Vad säger hon?

Sv: Vad säger hon?

Det är sånt där jag inte fattar och det finns inget i hästars beteende dvs hur en starkl flockledare beter sig som ger stöd för såna idéer tycker jag. Ändå läser mn ofta sånt på buke tex:confused:

När man t ex leder en häst kan det kännas tryggt att hästen har lärt sig att vara en bit ifrån tycker jag, NH eller ej. Blir de skrämda och hoppar till, eller kanske att de halkar på vintern, då vill inte jag stå så nära att hästen hoppar på mig av bara farten. Särskilt om det är en ny häst eftersom man kanske inte hunnit pränta in i huvudet på hästen att man ALDRIG går på en människa, men även om man har det kan det vara svårt för en häst i panik som använder fel hjärnhalva att se vart den sätter fötterna. Nu är det ju vissa som "aldrig" blir skrämda och då bryr jag mig inte lika mycket, men jag vill ändå att de förstår vad jag menar om jag föser dom en bit ifrån om det skulle komma en situation där man vill ha avstånd.

Du verkar ha en fin kontakt med hästen, när hon kan visa sån ömhet emot dig o gå o snusa på dig. Förstör inte det med att oroa dig över ledarskap. Var tacksam över hennes personlighet. :bump:

Det är sånt där jag inte fattar och det finns inget i hästars beteende dvs hur en starkl flockledare beter sig som ger stöd för såna idéer tycker jag. Ändå läser mn ofta sånt på buke tex:confused:

Det är oerhört opraktiskt att ha en häst hängandes över sig, snusandes i nacken på en när man leder den!

... hängandes över sig...

"hängandes över sig"... låter jobbigt o opraktiskt, ja... ;) Var o en måste ha sin "dancing space" naturligtvis. Däremot att en unghäst smyger in bakom en lite när det är läskigt tycker jag är helt ok. Sen kan man uppmuntra att gå bredvid eller framför ibland när de vågar mer, medan man kliar halsen o pillar i manen o sjunger lite... :D

Men när den vuxne hästen går o blåser mig i örat, plockar med läpparna i hårtofsen o buffar kärleksfullt mot axeln... ja, helt ok i min värld. :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Kropp & Själ Jag har en anhörig som jag har lagt märke till ofta får andra att framstå i dålig dager. Det kan vara små kommentarer som ”gud vad du...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 972
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!