vad säger ni till hästen?

Sv: vad säger ni till hästen?

Jag pratar ofta. Ibland bara fånerier om att hästen är världens gulligaste lillhäst och sånt (hmm... 700 kilo vid sista vägningen), ibland kommentarer om hur det går, både uppmuntrande tillrop :banana: och långa haranger om hur jag tycker att han borde ha svarat på mina hjälper. :devil: Ibland när det har varit mycket på jobbet kan jag sitta och berätta för honom om problemen och fråga om han tycker mina idéer är bra. (Det tycker han alltid). Och så sjunger jag såklart också. I skogen går det väl bra, men min ridlärare tittar alltid mysko på mig när hon frågar vad jag sa och jag alltid svarar att jag bara pratade med hästen... :o

Funkar asbra för mig att prata (andas) för att hålla mig lugn, samtidigt som jag får lite distans till den där "läskiga" stenen... han verkar tycka att det är lite trevligt att jag sitter och pratar också, eller så är det bara vad jag önskar ;) .
så där gör jag också! katla påverkas väldigt tydligt av hur jag andas (omöjligt att hålla andan om man sjunger/nynnar eller småpratar), och om jag småpratar eller sjunger så lyssnar hon och blir lugn.
sen pratar jag alltid lite i boxen så att hon ska höra vart jag är och för att det är trevligt så klart... hon är en väldigt pratig dam själv och står o småmuttrar när jag pratar med henne :love:

Oj jag babblar hela tiden när jag rider... Igentligen säkert helt knäppt det har bara blitt så...

Vi pratar mkt han vill ha uppmärksamhet, det gäller bara att prata lika mkt med handhästen-så går de mycket bättre!
//FPL

Jag pratar när jag tillrättavisar eller berömmer. Undviker att prata för mycket från ryggen, då jag vill att det jag säger verkligen ska gå fram. Från marken pratar jag i princip hela tiden.

Så har jag inte tänkt förut, men det kan nog stämma att snackar man för mycket smörja med hästen så slutar det med att det går in genom ett öra och ut genom det andra :smirk:

För att svara på TS fråga så brukar jag sitta och smågnola för mig själv när jag rider ut. Inte så mycket för hästens skull utan för att jag har svårt att vara tyst ;)

Jag brukar alltid prata med min häst. Tror hon uppskattar det. jag rider alltid ensam då brukar jag sjunga (eeh... skråla :angel: ) när vi är ute i skogen. Brukar säga saker som "är du pigg idag, gumman?" "nu tar vi det lite lugnare va?" "lugna ner dig för helsike" "lägg av med dom där fasonerna" "fortare!!" "måste du stanna och titta på allt?" "ska vi ta den här vägen idag?" etc...

HAHA jag brukar känna mej SKITTÖNTIG när jag pratar med min häst när jag är ute och rider men oftast slinker det ur nåt som "de är ju bara en brunn caaashmir inget att bry sej om" eller "naaa va söt du är cashepasche" .... :rofl:

"Bra", "nej", "framåt", "höger", "vänster", "nu går vi häråt", "Whoaaa", "prrr...", "så ja", "rätt", "duktig tjej", *harklar mig ibland, som en morrning, typ* och så är det sång också. En massa sång. :rofl:

Hahaha Diggar din sång :rofl: :banana:

När jag ridit hästar som får för sig att allt ä farligt bara för att testa så sitter jag och talar om för hästen ALLT jag ser. Då blir det liksom inte lika kul att hoppa för postlådan tex.

Rider jag i skogen så sjunger jag eller pratar högt så att alla älgar springer å gömmer sig :D

Ser att jag inte är ensam om den metoden ;) Brukar säga till ponnyn om det kommer en bil, någon öppnar/stänger dörrar m.m. mest för att hon inte ska bli så rädd. Hon är van vid att alltid se mej och hur jag beter mej men nu när jag sitter uppe på ryggen "försvinner" jag. Tror att hon känner sej ensam och lite vilsen över att hon inte vet hur hon ska hantera olika saker när hon inte ser min reaktion. Därför sitter jag och pratar med henne. Är jag lugn är hon lugn samtidigt som hon vet att jag har läget under kontroll och ser det mesta.

I skogen gör jag det mest för jag är fruktansvärt rädd för älgar :o

Edit: Ibland sitter och och pratar filosofi/tankar med hästen. alltid lika uppskattat!

Senast ändrad:

Om jag hört att det vart björn i närheten brukade jag ägna mig åt lita sång.. Fast, jag tror inte hästen uppskattade det så mkt... Falskt tyvärr :o

Ibland sjunger jag, ibland småpratar jag. Fast om vi tränar, är jag mest tyst och ger beröm om han gör rätt och säjer Nej om han gör fel. Han förstår!

Jag pratar babyspråk också, som några andra här gör. Ibland berättar jag för honom vad jag gjort under dan, eller om jag är ledsen eller glad.

Om jag, eller han tycker det är lite läskigt, då brukar jag sjunga, då jag fått för mej att jag blir mer avslappnad då. Är vi på bra humör kan det också hända att jag sjunger, och han har sina konstiga morrljud, (som betyder att han är glad) för sej. Vi låter säkert som några galningar när vi är ute, jag sjunger o han morrar!!!:rofl:

När jag rider på banan sitter jag oftast tyst, med undantag för beröm och smackningar då jag ofta smackar fast jag inte tänker på de.. inte en bra vana, men ute i skogen nynnar jag oftast på en låt (sjunger högt gör jag och min kompis då vi vill skrämma bort älgar :p)eller om jag rider med någon annan snackar jag med den.
Snackar bebis språk också :o "min lilla bebis" "så ja bubben" "e du mattes älskling?" m.m ..
Min ridlärare har en hund och tar hand om en till och när jag var i stallet en dag snackade jag med en hunden och trodde inte att någon hörde .. jag sa "vad vill du? vad vill du? berätta för matte" (fast det inte var min hund, gör det av en vana :p) då kommer min kompis in och säger att hundar inte kan svara på frågor! hrmm.. ja, jag vet de.. :angel:

en liten fråga bara, när ni är ute och rider..pratar ni med hästen,sjunger ni eller sitter ni helt tysta?? vad är bäst egentligen?

Min och Carissas låt är familjen addams - apsången:rofl: Sen så pratar jag ganska mycket med mina hästar.

Vad som är bäst vet jag inte, tro nog att Carissa helst vill att jag håller truten stängd när det kommer till att sjunga, men det kan märren glömma!:D

"Men va fan pysslar du med, du kan väl inte gå rätt in i trädet med mej, tänk på mitt stackars ben!!" Det var nog den senaste roliga meningen jag sa till min häst senast jag var ute ;) han tyckte stigen var tråkig..!

Så brukar det låta här i skogen också:D

Och när det är halt på vägen och man ska över så säger jag alltid (har blivit till en vana) : "Försiktigt nu". Tro faktist hon fattar det, för hon kan gå från att vara galen till att bli lugn som en filbunke...

Jag pratar och sjunger mest hela tiden när jag å Piggisen är ute, brukar sjunga "va du e söt min kära lilla ponny" men byter ut "ponny" mot Pigge! :love: Han lyssnar alltid på min "skönsång":angel: och mitt prat. När han frustar brukar jag svara som om han sagt nåt, typ "jasså, det säger du?"

Jag brukar sitta å sjunga högt å tydligt! :angel: varför bry sej om vad någon förbipassernade tykker? det är la bara lite kul att bjuda andra på ett litet skratt .... å hästen min värkar gilla de. Men inne i padock är det mer koncentrerat . Å då blir det mer beröming. Å inte så mykket sång å små snack me hästen:p

Jag brukar sjunga! :D Fast jag sjunger så högt ibland så hästen blir "bakskygg" så då får jag dämpa mig lite.. Han trivs nog bäst när jag är tyst, men det är så tråkigt när man rider själv och ingen pratar...

Jag sjunger lite ibland, men de va mer förut. Då red jag aldrig utan att sjunga på nåt^^
När jag tävlde förut pratade jag alltid med ponnyn, men nästan aldrig nu längre. det e lite tråkigt tyckr jag... Önskar att jag snackade lite mer:D

Jag sitter och övar på sånger när jag är ute själv :p Finns så mkt vilt i skogarna runt oss både jag känner mej säkrare om jag sjunger lite haha lite knäppt men vadå ingen hör ju (tror jag iaf:o ) hahha

Jag pratar också med hästen när jag är ute med den...och sjunger:angel: Jag tror helt enkelt hon blir lugn av det:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Senast: Mirre
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar