera utan vidare att du vill byta rang igen.:crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Han har upptäckt att du backar undan och han kan bossa med ej och då gör han det:idea: Helt logiskt för en häst. MEn inte så nyttigt. För när du inte bestämmer måste han göra det själv och det brukar inte bli så bra:crazy:

Har du hjälp? Hur gammal är du? Hur mycket erfarenhet har du?Jag tror en massa alldeles för oerfarna köper häst numera om jag ska vara ärlig. Hästar är inte maskiner som fungerar på samma sätt alltid i alla sammanhang. Många tror att en "snäll" häst är likadan jämt, som en trevlig cykel ungefär.
Det krävs kunskap även för den snällaste häst och har man inte det så ska man ha hjälp omkring sig innan det spårar ur. Har du inte hjälp så fundera allvarligt om du ska ha häst. Det kan hända allvarliga saker om du inte får hjälp. Hästen kommer nog inte att acceptera utan vidare att du vill byta rang igen.:crazy:


jag är 16 år och delar hästen emd min syster som är 19. vi har båda ridit sedan vi var 6 år och skött om olika hästar. och det är jus åa tt vi står i ett ganska stort stall så vi har möjligheta tt få mycket hjälp.och det är ju lära mig jag vill också. men jag har också funderat på om jag verkligen klarar av honom, men jag tror att om jag får hjälp och lär mig hur han funkar så kommer det nog bli perfekt sen. =P
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Jag skulle be en veterinär kolla upp hästen, så den inte har ont i sin bakdel.

Är hästen helt okej skulle jag börja arbeta honom från marken, och via den vägen bygga upp förtroende & respekt för varandra.

när det var några som skrev och frågade om ha hade ont nånstans så tänkte jag att det kanske han har. och idag när jag tog honom lite på baken så drog han öronen bakåt och sparkade ut, så det kan jhu hända att han har ont. vad kan det vara som är problem i såna fall då? inte korsförlamning va?
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Ett annat allternativ är att ta ut en hästmassör.
Han kanske är öm i någon muskel.

Vi brukar låta en massör gå över sambon's 2,5-åriga
travare och det har givit mkt goda resultat.
Vid sista besöket fanns ingenting att anmärka på, hästen var fin
i alla leder & muskler, inte öm el någon kramp.

Det kan vara värt ett försök. /Linda
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Ja det kan nog bli bra om ni kommer över det här. Är han likadan mot din syster? Och andra människor?

Att kolla honom är ju ingen dum idé om förändringen av beteende är väldigt stor.
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Oj ja jag kan tyvärr inte hjälpa dig, tycker det verkar som ett väldigt våldsamt problem.
Inte roligt..:/
Men du kan ju ta kontakt med en instruktör, maila och skriv precis hur det ligger till.. h*n/dom kan säkert ge en massa tips och förklaringar, eller varför inte åka till en?=)
Det lär ju bara bli en ond cirkel av er om det fortsätter såhär, du tapapr humöret, hästen känner av och allt blir värre..
hoppas det går över för er!
Tyvärr så är jag för dålig på just det där problemet, som några andra sagt, kan ha ont, men det kan vara precis något annat också.. det är en häst och de säger så himla mkt som vi inte förstår.. det kan vara något litet som du missat..en (aha-upplevelse)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 157
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp