Vad såg ni senast? Del 3

Jag håller på att kolla på Black Earth Rising på Netflix, den handlar om en ung kvinna som adopterades till England efter inbördeskriget i Rwanda. Hon jobbar som utredare på en advokatfirma och hennes adoptivmor är åklagare på Internationella brottsdomstolen i Haag. I seriens första avsnitt överlämnar sig en f.d. rebellledare och frihetskämpe för tutsierna som nu är efterlyst för brott mot mänskligheten, och storyn spinner vidare därifrån. I intrigen som vecklas upp så tvingas huvudkaraktären Kate möta sitt eget förflutna i Rwanda. Väldigt bra och intressant serie tycker jag hittills, men den tycks ha flugit ganska mycket under radarn(?). Tung att se på dock på grund av de ämnen som behandlas, så jag tar den i etapper.

Alias Grace på Netflix var spännande och välproducerad, men jag har inte läst just detta verk av Atwood så jag vet inte hur den jämför sig med originalet. Det är historien om en ung, fattig irländsk flicka vars familj emigrerar till USA. Modern dör under resan och Grace skickas ut i världen för att arbeta. En serie av omständigheter gör att hon vid en ung ålder döms först till döden, sedan till livstids fängelse för mord, och nu vid seriens början vill en ung psykiater undersöka om hon inte möjligtvis kan bedömas ha varit psykiskt sjuk när brottet skedde, och därmed kan benådas.

En tredje miniserie (jag gillar miniserier eftersom storyn ofta är tightare) jag sett på Netflix nyligen är Anatomy of a scandal. En politikerfru får ett samtal från sin man, de måste prata. Väl hemma bekänner han att han haft en affär med en ung intern, och tillsammans gör de sig redo för PR-stormen. Sen landar bomben, och court of public opinion förvandlas till court of law när den unga kvinnan anklagar honom för våldtäkt. Om man sett och gillade Unbelieveable på Netflix så kanske man gillar denna också, fast det är mer domstolstema.

Jag håller på att kolla på Black Earth Rising på Netflix, den handlar om en ung kvinna som adopterades till England efter inbördeskriget i Rwanda. Hon jobbar som utredare på en advokatfirma och hennes adoptivmor är åklagare på Internationella brottsdomstolen i Haag. I seriens första avsnitt överlämnar sig en f.d. rebellledare och frihetskämpe för tutsierna som nu är efterlyst för brott mot mänskligheten, och storyn spinner vidare därifrån. I intrigen som vecklas upp så tvingas huvudkaraktären Kate möta sitt eget förflutna i Rwanda. Väldigt bra och intressant serie tycker jag hittills, men den tycks ha flugit ganska mycket under radarn(?). Tung att se på dock på grund av de ämnen som behandlas, så jag tar den i etapper.
Black Earth Rising är riktigt bra, förvånad över att den är så pass okänd och under radarn.

Jag tittade på Miraklet (the Wonder) när den kom till Netflix.

Väldigt lågmäld och utspelar sig i en liten by på Irland, strax efter den stora svälten.
Det handlar om en engelsk kvinna som är sjuksköterska, som ihop med en nunna turas om i skift att bevaka en flicka som inte ätit på fyra månader.
Ett drama som baseras på en bok.

Sevärd men en sådan film man måste vara på humör för att se.

Jag har så mycket jag känner mig ”efter” med nu så vet inte var jag ska börja 😅
Vilken av dessa ska jag beta av först??

Andor
Wednesday
The Crown nya säsongen
Blood and Water nya säsongen
Dead to Me nya säsongen
1899
Warrior Nun

Sedan hade jag egentligen tänkt att jag skulle beta av allt jag vill se på HBO och sedan säga upp den igen (Netflix och Disney+ har jag alltid) men är egentligen mer sugen på de andra *i-landsproblem deluxe* :p

På min lista där har jag
(Som jag sett någon säsong men inte senaste):
Handmaids Tale
Westworld
His Dark Materials (kanske lika bra att vänta till S3 också är ute?)
Legacies
(Nya jag funderar på)
The Nevers
White Lotus
Sex Life of Collage Girls
A Discovery of Witches
Euphoria

Jag har så mycket jag känner mig ”efter” med nu så vet inte var jag ska börja 😅
Vilken av dessa ska jag beta av först??

Andor
Wednesday
The Crown nya säsongen
Blood and Water nya säsongen
Dead to Me nya säsongen
1899
Warrior Nun

Sedan hade jag egentligen tänkt att jag skulle beta av allt jag vill se på HBO och sedan säga upp den igen (Netflix och Disney+ har jag alltid) men är egentligen mer sugen på de andra *i-landsproblem deluxe* :p

På min lista där har jag
(Som jag sett någon säsong men inte senaste):
Handmaids Tale
Westworld
His Dark Materials (kanske lika bra att vänta till S3 också är ute?)
Legacies
(Nya jag funderar på)
The Nevers
White Lotus
Sex Life of Collage Girls
A Discovery of Witches
Euphoria
Nya säsongen av Dead to me är inte alls så bra som jag hade hoppats på. I vart fall inte de första fem avsnitten. Jag tycker den är på gränsen till tråkig.

Nya säsongen av Dead to me är inte alls så bra som jag hade hoppats på. I vart fall inte de första fem avsnitten. Jag tycker den är på gränsen till tråkig.
Nej, vad trist att höra! Vi började ju se om från början för att kunna se den nya med allt i färskt minne, men sen kom Wednesday emellan så har inte hunnit se något av den senaste.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka