Vad säger hon?

Sv: Vad säger hon?

Jag har också haft fördelen att få äga en ledarhäst. Jag upplever att de som är ledarhästar är de som är lite smartare än andra hästar. Han kunde göra allt för mig. Visst var han bussig och så, men jag red honom i fem år och aldrig att han försökte kasta av mig, och när jag brutit benet så var han som en ängel att rida han bar mig så tryggt och säkert, sen när han kände att jag fått tillbaka balans och så igen så blev han som vanligt, pigg och busig!:D

TS: Jag tror att din häst gillar dig och vill få uppmärksamhet.!

Ja jag tror också att det är intelligentare hästar. Tyckte mej nästan märka hur han suckade över de mer korkade som jagade upp sej för småsaker:rofl:.
Det där med att ta hänsyn känner jag så väl igen. Krav efter ryttare, helt enkelt.
En sån där som alltid uppför sej och är klok och omtyckt av både hästar och människor.

Det finns en häst i stallet nu som är ny men som verkar vara samma sort. Mycket behaglig och trevlig och t o m lilla argbiggan jag rider tycker att han är helt ok:idea:

Sara-Ida: sorry för lite OT. Jag tänker att ditt sto helt enkelt gillar dej, det är inte krångligare än så. Som andra sa, vill du ha avstånd måste du ju markera så hon vet, alla ledarhästar håller inte en meter till alla andra hästar, det varierar väldigt vad de går med på, och med vem. Det viktiga är att NÄR ledarhästen markerar sin vilja så lyssnar de andra.

Ingen fara! Ni verkar ju rörande överens om betydelsen av snusande hästar! :D

Jag har också haft fördelen att få äga en ledarhäst. Jag upplever att de som är ledarhästar är de som är lite smartare än andra hästar. Han kunde göra allt för mig. Visst var han bussig och så, men jag red honom i fem år och aldrig att han försökte kasta av mig, och när jag brutit benet så var han som en ängel att rida han bar mig så tryggt och säkert, sen när han kände att jag fått tillbaka balans och så igen så blev han som vanligt, pigg och busig!:D

TS: Jag tror att din häst gillar dig och vill få uppmärksamhet.!

Vet ju vilken häst du menar och kan säga att pappa är precis likadan, en riktig alfahanne! Inte alltid helt enkel med mycket bus och egna idéer, men ändå alltid vänlig och en riktig ängel när han t.ex. har med barn och föl att göra. Tror (tyvärr) att det är en typ av häst man inte får tag på alltför många gånger i livet...

Har dock hänt något underligt hemma i stoflocken i sommar. Den bestod av ett hbl-sto (17 år) och två NF-ston (26 och 8 år gamla) och det var svårt att uttyda vem som egentligen var ledare (hbl-stoet vann ju de flesta diskussioner pga. sin storlek, men har egentligen inte rätt mentalitet för att leda) utan samtliga gick mest och tittade snett på varandra utan att erkänna någon riktig rangordning. Sedan kom det ett nytt tillskott i form av ett 2-årigt NF-sto (som är dotter till ledarstoet i flocken där hon vuxit upp, men har ändå varit ganska hunsad av de äldre stona i den flocken). Hon verkar vara en vänlig själ och lät sig inte skrämmas utan blev "vän" med samtliga ston praktiskt taget direkt. Och nu verkar det som om alla de andra stona också börjat komma mycket bättre överrens sinsemellan, inga sura miner längre alltså.

Men det känns ju lite underligt om det är så att 2-årsstoet tagit på sig ledarrollen (utan att lyfta en hov), men har faktiskt ingen annan riktigt bra förklaring till den plötsliga harmonin som infunnit sig i flocken. Kan verkligen en så ung häst erkännas som ledare i en flock...? Kan nämligen inte säga att jag varit med om det tidigare (även om det då i allmänhet har rört sig om lite större flockar).

Helt OT förstås... Sorry. :o

Men det känns ju lite underligt om det är så att 2-årsstoet tagit på sig ledarrollen (utan att lyfta en hov), men har faktiskt ingen annan riktigt bra förklaring till den plötsliga harmonin som infunnit sig i flocken. Kan verkligen en så ung häst erkännas som ledare i en flock...? Kan nämligen inte säga att jag varit med om det tidigare (även om det då i allmänhet har rört sig om lite större flockar).

Helt OT förstås... Sorry. :o

Min gamla dam var flockledare redan vid 2 års ålder. Och hon var samtidigt helt ohanterad av människor. Gissa om hon var jobbig att rida in... :crazy:

Den häst jag berättade om tog ju som ny femåring över i en hage med hästar där de var från 5-20 år. Några riktiga elakingar.
Jag blev vansinnig när jag hörde att han släppts in där men såg sen själv med egna ögon hur han åt ur samma hög som en av de riktigt sura. Sen stod de och hängde ihop och solade....

En annan sak med dessa hästar är att de sällan måste hålla alla borta från maten och hotaoch tjafsa de är inte heller så noga med om hästar kommer nära. Han var väldigt tolerant egentligen. Det var bara när andra tog sig alltför stora friheter som han snabbt och bestämt signalerade att "nu räcker det". Då blev det aldrig diskussion utan den andra förstod direkt.

Kom att tänka på det ang de här diskussionerna om ledarskap och att inte låta hästen göra si eller så. En riktigt stark ledare behöver inte vara så noga med revir mm. I den hästens värld finns nästan inte ens tanken att någon skulle ifågasätta ledarskapet:idea: Det lärde mej också en hel del om hästhantering. Det gäller tex att förstå VAD den starka ledaren tillåter och inte..

Nej en sån individ hittar jag nog aldrig igen....

Det händer, men är nog inte så vanligt. Min förra häst var 3 när jag köpte honom. Han tog kommandot direkt i hagen , där han gick med två ston, varav den ena varit ledarsto hela sitt liv. En dag stod jag och tittade på dem i hagen. Han skrittade lugnt på en väldigt liten volt och drev de två stona att trava runt honom på en större volt. När de försökte sakta av eller gå ut volten högde han bara hvudet och lade öronen lite bakåt. De fortsatte så här en lång stund. (stona såg INTE roade ut)
Vilken syn när en ungtupp bara går in och styr med "järnhov".

En fråga till er som är pålästa på hästbeteenden: mitt sto älskar att lufsa efter mig och andas på mina händer, mina armar, rygg och gärna i håret när jag leder henne. Hon drar djuuuuupa andetag och verkar väldigt nöjd med det.

Är detta positivt eller negativt, vad betyder det på hästspråk?

//Nyfiken :)

Jag blir så förvånad över frågan..?

"Hon verkade väldigt nöjd, hon älskade det..." Skulle tro att detsamma gällde för dig? Och det kände hon. Båda nöjda = positivt! :bump:

Tänk inte så mkt; känn o lita på det du känner. Vad andra människor "som är pålästa på hästbeteende" tycker är väl oväsentligt..? ;)

/Trötter

Jag blir så förvånad över frågan..?

"Hon verkade väldigt nöjd, hon älskade det..." Skulle tro att detsamma gällde för dig? Och det kände hon. Båda nöjda = positivt! :bump:

Tänk inte så mkt; känn o lita på det du känner. Vad andra människor "som är pålästa på hästbeteende" tycker är väl oväsentligt..? ;)

/Trötter

Jag var mest nyfiken, faktiskt. Men det här är en annars ganska kaxig dam - en typisk "wannabee" som någon skrev tidigare - som gärna föser runt andrai hagen, och om nödvändigt även människor, så det kan ju vara bra att veta att man inte uppmuntrar något som sas ökar hennes dominansförsök... ;)

Rädd att tappa kontrollen..? ;) I så fall behöver du inte vara det. Hon har den redan... och det är ok. :D

Det är ok så länge allt annat fungerar.

Men jag uppfattar TS häst som en dam med vissa åsikter, ex att inte vilja bli tvättad med schampoo, (kan tyckas vara en småpetitess, men det säger en del om hästens åsikter, de allra flesta hästar accepterar det mesta deras ägare tar sig för) och då är det frågan om det är ok att hästen är den som har kontrollen.

Rädd att tappa kontrollen..? ;) I så fall behöver du inte vara det. Hon har den redan... och det är ok. :D

Inte rädd, nej! ;) Men jag har ingen lust att slåss med sturska märrar i onödan, om man säger så, det kostar en del energi, så det är bäst att vara tydlig och konsekvent i all hantering när det gäller min fröken.

Det är ok så länge allt annat fungerar.

Men jag uppfattar TS häst som en dam med vissa åsikter, ex att inte vilja bli tvättad med schampoo, (kan tyckas vara en småpetitess, men det säger en del om hästens åsikter, de allra flesta hästar accepterar det mesta deras ägare tar sig för) och då är det frågan om det är ok att hästen är den som har kontrollen.

Ja suck... jag blir helt överväldigad och imponerad när jag kan göra saker med min valack som märren aldrig skulle ha gått med på... :crazy: Hennes vattenfobi är helt sjuk. Hon rullar sig ALDRIG vid minsta fukt i marken, bojkottar vattenkoppar som skvätter - hellre törstar hon ihjäl, blir spänd som en fjäder vid lukten av en sjö och att spolas med slang är uteslutet....

