Vad säger hon?

S

Sara-Ida

En fråga till er som är pålästa på hästbeteenden: mitt sto älskar att lufsa efter mig och andas på mina händer, mina armar, rygg och gärna i håret när jag leder henne. Hon drar djuuuuupa andetag och verkar väldigt nöjd med det.

Är detta positivt eller negativt, vad betyder det på hästspråk?

//Nyfiken :)

Sv: Vad säger hon?

Vet inte men varje gång jag var inne på kliniken med mitt förra sto stod hon och snosade djupt, gärna på mina byxben och blev hemskt orolig om jag gick därifrån. Hon fann en trygghet i att vet att jag fanns där och att hon litade på mig.

Så tolkade jag det iallafall.

Vet inte men varje gång jag var inne på kliniken med mitt förra sto stod hon och snosade djupt, gärna på mina byxben och blev hemskt orolig om jag gick därifrån. Hon fann en trygghet i att vet att jag fanns där och att hon litade på mig.

Så tolkade jag det iallafall.

Ja, i så fall är det ju positivt! Jag tänkte att man brukar säga att hästar inte ska gå närmare dess ledare än en meter eller något i den stilen, att det kanske var ett oönskat beteende. Hon vill gärna gå nära och nosa.

Min valack är en "snusare och luktare".

Han går igenom alla männsikor med mulen och luktar och blåser på dem. Han älskar gosiga tyger som är luddiga eller fårskinn.

Har man ett ledset barn så ställer man barnet på en stol utanför hans box, så blåser och luktar han på dem och ger något som barn uppfattar som kärlek och trygghet.

Han charmar alla med sin vänlighet. Han är lättsam, och visar alltid tillgivenhet, vem som helst kan leda eller sköta honom eller lasta honom eller vad man nu vill.

I stallet och bland andra hästar är han kung, jag måste stänga gallret för honom annars biter han de hästar som går förbi. Han jagar eller biter andra hästar i hagen. (numer släpper jaginte ihop honom med andra)

Så på ett sätt kan man uppfatta honom dominant, men trygg.

Ridmässigt är han ängslig, blir lätt skrämd och stressad, kan får ångest om han inte förstår. Han är inte rädd för något som typ smällare eller lastbilar, tåg osv. Däremot kan ett fladdrande löv få honom att hyperventilera......

Det är svårt att tolka sådana beteenden. Men jag uppfattar ändå att de visar tillgivenhet när de är i en trygg situation. Men kan lätt bli ängsliga.

Hästar som följer efter har ju visat att de accepterar en som ledare.

Ja, i så fall är det ju positivt! Jag tänkte att man brukar säga att hästar inte ska gå närmare dess ledare än en meter eller något i den stilen, att det kanske var ett oönskat beteende. Hon vill gärna gå nära och nosa.

Fast då måste man ju först ha visat dem var den osynliga metern är..
Lärt dem att detta är mitt område. Jag låter mina gosa och snusa i stallet, men leder jag så behöver jag bara stampa med foten om jag tycker att de är för nära, då gör dem halt eller saktar in så de går i behagligt avstånd. Jag har olika avstånd på olika hästar.

En del hästar gillar ju att låta andra nosa på dem eller klia manke, medans andra jagar dem bort.

Fast då måste man ju först ha visat dem var den osynliga metern är..
Lärt dem att detta är mitt område. Jag låter mina gosa och snusa i stallet, men leder jag så behöver jag bara stampa med foten om jag tycker att de är för nära, då gör dem halt eller saktar in så de går i behagligt avstånd. Jag har olika avstånd på olika hästar.

En del hästar gillar ju att låta andra nosa på dem eller klia manke, medans andra jagar dem bort.

Aha, är det så det är. Nåja, jag får nog erkänna att jag tycker hennes nosande är rätt gulligt... :love: Ibland gräver hon in hela nosen i jackan. Jag tror hon liknar din häst på många sätt, stöddig men samtidigt lite ängslig. Kommer det något läskigt går hon gärna och gömmer sig bakom min rygg! (och hon får också gå ensam i hagen)

Min valack är en "snusare och luktare".

Han går igenom alla männsikor med mulen och luktar och blåser på dem. Han älskar gosiga tyger som är luddiga eller fårskinn.

Har man ett ledset barn så ställer man barnet på en stol utanför hans box, så blåser och luktar han på dem och ger något som barn uppfattar som kärlek och trygghet.

Han charmar alla med sin vänlighet. Han är lättsam, och visar alltid tillgivenhet, vem som helst kan leda eller sköta honom eller lasta honom eller vad man nu vill.

I stallet och bland andra hästar är han kung, jag måste stänga gallret för honom annars biter han de hästar som går förbi. Han jagar eller biter andra hästar i hagen. (numer släpper jaginte ihop honom med andra)

Så på ett sätt kan man uppfatta honom dominant, men trygg.

Ridmässigt är han ängslig, blir lätt skrämd och stressad, kan får ångest om han inte förstår. Han är inte rädd för något som typ smällare eller lastbilar, tåg osv. Däremot kan ett fladdrande löv få honom att hyperventilera......

Det är svårt att tolka sådana beteenden. Men jag uppfattar ändå att de visar tillgivenhet när de är i en trygg situation. Men kan lätt bli ängsliga.

Hästar som följer efter har ju visat att de accepterar en som ledare.

Hmmm bara en liten parentes, det är INTE dominant att jaga andra i hagen eller hugga efter dem. Det är vad jag kallar wannabee, de vill klättra men har inte det som krävs. Eller så är de vaktaren i flocken, om de ger sig på nykomlingar mm. men det lät det inte som?

En dominant häst behöver inte markera sej hela tiden, den ÄR det bara. Den tar bara strid om den verkligen skulle hotas i sin rang, vilket brukar vara sällsynt. En riktigt ranghög häst är dessutom nästan alltid omtyckt av andra hästar.

Hmmm bara en liten parentes, det är INTE dominant att jaga andra i hagen eller hugga efter dem. Det är vad jag kallar wannabee, de vill klättra men har inte det som krävs.

Exakt min erfarenhet också. Testar och bråkar men är innerst inne små och ängsliga. Mitt gamla sto var en riktig "natural born leader". Skillnaden var som natt och dag. Aldrig att hon viftade med en hov mot andra hästar, de bara slöt upp bakom henne. Det var häftigt att se.

En fråga till er som är pålästa på hästbeteenden: mitt sto älskar att lufsa efter mig och andas på mina händer, mina armar, rygg och gärna i håret när jag leder henne. Hon drar djuuuuupa andetag och verkar väldigt nöjd med det.

Är detta positivt eller negativt, vad betyder det på hästspråk?

//Nyfiken :)

hon undrar vilket schampo o duschcreme som du använder:D

Bjussa henne på dito:rofl:

Kompishästar gör så med varandra- hon gillar dig:love:

hon undrar vilket schampo o duschcreme som du använder:D

Bjussa henne på dito:rofl:

Kompishästar gör så med varandra- hon gillar dig:love:

Åhhh! :love::love:

Someone who loves me! Nice :D

...Men hur bra kompisar vi än är får jag INTE bada henne, så schampot får jag nog behålla själv... :(

Precis, jag skrev att man kan uppfatta honom dominant. En riktig ledare behöver sällan agera, den bara är..Förmodligen så är det den bästa av alla hästar att äga då den sällan skadar sig eller kommer i slagsmål.

Enl Linda Keeling så vill ju hästar inte själva bli skadade då dem förmodligen inte hänger med flocken och blir villebråd.
Det är anledningen till att ledarehästen inte jagar eller bits.

Problemet är att min häst inte jagar nykomlingar, han började med detta i sin egen flock, men han är störd...pga av strikt boxvila från 4 månaders ålder i 8 månader så tappade han nog en del av sin sociala hästkompetens. Han fick den av mig i stället

Iom att han kan hugga hästar som går förbi, (en gång hände det att han stack in huvudet i en annans häst box och bet den i halsen) eller hoppa över två staket `a 130 höga för att jaga, så släpper jag av förklarliga skäl inte in nykomlingar till honom. :angel:

Det gäller i så fall långsam invänjning.

Precis, jag skrev att man kan uppfatta honom dominant. En riktig ledare behöver sällan agera, den bara är..Förmodligen så är det den bästa av alla hästar att äga då den sällan skadar sig eller kommer i slagsmål.

Enl Linda Keeling så vill ju hästar inte själva bli skadade då dem förmodligen inte hänger med flocken och blir villebråd.
Det är anledningen till att ledarehästen inte jagar eller bits.

Problemet är att min häst inte jagar nykomlingar, han började med detta i sin egen flock, men han är störd...pga av strikt boxvila från 4 månaders ålder i 8 månader så tappade han nog en del av sin sociala hästkompetens. Han fick den av mig i stället

Iom att han kan hugga hästar som går förbi, (en gång hände det att han stack in huvudet i en annans häst box och bet den i halsen) eller hoppa över två staket `a 130 höga för att jaga, så släpper jag av förklarliga skäl inte in nykomlingar till honom. :angel:

Det gäller i så fall långsam invänjning.

Det blir ju speciellt då ,s om du beskriver, det liknar en jag känner som inte bara hade gått med sin mamma flera år......Det har nu efter flera år gått att få honom att fungera någotsänär med andra hästar, men det går inte med alla så att man får välja hagkompisar.

Jag har ägt en sån där riktig ledarhäst och det fick mej att vilja lära mej mer, för det var otroligt intressant.:idea:

I början fattade jag ingenting:confused: En då 5-årig häst som släpptes ut med ett gäng (av misstag från en stalltjej) sura gamla valacker som brukade jaga livet ur nya valacker. Det brukade sluta med blodvite varje gång. Jag hade sagt att de inte fick släppa honom där. Vilket en av dem glömde.....

Men stalltjejerna berättade förundrade att NÄ, det gick bra, dom blev kompisar direkt:eek: Han fick t o m äta hö ifred i hagen.:cool:

Det var en oerhört bra häst att ha på väldigt många sätt inte minst för hans inflytande över alla andra i vår egen flock senare. Det som kan vara nackdelen är att de är så trevliga och välfungerande med männsikor ända tills det kommer till något som verkligen är viktigt för dem, då kan man få se en istadig sida som är rätt kompromisslös, om man säger så... :cool:

Men å andra sidan när den hästen hade accepterat att jag kunde få bestämma i alla lägen var det en guldhäst som man kunde lita på till 100 procent i alla tänkbara lägen:love:

Hmmm bara en liten parentes, det är INTE dominant att jaga andra i hagen eller hugga efter dem. Det är vad jag kallar wannabee, de vill klättra men har inte det som krävs. Eller så är de vaktaren i flocken, om de ger sig på nykomlingar mm. men det lät det inte som?

En dominant häst behöver inte markera sej hela tiden, den ÄR det bara. Den tar bara strid om den verkligen skulle hotas i sin rang, vilket brukar vara sällsynt. En riktigt ranghög häst är dessutom nästan alltid omtyckt av andra hästar.

Så du menar att jag som hela tiden, i min okunskap om rang, trott att mina lugna och väldigt omtyckta plutta har varit väldigt låg och mjäkig helt plötsligt är av hög rang? :o

Kort sammanfattning:
Enda gången hon har varit kaxig i hagen var sommaren för 2 år sedan då hon vägrade böja sig för ledarhästen (valack, kastrerad väldigt sent) på sommarbetet.
Alla andra gånger nu de senaste 2 åren då det har introducerats nya hästar i hagen så har hon knappt hälsat på dem utan andra hästar jagar oftast bort nykomlingarna om de kommer för nära henne. De andra hästarna tycker verkligen om henne och blir oftast upprörda om hon lämnar hagen.

Jag trodde bara att min pålla var väldigt snäll och omtyckt :o

Förlåt för OT Ts!

Min man säger att de hälsar på varandra på det sättet så han brukar nosa mina hästar i näsborrarna, vet inte var han fått det ifrån men antagligen exet som också hade häst.

jag tror att hon trivs med dig och litar på dig :)

Kommer det något läskigt går hon gärna och gömmer sig bakom min rygg!

va gla att d bara e så.. mitt sto försöker klättra upp i knäet när hon inte känner sig säker i en situation. :angel:
synd bara att hon väger 500 kg å inte inser sina och mina begränsningar. :D

Det är häftigt med dessa hästar av stor pondus.

Ovan nämda valacks lillebror kaxade till sig rejält och blev rätt odräglig mot sina hagkompisar när han var 2½. (gick hingst till 3½ år s ålder).
Då hade jag en inack som var som du beskriver din häst.

Jag tänkte nog att lite tilltuffsad blir lillkillen om han är kaxig med Helge som den hästen hette.

Men när vi släppte ihop dem så nosade de inte ens på varandra. Min unghingst sprang runt den anda några varv och Helge tittade på honom uppmärksamt, slog frambenet i marken en gång. Sedan var det lugnt.
Unghingsten slutade med sitt kaxiga beteende på en gång.

Hade två andra inackar vid ett tillfälle, bla en sto som sparkade, så hon fick gå själv. Vi ett tillfälle så sparkade hon ner 2 staket för att komma in till min tinker och ungsto, och fortsatte sparka dem.....
Vi släppte i hop henne med en likadan valack av god ledartyp. Han bara tittade på stoet, sedan gick de lugnt och betade....

Det är spännande och märkligt med hästar beteenden

Det är spännande och märkligt med hästar beteenden

Visst är det, man lär väldigt mycket av dem:bow: Oj vad jag har lärt mej av att bara se hur de beter sig, hästarna.

Ang unghingstar så ja, där var den här hästen helt perfekt. De vågade inte ens tänka tanken att de var hingstar och blev ju enormt väluppfostrade som sådana öht tack vare den här självklara men väldigt kloka ledaren som satte ramarna för umgänget. OCh aldrig bråk i hagen när han var där.

Faktiskt måste jag erkänna att han lärde mej en hel del om mänskligt ledarskap också......gav mycket att tänka på.:idea:

Sara-Ida: sorry för lite OT. Jag tänker att ditt sto helt enkelt gillar dej, det är inte krångligare än så. Som andra sa, vill du ha avstånd måste du ju markera så hon vet, alla ledarhästar håller inte en meter till alla andra hästar, det varierar väldigt vad de går med på, och med vem. Det viktiga är att NÄR ledarhästen markerar sin vilja så lyssnar de andra.

Jag har också haft fördelen att få äga en ledarhäst. Jag upplever att de som är ledarhästar är de som är lite smartare än andra hästar. Han kunde göra allt för mig. Visst var han bussig och så, men jag red honom i fem år och aldrig att han försökte kasta av mig, och när jag brutit benet så var han som en ängel att rida han bar mig så tryggt och säkert, sen när han kände att jag fått tillbaka balans och så igen så blev han som vanligt, pigg och busig!:D

TS: Jag tror att din häst gillar dig och vill få uppmärksamhet.!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Kropp & Själ Jag har en anhörig som jag har lagt märke till ofta får andra att framstå i dålig dager. Det kan vara små kommentarer som ”gud vad du...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 972
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar