vad säger ni till hästen?

Sv: vad säger ni till hästen?

jag brukar sjunga rätt tyst.. om jag inte ser någon inärheten då.. då är jag tyst..eller så småpratar jag med pållen! :D

hehe... det verkar som de flesta pratar med sina hästar, iaf när de är ensamma ute.:) (precis som jag då):p
Mina hästar har en tendens att vara ganska rädda av sig när man är ute i skogen. Så jag pratar mycket med dem och berömmer dem. Det lugnar ner dem väldigt mycket faktiskt. Annars sjunger jag eller bara snackar skit. Man har kanske haft en dålig dag och då pratar man ut med hästen, det känns tröstande.:rofl:
Usch... nu håller jag på att bli sentimental också:D
På banan blir det mest berömmande ord lr nått mindre vredesutbrott på en själv.:mad: (Ser noga till att inte skylla på hästen) För det är ju typ jämt ens eget fel iaf. hehe
Måste få erkänna en sak...
Jag har faktiskt inte läst hela tråden innan jag la in mitt inlägg.... Jag ville så gärna skriva vad jag tyckte...:angel:
Det var nån som skrev att de brukar rätta sig själv när de är ute och rider. Detta gör även jag.. typ som..
Men kom ihåg vad läraren sa nu..
mjuk hand, sträck på dig, och sen det vanligaste..... sitt, sitt, sitt...:o

hmmmm... har haft mina svårigheter med att sitta i traven...
Det gamla ordspråket fungerar alltid:
TRÄNING GER FÄRDIGHET
kram på er alla hästmänniskor

Jag brukar småprata lite med hästen var jag än rider, men inte hela tiden. det är väl mest att man berömmer och så. däremot funderar jag väldigt mycket på alla möjliga problem mm när jag rider i skogen... Skulle aldrig våga sjunga, tänk om nån hör mig!:o :) det händer inte så sällan att jag stöter på nån... Annars pratar jag med hästarna när jag pysslar med dom i stallet åxå.

Jag kan sitta och småprata eller jag pratar ganska mycket :crazy: och ibland kan jag till och med sjunga..:smirk:

Hihihii gör som du tycker du. Jag pratar med hästen som det vore min vän... Vackert väder, fin skog o ridväg o vilken väg man ska ta mm. och om du känner för att sjunga så tror jag inte att du gör fel eller att hästen blir sur för det... hihihhii :rofl:

en liten fråga bara, när ni är ute och rider..pratar ni med hästen,sjunger ni eller sitter ni helt tysta?? vad är bäst egentligen?

Jag babblar på när jag e ute o rider, spec där saker e läskiga- Det blir ord som. How, kliar det? Åh, va träligt väder, det var väl inte får farligt, bra, duktig tjej etc.. :rofl:
Folk bara glor på en, spec när hon e rädd för ngt o jag måste ta ner henne på jorden igen:angel:

I paddocken blir det mest ord som bra, annars e det nog mest koncentration o drivning som gäller då hon segar där o envisas med att nu är vi klara:rofl:

pratar, sjunger, nynnar :p
berömmer

Vi har värsta konversationen! ;)

efter att ha blivit influerad (läs hjärntvättad:D ) av en engelsk galopptränare, är det en ramsa bestånde av " easy boy....good lad!" som gäller på min stundtals hispiga fullblodspojke.

Sjunger och pratar, är hästen nervös och upphetsad sjunger jag, för då MÅSTE man andas själv och man spänner sig inte :idea:

när jag rider ut brukar jag prata om allt möjligt med ponnyn eller sjunga, eller så har jag musik på från mobilen :)

Jag är inte riktigt bekväm med att prata med hästen ännu. Känns så ovant och man är lite skraj att någon ska höra vad man pladdrar om.
Men jag brukar säga något i stil med: "jaha, det gick ju bra förra gången, bla bla bla.
Sedan brukar jag alltid kommentera och retas lite om hästen är lerig eller hårar mycket eller har extra mycket illaluktande guck under hovarna :rofl: "men usch vad du luktar illa idag" eller "jaha, någon som vältrat sig i smutsen idag eller?"

Pratar jämt med hästarna:)

I stallet, i skogen, på banan osv

Diskuterar ridvägar, beröm, tillsägelse osv osv osv

"Men Betty din märr! ge dig nu" brukar användas när hon krånglar:D

Eller "Envisa åsna jag vet att du kan!"

"Ut på volten nu, inte in mot mig" Betty har en förmåga att skära in på volten i longeringen

Dem får alltid veta vad det är för väder innan dem går ut

Säger alltid godnatt och ses i morogn när jag går på kvällen.
Min förra häst åt inte om jag inte sade det. Han stod kvar vid boxdörren och väntade

"Hej hästarna, är ni hungriga?" är standard på morogn

haha jag pratar ganska mycket med min häst. så när jag och lisa var ute och red så dummade sig min lille häst för en cyklist och vi var nära på att ramla ner för ett brant dike. man blir ju rädd, så jag skrek till honom "är du helt dum i huvudet". haha det roliga var ju att cyklisten trodde att det var till henne jag skrek. så jag sa "förlåt det var inte till dig, det var till hästen jag skrek..." men hon såg ändå sjukt skeptisk ut. haha. det var nog roligare för lisa än för mig.

jag brukar prata me hästen! tycker det e mysigt och det känns som hon lyssnar :p iaf när vi e på hemväg å hon vill kuta iväg när vi travar :p då brukar ja säga "bella det är ingen kapplöpning vrf har du så brottom!?" och då känns detsom hon lyssnar!! helt sjukt men ja tror hon gör de... :D

jag pratar alltid :p
Speciellt om vi är ensamma.. :D
Sjunger HÖGT gör jag också ibland :o
Jag gör oxå de :) lite pinsamt bara när man kommer runt kröken och möter en hel familj som står och glor på en :D Det brukar vara typ lejonkungen eller nåt jag sjunger ;) lätta och roliga låtar..
Måste bara lägga till att jag tycker synd om hästen som måste stå ut med mitt sjungande x)

Jag småpratar rätt mycket när jag rider, både berättar saker och använder röstkommandon. Om jag är rädd för att hästen ska bli rädd (för att det blåser till exempel) sjunger jag för att lugna mig själv så jag inte ska spänna mig och stirra upp hästen :) "På fyra ben går den som jag gillar allra mest" är en höjdare :)

Jag måste vara typ den enda som inte pratar, verkar det som ;O
Vet inte varför jag inte gör det, men det känns bara så konstigt. Och tänk om nån hör! Skulle vara liiiite pinsamt.
Visst händer det att jag säger kanske "bra" eller "såja" eller liknande. Men iofs pratar jag inte så mycket i "vanliga" fall heller. Tycker det är så skönt att bara rida ut i skogen och slippa prata. Haha.
Jag vet, jag är knäpp ;b

Det blir mest bara småprat med honom och det verkar han gilla ihop med att han får massage.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Senast: Mirre
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar