Vad säger lagen?

gul_zebra

Trådstartare
Det finns en familj här i området som har en hund, runt 5 år gammal. Jag har inte sett hunden sen den var en liten valp, av den enkla anledningen att den aldrig får komma ut på promenader. Den får gå ut på deras tomt (liten tomt ska nämnas, typ 5*5 m eller så), motionera får den göra genom att springa upp och ner i trappen. Ska man besöka de så får man snällt mata hunden med köttbullar eller korv för att slippa bli attackerad :crazy:
Problemet? Hunden drog alltid på promenaderna så det blev ohållbart till slut. Att omplacera till nån som faktiskt kan hantera en hund eller att avliva finns förstås inte ens :grin:

Syrran (som är kompis med en i familjen) har anmält flera gånger tidigare utan att nånting hänt. Nu vill hon inte anmäla när man inte får vara anonym längre, så hon har bett mig att jag anmäler de, vilket jag förstås kommer göra - jag må vara bekant med de men jag skiter fullständigt i om de blir griniga på mig :devil: Men tja, jag har rätt dålig koll på vad lagen säger om hundars utevistelse och motion. Hunden får ju komma ut, bara det att det är på en väldigt liten yta... Så, vad säger lagen egentligen? Bryter de mot den? Eller är de helt lagliga? :crazy: Jag har för mig att det finns regler om utevistelse/motion för hundar men juridikspråk är inte min grej och jag har gärna lite på fötterna när jag ska anmäla folk.

Sv: Vad säger lagen?

Vad jag vet så får man vara anonym.
Men det som gäller är att du måste ringa från hemligt telefonnummer och inte säga ditt namn.
Ser de ditt nummer eller fårt veta ditt namn, så är de skyldiga att tala om vem du är om den som blir anmäld frågar.

Du kan ju alltid ringa till polisen lr djurskyddet och fråga hur det ligger till. Ush stackars hund.

Fick mig en liten tankeställare ang lagar här i sverige och i usa. Villken skillnad det är, om man tittar på djurpolisen så räcker det med att hundar har mat vatten o skydd. Det verkar inte finnas nå lagar om att hundarrna ska få komma ut. Hemskt.

Jag fick höra att det försvann nån gång under -08 för att det är så många som anmäler folk för att jävlas... Helt sjukt om det stämmer, det drabbar ju bara de djur som far illa! Vem fan vågar anmäla nån som inte drar sig för lite misshandel här och där liksom :(

Raven_: Mjo, kruxet är mest att jag inte litar på att de ens kan reglerna själva med tanke på att ingenting gjorts tidigare under åren...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 501
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka