vad säger ni till hästen?

Sv: vad säger ni till hästen?

Jo jag pratar, både istallet och när jag rider ut. Om jag sitter och tränar dressyr och allt flyter på bra så kan jag komma på mig själv med att sitta och nynna på olika låtar.. kan säga att min pojkvänn tycker att jag är lite skum när jag går och pratar både med mig själv och hästarna i en liten bubbla när jag är i stallet, men han har vant sig:D

jag pratar jätte mycket hela tiden. när jag rider ut sitter jag och snackar typ om saker längst vägen, när jag rider dressyr sitter jag och peppar hästen och berömmer osv. när jag hoppar är jag typ som i dressyren..
jag tror inte att det kan ha någon negativ inverkan på hästen för att man pratar med den. jag gillar att prata med mina hästar...:banana:

För det mest berättar jag för honom hur underbr han är, och ibland sjungs det på "Jei kan en sung som går dig på nerverna" tror orginalartisten heter Uffe Mus... (säkert felstavat)

Brukar småprata en hel del, både i stallet och när jag rider, bara mer eller mindre =P
Det är väl just på själva tävlingsbanan jag är i princip tyst, förutom några enstaka hjälp- eller pepp-ord =)

Jag sjunger lugna barnsånger, haha. Och faktiskt så blir hästarna jag rider mer harmoniska då :p

Jag pratar hela tiden med min ponny! ^^
Sen när jag är ute och rider (ensam dock) så pratar jag på som en galning, för då blir han mycket lugnare, haha. :D
.. sen så blir det vääääldigt mycket sång också :angel: Tur att ingen annan än han hör, så falskt som det klingar i luften. ;D

Det låter väl ungefär "OJ vilken farlig sten, ja titta, duuuuktig tant NU var du modig som vågade gå förbi den." "Nuu lugnar vi ner oss lite" "Ska vi trava lite?" "Det där var väl roligt!" osv :angel: Jag vågar inte prata högt om annat if någon skulle höra mig, haha. Om jag rider ensam sitter jag och sjunger också :p
Nu rider jag mest med en annan i stallet och om vi inte pratar sitter hon alltid och nynnar på hästen :D Haha

hmm.. jag försöker vara tyst, men ord som oftast används är "Braaaaa", "luuugn", "rätt så". Fast ibland kommer det ur mig "din lilla idiot kan du inte lyssna på vad jag har att säga..." Oftast om vi har blivit omkörda av nån vansinnig travare...:p

rider jag sent på kvällarna då jag vet att ingen är ute å kör samtidigt kan jag sitta å sjunga som en galning..:o

Ohh kalla inte travare för vansinniga!:mad: De är framavlade och tränade till att springa.. Inte hästen som har bestämt att springa,det är kusken! OM nån ska kallas vansinnig är det den som kör..

jag brukar också prata när jag rider själv. ibland berättar jag massa saker, eller så får jag för mig att sjunga. Hoppas VERKLIGEN att ingen hör mig..*haha*

*kl*

jag brukar prata om mina livsdilemman och annat skit.
varför inte ta ridturen som ett bra tillfället att lätta sitt hjärta till nån man vet kommer att hålla tyst om det? :idea:

Jag pratar alltid:) ibland sjunger jag och då får man verkligen bara hoppas på att ingen hör en:D ;)

kl

ojojoj! De är mycket som mina hästar får veta som ingen annan har nån aning om.
Pratar om allt mellan himmel å jord. Å mår ja dåligt över nått så är dom alltid där å stöttar mej.

Jag små pratar alltid då vi rider ut, allt från hur vädret är idag till om han tycker om de ny schabraken ;) hehe
Sjunger gör jag också HÖGT om jag känner på mig att de kanske finns en björn i skogen :S
Fast de är klart, de spelar nog ingen roll hur högt ja än sjunger de låter lika falskt ändå, de är nog ingen risk att björnarna kommer. Föresten vakanr inte odm snart igen? :S :O

Då jag tränar på bana så pratar ja inte annat än att berömma då är de koncentration på hög nivå :) :bump:

Det låter väl ungefär "OJ vilken farlig sten, ja titta, duuuuktig tant NU var du modig som vågade gå förbi den." "Nuu lugnar vi ner oss lite" "Ska vi trava lite?" "Det där var väl roligt!" osv :angel: Jag vågar inte prata högt om annat if någon skulle höra mig, haha. Om jag rider ensam sitter jag och sjunger också :p
Nu rider jag mest med en annan i stallet och om vi inte pratar sitter hon alltid och nynnar på hästen :D Haha

haha! Vi är nog lika som bär! :) känner igen de där, duktig tant fast jag säger duktig grabb/gubbe/kille o.sv. Då jag har två grabbar, som är vääldigt nerviga av sig! eller tönt får dom här ofta, fast jag vet att dom inte riktigt tänker som jag, men jag kan helt enkelt inte låta bli :smirk:

Jag småpratar! Ungefär som jag skulle ha gjort om en ridkamrat varit med... Hoppas ingen hör mig, bara :crazy: då blir man väl inspärrad...

Vet inte om det gör någon skillnad, men jag inbillar mig att hästen uppskattar att jag pratar med den...

Norrland

Då lär du garanterat få sällskap av mig. :angel:

kl

jag tror chappe vet allt om matte vid det här laget;)
när jag kommer piper jag lite bäbisaktigt "häääj dosie" oså pusspå mulen :angel: o om hon har bajsat mkt så frågar ja om de va nödvändigt...

tränar jag dressyr väser jag nog mest lite genom ena mungipan eller nått, " kom igen chappis, liiiite mera ställning nu" eller "men chappe gallopera då din envisa åsna;)

hoppar vi så blire nog typ "HOPPA" o då tar chappsing i utav bara He*vete.. :angel: o då tjuter jag "iiiiiiiiiii" eller "wooooaaaää"om hon vägrar

äre utritt som står på schemat får chappe veta mkt tok.. allt från attmin penna gick sönder i skolan till att ja måste byta lakan sen på kvällen;) :angel: hon är ju inte speciellt rädd av sig, så ja behöver inte prata för att lugna henne, bara för att jag inte kan hålla min trut stängd :o

självklart berömmer jag också!

en liten fråga bara, när ni är ute och rider..pratar ni med hästen,sjunger ni eller sitter ni helt tysta?? vad är bäst egentligen?
"Sååå ja, duktig häst lilla hästen så fiiiin du är, braaa"
osv osv... :o :D

Haha, satt senast idag och sjöng på "Du är så söt, min lilla lilla ponny", och gjorde om den, på vägen hem till stallet, hoppas ingen hörde mig, då skulle jag väl vara inspärrad på psyket. :rofl:
Men jag pratar, sjunger och håller på. :)

Oj! Vilken rolig fråga. rider jag ut så pratar jag och min pålle om allt, om det har hänt något särskilt eller om jag bara tycker att han är extra vacker idag;) I trav och galopp brukar jag delvis sjunga/nynna, heja på eller lugna. Är det älgjakt sjunger jag extra högt! ;)

Rider jag på banan berömmer jag och säger nej om han dummar sig. Hoppar jag så jublar jag varje gång han klara ett hinder.

Detta har gjort så att min lilla häst tycker att han är bäst på det mesta, han vet att han kan och att han är underbar för det säger hans matte till honom varje dag;)

Ja, jag vet.. Men har man svårt att visa känslor så är det väldigt lätt att ösa alla dem på sin älskade häst istället..

Pratar, nynnar, sjunger och allt annat :bump:
En tur med bara pållen är absolut det bästa sättet att rensa tankarna!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Senast: Mirre
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar