Vad ska jag göra? ='(

Sv: Vad ska jag göra? ='(

Ta råd från Flashlight och ta hjälp av andra i stallet så du får bukt med detta på ett säkert sätt som inte utsätter dig för fara.
Under tiden - hantera inte hästen i boxen utan undvik det. bind upp honom i stallgången, då är det lättare att säga till. I boxen när man borstar är det lätt att man hela tiden flyttar sig runt hästen när man borstar. det är samma som att säga till hästen att du flyttar dig för den, dvs den bestämmer. egentligen är det hästen som ska flyttas runt beroende på var du vill borsta.... men det är inte ett optimalt ställe att hålla på och markera sådant, i boxen, många ranghöga hästar blir ännu ranghögare just i boxen, som är deras uttryckta revir.

sen tycker jag att det är jättebra att du frågar om hjälp! Ge inte upp, det går att lösa, men du behöver som sagt stöd och assistans av kunnigt folk omkring dig, så du inte utsätter dig själv för fara.

kram
/Mackan
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Han är inte riktigt så elak mot min syster, men hon har varit mer bestämd redan från början .i typ hela mitt liv har jag trott att hästar är små porslinsdockor, men nu har en kille i stallet börjat hjälpa mig lite, så jag har lärt mig säga till ordentligare. kanske är jag som inbillar migm men jag tycker redan han har blivit bättre. =) o sen det där om han har ont.. kan det vara träningsvärk? för han har byggt så otroligt mycket muskelr nu när vi har börjat rida honom ordentligt, så han brukar få träningsvärk. kanske kan vara det?
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

Säger som de andra håll inte på med han i boxen.

Mitt sto som jag hade gillade inte när man var i boxen så jag gick aldrig in dit i onödan. Skulle vi göra något var det ut på stallgången som gällde. Efter en tid så kunde man börja pyssla i boxen men det tog nästan ett år innan hon accepterade det. Och då var hon inte på ngt sätt "dum" när man hanterade henne.

Var konsekvent hela tiden. Skönt att du tagit till hjälp.

Kan mycket väl vara träningsvärk han har. Då skulle jag rekommendera streching efter ridpasset men eftersom han sparkar så är det nog ingen bra ide.

Hoppas det blir bättre snabbt. /Diabetikern
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

o sen det där om han har ont.. kan det vara träningsvärk? för han har byggt så otroligt mycket muskelr nu när vi har börjat rida honom ordentligt, så han brukar få träningsvärk. kanske kan vara det?

När mitt sto fick träningsverk en gång jääädrar vad förbannad och sur hon var då.
 
Sv: Vad ska jag göra? ='(

köpte min häst för ca ett halvår sedan och i början var han hur snäll som helst. men sedan har han blivit surare ochs urare i hanteringen. så fort man säger till honom så blir han svinarg och hotar o sparkar o bits. kan inte ens borsta honom utan att han sparkar mot mig. stod inne i hans box idag och skulle borsta honom och då hotade han att sparka mig och när jag sa till honom så högg han mig i hlöften och armen. sedan när han var lös och ajg skulle klappa honom i huvudet så var han hur snäll som helst. men när jag gick bakåt på bakdelen så bara flög han på mig helt plötsligt. sparkade mot mig först och bara när jag hoppade bakåt av ren överraskining så högg han mig iarmen och drog den uppåt. det känns så hopplöst. om en häst helt enkelt inte accepterar att nån bestämmer över den. jag har testat att verkligen verkligen ryta till han o så, men han blir bara ännu argare och det är ju väldigt svårt att vinna över hästen då. och även om man ska respektera att boxen är hästens trygga område så ska det ju inte vara så att man inte ska kunna hantera hästen. någon som har några tips på hur jag kan göra för att han ska acceptera mig som sin "ledare"? =/ för det är inte kul att ha en häst som man inte kan lita på...:cry:

Se till att hästen inte är understimulerad, det vill säga låt honom vara ute väldigt mycket i hagen och håll honom aktiverad. Undersök honom så att han inte har ont nånstans. Det låter som en protest från hästens sida.

Sen vill jag bara säga en sista sak, det handlar INTE om att vinna över hästen, det handlar om att få hans förtroende och förlitlighet. Tänk på det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 157
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp