vad säger ni till hästen?

Sv: vad säger ni till hästen?

Min första häst, Arena, älskade när jag sjöng Det var en kyckling som hette Gullefjun:o Pinsamt men hon gillade den.

Jag både småpratar och sjunger när jag är ute och rider. Inte hela tiden dock, älskar att sitta och lyssna på fåglarna och TYSTNADEN! (Jobbar som lärare - då uppskattar man tystnaden! ;) ) Men pratar jag så är det mycket, mycket beröm när hon gör saker hon tycker är läskiga, som att gå där det är blött och så... :crazy: Jag tillrättavisar också med rösten. "Nej" och "lägg av" vet hon mycket väl vad det betyder, i alla fall tonfallet! :p Jag talar också ofta om för henne hur mycket jag tycker om henne, vill överföra min lyckokänsla när jag rider på henne och det tror jag att jag lyckas med, hon verkar nöjd!

Men rider man med nån så håller man tyst inte sjungerier ..

*HOST* Hmm ja..
När jag rider med mina kompisar sjunger vi! Oftast är "Min lilla ponny" i hög volym .. :rofl:

Och det är väl bara jag, men ibland får jag såna ryck och bara skriker rakt ut för det är så Kuuul. Eller när vi galopperar kan det komma lite; TJOHOOOOOOOOOOOOOOOO.

Och så gapar vi lite varandra och skojjar och stojar..
Grymt coola hästar har vi som inte bryr sig ett dugg ;)

Jag småpratar som om jag skulel ha en ridkompis med.. typ.. åhh titta Gazella vilken fin fågel.

Eller ähh fjålla inte är du rädd för den där hhaha töntgazella osv=)

Jag brukar sitta och tänka högt för mig själv när jag rider på min medryttarpålle...Brukar vara lite funderingar över hur dagen har varit eller om det har varit ngt som stört mig den senaste tiden...Hon verkar ju inte bry sig så mkt om det utan verkar rätt nöjd med det..och så är det skönt att prata av sig lite oxå

Ojojo, mina hästar får höra allt. Antigen så pratar jag med dem eller med mig själv eller så slår jag på mina ljuva skönsång. :angel: Haha. Men dem tycker nog om det för lugnade är det allt. :D

jag brukar berätta för den lite nervösa killen hur det är att vara cowboyhäst! :angel:

"vet du, westernhästar användes för att cowboyarna skulle få hjälp med att fösa kor, så de kunde inte vara rädda för nåt. så den där stenen där framme t.ex., den skulle de inte ens blinka för... Eller korna där borta, de var de helt vana vid!" O.s.v.

Funkar asbra för mig att prata (andas) för att hålla mig lugn, samtidigt som jag får lite distans till den där "läskiga" stenen... han verkar tycka att det är lite trevligt att jag sitter och pratar också, eller så är det bara vad jag önskar ;) .

Sen när vi har gått genom en centimeterdjup vattenpöl som vanligtvis skulle vara läskig så är det "Åh vad du imponerar på mig, mr Western! du kommer ju runt överallt i naturen vettja, det trodde du inte själv va?!" med glatt humör!

Man kan alltså säga att jag har en grymt utvecklad muntlig kommunikation med min häst :) .

Först och främst berömmer jag ju. Annars kan jag säga till lite med högre ton när hästen gör nått dumt. Annars brukar jag prata om alltmöjligt. Typ asså allt värkligen haha. Jag snackar med hästen om exakt exakt allt och sitter o babblar typ väldigt ofta :P haha.

Jag rider nästan aldrig ensam så det blir mest beröm, och tillrättavisningar om det behövs. I stallet småpratar jag mycket med hästarna.

Jag pratar jättemycket med min häst! Inte konstant hela tiden, men iallafall så att hon förstår mitt humör, om jag tycker hon är duktig, bråkig, fånig, gullig eller bara för att visa att jag är glad. :D
Och hon "pratar" mycket med mig!

Vi har alltid så roligt när vi rider, och jag tror det beror mycket på att jag pratar mycket med henne. :D

Jag sjunger oftast så kan jag inte låten men det jag kan blir det repris på :o :D

Idag när jag red tillsammans med min kompis så kom jag att tänka på just detta med om man ska prata med hästen eller ej. Eftersom vi idag var två stycken som red tillsammans, så pratar ju vi två med varandra. Det är givetvis individuellt hur mycket man pratar med sin häst om det bara är hästen och en själv som är ute.
Nog kan det finnas hästar som distraheras av att man sitter där uppe och pratar, liksom andra, jag skulle säga de flesta, nog kan uppskatta det. Tror att det har som en lugnande effekt, i alla fall så länge man småpratar och är lugn själv. Givetvis inte om man skriker och gormar och har sig.
För mig känns det naturligt att bete mig som om jag vore ute och gick med en människa jag inte känner så bra (om jag inte är god vän med hästen redan förstås) eller något i den stilen. Det är ju trots två personligheter som är tillsammans, hästen är inte någon idiotisk maskin. Därför kanske jag kommenterar vädret, myggen, naturen, något hästen blev skrämd av, om jag gör något klumpigt etcetera. Känns onaturligt tyst annars, tycker jag.
Har ofta någon låt på hjärnan då jag rider (det är väl fyr/tre/två-takten i hästens steg som lockar fram det...) och då kan jag vid tillfälle sjunga riktigt högt. :D
Vid arbete på banan är det mest förmaningar eller beröm som gäller. Är hästen stressad pratar jag på ett vis som förhoppningsvis ska uppfattas som lugnande.

Åå nu kommer ingen orka läsa allt det här...:angel: :D

Jag pratar med min häst som om han vore en människa. Även i stallet körningen eller vad det nu är vi gör.

Om det tex kommer en bil så berättar jag för honom att nu kommer det en bil, nu kommer det en buss, så han vet vad som händer. Sen kan jag oxå säga till honom att gå åt sidan osv.

När vi ska trava så brukar jag börja med att säga Fabian tydligt så han uppmärksammar mej sen säger jag nu kan du trava om du vill, så gör han det, samma med galoppen. Jag brukar inte beöhöva annvända mej så mycket av skänklar o tyglar när jag rider ut o bara tar det lugnt.'

Folk brukar bli lite impade av vårat sätt att kominucera för han lyssnar verkligen. Men sån är min hund oxå.

Men är det inget jag vill så sitter jag i min egen lilla värld o fnular.

Apollo skrev:
Min första häst, Arena, älskade när jag sjöng Det var en kyckling som hette Gullefjun:o Pinsamt men hon gillade den.

haha..:rofl:

Jag pratar och sjunger till min häst när jag rider, tur är väl att jag oftast rider i skogen där endast björnar och älgar hör mig, annars skulle väl folk tro att jag är psykiskt sjuk. :crazy: Jag tillrättavisar om hon gör fel. Att jag sjunger är en vanesak, jag sjunger alltid. Men jag tror att min häst tycker att jag är ganska dålig på att sjunga, för hon suckar alltid när jag börjar :smirk:

Käften går i ett :D Jag snackar konstant, småsjunger, nynnar, visslar, osv.. Jag sitter ofta och tänker högt och diskuterar världsproblem med Samba ;) Många säger att ju mer man snackar desto mindre lyssnar hästen på röstkommandon... Detta har jag dock inte märkt av, hon har stenkoll på när jag säger nåt hon behöver bry sig om och när jag bara har lite allmän mundiarré ;)

Beror på mitt humör. Oftast småpratar jag med hästen. Sitter aldrig helt tyst en hel rid/körtur.
Typ "Visst är det fint väder gumman/gubben?" eller "Oooj vad det var läskigt" om dom tittar på nåt, och alltid "Ser du stenen där nu akta den då, ja braaa" och "Sluta då, nej lilla åsnan, men gud vad är det för fel på dig haha" om dom är envisa.

Eller så pratar jag om nånting som har hänt under dagen eller som jag ska göra, dom lyssnar alltid :D

När jag sitter och kör valacken och det är tråkväder eller när jag rider över fält och så brukar jag få ryck och skrika "Weeeeeeeiiii" och typ "Jaaaa kom igen då galoooopp" eller annat, men han tycker bara jag är knäpp då och brukar sucka och lugnt galoppera några språng... stoet är direkt med på noterna om man säger så :D Brukar sluta med att jag ligger över halsen på henne och skrattar medan hon springer så fort hon kan.

Sjunger gör jag ibland men då brukar dom bli lite förnärmade och undra varför jag vrålar dom i örat.

Brukar sjunga en hel del, har Mp3 i ena örat oftast så det händer ju att man sunger med. Stackars häst egentligen, jag som är så tondöv en människa kan vara! :S:S:S:S Men hon trivs nog ganska så bra med det. I paddocken sjunger jag dock inte, där är jag så pass konsenterad så jag bara får fram berömm. ^^

*kl*
Jag pratar alltid med mina hästar, oavsett om det är andra med eller inte. Om jag inte har något att säga så sjunger jag- allt i från medeltida snuskvisor till nått hjärntvättat jag hört på radion... När vi busar tjoar och ropar jag för full hals, det piggar upp min annars lite segstartade brukshäst;)

När jag dressyrar på allvar så sitter jag och ger småkommandon med rösten hela tiden, både till mig själv och hästen. typ "takt,takt,takt" i takt med traven när märren segar, eller "kom in här" när hon tappar böjning....sitter också o hackar på min egen sits etc... så det är väldigt sällan tyst!

/Migo
vars hästar pratar tillbaka i samma grad som jag pratar med dem!:idea:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Senast: Mirre
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar