vad säger ni till hästen?

Sv: vad säger ni till hästen?

Om jag är ute med ponnyn är jag ofta tyst. Men är jag ute med unghästen, som är rätt nervöst lagd, så småpratar jag med henne hela tiden, det har en bra lugnande effekt på henne.

Sjunger gör jag ibland men då brukar dom bli lite förnärmade och undra varför jag vrålar dom i örat.[/QUOTE]

Hihi jag har också provat sjunga men då stannade hästen och ville inte gå något mer... jaja jag vet ju redan att jag sjunger illa men hon kunde väl vara lite finkänslig (det är liksom lite känsligt det där med min dåliga sångröst...). Men nejdå - tänker jag sjunga tänker hon stå stilla och sura (för hon stannade inte precis för att höra bättre... stod med öronen bakåt och såg verkligen sur ut...).

Brukar småprata och nynna lite på låtar i boxen, sen när man rider i paddocken är jag nog ganska tyst av koncentration, men pratar emellanåt när hästen är duktig/bråkar.
Ute sjunger jag tyst ibland, men oftast pratar jag bara, som om det vore en människa.. :P

Öhm.... SLUTA MED DET DÄR DUMMA HÄST! BACKAR DU NER I DIKET KAN VI DÖÖÖ!!! haha jaa så lät det väl :angel: men den hästen är inte kvar nu :cry: så nu låter det väl lite olika beroende på vilket humör jag är på. ;)

Tja, jag gör nog lite av varje. Det blir småprat och sång om vart annat och sen när hon busar, ja då gormar man lite på det oxå.

Jag brukar prata med Kjarkur tex när han är fånig. Han blir knappast rädd för saker men stirrar ibland på saker och småfrustar då brukar jag kalla honom "lilla tönten" och försöka förklara för honom vad det är för nått. Eller när vi klättrar upp och ner i klätterbacken brukar jag sjunga evighetsånger som "En elefant balanserade på en liten, liten spindeltråd...." och "Fader abraham" (himla fantasifullt eller hur, det vart lite pinsamt när vi mötte en stor travare från ett annat stall:o )

När jag ridit hästar som får för sig att allt ä farligt bara för att testa så sitter jag och talar om för hästen ALLT jag ser. Då blir det liksom inte lika kul att hoppa för postlådan tex.

Rider jag i skogen så sjunger jag eller pratar högt så att alla älgar springer å gömmer sig :D

jag både pratar och sjunger men mest sjunger när jag är ute och rider. tycker der är avslappnande. och är man spänd så hjälper det både mig och hästen att slappna av!:D

vilken tur jag trodde jag var nära på inspärrning
att det bara är jag som pratar med min häst både när jag rider och pysslar i stallet

ofta berömmer jag "braaaaaaaaaa" duktig tjej"
och går det riktigt jäkla bra då skriker jag jippppppppppppi

går det då åt andra håller svär jag och lever om helsta på finska finns såå mycket mer fula uttryck än i svenskan :devil:

jodå jag sjunger oxå ofta då när jag har musik på i bakgrunden när jag rider i ridhuset
RAjRaj tornedelens egen popgrupp
fast kusen gillar inte alla låtar hmm

Jag pratar mycket om jag rider en spänd häst, mest för att då kommer jag ihåg att andas = jag blir avslappnad och hästen blir lugnare. Annars är det lätt att man sitter och håller andan och "väntar" på nästa sidohopp.
Sedan bruakr jag ofta prata och vissla, så att alla jägare som jag inbillar mig finns i skogen ska fatta att jag inte är en älg. Och att alla älgar ska fatta att de ska hålla sig borta :D

På ridlektioner säger jag inte mer än braa och ptroo till hästen, men när jag rider ut själv i skogen pratar jag rätt mycket. Speciellt om hästen är väldigt pigg, då pratar jag hela tiden :p

en liten fråga bara, när ni är ute och rider..pratar ni med hästen,sjunger ni eller sitter ni helt tysta?? vad är bäst egentligen?

hehehe.. Jag pratar babyspråk med min 17 åriga gubbe på 160 cm... :p

Jag berömmer honom i princip hela tiden, han ger en sådann otrolig respons när han förstår att han gör någonting bra!
Gör han fel morrar jag fram något grymtande ljud, typ och korrigerar honom. Han lyssnar något otroligt på min röst!

:bump:

jag både pratar och sjunger men mest sjunger när jag är ute och rider. tycker der är avslappnande. och är man spänd så hjälper det både mig och hästen att slappna av!:D

Sitter faktiskt också och sjunger när jag rider i skogen. haha, stackars häst som måste stå ut med min falska stämma. Han skrattar säkert innombords :p

Jag sjunger ju för att jag är glad, men det är också ett bra sätt att förvarna älgar och andra läskiga varelser om att vi är i närheten. (Så att dom kan försvinna i god tid) :idea:

Jag sjunger och småpratar när vi är ute i skogen men om vi är på ridbanan så blir dt mest beröm lr om han gör ngt fel...

brukar småsjunga och prata uppmuntrande lite då och då.undviker att prata hela tiden för att hästen inte ska sluta vara uppmärksam på mig.

Småpratar alltid :-)
Har man hört någon bra låt på radion så sjunger man på den!

Tror min häst är miljöskadad hahahaha! :-)

Eftersom jag rider mkt ensam, så pratar och sjunger jag mycket för min häst. Jag har liksom en häst som gärna har "myror i brallan" :rofl: . Men om jag låter "lite grann från ovan", så vippar öronen fram och tillbaka, för att lyssna på mig. Jag kan ju säga några vänliga ord om hästen gör något bra :angel:, det gör jag nämligen för det mesta :D .

en liten fråga bara, när ni är ute och rider..pratar ni med hästen,sjunger ni eller sitter ni helt tysta?? vad är bäst egentligen?

Jag pratar precis på samma sätt som jag gör med min hund och gjorde med mina barn när de var mindre. "Duktig" och "vad modig du var", "vad du kan", "Är du min lilla häst, är du bästa hästen?" osv osv i all oändlighet.

Vad som är bäst är vad du själv tycker, men givetvis anser jag att hästen inte skall vara beroende av din röst för att veta vad den skall göra. Det skall räcka med din kropp för att förmedla. Framförallt om du vill kunna göra bra ifrån dig framför en dressyrdomare.

Fast rösten kan ibland behövas att förstärka både på ett positivt och negativt sätt. Jag säger t.ex. alltid "happ happ" innan jag förhåller hästen om den förivrar sig ute i skogen. Då kan jag slippa ta i den.

Hälsning Maja

Jag pratar alltid högt när jag rider. Oftast i normal samtalston. Jag berömmer och småpratar med hästen, konstaterar saker för mig själv och sjunger :angel: :o

Är det en nervösare häst så går munnen i ett för att jag inte ska kunna hålla andan. I övrigt snackar jag en hel del också. Skritt på lång tygel är ett utmärkt tillfälle att kallprata med hästen. Även mellan övningarna (tex på fyrkantsspåret om man rider skänkelvikningar på hörnlinjerna). Kan sitta och utvärdera den övningen vi just gjort något min ridlärare har väldigt roligt åt :rofl: Mitt i övningen är jag oftast såpass koncentrerad att jag inte får fram ett ljud, okej vissa morrningar går fram om hästen går helt emot mig.

Måste tilllägga: har en tjej i ridgruppen som också sitter och snackar med hästen. Flinar varje gång hon rider stallets tjurigaste sto och utbrister: "Åh så ska man vara en glaad häst" "Nej inte öronen bakåt, glaad häst. Sä där ja" Och så kommer man på att man låter ungefär likadan själv :eek:

Kom även på när jag red en litet sto som var ny på ridskolan (skickades dock tillbaka) och lite små rädd för ridhuset. Satt och pratade med henne i ett och så plötslig så börjar min ridlärare le stort och utbrister "Men gud så sött, hon lyssnar på dig och nickar instämmande med huvudet varje gång du berömmer henne!" Så visst har det effekt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Senast: Mirre
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar