Vad jag kan hitta så finns inte annat angivet här i tråden än att man avtalat att stoägaren ska betala för stoets kostnader. Som inte är specificerade i avtalet. Att stoet ska gå kvar tills fölet är avvant. Sedan har man i efterhand kommit fram till att om stoet ska stallas in ska säljaren meddela stoägaren detta.Man kan inte göra som man vill med någons djur och sen kräva att ägaren betalar när det inte meddelats vad som gjorts.
Bara det sista har inte skett och det är inte heller reglerat i avtalet, enligt vad jag kan se.
Så då med dessa uppgifter finns det inga oväntade utgifter utan det står att stoägaren ska stå för kostnaderna, som i det här fallet varit hovslagare och foder.
Till sist till citatet här ovan. Som ansvarig för hästen, i det här fallet säljaren så kräver djurskyddslagen att man sköter hovvården, att man fodrar hästen och att den får komma in om förhållanden så kräver. Alltså har inte säljaren gjort något stort fel och har också rätt att kräva ersättning för sina utlägg. Ägaren/köparen har ju meddelats vilka kostnader som säljaren har haft innan hästen hämtas. Att det sedan är kort tid innan man vill ha betalat är en annan sak.
Helt ärligt tror jag att om man driver det här fallet vidare förlorar köparen som har skrivit på ett avtal om att ersätta kostnaderna för stoet. Det är enligt vad som står här i tråden inte preciserat vilka kostnader, utan bara kostnader.
Juristen som svarat har nog inte hela bilden klar för sig med vad djurskyddslagen lägger för ansvar på säljaren och rätten att kräva ersättning.