Sv: vad säger ni till hästen?
Idag när jag red tillsammans med min kompis så kom jag att tänka på just detta med om man ska prata med hästen eller ej. Eftersom vi idag var två stycken som red tillsammans, så pratar ju vi två med varandra. Det är givetvis individuellt hur mycket man pratar med sin häst om det bara är hästen och en själv som är ute.
Nog kan det finnas hästar som distraheras av att man sitter där uppe och pratar, liksom andra, jag skulle säga de flesta, nog kan uppskatta det. Tror att det har som en lugnande effekt, i alla fall så länge man småpratar och är lugn själv. Givetvis inte om man skriker och gormar och har sig.
För mig känns det naturligt att bete mig som om jag vore ute och gick med en människa jag inte känner så bra (om jag inte är god vän med hästen redan förstås) eller något i den stilen. Det är ju trots två personligheter som är tillsammans, hästen är inte någon idiotisk maskin. Därför kanske jag kommenterar vädret, myggen, naturen, något hästen blev skrämd av, om jag gör något klumpigt etcetera. Känns onaturligt tyst annars, tycker jag.
Har ofta någon låt på hjärnan då jag rider (det är väl fyr/tre/två-takten i hästens steg som lockar fram det...) och då kan jag vid tillfälle sjunga riktigt högt.
Vid arbete på banan är det mest förmaningar eller beröm som gäller. Är hästen stressad pratar jag på ett vis som förhoppningsvis ska uppfattas som lugnande.
Åå nu kommer ingen orka läsa allt det här...