Jag var mest nyfiken, faktiskt. Men det här är en annars ganska kaxig dam - en typisk "wannabee" som någon skrev tidigare - som gärna föser runt andrai hagen, och om nödvändigt även människor, så det kan ju vara bra att veta att man inte uppmuntrar något som sas ökar hennes dominansförsök... ;)

Ah då liknar hon min lilla älsklingshäxa:love: ja hon är väldigt gosig hon med, när jag är till lags:rofl::rofl:

Hon är en inte lika ranghög häst, (men vill gärna vara högst(!) )
Drar sig inte för att huta åt både folk och fä. Hon är tuff och självsäker och har alltid näsan i vädret:D Hon har sparkat efter folk och jagat ut folk ur boxen tex, när hon var yngre och ännu mer inställd på att göra som hon ville. (Då kände jag henne men var inte inblandad eftersom jag hade två andra hästar då)

Ja då förstår jag att du undrar, det är lite lurigt med såna. Den här damen tar gärna strider och är mkt envis. Människor är hon inte så jätteimponerad av. :cool: Alltså människor som sort hon respekterar ju däremot enskilda personer hon gillar. Samtidigt har hon stort förtroende för människor. Hon går fram precis var som helst om jag bara talar om att det är ok.

Hon har en oerhört rar och gosig sida. Hon ser mej som sin människa och visar det tydligt, hon accepterar att jag bestämmer över henne vilket är stort i hennes egna ögon:rofl:. Inte för att hon inte visar vad hon tycker för det visar hon GÄRNA, men jag tycker det är helt ok så länge hon lyssnar på mej och vad jag vill.

OM man är accepterad vilket jag är så är hon en lojal och underbar kompis, men tar man henne på fel sätt och går i prestigestrider tex så blir hon totalt oresonlig och ger sig aldrig. Riktigt istadig och grinig kan hon bli.
Jag gillar såna hästar men jag har fått tänka till många gånger för att få ett samarbete med henne, inte krig. Det är en utmaning.

Men samtidigt blir man rörd till tårar nästan av att hon är så ambitiös och rar och gosig när hon verkligen tycker att man är okej och att det vi gör ihop är okej och t o m något hon gillar. Då ger hon allt och är otroligt bussig.

Ett fuxsto med vita tecken, kort sagt:angel: Helt underbar personlighet. Men inte någon lätt häst egentligen. Med mkt vilja och synpunkter och INTEGRITET. Och det viktigaste, hon är smart och bra i huvudet och håller sej kall när det är viktigt att göra det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en relativt ohanterad ettåring hemma. Hon är trygg och bra i flocken, lägst i rang eftersom hon är yngst.

När jag promenerar med henne går hon ett halvt steg bakom och flåsar mig i nacken hela tiden, som fastlimmad med mulen. Jag tolkar det som osäkerhet från hennes sida när hon är ensam utan sin hästflock, men att hon litar på mig.

Lite charmigt är det, men jag tänker vänja av henne med det. Jag vill ha hästarna minst en halvmeter ifrån mig.

Haha, det låter som att din är ganska ranghög, ja! :rofl:

Ibland kan man bli väldigt förvånad av att studera nya hästar i hagen, eller nya konstellationer. Men.. den där såg ju ut som en TYPISK lågrangad häst! :p

Upplever oftast att det är de ranglåga som reagerar mest på att bli lämnade ensamma. Det känns som att det oftast är "mellanhästarna" som startar bråk eller surar, de so har ledarrollen trots att de inte är mogna för det men att det inte finns några högre i rang i hagen, eller uppkomlingar som försöker ta över ledarrollen.
Rätta mig gärna om jag har fel, det är såhär jag upplevt hästarna i hagarna där jag haft kusar :p

Upplever oftast att det är de ranglåga som reagerar mest på att bli lämnade ensamma. Det känns som att det oftast är "mellanhästarna" som startar bråk eller surar, de so har ledarrollen trots att de inte är mogna för det men att det inte finns några högre i rang i hagen, eller uppkomlingar som försöker ta över ledarrollen.
Rätta mig gärna om jag har fel, det är såhär jag upplevt hästarna i hagarna där jag haft kusar :p

Jo i stort sett håller jag med. Det finns ju även olika roller i en flock som att v aravakthund mot inkräktare tex.

Jag vill ha hästarna minst en halvmeter ifrån mig.

Det är sånt där jag inte fattar och det finns inget i hästars beteende dvs hur en starkl flockledare beter sig som ger stöd för såna idéer tycker jag. Ändå läser mn ofta sånt på buke tex:confused:

Det är sånt där jag inte fattar och det finns inget i hästars beteende dvs hur en starkl flockledare beter sig som ger stöd för såna idéer tycker jag. Ändå läser mn ofta sånt på buke tex:confused:

Hästarna har ju också en privat sfär som inte alla får komma in i. Hästarna väljer ju vilka som får komma riktigt nära och vissa släpper ingen så nära att de kan klia manke eller slå flugor åt varandra. Mitt sto släpper mycket sällan andra hästar närmare än en meter.
(Min förra häst var likadan)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Kropp & Själ Jag har en anhörig som jag har lagt märke till ofta får andra att framstå i dålig dager. Det kan vara små kommentarer som ”gud vad du...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 972
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!